Valmistamisaasta 1954 ning mark M-1-A võivad viidata nii Moskva kui ka Minski tehasele. Ehk saadad foto(d) paagiosast (eeldusel, et paak on algne), siis saab kergelt kindlaks määrata, kumma tehase toodanguga on tegemist. Vähemalt Minski tehas valmistal sel aastal juba teleskoop-esihargiga M-1-A\'d, Moskva tehas arvatavasti ka, kuigi pead ei või anda (kõik infoallikad ei asu mul hetkel käe all)
Kust saadik Sul tagaosa K-55 (58) oma vastu vahetatud on? Või on pandud päriselt uus raam? Kui ma hästi oma koliladudes otsin, siis (ehk) leian ühe ilma tagavedrustuseta M-1-A toorikraami, oli vist veel Minski oma. Arvatavasti vajad Sa ka pikki sadulavedrusid (55-58-l olid lühikesed; mul endal ei ole pikki üle) ja pikkade \"haaratsitega\" kolme ovaalse avaga pakiraami.
Ja mis porilaudadesse puutub, siis ZIDi tehase \"K\"-de porilauad on külgedele keevitatud väikeste laiendustega, mis M-1-A-l puuduvad. See lubab tuvastada nende päritolu. \"K\"-del ja M-1-A-l erinevad üksteisest ka esilambid - M-1-A-l asub väike mustas korpuses spido väljaspool lampi eraldi kanduril, K-del on ta lambi sees.
Üks defitsiitne tükk vanadele ratastele on muide veel tilgakujuline tagatuli. M-1-A\'l peab selle ümmargune \"klaas\" olema pleksiklaasist ning püstrihveldusega. Häda on aga selles, et see pleks hävis üsna ruttu ja algseid klaase peaaegu saada ei ole - Kurtna laadal on see juba aastakest 10 olnud üsna nõutud tükk.
Väga paljudel ratastel lahendati probleem lihtsalt sellega, et pandi asemele 1960tel aastatel levinud tilktuli, mille klaas oli ühtlasi ka refletorklaas (muide identne Vene 1950te ja 60te alguse jalgratta reflektorklaasidega) ja oli püstrihveldusega klaasist läbimõõdus veidi suurem. Viimane asjaolu lubab muide tuvastada tilktule korpuse päritolu juhul, kui klaas on selle seest juba kadunud.
Algset Moskvat näed muide aadressidelt
http://www.unic-moto.ee/mootorrattad/moskva_m1_a.html ja
http://www.autogallery.org.ru/moskva.jpg
Sinu isend omab seal piltidel kujutatutest suure tõenäosusega teistsugust esiharki (teleskoop) ja kui tegemist on Misnki isendiga, siis tilgakujulise kitsa tööriistakasti asemel ka enam-vähem trapetsikujulist suuremat, mis meenutab oma kujult IZ 350 vastavat kasti.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel