22-02-2010, 15:36 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 22-02-2010, 15:39 PM ja muutjaks oli valdo.)
Meesterahvaratas Rabeneick raaminumbriga 407678 on valmistatud Saksamaal Bielefeldi linnas hinnanguliselt ajavahemikul 1946-49.
Ratta täpset valmistamisaastat hetkel teada ei ole, kuna Tilmani baasis on Rabeneicki algusaastate teave üsnagi lünklik. Seetõttu on teada vaid valmistamisvahemik 1946-49. Kui rattal on tõepoolest säilinud algne tagarummu sisu, nagu ma hetkel oletan, võib aastaarv sealt välja tulla, sest Reichenbach FuS sõjajärgsetel vabajooksudel kandsid pea kõik detailid nagu sõjaeelsetelgi, aastaarve. Hetkel ma seda detailsemalt (tagarummu demonteerimise teel) uurinud ei ole.
Ratas on siiamaile jõudnud tõenäoliselt uuena sõjakahjude hüvitamisega (reparatsiooniga) seoses. Pikka aega ma arvasin, et Rabeneick-jalgrattaid Eestisse uuena ei jõudnud, st neid reparatsiooni korras siia ei toodud (enne 1940.a. seda rattamarki ei eksisteerinud). Selle ratta soetamise järel pidin aga oma seniseid oletusi muutma.
Ratas on säilinud halvas korras. Algsena on kindlalt säilinud raam, esikahvel, vändad-pedaalid, kett ja tagaporilaud. Kett ei ole sõitval rattal enam kasutatav, kuna ta on viimase piirini väljaveninud. Tõenäoliselt võivad algsed olla ka leistang ja midagi ehk ka ratastest (tagaratta hammasrattaplokk on väga reparatsiooniratta vassongi), hetkel ma täpsemalt uurinud ei ole. Tööriistakott pärineb sõjaeelselt Erenpreisilt, arvatavasti on Erenpreisi päritolu ka sadul. Hulk detaile - ketikaitse, esiporilaud jms, on kadunud.
Mustal raamil on näha värvikaunistuste jäänused. Reparatsioonirattale tüüpiliselt oli raam kaunistatud paaristriipudega, arvatavasti on nad olnud sinivalged (praegu on nad pleekinud ja raske on toonist aru saada, sest sõjajärgse raske aja värvid polnud kõige kvaliteetsemad). Samasugused paaristriibud on osaliselt säilinud tagaporilaual, ka see on olnud must. Raami esimesed välismuhvid on segmentaalsete väljalõigetega, mis on reparatsioonirattale tüüpiliselt kaunistatud kitsaste triipudega (raske on jälle saada aru, kas nad olid algselt valged, helesinised või sinised).
Raami püsttorul on olnud kirjas mudeli number, mis on osalt kustunud. Sealt võib välja lugeda nii 30 kui ka 36, kumb ta oli, seda ma hektel ei tea. Vastuse võib tuua mõni säilinud dokument või kellegi erakogus olev teine Rabeneick samast seeriast.
Vändad kinnituvad keskjooksu võllile trapetsi ja mutriga, ketiratas on nn lihtsustatud viisnurktüüpi. Esikahvli kroomitud peakapsli küljed on kaunistatud kahe lõhiktriibuga (hiljem kasutas sama motiivi Riia rattatehas). Rattal on olnud algselt ka kangidega esipidur, sellele viitab säilinud alumine kinnitus. Kahvlikoonus on juba uuetüübiline, ilma lambiklambrita, kontramutter on reparatsiooniratastele tüüpiliselt kuuetahuline.
Ratastest võib eeldada, et ka veljed olid mustad, aga praegu tal all olevad veljed on küll olnud kroomitud (hetkel tugevalt roostes). Hetkel ei oska öelda, kas ja kui palju on seal algset.
Et saada ligikaudset aimu, milline ratas võis algselt välja näha, tasub kiigata uhiuue 1950.a. meesterahva-Diamanti pilte, mis on samuti reparatsiooniratas. Täpselt identne pole Rabeneick sellega küll olnud, nt porilauaprofiil on tal teine ja ketiratas teise mustriga. Kuid olles näinud kümneid reparatsioonirattaid, võin oletada, et ta oli nii üldmuljelt kui ka paljude detailide lahenduselt küllalt sarnane.
