Jalgratta korral ei tööta õlid/määrdeained nagunii ekstreemtingimustes ja nende valik ülioluline pole. Mina olen reeglina kõikide koonuslaagrite koostamisel kasutanud konsistentset määret - Litol24, CIATIM203 või mingit Lääne analoogi. Mida hetkel näpu all on. Enne laagri lõplikku kinnikeeramist olen pannud veidi vedelat õli lisaks juurde (eriti tagumisele vabajooksule).
Muide - enne laagrite koostamist/õlitamist olen alati vana määrde petroolis/bensiinis pesemise teel täielikult eemaldanud. Puhtakspestude detailidel on muide parem avastada ka pinddefekte (nt koonuspindade pindväsimusest tekkinud murenemist, mis nõuab detaili vahetamist).
Keti nn tavaõlitamisel olen peale kaltsuga vanast õlist puhastamist kergelt samuti mingit vedelat õli peale lasknud ja siis liigse kaltsuga maha pühkinud.
Tegelikult oleks ketti selle eluea pikendamise huvides mõistlik konsistentses määrdes keeta, kuid kaasajal seda keegi eriti tavaliselt teha ei viitsi ja see on üsna suur töö. Et siis algul bensiinis/petroolis kett vanast õlist/abrasiivjääkidest puhtaks pesta, siis määrdes keeta ja seejärel kogu liigne ollus maha, jättes määrde ainult liikuvate osade vahele alles. Eriti just see viimane vajab tohutus koguses ajalehti ja kaltsu ja on TOHUTULT määriv töö. Lisaks eeldab määrde keetmine (elektripliidil) suurt ettevaatust ja hoonetest kaugel tegutsemist - tulekahju ja põletushaavade tekkimise oht. Vt põhjalikumad keetmise soovitused minu nelja aasta tagusest postitusest -
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=5560&pid=39431#pid39431
Mina olen tegelikult määrdes (LITOLi ja Vene transmissiooniõli segu ca 1:1) keetnud vaid väärtuslikke haruldasi originaalkette (1920-30ndatest), uuematega ei ole nii mässama hakanud, olen lihtsalt õlitanud ja kaltsuga puhastanud enne ja pärast.
Millist vedelat õli jalgratta juures kasutada, ei ole väga oluline. Mina olen võtnud esimese ettejuhtuva õli; reeglina on selleks mingi tüüpne mineraal-mootoriõli, mis näpu alla on sattunud. Kõlbab tegelikult ka õmblusmasinaõli vms.
Kui Sul täissünteetilist õli volilt üle on, siis paha ta ei tee ka jalgratta juures, ainult et tema eelised avalduvad mootorites kõrge temperatuuri ja koormuse all. Jalgratta juures tal eeliseid ei ole. Vast ehk isegi puuduseid - vedelam täissünt 0W40 vast voolab kergemini sinna, kuhu vaja ei ole, võrrelduna näiteks 15W40ga (nt laagritest välja, sest simmerlinge seal ju kusagil pole)...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel