16-01-2015, 18:40 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 23-02-2015, 14:06 PM ja muutjaks oli manic.)
Tuleb välja, et AS Kapsi & Ko töökoda väärib Eesti jalgrattatööstuse seisukohalt ka omaette teemat. Infot on küll vähe, aga midagi siiski.
Alustuseks AS Kapsi & Ko poolt müüdud jalgrattamarke firma reklaamidest:
1929-31 EXCELSIOR, THE ROYAL CYCLE, ROYAL VELO, VIRGINIA, MARATON, RUNWELL
Vahepealsest perioodist markidega reklaame pole leidnud
1937-38 DIAMANT (ka 1939), BORA, KURMARK, ELDI, HERKULES, ALPINA, SIRIUS (Saksa), PFEIL, RALEIGH, CYKLON, RIALTO
Vasakul üks väheseid leitud reklaame, kus mainitakse jalgrataste omatoodangut („kroomrattad oma tööstusest“), ilmus Päevalehes 1.05.1937 (sama ka Uudislehes 13.05.1937). Paremal reklaam Uus Eestis 21.06.1938.
Riigiarhiiv, ERA.969.6.202:
12. septembril 1938 esitas AS Kapsi & Ko majandusministeeriumile palve tegevusloa saamiseks oma elektritarvete ja mehaanikatöökodadele Rüütli 15 ja Raua 61.
AS Kapsi & Ko elektritarvete ja mootorsõidukite parandustöökoja sisustuse ja tööde kirjelduse järgi koosnes töökoda 6 ruumist:
1) elektritarvete paranduse ruum (parandatakse raadioaparaate, triikraudu, keedunõusid, laualampe, armatuure jm väiksemaid elektriaparaate)
2) metallitööde ja akkumulaatorite monteerimine (valmistatakse elektri-laualampe, jalgrattaraame ja monteeritakse valmisosadest akkumulaatoreid; parandatakse jalgrattaid, akkumulaatoreid jm).
3) akude laadimisruum
4) värvimise ruum (värvitakse ja poleeritakse jalgrattaraame, laualampide aluseid jm)
5) ääsi ja poleerpingi ruum (väiksemad metallitööd, poleerimine, nikeldamine)
6) garaaži ja mehaanika tööde ruum (uute autode ja mootorrataste hoiuruum, väiksemad parandustööd)
Töötajaid oli ette nähtud maksimaalselt 15.
Linnavalitsuse teatise järgi oli Raua 61 projekti järgi garaaž, mille kasutamist töökojana ei lubatud, ja Rüütli 15 oli ruumide loomulik valgustus ja kõrgus ebapiisav ning ministeeriumil paluti projekti mitte kinnitada. Raua 61 töökoja avamiseks luba ei antud, Rüütli 15 / Harju 46 luba samuti ei antud ja nõuti ruumide ümberehitamist. Rohkem mingeid dokumente selles toimikus ei ole.
Netis on väljas Tallinna Kultuuriväärtuste Ameti Ehitustoimikud. Harju 46 / Rüütli 15 kaust:
http://www.tarkvarastuudio.ee/kult_v_ame...mplate.htm
Seal on muuhulgas sama ülaltoodud töökoja kirjeldus, aga ka arhitekt A. Soansi tõend augustist 1939 ümberehituste tegemise kohta (kdr 42). Nähtavasti täideti nõuded ja töökoda sai tegutsemisloa.
