Teemast on koorunud kaks küsimust, kas SK-4 tuli turbo mootoriga ja kas käivitusmootoriga või ei. Praktilist kokkupuudet ei oma nendega kombainidega.
Otsustasin kaevata oma raamatukogus ja vaadata,mida seal räägitakse turbo mootoriga SK-4 kohta. Esimene raamat,mis kätte juhtus on 1975 aastal trükitud Kombaineri ABC.
Sealt leiame sellise lõigu:
Seega teoreetiliselt viimase otsa SK-4 kombain ongi juba 100HJ mootoriga, mis tõenäoliselt on lühikese pihustiga SMD-17K(mitte segi ajada hilisema SMD-17KN).
Kahjuks ei ole raamatus kirjas, millal toodeti SK-4A ja SK-4M.
Teine tark raamat: Каталог деталей СМД-14 и модификации 1965. Seal leiab SMD-17K kohta sellise lõigu.
Siit järeldub,et SMD-17K on turbo mootoriga ja starteriga, kuid kataloogi lehitsedes leiab ka foto kus on käivitusmootoriga variant.
Siinkohal avaldan oma arvamust veidi:
Praktilises mõttes on pika pihustiga SMD-14NG tunduvalt mõistlikum lahendus isegi vanatehnikale, kui vanema malli SMD-14 või SMD-17K. Ma kujutan ette,et vanema malli mootorile ei ole enam ei saalesid ega suurt midagi peale kolbide ehk võtta? Teoreetiliselt võis SK-4 juba turbo mootoriga tulla aga siis pidi see olema lühikese pihustiga SMD-14 baasil ehk SMD-17K. Mis puudutab käivitusmootorit siis arvan, praktilises mõttes on see asjalikum kui starter. Isegi kui starteriga mootorid võisid olla kordades tavalisemad siis kui kombaini toodeti. Vene starterid on teadagi voolu röövlid ja vajavad korralikke akusid,et käivitada mootorit. Käivitusmootor jaoks piisab ka väiksest akust ja seega vähem kulutusi kombaini omanikule.