Pärast mootori kokkupanekut uute saaletega tundusid murepilved jälle hajunud olevat. Tagasi aiste vahele sobitamine läks kenasti, samuti oli juba enamus juhtmeid ja voolikuid parajaks tehtud, nii et nendega polnud samuti probleemi. Probleemid algasid sellest, kui ma mõtlesin et võiks nii pooleldi saaleproovi mõttes starteriga väikese eelõlituse teha. Nimelt tegi starter kõikvõimalikke koledaid hääli, aga mootorit ei tahtnud kuidagi ringi vedada. Mõtlesin juba et selge pilt, polnudki saaled, vist tuleb uuesti mootor pulkadeks teha... ok, tegelikult mõtlesin umbes nii: %&"¤"¤%" #%"¤##! "!#!R¤%#!!!!!
Natuke aega ei viitsinud jälle auto lähedalegi minna, aga siis sai nokkimishimu ikka võitu ja võtsin starteri maha. Otse akuga ühendatuna töötas kenasti, aga oma õigete juhtmete otsas mitte - selge, järelikult elektrisüsteemi viga. Pärast 5 minutit logistamist selgus, et ma olin massijuhtme poldi küll näpuga pooleldi kinni keeranud, aga pingutamata jätnud...
Õlisurve olemasolu kontroll tehtud, hakkasin vett sisse valama. Kahjuks tuli auto alt pea kohe väga ühetähenduslikku sorinat. Detailidesse laskumata mainin, et süüdlaseks osutus veepump. Kuna mul selliste asjadega eriti kogemusi pole, siis sai radiaatori, veepumba ja termostaadi mahavõtmist-pealepanekut oma 5-6 korda harjutatud, ma lihtsalt ei teadnud seda et seal veepumba all see spetsiaalne siristamisauk on ja pidasin süüdlaseks kehvasti paigaldatud silikooni. Ennetavalt vahetasin koos pumbaga ka termostaadi korpuse uue vastu. Viimase hind oli küll üsna mõtlemapanev.
Käima masin loomulikult ei läinud. Vahetasin nii küünlad, süütepooli kui aku, aga ei kõssugi. Frustratsiooni reiting tegi jälle uusi tippe, aga enne võtmete nurka viskamist otsustasin proovida teise auto järel vedamist - tundus et starter lihtsalt ei jõua piisavalt kiiresti mootorit keerutada.
Natuke oli jamamist juhtmete kinnitamisega (sinna kulus umbes miljon kaablisidet, kunagi peab korralikumalt ringi tegema), samuti tuli kinnitada bensiinitorud ning paigaldada ühele tagarattale pikemad tikkpoldid. Enda kiituseks pean ütlema, et tagapidurid olin juba varem korda teinud, sinna kulus lõpuks kokku 4 uut silindrit. Kui seal liinis veel midagi juhtuma peaks, siis ilmselt paigaldan mingid normaalsemad tagapidurid, näiteks Capri 9". Escort Mk1 tagapidurite konstruktsioon on pika puuga kõige tobedam, mida ma näinud olen.
Esimese paelaringiga ei õnnestunud mootorit ratastega ühendada - eelmisel õhtul reguleerisin usinalt sidurit ning survelaager oli end kuidagi valesse asendisse keeranud. Selle lahti saamiseks lasin käigukasti lahti ja nihutasin 3-4cm tahapoole, õnneks sellest piisas, väikese toksimisega sain laagri hargist eraldatud. Poldid uuesti kinni ja uuesti paela otsa. Teisel katsel läks mootor kenasti käima (vt
videot), kusjuures lõplikult käima panin ma ta suure ähmiga starterist
100m paela otsas vedamist oli piisav, et mootor "paika loksuks" ja starteri jaoks piisavalt kergelt ringi käima hakkaks. Ei teagi, kas süüdi on minu lohakas koostetöö või tuleks sellise jama vältimiseks koostamisel lihtsalt mingit ultra-määret kasutada. Tühikäik oli muidugi olematu, samuti ei tahtnud mootor järgmine hommik üldse käivituda. Lõpuks käima läinuna suri ta natukese aja pärast välja ning uuesti pole ma teda enam tööle saanud. Kahtlustan metsa poole olevat süüdet, kui saan endale strobo sebitud, siis ehk saab selle korda.
