(20-03-2010, 11:33 AM)stig.liim Kirjutas: Andke palun abi - kustkohast kroomitud porikaid ja "nelja kummiga" pedaale saab?
Porilaudadega kroomimine on kõige väiksem küsimus. Pigem on küsimus, kust saada ajastule ja tehasele õige profiiliga porilaudu, mis oleks ühtlasi ka sellises korras, kus kannataks galvaanikaeeltööd (loe - roostepesade väljalihvimist) teha.
Minu kogemus mitmete liikurite restaureerimisega on näidanud, et vägagi sageli valmistati porilauad juba tollal imeõhukesest plekist, millele on lihvkettaga väga riskantne kallale minna.
Näiteks
selle 1939. aasta ARE jalgratta porilauad on (olid uuena) 0,5 mm plekist. Ma parandasin-lihvisin-mängisin nendega terve päeva, enne kui läks lõpp-poleerimiseks enne galvaanikat. Ja osa roostepesi jäigi mingil määral sisse, kuna minu kõhutunne ütles, et kui veel veidi lihvida, siis lihvin lausa augud sisse. Nagunii tuli mitmetes murdekohtade-aukude juures neid ka keevitada. Kõige hullem piirkond on, nagu ikka esiporilaua alumine osa, mis saab sõites kõige rohkem maanteesodi.
Ja
selle 1939.a. Saare Originali porilauad olid algsena 0,55 mm plekist. Seal oli korrosioon teinud seestpoolt oma tööd nii, et peale vana sodi keemilist mahavõtmist olid mirtmed porilauapiirkonnad muutunud "võrguks", st hulk imepisikesi auke sees. Kuna ma ei ole (senini) osanud neid auke kinni panna, nii et tulemuse annaks nikli jaoks ette valmistada, siis hülgasin ma siin algsed porilauad ja otsisin oma ladudest uued sama profiili porilauad (see oli õnn, et leidsin).
Muide, 1930ndate aastate Saksa ratastel on vähemalt 9 erinevat profiili kasutusel - Saarele porilaudu otsides tegin selles aspektis oma ladudes inventuuri.
(20-03-2010, 11:33 AM)stig.liim Kirjutas: Olla ainult "kahe kummiga" (saab ju kumme ringi tõsta tegelikult) vanu laokonditsioonis pedaale ja mustasid porikaid. Hädapärast käivad ka kuidagimoodi aga pikemas plaanis ei tahaks...
Mis puudutab Saksamaalt saadavaid pedaale, siis omist kogemusist (ikka mitmed korrad seal laatadel käinud) tean, et massiliselt liigub seal pedaale, millel on üheosalised kummid ning kummiteljel on mutter vaid ühes otsas, teises otsas on poldipea. Olen neid sealt veidi kokku ostnud, kuid ei ole neid oma projektide juures otse kasutanud, vaid olen reeglina ringi ehitanud või kasutanud sealt vaid mõningaid osi. Esiteks - meil liikunud 1930ndate aastate ratastel olid pedaalidel mutrid kummitelje mõlemas otsas - poldipea asemel saab ju keerata keerme ja panna mutrid. Teiseks olid 1930ndatel aastatel enamikel ratastel pedaali otsaplekid nõgusja, mitte "seest täis" vormiga - aga selle viimase annab ju teise vormi ümber käiata.
Kolmandaks olid varasematel aegadel paljud pedaalid kroomi asemel nikeldatud, kuid kroomi annab ju alati maha võtta ja eseme üle nikeldada.
Üheosalisest pedaalikummist kaheosaliste tegemine on kõige väiksem töö - kumm tuleb pooleks lõigata ja siis lõikekohale uued faasid teha (nt treipingis, võib ka trelli otsas), samuti tuleb valmistada mõned vaheseibid.
Tegelikult olen alati eelistanud vanade pedaalide taastamist uute muretsemisele, kuid siin on mitu raskust. Esiteks - "põlve otsas" on ristmustriga pedaalikummide valmistamine väga suur töö ja tulemus jääb palju koledam kui tehasekummidel. Teiseks - tihti on läbi pedaali otsakapsel ning ma ei suuda neid replikana valmistada. Kolmandaks on tihti füüsiliselt läbikulunud pedaalikoonused, mida on samuti põlve otsas võimatu uusi teha. Viimasel ajal olen ma püüdnud tervemate pedaalide osadest pedaale kokku komplekteerida (nii talitasin nt hetkel taastatavate rataste ARE ja Saare Original korral) ja vaid äärmisel võimalusel kasutada uustoodangut (loe: Saksa laatadelt ostetut).
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel