Elustan vana teemat ja räägin südamelt ära, mida tean...
Kui ENSVs talupidamine ja traktori eraomandus legaliseeriti, sai mu äiapapa (aastal 90) 89 lõpus toodetud tuttuue väikse kabiiniga MTZ 82. Maksis mingi 4000 rubla (sapaka hind!!!) ja sai boonusena kaasa istmel vedeleva munakivi koos tagaklaasi kildudega... Rongi peal visatud vist. Uuemat väikse kabiiniga pole nägema trehvanud.
Ma ei mäleta täpselt, kellena vend alguses sovhoosis töötas (traktorist ta ei olnud, mingi väiksemat sorti härra), aga tema käsutada oli suure kabiiniga MTZ 80. See võis olla aastal 86 või 87.
Muuseas, kas suurel kabiinil oli tehasekonditsioonis seos starteriga, st väiksed käivitusmootoriga ja suured ainult starteriga?
JUMZe (soolo) olen päris mitut tükki suure kabiiniga näinud väljalaskeaastaga 84, koppa alates 85. Kusjuures tegu pole pirkade kruvimisega ega aretusega, sest armatuur, roolisammas ja pedaalid ikka suure kabiini omad. Ei usu, et keegi tervet kupatust viitsis vahetama hakata. JUMZi tehas suurt ja väikest paraleelselt ilmselt ei tootnud. Olen küll näinud väikse kabiiniga masinat aastast 86, aga hoolimata omaniku kinnitusest, et tegu üleminekuvariandiga, oli see siiski aretus. Väga huvitav, et Venemaal kasutati soolo JUMZe märksa laialdasemalt kui Eestis. Suur osa soolosid, mis praegu Põlva ja Võrumaal liiguvad (või seisavad), ongi 90nendate alguses Venemaa kolhoosidest toodud.
Kabiinide kohapealt niipalju, et suurema sammu nii ruumikuse kui ka mugavuse ja kvaliteedi osas tegi MTZ. JUMZi suur kabiin, kui kõrgus välja arvata, ei ole väikesest oluliselt ruumikam. Naljakas, aga NLiidus kehtis vist mingi norm, kui palju metalli võis kabiini valmistamiseks kulutada. JUMZi suure kabiini sõrestik on nii tugev, et ka tihune puu võiks kukkudes talle mitte haiget teha, aga katus, tagaakna raam ja uksed (kes on näinud JUMZi, mille "juhiuks" poleks keevitatud???) seevastu õhukesed nagu õllepurk
MTZil suur kabiin jälle ühtlaselt tugev (või nõrk?). Olen näinud, et langev puu võib selle päris katki teha.
Muuseas, poolitatud JUMZi (mootor ja esiosa eemaldatud) kannatab kabiini "kõrvadest" tõsta, klaasid jäävad terveks.