Sõiduproovi käigus selgus, et minu poolt teabmis kaalutlustel (ilmselt polnud see hetk raha, aga täpselt ei mäleta) sisse topitud vana Kenti siduriketas ei suuda 5 korda kasvanud võimsust kohe üldse ratasteni vahendada. Põhimõtteliselt oli kaks varianti: panna uus Kenti ketas (sobib ka Lada oma, mis on ilmselt odavam) või teha korralikult, paigaldada Sierra suurema läbimõõduga ketta ning sinna otsa Sierra kasti. Originaalkastiga ei saa suuremat ketast kasutada, sest nuudid ei sobi. Valisin teise variandi, sest kes teab kui kaua see väike kastki rallimisele vastu peab ning perspektiiv iga kuu sidurit vahetada ei tundunud ka eriti meeldiv - suur ketas on ikka kindel värk.
Seejärel tekkis küsimus, et millist kasti kasutada. Originaalsel RS2000-l oli neli käiku ning Type E kast, samas on täpselt sama vaevaga võimalik paigaldada ka 5-käiguline Type 9, mis oli juba garaazhinurgas olemas, pakub väiksemat kütusekulu maanteel, on muidu mõistlik ja hea, aga.... njah. Ma ei oska seda täpselt seletada, aga ma lihtsalt füüsiliselt ei suutnud seda Type 9-t sinna paigaldada. On lihtsalt asju milles kompromisse ei tehta, Escort Mk1 ei tulnud tehasest kunagi 5 käiguga, mitte et ma oleks mingi uhoh kui kõva uuniklane ja originaali austaja, aga ikkagi...
Õnneks leidus Rustangil aianurgast 4-k Type E kast, suur tänu veelkord selle eest. Tegelikult kõige püssima kasti saaks, kui Type E kesta ehitada mingi V6-ga Sierra alt pärit Type 9 ülekanded, aga see nokitsemine jääb vast järgmiseks talveks. Stihl oli nõus loobuma tervest hunnikust Type E juppidest, seega on baas ehitamiseks väga hea
Kasti mahavõtmiseks on mitmeid huvitavaid võimalusi. Teatavasti ei käi Mk1 kast niisama lihtsalt maha, vaid tuleb keresse asetada enne mootorit. Seega tuleks kas võtta mootor päris maha (palju palju tööd) või lasta mootor koos sillatalaga allapoole, et kasti kätte saaks (natuke vähem tööd). Olin juba täiesti kindel, et kasutan sillatala alla laskmise varianti, kui sattusin Soome fordiklubi foorumis soovitusele, et sidurikorvi polte on võimalik sidurihoova ava kaudu lahti keerata ning kast seega mootorit puutumata kätte saada. Kuna ma olen nii mootori kui sillatala eemaldamist juba enda arust piisavalt harjutanud, tundus see nipp huvitava vaheldusena. Vähemalt maha sai kasti kenasti, peale panekuni pole veel jõudnud.
Type E/9 paigaldusega tuleb ringi teha kardaan, sest need kastid on Type 2-st pikemad. Otsustasin kasutada Sierra kardaani esiosa ja Escorti tagaosa, vajadusel esiosa lühendades. Kui raha peaks kunagi kohutavalt palju üle olema, siis saab sinna tellida üheosalise RS2000-stiilis kardaani, millega võib tugevuse poolest vedureid paigast liigutada, aga sinnamaani peaks kaheosaline ka üsna okei olema. Kardaani tegemine seisab samuti veel ees.
Paralleelselt kastivahetusega otsin, kust leida mõistliku hinnaga Volvo 200-seeria esipidurisadulaid (ventileeritavatele ketastele), mingit normaalset juhi istet, 12 poldiga sportrooli nuuti, õhufiltrit... Tegemist on kõvasti, aga valgus paistab SELLE tunneli otsast juba päris heledalt