Lisaks leidub seal ka töökoja plaan (kdr 43):
(http://www.tarkvarastuudio.ee/kult_v_amet/06-349-525/download/43.jpg)
ENSV-perioodi statistiliste aruannete järgi:
1939. aastal monteeriti Harju 46 asunud AS Kapsi & Ko töökojas 269 jalgratast ja 1 mootorratas. Töökoja toodangu hulka 1939. a-l loeti veel jalgrattaosadest: 66 jalgrattaraami, 309 juhtrauda, 114 esikahvlit, 220 juhtraua käppa, 660 vänta, 19 esipiduri stanget, 14 esipiduri heeblit. (ERA.R-10.1.115)
1940. aasta esimese 9 kuu jooksul jaanuarist septembrini monteeriti AS Kapsi & Ko töökojas 323 jalgratast ja 18 mootorratast ning valmistati 262 jalgrattaraami ja 50 jalgratta juhtrauda. 1940. a. oktoobri kohta andmed puuduvad. 1940. a. novembris monteeriti juba natsionaliseeritud töökojas 31 jalgratast ning valmistati 40 jalgrattaraami ja 60 jalgrattaratast. 1940. a. detsembris monteeriti 15 jalgratast ning valmistati 50 jalgrattaraami ja 40 jalgrattaratast. Veel valmistati laualampe, monteeriti akusid ja tehti mitmesuguseid elektrotehnilisi ja raadiotöid (parandused jm). (ERA.R-10.1.110, ERA.R-10.1.111, ERA.R-10.1.115)
Kokku monteeriti seega Kapsi & Ko töökojas 1939-1940 vähemalt (oktoobri andmed puuduvad) 638 jalgratast ja 19 mootorratast ja valmistati 418 jalgrattaraami.
Oktoobris 1940 nägi nats. AS Kapsi & Ko töökoja 1941. a. plaan ette 380 jalgratta ja 15 mootorratta monteerimist ning 300 jalgrattaraami valmistamist (ERA.R-10.1.115). Aga 1941. aastast ühtegi Kapsi töökoja või selle järglase toodangu aruannet ei leidnud.
Aga 1941. aastal korraldatud tööstusloenduse järgi (ERA.R-10.1.200) oli Tallinna Tööstuskaubastu Elektrotehnika-töökoja a.-k. nr 12 ehk endise AS Kapsi & Ko 1940. a. toodanguks 32 jalgratast (enne nats-imist 18 ja peale nats-imist 14) ja 250 triikrauda (100/150). Monteerimisest, raamidest jm jalgrattaosadest pole juttugi, samas kui kuuaruannetes ei leidu jällegi sõnagi triikraudade kohta...
Alustuseks AS Kapsi & Ko poolt müüdud jalgrattamarke firma reklaamidest:
1929-31 EXCELSIOR, THE ROYAL CYCLE, ROYAL VELO, VIRGINIA, MARATON, RUNWELL
Vahepealsest perioodist markidega reklaame pole leidnud
1937-38 DIAMANT (ka 1939), BORA, KURMARK, ELDI, HERKULES, ALPINA, SIRIUS (Saksa), PFEIL, RALEIGH, CYKLON, RIALTO
Vasakul üks väheseid leitud reklaame, kus mainitakse jalgrataste omatoodangut („kroomrattad oma tööstusest“), ilmus Päevalehes 1.05.1937 (sama ka Uudislehes 13.05.1937). Paremal reklaam Uus Eestis 21.06.1938.
Riigiarhiiv, ERA.969.6.202:
12. septembril 1938 esitas AS Kapsi & Ko majandusministeeriumile palve tegevusloa saamiseks oma elektritarvete ja mehaanikatöökodadele Rüütli 15 ja Raua 61.
AS Kapsi & Ko elektritarvete ja mootorsõidukite parandustöökoja sisustuse ja tööde kirjelduse järgi koosnes töökoda 6 ruumist:
1) elektritarvete paranduse ruum (parandatakse raadioaparaate, triikraudu, keedunõusid, laualampe, armatuure jm väiksemaid elektriaparaate)
2) metallitööde ja akkumulaatorite monteerimine (valmistatakse elektri-laualampe, jalgrattaraame ja monteeritakse valmisosadest akkumulaatoreid; parandatakse jalgrattaid, akkumulaatoreid jm).