![[Pilt: rabeneick_1.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_1.jpg)
![[Pilt: rabeneick_2.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_2.jpg)
![[Pilt: rabeneick_3.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_3.jpg)
![[Pilt: rabeneick_4.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_4.jpg)
![[Pilt: rabeneick_5.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_5.jpg)
![[Pilt: rabeneick_6.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_6.jpg)
![[Pilt: rabeneick_7.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_7.jpg)
![[Pilt: rabeneick_8.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_8.jpg)
Ratta täpset valmistamisaastat hetkel teada ei ole, kuna Tilmani baasis on Rabeneicki algusaastate teave üsnagi lünklik. Seetõttu on teada vaid valmistamisvahemik 1946-49. Kui rattal on tõepoolest säilinud algne tagarummu sisu, nagu ma hetkel oletan, võib aastaarv sealt välja tulla, sest Reichenbach FuS sõjajärgsetel vabajooksudel kandsid pea kõik detailid nagu sõjaeelsetelgi, aastaarve. Hetkel ma seda detailsemalt (tagarummu demonteerimise teel) uurinud ei ole.
Ratas on siiamaile jõudnud tõenäoliselt uuena sõjakahjude hüvitamisega (reparatsiooniga) seoses. Pikka aega ma arvasin, et Rabeneick-jalgrattaid Eestisse uuena ei jõudnud, st neid reparatsiooni korras siia ei toodud (enne 1940.a. seda rattamarki ei eksisteerinud). Selle ratta soetamise järel pidin aga oma seniseid oletusi muutma.
Ratas on säilinud halvas korras. Algsena on kindlalt säilinud raam, esikahvel, vändad-pedaalid, kett ja tagaporilaud. Kett ei ole sõitval rattal enam kasutatav, kuna ta on viimase piirini väljaveninud. Tõenäoliselt võivad algsed olla ka leistang ja midagi ehk ka ratastest (tagaratta hammasrattaplokk on väga reparatsiooniratta vassongi), hetkel ma täpsemalt uurinud ei ole. Tööriistakott pärineb sõjaeelselt Erenpreisilt, arvatavasti on Erenpreisi päritolu ka sadul. Hulk detaile - ketikaitse, esiporilaud jms, on kadunud.
Mustal raamil on näha värvikaunistuste jäänused. Reparatsioonirattale tüüpiliselt oli raam kaunistatud paaristriipudega, arvatavasti on nad olnud sinivalged (praegu on nad pleekinud ja raske on toonist aru saada, sest sõjajärgse raske aja värvid polnud kõige kvaliteetsemad). Samasugused paaristriibud on osaliselt säilinud tagaporilaual, ka see on olnud must. Raami esimesed välismuhvid on segmentaalsete väljalõigetega, mis on reparatsioonirattale tüüpiliselt kaunistatud kitsaste triipudega (raske on jälle saada aru, kas nad olid algselt valged, helesinised või sinised).
Raami püsttorul on olnud kirjas mudeli number, mis on osalt kustunud. Sealt võib välja lugeda nii 30 kui ka 36, kumb ta oli, seda ma hektel ei tea. Vastuse võib tuua mõni säilinud dokument või kellegi erakogus olev teine Rabeneick samast seeriast.
Vändad kinnituvad keskjooksu võllile trapetsi ja mutriga, ketiratas on nn lihtsustatud viisnurktüüpi. Esikahvli kroomitud peakapsli küljed on kaunistatud kahe lõhiktriibuga (hiljem kasutas sama motiivi Riia rattatehas). Rattal on olnud algselt ka kangidega esipidur, sellele viitab säilinud alumine kinnitus. Kahvlikoonus on juba uuetüübiline, ilma lambiklambrita, kontramutter on reparatsiooniratastele tüüpiliselt kuuetahuline.
Ratastest võib eeldada, et ka veljed olid mustad, aga praegu tal all olevad veljed on küll olnud kroomitud (hetkel tugevalt roostes). Hetkel ei oska öelda, kas ja kui palju on seal algset.
Et saada ligikaudset aimu, milline ratas võis algselt välja näha, tasub kiigata uhiuue 1950.a. meesterahva-Diamanti pilte, mis on samuti reparatsiooniratas. Täpselt identne pole Rabeneick sellega küll olnud, nt porilauaprofiil on tal teine ja ketiratas teise mustriga. Kuid olles näinud kümneid reparatsioonirattaid, võin oletada, et ta oli nii üldmuljelt kui ka paljude detailide lahenduselt küllalt sarnane.
![[Pilt: rabeneick_1.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_1.jpg)
![[Pilt: rabeneick_2.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_2.jpg)
![[Pilt: rabeneick_3.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_3.jpg)
![[Pilt: rabeneick_4.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_4.jpg)
![[Pilt: rabeneick_5.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_5.jpg)
![[Pilt: rabeneick_6.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_6.jpg)
![[Pilt: rabeneick_7.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_7.jpg)
![[Pilt: rabeneick_8.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_8.jpg)
![[Pilt: rabeneick_9.jpg]](http://www.itcollege.ee/~valdo/ra/rabeneick_9.jpg)
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel