29-04-2006, 13:38 PM
Millal tekkis JUMZ kui omaette mark (ametlikult on tema nimi Belarus JUMZ 6)?
Teatavasti on JUMZ MTZ 5 moderniseeritud variant. Põhiline erinevus selles, et mootor D 48 asendati D 65ga. Lisaks töömahu suurendamisele kolisid põlemiskambrid plokikaanest kolvipõhja, kasutati "pikki" pihusteid.
Isiklikud tähelepanekud+raamatutarkus:
Kõige vanem JUMZ, mida olen kohanud, on aastast 74. Tunnused:
* ümar kapott, kusjuures ninaosa käib ülejäänust eraldi, parem külg avatav
* kaldne armatuur, jagaja kangid keset armatuuri
* jäik roolisammas.
Tegelikult olen kohanud veelgi vanemat (kusjuures töötavat) isendit, aga kuna dokid ja pirkad puud, pole võimalik aastat tuvastada. Erinevus uuemast variandist oli see, et roolihoovastik oli analoogne MTZ 5ga, paiknedes esisillast eespool.
Aastaks 80 oli traktor moderniseeritud. "Uue mudeli" käsiraamat on ladumisele antud 10.03.80. Kuna kirjutamiseks/toimetuseks kulus aega, siis olid need muutused reaalselt olemas juba 79. Võimalik, et ka 78 või 77, eriti arvestades, et 7ga lõppevad aastad olid NLiidus "maagilised". Siiski hästi ei usu, sest venekeelne uudiskirjandus oli suhteliselt operatiivne. Igatahes 76a mudel oli analoogne 74 omaga. Kel tähelepanekuid, andku märku!
Muudatused järgmised:
* kandiline kapott ja horisontaalne armatuur (võimalusega paigaldada raadio!!!)
* jagaja kangid paremal pool armatuuri
* reguleeritav roolisammas
* hüdropaagi täiteava viidud kabiinist kapoti alla; õlimõõtevarras asendatud aknaga; paagile keevitatud plaat jagaja hoovastiku tarbeks; paak varustatud õhutusavaga, sest erinevalt varasemast kork hermeetiline
* "käsigaasi" hoob toodud roolisambalt paremale poritiivale, millest ka erinevused pedaali ja hoovastiku ehituses
* kabiinil loobutud lükandakendest
* õlitsentrifuugi "kopsik" pleki asemel alumiinimist
* Žiguli-tüüpi õlimõõtevarras
* karteri täitekael lühem ja teistsuguse korgiga; asukoht toodi 1. silindri juurest 4. juurde (võimalik, et see oli nii ainult kopavariandil)
* teistsugused kütusefiltrid
* lihtsustunud käsipidurihoovastik
* generaator Г 306 asendatud tüübiga 13.3701, mistõttu loobutud pingeregulaatorist РР 362 (varem paiknes armatuuri alaosas)
Võimalik, et kõik pisemad muudatused (6 viimast punkti) ei tulnud korraga, vaid viidi ükshaaval sisse juba varem. Igatahes 76 a variandil neid ei ole.
Roolivõimu ja ketaspiduritega on asi segasem. Kuna mainitud raamatus nende kohta pildid olemas, ei paigaldatud neid kõigile masinatele. Näiteks 80 a kopp, ilma võimuta, 82 a soolo võimuga. Ketaspidureid paigaldati vist ainult soolodele, koppadel (ka 80ndate lõpust) ei ole näinud. Samas pole näinud väikse kabiini ja ketaspidurite kombinatsiooni.
Peale Brežnevi surma sai tehas kadunukese nime (Южный машиностроительный завод имени Л.И. Брежнева ). See võis olla 83 või 84.
1984 (?) suur kabiin. Seoses sellega:
* uus armatuur
* rool toodi traktori pikiteljele; roolivõim standardvarustuses
* siduripedaal roolisamba küljes
* piduripedaalid ja gaasipedaal teistsugused
* difriplokeerija pedaal ja jõovõtu lülitushoob pikemad
* uus käigukang
1989 (?) muudatused mootoriplokil:
* loobuti tõukuriruumi kaanest; õlivalamisava 4.sil kohal
* plokk pole enam väljast sirge, vaid kopeerib silindrite ja tõukurivarraste kuju
* lisati "külmapunnid"
Värviskeemiga lood segasemad. Kuni 80 sinised, 82 juba rohelised. Samas näinud 84 sinist. 91 tehti ka punaseid, võibolla ka varem.
