06-01-2006, 23:48 PM
kooma Kirjutas:Täiendaks siis natuke. Suve jooksul sai erinevate probleemide tõttu suhteliselt vähe auto kallal nokitseda. Kerest on osad plekid kaotanud värvi ja säravad haljalt garaazis. Kuna sooja garaazi ei ole, siis plekkide kallal nokitsemine jäi külmade tulekuga pooleli. Muretsetud sai uus esipõll ning olemas on ka jooks täiesti uusi rehve. Kurtna laadalt sai ka veel paar küljepeeglit varuks ostetud. Volga poest õnnestus saada ka termostaat millest eespool juttu oli ning järgmine nädal peaks tooma endaga kaasa ka uhiuue elektrijuhtmestiku.Edu Sulle selle vahva auto taastamisel.Nostalgia valdab mind.Sõitsin sellise autoga 19.05.1984-29.08.1987.Auto oli kasutusel igapäeva tarbesõidukina,84 aastast kuni 85 aasta suveni sõitsin selle autoga igal laupäeva lõunal Kambjast Tallinna,Nõmmele ja teisipäeva varahommikul Nõmmelt Kambjasse-kooli tööle,esimene tund algas 8.00.Nii koguneski esimese aastaga läbisõiduks pea 40 tuhat kilomeetrit. Auto oli valmistatud 1964 aastal.Algaselt oli olnud hele-sinine,minuni jõudes oli värvitud valkjas-halliks.Olin autol kolmas omanik.Eelmine oli vahetanud kõik tiivad(plastikust) ja karbid(roostevabast terasest!!!!).Kahjuks oli ta ka sama värviga värvinud laepolstri.Mootor oli vahetatud 408-oma vastu (no pole suurt vahet)ja käigukang viidud põrandale.Süsteem mida seal kasutati oli ülimalt lihtne,suisa lollikindel ja alati toimiv.Erinevalt tehase põranda,sammuti roolisüsteemist,kasutati vaid ühte hooba.Tõsi,logises veidi,aga kurat, toimis.All olid esimesel aastal originaal 15" veljed ja rehvid,hiljem selgus,et vahetatud oli ka kogu tagasild ja vahetatud 2140 (just nimelt moskva masina) tagasilla vastu.Kuna poritiivad olid vahetatud siis polnud ka poritiibadel olevaid peegleid.Tean kindlalt,et algupärased olid ümmargused.Istmed olid algupärased,ees oli selline mille alumine osa oli ühes tükis,seljatoed olid eraldi.Samasugune oli ka minu vanemate 408 mis oli 66 aasta auto ja mis tuli Soomest 73 aastal tagasi.Raadiot polnud,vastav ava oli kaetud metall luugiga millele oli standsitud tähed MZMA.Samas oli luugivabas olekus näga ,et seal oli raadio olnud.Ise paigaldasin siis 21 raadio,(peavalu)veidi tuli ava vaid suuremaks teha.Hiljem panin luugi tagasi ja lõpuks panin sinna hoopis metallplaadi millele tegin korraliku ava tollase norm. raadio paigaldamiseks.(ostetud 85 sügisel Elvast,maksis 100 rubla,selline oli kasutusel ka 2140-el).Esisillas,õieti paraleelvardas, oli eelmine omanik vahetanud algsed määritavad ja hoopis teistsuguse kujuga(selliseid kasutati ka esimese vl. 408/412) liigendid ,hilisemate 408/412/2140 omade vastu.Vanad sain kaasa,aga mitte kogu sarja.Kahjuks.Ülemine õõtshoob oli algupärane,keermestatud puksidega.Lõtkud olid meeletud.Sain kaasa ka kastiga igasuguses kasutus ja kulumis astmes keermespukse,alates saastast kuni uuteni.No ei kestnud kaua.Hiljem leidsin mooduse kuidas seda sõlme rahuldavalt ja lihtsalt remontida.Jah sinna saab paigaldada ka uuematüübilisi üla-õõtshoobi(komplektsena)aga kui uskuda "Za Ruljomme" siis,et silla geomeetria jääks paika,peaks vahetama ka alumised õõtsad hilisemate vastu.Muuseas veel.Alumise õõtshoova liigendeid on kolme erinevat varianti(allikas:Za Ruljom)Olen ise neid kõiki ka käes hoidnud,iseenesest vastastikku vahetatavad,aga ei garanteeri tulemust.Lõpuks see 3.variant sobis silla geomeetria kohapealt kõigile,alates 403 st.kuni 2140-ni.Üks suur peavalu,õieti kahele päevale veninud remont oli vedrude vahetus.See iseeneset lihtne,aga tahtsin ja vahetasingi alumiste õõtsade puksid.Vot nendega oli pisut tegu.Vajadus nende vahetamiseks tekib siis kui kiikad auto eest poolt esisilda.Õõtsade otstes on näha telg,mille otsas on mutrid,nende taga suured seibid.Kui näed,et telje tsener on ava omaga nihkes,siis tuleb puksid vahetada.Ja see veidi komlitseeritum tegevus.Aga teostatav käepäraste vahenditega.