3) akude laadimisruum
4) värvimise ruum (värvitakse ja poleeritakse jalgrattaraame, laualampide aluseid jm)
5) ääsi ja poleerpingi ruum (väiksemad metallitööd, poleerimine, nikeldamine)
6) garaaži ja mehaanika tööde ruum (uute autode ja mootorrataste hoiuruum, väiksemad parandustööd)
Töötajaid oli ette nähtud maksimaalselt 15.
Linnavalitsuse teatise järgi oli Raua 61 projekti järgi garaaž, mille kasutamist töökojana ei lubatud, ja Rüütli 15 oli ruumide loomulik valgustus ja kõrgus ebapiisav ning ministeeriumil paluti projekti mitte kinnitada. Raua 61 töökoja avamiseks luba ei antud, Rüütli 15 / Harju 46 luba samuti ei antud ja nõuti ruumide ümberehitamist. Rohkem mingeid dokumente selles toimikus ei ole.
Netis on väljas Tallinna Kultuuriväärtuste Ameti Ehitustoimikud. Harju 46 / Rüütli 15 kaust:
http://www.tarkvarastuudio.ee/kult_v_ame...mplate.htm
Seal on muuhulgas sama ülaltoodud töökoja kirjeldus, aga ka arhitekt A. Soansi tõend augustist 1939 ümberehituste tegemise kohta (kdr 42). Nähtavasti täideti nõuded ja töökoda sai tegutsemisloa.
Lisaks leidub seal ka töökoja plaan (kdr 43):
(http://www.tarkvarastuudio.ee/kult_v_amet/06-349-525/download/43.jpg)
ENSV-perioodi statistiliste aruannete järgi:
1939. aastal monteeriti Harju 46 asunud AS Kapsi & Ko töökojas 269 jalgratast ja 1 mootorratas. Töökoja toodangu hulka 1939. a-l loeti veel jalgrattaosadest: 66 jalgrattaraami, 309 juhtrauda, 114 esikahvlit, 220 juhtraua käppa, 660 vänta, 19 esipiduri stanget, 14 esipiduri heeblit. (ERA.R-10.1.115)
1940. aasta esimese 9 kuu jooksul jaanuarist septembrini monteeriti AS Kapsi & Ko töökojas 323 jalgratast ja 18 mootorratast ning valmistati 262 jalgrattaraami ja 50 jalgratta juhtrauda. 1940. a. oktoobri kohta andmed puuduvad. 1940. a. novembris monteeriti juba natsionaliseeritud töökojas 31 jalgratast ning valmistati 40 jalgrattaraami ja 60 jalgrattaratast. 1940. a. detsembris monteeriti 15 jalgratast ning valmistati 50 jalgrattaraami ja 40 jalgrattaratast. Veel valmistati laualampe, monteeriti akusid ja tehti mitmesuguseid elektrotehnilisi ja raadiotöid (parandused jm). (ERA.R-10.1.110, ERA.R-10.1.111, ERA.R-10.1.115)
Kokku monteeriti seega Kapsi & Ko töökojas 1939-1940 vähemalt (oktoobri andmed puuduvad) 638 jalgratast ja 19 mootorratast ja valmistati 418 jalgrattaraami.
Oktoobris 1940 nägi nats. AS Kapsi & Ko töökoja 1941. a. plaan ette 380 jalgratta ja 15 mootorratta monteerimist ning 300 jalgrattaraami valmistamist (ERA.R-10.1.115). Aga 1941. aastast ühtegi Kapsi töökoja või selle järglase toodangu aruannet ei leidnud.
Aga 1941. aastal korraldatud tööstusloenduse järgi (ERA.R-10.1.200) oli Tallinna Tööstuskaubastu Elektrotehnika-töökoja a.-k. nr 12 ehk endise AS Kapsi & Ko 1940. a. toodanguks 32 jalgratast (enne nats-imist 18 ja peale nats-imist 14) ja 250 triikrauda (100/150). Monteerimisest, raamidest jm jalgrattaosadest pole juttugi, samas kui kuuaruannetes ei leidu jällegi sõnagi triikraudade kohta...