Parandage ja täiendage, kes midagi tarka teab!!!
Teatavasti on JUMZ MTZ 5 moderniseeritud variant. Põhiline erinevus selles, et mootor D 48 asendati D 65ga. Lisaks töömahu suurendamisele kolisid põlemiskambrid plokikaanest kolvipõhja, kasutati "pikki" pihusteid.
Isiklikud tähelepanekud+raamatutarkus:
Kõige vanem JUMZ, mida olen kohanud, on aastast 74. Tunnused:
* ümar kapott, kusjuures ninaosa käib ülejäänust eraldi, parem külg avatav
* kaldne armatuur, jagaja kangid keset armatuuri
* jäik roolisammas.
Tegelikult olen kohanud veelgi vanemat (kusjuures töötavat) isendit, aga kuna dokid ja pirkad puud, pole võimalik aastat tuvastada. Erinevus uuemast variandist oli see, et roolihoovastik oli analoogne MTZ 5ga, paiknedes esisillast eespool.
Aastaks 80 oli traktor moderniseeritud. "Uue mudeli" käsiraamat on ladumisele antud 10.03.80. Kuna kirjutamiseks/toimetuseks kulus aega, siis olid need muutused reaalselt olemas juba 79. Võimalik, et ka 78 või 77, eriti arvestades, et 7ga lõppevad aastad olid NLiidus "maagilised". Siiski hästi ei usu, sest venekeelne uudiskirjandus oli suhteliselt operatiivne. Igatahes 76a mudel oli analoogne 74 omaga. Kel tähelepanekuid, andku märku!
Muudatused järgmised:
* kandiline kapott ja horisontaalne armatuur (võimalusega paigaldada raadio!!!)
* jagaja kangid paremal pool armatuuri
* reguleeritav roolisammas
* hüdropaagi täiteava viidud kabiinist kapoti alla; õlimõõtevarras asendatud aknaga; paagile keevitatud plaat jagaja hoovastiku tarbeks; paak varustatud õhutusavaga, sest erinevalt varasemast kork hermeetiline
* "käsigaasi" hoob toodud roolisambalt paremale poritiivale, millest ka erinevused pedaali ja hoovastiku ehituses
* kabiinil loobutud lükandakendest
* õlitsentrifuugi "kopsik" pleki asemel alumiinimist
* Žiguli-tüüpi õlimõõtevarras
* karteri täitekael lühem ja teistsuguse korgiga; asukoht toodi 1. silindri juurest 4. juurde (võimalik, et see oli nii ainult kopavariandil)
* teistsugused kütusefiltrid
* lihtsustunud käsipidurihoovastik
* generaator Г 306 asendatud tüübiga 13.3701, mistõttu loobutud pingeregulaatorist РР 362 (varem paiknes armatuuri alaosas)
Võimalik, et kõik pisemad muudatused (6 viimast punkti) ei tulnud korraga, vaid viidi ükshaaval sisse juba varem. Igatahes 76 a variandil neid ei ole.
Roolivõimu ja ketaspiduritega on asi segasem. Kuna mainitud raamatus nende kohta pildid olemas, ei paigaldatud neid kõigile masinatele. Näiteks 80 a kopp, ilma võimuta, 82 a soolo võimuga. Ketaspidureid paigaldati vist ainult soolodele, koppadel (ka 80ndate lõpust) ei ole näinud. Samas pole näinud väikse kabiini ja ketaspidurite kombinatsiooni.
Peale Brežnevi surma sai tehas kadunukese nime (Южный машиностроительный завод имени Л.И. Брежнева ). See võis olla 83 või 84.
1984 (?) suur kabiin. Seoses sellega:
* uus armatuur
* rool toodi traktori pikiteljele; roolivõim standardvarustuses
* siduripedaal roolisamba küljes
* piduripedaalid ja gaasipedaal teistsugused
* difriplokeerija pedaal ja jõovõtu lülitushoob pikemad
* uus käigukang
1989 (?) muudatused mootoriplokil:
* loobuti tõukuriruumi kaanest; õlivalamisava 4.sil kohal
* plokk pole enam väljast sirge, vaid kopeerib silindrite ja tõukurivarraste kuju
* lisati "külmapunnid"
Värviskeemiga lood segasemad. Kuni 80 sinised, 82 juba rohelised. Samas näinud 84 sinist. 91 tehti ka punaseid, võibolla ka varem.
Parandage ja täiendage, kes midagi tarka teab!!!