#41

Sojourner Kirjutas:Pole vaja. Ma ei hakka enam kodaraid lahti kiskuma. Praegu on all ainult mõned millimeetrid kitsam alumiiniumvelg, mis on hõbedaseks väevitud. Iseenesest originaalile ligilähedane.
Tegelikult oli mul ka kaks originaalpöida olemas, kuid ühele neist kodaraid pannes ei saanud ma rattast mitte mingi väega sirgeks.
Põhjus oli selles ,et velje kummagis ääres, tagasikeeratud plekiserva all, on seda ümbritsevad tugevdustraadid, mis hoiavad velge sirged. Paraku võib üle 40 aasta vana originaalveljel olla need katki roostetanud, hoolimata sellest, et velg on ise väliselt terve.
Alumiiniumveljel traate seel pole, need on täis. Minu teisel originaalveljel olid aga juba augud sees ja velg nii roostes, et sellega polnud muud teha, kui vanarauda viia. Alumiinumvelg oli aga juba mul kodus olemas...

Muide, igasuguse laiusega 26" vanaprofiiliga velgedest ei tohiks väga puudust olla. Nt sellesuvisel Bockhorni laadal Saksamaal oli igasugust 26" kraami üsna lademes saadaval - sealsed 1940-50ndate "punnvõrrid" evisid paljud just seda mõõtu rattaid ja mitmed jalgrattad ka... Enamik muide värvi all olnud isendeid, mille korral on kroomi eeltöö (loe: vasetamine-lihvimine) palju lihtsam, sest puuduvad kroomi all olnud detailidele omased sügavad roostepesad, mida on vaja vasega täita...

Nt omandasin ma sealt laadalt laia 26" rantäärisega veljepaari (ca 1930.a.) 10 euro eest, umbes sellise, mis varasemate Laanbergi kaubaveorataste all olid (a la Hindrek Kuke erakogus olev vanem eksemplar, mis Anija ja Raasiku vahelt pärit).

Kui nüüd Gauja velgede juurde tagasi tulla, siis veljeservas olev traat on mulle suureks üllatuseks - kas see tõesti seal siis on? Olen laiali lammutanud ja puruks lõiganud (samuti puruks roostetatuna näinud) palju jalgrattavelgi ja 1930ndate aastate 26" velgi, seal mingit traati äärevaltsi sees pole. Stantsitud velg hoiab ju ise õiget vormi.

Mis puutub kodarate pingutamise abil sirgeksajamisse, siis oma eelmises elus "vopsu" saanud velg vajab enne kodarate sissepanekut tavaliselt vähem või rohkem vasaratöötlust (vahel ka mõne puidust erirakise tegemist, et löök mõlki ei jätaks), et järsemad jõnksud välja ajada. Alles seejärel võib kodarad sisse panna ja alustada kodarate pingutamise teel lõplikku sirutamist.

Eriti aktuaalne on see tagavedrustusta punnvõrri tagaratta velje korral, mis saab kiirel sõidul aukudes ja ebatasasel teel üsna tihti "haiget", eriti ebapiisava rehvirõhu korral. Õnneks on Gaujal nii esi- kui ta tagaratta velg identne, st restaureerimisel saab hankida nt kaks esiratast ja tagaratta esiratta veljele ringi "lapata". Vähegi rohkem ja vähegi halvematel teedel sõitnud Gaujadel on esiratta velg tavaliselt palju paremas seisu kui tagaratta oma.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#42

Ausalt öeldes ei ole ma ühtegi nõukogudeaegset äärevaltsiga terasvelge kunagi ära lõhkunud, aga selle traadijutu kohta kuulsin ma ühest jalgrattapoest, kus käisin terasvelge Gauja tarbeks otsimas.
Öeldi, et on ainult alumiinium, ning kui ma küsisin selle tugevuse kohta, sain teada, et Vene terasvelg annab sees paikneva traadi katkemise puhul kohe alla, alumiiniumil aga seda probleemi pole. Kuna ma ei tundnud velje siseehitust, ei hakanud ka vaidlema, aga kindel on see ,et iga müügimees kiidab oma kaupa ja teeb kõik selleks, et inimene seda ka ostaks Smile
_

