automoto.ee foorumid
saale tolerantsi määramine - Printerisõbralik versioon

+- automoto.ee foorumid (https://forum.automoto.ee)
+-- Foorum: Eesti Vanatehnika Ajaloo ja Teadmiste Kogumik (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=108)
+--- Foorum: Klassikalise auto ekspluateerimine (https://forum.automoto.ee/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Teema: saale tolerantsi määramine (/showthread.php?tid=18736)



saale tolerantsi määramine - jurkman - 09-01-2007

Olen saalesid alati sinise määrdega passinud ja mökerdanud, nüid vaatasin, et on sellised plastribad olemas, mille pigistad saale panemisel sisse, siis näitab ära kui lahedalt saale sees istub.

Nüüd küsimus, kust selliseid asju saada võiks?

Paarist autupoest küsisin, ei osatud midagi öelda.
Kas keegi teab kust võiks osta selliseid asju??


RE: saale tolerantsi määramine - peeterpaul - 09-01-2007

Kust sa vaatasid? Kas seal pole viidet, isegi oleksin huvitatud.


RE: saale tolerantsi määramine - jurkman - 09-01-2007

peeterpaul Kirjutas:Kust sa vaatasid? Kas seal pole viidet, isegi oleksin huvitatud.

Haynesi remondimanuaalis on pilt -- pigistad kepsutekkelit kinnitades plastriba lapikuks, siis mõõdad riba laiuse ära ja selle järgi saab teada, kui tihedalt saale sees istub.
Aga kust neid ribasid (või mis nende õige nimi on?) saada?


RE: saale tolerantsi määramine - peeterpaul - 09-01-2007

Üldiselt on Inglismaa selline kant, kus tohutu hulk väikeseeria masinate valmistajaid, taastajaid, klubisõitjaid etc. Kui ehk inglise keelt oskad, surfa seal pool. Näiteks raamsaale on inglise keeles engine main bearing, plast riba plastic strip . Pane otsingusse, ehk näkkab.


RE: saale tolerantsi määramine - olevtoom - 09-01-2007

jurkman Kirjutas:[Aga kust neid ribasid (või mis nende õige nimi on?) saada?
Plastigauge (ka Plastigage) on asja kaubanduslik nimetus, vt. näiteks
http://www.plastigauge.co.uk/
Ka tqhq foorumis oli ka nist ribadest just juttu.


RE: saale tolerantsi määramine - Jesper - 09-01-2007

Plastigage on selle asja nimi, mitte bearing strip Smile

Poolteist aastat tagasi sai seda Top Partsist, hetkel ei tea kas sealt saab. Aga netist saab tellida, isegi Amazonis on olemas, eBays kah.


RE: saale tolerantsi määramine - praud - 09-01-2007

Ma olen neid ribasid kasutanud. See pannakse saale vahele, pigistatakse kogu kupatus õige pingsusega kokku ja siis uuesti lahti. Laiali litsutud plastniiti võrreldakse paki peal oleva vastava nooniuse abil, mis ütleb ka tolerantsi. On koduski neid, isegi pilte sai kunagi tehtud kuhugi foorumisse. Kui huvi on, siis võin näidata.


RE: saale tolerantsi määramine - altraditional - 09-01-2007

Aga kuidas seda vanasti üldse tehti? Mõõtekella ja mingi rakisega?


RE: saale tolerantsi määramine - Jesper - 09-01-2007

Ei tehtudki, ma pakuks. Küllap pandi laager kokku ja mõõdeti sisemõõtu, mille järel võrreldi vändakaela mõõduga vms.


RE: saale tolerantsi määramine - praud - 09-01-2007

Kui rääkida valatud pabiitsaalede aegadest, siis häälestamine käis nii, et kuivalt tõmmati raam- või kepsusaale kinni, tehti paar tiiru kuivalt, ning saaled lahti. Siis vaadati kust saale poob (tekivad selged jäljed) ja käsitsi soveldati(kraabiti) kergelt vastava hõõritsaga pigistavat kohta. Tulemuseks pidi saama ühtlane hõõrdumine üle kogu saalede pinna. Kui vaja, lisati fooliumit saalede alla ja uuesti soveldama. Vaevaline tegevus, kuid nii kunagi sai M400/401 mootoreid restaureerimise eesmärgil taastatud ja tulemused olid väga head. Edasi tulid juba vahetatavad saaled ja selle ajastu kohta ei oska palju kosta, sest enamus remonditud võlle läksid kenasti ka remontmõõdu saaledega kokku, üksikuid saalesid sai vast ka järele aidatud otste poolt. Pole ise autoluksepp, aga ei mäleta küll, et keegi oleks mikromeetriga vene mootreid kokku pannud ja mõõtmisega suurt vaeva näinud.

Siin siis need Plastigage toleratsi indikaatorribad:


RE: saale tolerantsi määramine - BARROW - 10-01-2007

Vanasti tehti seda mitut moodi sõltuvalt vajadusest ja konkreetsetest võimalustest(kas oli piisavalt aega või ei).Tavamootoril olid kolvid-kepsud juba plokis,saale määriti vedela õliga ja pandi kohale ja tõmmati momentvõtmega kinni.Siis prooviti hoorattast keerates kas saale ei poo ja võeti lahti.Nii tehti iga vändakaelaga eraldi,sest suuremate mootorite korral ei jõudnud hooratast keerata kui kõik kepsud olid kinni.Kui oli vaja et mootor käiks pikemat aega, siis sobitati saaled ükshaaval ja kontrolliti punase pulbri abil.Pulbri jämedus vastaski vajalikule lõtkule.


RE: saale tolerantsi määramine - Rebasenahk - 11-01-2007

Kord sobitasin nii:

Laualolevale väntvõllile kruttisin ilma kolvita kepsu külge. Kui keps langes oma raskusega horisontaalist vertikaali ja ei jäänud pendeldama oli asi OK.

Saaber ja foolium aitasid reguleerida.