Praegu tegutsen käigukasti kallal. Kast on lammutatud molekulideks ja niipalju kui volga poest saada oli, on ka uued hammasrattad ja muu vajalik sinna sisse soetatud. Vaja veel korpus värvida ja saab hakata kokku lappama. Kui käigukast valmis, siis arvatavasti saab järgmisena ettevõetud mootor.
Kui auto olin just ostnud sain lisaks uuele ukseringile kaasa ka ühe vidina millest ei osanud algul midagi arvata,Teadsin jah,et seeon tagavedru kandur,no ikka see mille külge käib kiige,aga milleks.Selgituseks-408-2140 on tagumine poolraam pagasniku põhja all,402,407 ja 403,aga pagasniku sees.No eelmine omanik oli millegi pärast vahetanud ühe vedru uue vastu.Ja seda 408-2140 sedaani oma vastu.Need on aga oluliselt pikemad ja lehedki on teistsuguse profiiliga.Mõtetu vahetus,sest uue vedru oleks saanud kas või tollase IZ-i piruka alt.(pealehe pikkus ja profiil sama mis 402,407,403 ja muuseas ka 2140 sedaankerega põllumajanus variandi omal.Ja nii ühel päeval avastasingi,et autol üks vedru pikem kui teine.Läks vahetusse,panin uue põlvkonna sedaani vedru-loomulikult läks siis käiku ka kaasa saadud uus kandur.Veidi keevitust.
Kui nüüd rääkida selle auto sisust veel,siis minu masinal pole kunagi olnud laekella.Ja pruunide plastik osadega oli üks peavalu.Nad olid meeletult kaardunud ja ajasid välja valjashalli kõõma.Algaselt lahendasin asja lihtsalt(aasta oli ju 84)-värvisin nad kuumakindla musta ahjulakiga.Kõõma ei tekkinud,aga kõveraks ja kooldunuks jäid nad ikka.Hiljem sain ühelt oma sõidud lõpetanud 402-t vajalikud ,korralikud plast osad.
Nüüd sellest miks pandi originaalide asemele 13" veljed.Panin minagi.Need 15" diagonaalid olid ühed kuradi puurattad,13" tollal kah valdavalt diagonaalid ,aga ikkagi pehmemad.Ainult talvel oli jama-nad olid laiemad ja kinnituisanud teedel võis nende 6.45-13 jääda kinni seal kust said läbi 5.90-15.Asi polnud kõrguses,asi polnud mustris-sama käis aastaringselt-vaid laiuses.Siis sain ka teada,et minu autu tagasild pole mitte originaal-kui sõita 4-5 inimesega siis jäid rattad koopasse kinni.Juba järgmine omanik(sõber mul) võttis välja rattalaagri vahetamiseks pooltelje ja see oli juba pikum tiheda nuudiga variant
Veel võiks mõnest asjast rääkida,ka kasulikust,aga täna küll rohkem ei jaksa.
Siiralt Sulle edu soovides,Flanagan