Võibolla proovin veel maale jäänud pöia esirattale alla panna, kui aega leian rakise tegemiseks ja lappimiseks, kuid praegu tegelen mootori töökorda seadmisega: Peale on vaja panna karburaator ja elektrivärk. Loomulikult on mul probleem veel selles, et puuduvad pisidetailid mida poes eraldi ei müüda: Täpse mõõduga ja originaalne ketriratta poolkuukiil ; Karburaatori pealismutter (gaasitrossi ümber käiv vidin) ja segusiiber.
Kui sel sügisel tuleb Kurtna laat, üritan sealt puuduvad osad eesotas ketikaitsmetega hankida Smile
Praegu tekkib küsimus selle foto kohta: http://fotoalbum.ee/photos/Vapperhiir/35795023
Kas tegemist on Gauja originaalse ketipingutiga? Igatahes oli see ostes juba raami küljes, aga kahtlst äratab keti hõõrumine sinna vastu ja pingutiratta asemel on seal kuullaager.
Vasta
#43

Rolts Kirjutas:
Sojourner Kirjutas:Mul on samuti 66.
Eile sain raami pulbervärvist kätte. Ilus läikiv metsaroheline jäi Smile
Pole küll päris originaal, kuid minu raami oli vist mitu korda võõbatud ja see oli enne töö algust kergelt roostes ja killendav niiet tema tehasevärvi ei saanudgi täpselt teada. Selle alt tuli välja veel midagi punakat (ilmselt krunt) ja paagil ka valget, aga pole hullu. Paagi tegingi valge. Kogu värvimine (paak,raam,esikahvli osad) läks maksma 300 eeku.
Tulemus ilus Smile , lähiajal panen ka pildid manusena.

siis on ju hea kui töö meeldiv ja rahulSmile.Kus sa värvida lasid?Ja jah see punakas oranzikas on krunt.Ja kuuma föön millest vahepeal juttu oli on mul ikka 600 C ja töö jääb ilus.Aga kui sa viisid enda raamid ja paagid värvimisse kas te pidite vanast värvist ise ikka kõik ilusti ära eemaldama v tehti seal?


Lasin värvida firmas Lipson-Z, asub Tallinna külje all Laagri alevikus.
Kuuse põik 40
aadress: www.pulbervärv.ee

Detailid pidin loomulikult ikks ise puhastama.
Vasta
#44

sass Kirjutas:Korralik esiratas peaks mul kusagil vedelema, kui ei saa kusagilt, siis anna teda, katsun üles leida.Tagaratast vist ei ole.

samuti mul läheks vaja esi kui ka tagu ratast.Jäin ühtedest ilma Sad
ma oleksin nendest vägagi huvitatud Smile
Vasta
#45

Sai siis täna natukene raami kallal nokitsetud ja tuli välja siuke naljakas asi,et mu gauja ei ole mitte 1966aasta vaid kuu taga oli veel üks ka mida ma ei näind,et minu gauja siis aastast 1961.
Täna saab arvatavasti siis paagilt mõlgi väljaSmile
Vasta
#46

Nii paagilt siis mõlk ammu juba väljas ja pahteldus tööd ka juba käivad,pilte ikka fotoalbumis,üleval pool on link antud.
Täna sai siis ka mõningaid juppeSmile
Vasta
#47

Rolts Kirjutas:Täna sai siis ka mõningaid juppeSmile

Gauja rattaid, muide, liikus pühapäevasel Üksküla laadal üsna rahuldava kroomiga nii mitmegi müüja juures (võib-olla sealt saidki?).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#48

valdo Kirjutas:
Rolts Kirjutas:Täna sai siis ka mõningaid juppeSmile

Gauja rattaid, muide, liikus pühapäevasel Üksküla laadal üsna rahuldava kroomiga nii mitmegi müüja juures (võib-olla sealt saidki?).

ei,ma ostsin kasutajalt onumeeliselt mõningaid jupe Smile
Vasta
#49

Enda Gaujale suutsin siiski panna originaal esivelje tagasi ja proovin ikka alumiiniumist loobuda.
Velg jäi siiski 1 mm loksuga, mida polnud võimalik välja saada. (terve päeva nägin vaeva).
Vasta
#50

Sojourner Kirjutas:Enda Gaujale suutsin siiski panna originaal esivelje tagasi ja proovin ikka alumiiniumist loobuda.
Velg jäi siiski 1 mm loksuga, mida polnud võimalik välja saada. (terve päeva nägin vaeva).

kui pikad kodarad sa ostsid gaujale?
Vasta
#51

Esirattale lähevad 250 mm pikkused kodarad, tagaratta omad olid mul olemas ja ma ei hakanud neid mõõtma.
Kodarate panemisel peab olema väga täpne, soovitan kasutada Mopeedikeskuse manuaali, kus on kodarate asetus välja toodud.

Praegu ootan Kurtna Laata, mis peaks toimuma 5. oktoobril.
Sealt loodan leida nii esi kui ka taga porilauad (sobivad ka Riga-5 omad) ja originaalsed ketikaitsmed, mille leidmise tõenäosus on tõsi-küll üsnagi väike.
Vasta
#52

Sojourner Kirjutas:Esirattale lähevad 250 mm pikkused kodarad, tagaratta omad olid mul olemas ja ma ei hakanud neid mõõtma.
Kodarate panemisel peab olema väga täpne, soovitan kasutada Mopeedikeskuse manuaali, kus on kodarate asetus välja toodud.

Praegu ootan Kurtna Laata, mis peaks toimuma 5. oktoobril.
Sealt loodan leida nii esi kui ka taga porilauad (sobivad ka Riga-5 omad) ja originaalsed ketikaitsmed, mille leidmise tõenäosus on tõsi-küll üsnagi väike.

tagu porilauaga saan sind ehk aidata,kui vaid soovid?Mul endal on üks üleliigne porilaud aga see väga nutuses seisus(augud sees)aga kui keevtus olemas siis plekki tükk peale keevitada.


Vaatasin,et oled pand ka uue rehvi.Mis mõõduga rehvi sa panid?sellele originaal veljele.

Omal praegu gauja nii kaugel,et tegelen velgede kallal.Ilmad ei luba värvida ega kruntida:S
Vasta
#53

Ega augulise isendi järele soovi eriti pole, sest lapitud porikas pole siiski ju ilus.
Oleneb ka sellest, kui kaugel see porilaud Tallinnast asub (ajanappus,transporiraskused ja kooliasjad)
Kui nt Viljandis, siis ei tasu roostes asja pärast nii kaugele sõita ja mõtekas panna Gaujale hoopis Retro-Schwinni linnaratta porikad (saadaval rattapoes) või Riga 5 omad mis ka minuarust sobivad hästi.. Smile Originaalne esiporikas on mul praegugi juba lapitud ja paistab üsna kole. Sad

Mis puutub rehvi, siis Gaujale sobivad väga hästi 26" x 1.95" rehvid. Enda omal esialgu üleliigsed maastikuratta omad, kuid hiljem vahetan ilmselt linnaratta omade vastu ringi.
Vasta
#54

Sojourner Kirjutas:Ega augulise isendi järele soovi eriti pole, sest lapitud porikas pole siiski ju ilus.
Oleneb ka sellest, kui kaugel see porilaud Tallinnast asub (ajanappus,transporiraskused ja kooliasjad)
Kui nt Viljandis, siis ei tasu roostes asja pärast nii kaugele sõita ja mõtekas panna Gaujale hoopis Retro-Schwinni linnaratta porikad (saadaval rattapoes) või Riga 5 omad mis ka minuarust sobivad hästi.. Smile Originaalne esiporikas on mul praegugi juba lapitud ja paistab üsna kole. Sad

Mis puutub rehvi, siis Gaujale sobivad väga hästi 26" x 1.95" rehvid. Enda omal esialgu üleliigsed maastikuratta omad, kuid hiljem vahetan ilmselt linnaratta omade vastu ringi.



Porilaud asub raplamaal.Aga ta on ikka ront mis ront.
Aga tänud rehvi asjusSmile
Vasta
#55

No kui ront, siis ront.
Proovin siis leida kusagilt korralikumaid või kombineerin peale mingid kaasaegsemad retrostiilis.
Praegu on esmatähtis originaalse teraspöia leidmine.
Vasta
#56

teraspöid?Mis see pöid on?vabandust,et olen iii rumalBig Grin
Vasta
#57

Rolts Kirjutas:teraspöid?Mis see pöid on?vabandust,et olen iii rumalBig Grin

Pöid = velg. Ja teras on see materjal, millest neid omal ajal tehti (kaasajal enamik jalgrattavelgi alumiiniumist...).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#58

valdo Kirjutas:
Rolts Kirjutas:teraspöid?Mis see pöid on?vabandust,et olen iii rumalBig Grin

Pöid = velg. Ja teras on see materjal, millest neid omal ajal tehti (kaasajal enamik jalgrattavelgi alumiiniumist...).

tänud.Seda tean et teras on materjal.
Vasta
#59

Veljeprobleem lahendatud!
Käisin hommikul Aruvalla vanavara turul ja seal asuvast koluhoovist leidsin Gauja velje. Tegu on küll roostes kodaratega esiveljega, kuid pöida saab siiski kasutada ka tagavelje tegemiseks, kui kodarad koos rummuga ümber lappida Smile
Lisaks sain ka ka esilaterna, kuid porilaudu paraku mitte.
Vasta
#60

Sai siis täna uuritud rehvide kohta,Tänapäeval tehtakse küll 26"*2,00"rehve ja hind jääb 140kanti.Ostisn siis täna ka kodarad ära.Püüan siis need ka külge pannaSmile Kodarate lappamise kohta igati info tere tulnudSmile
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne