Minu idee oli tekitada suure MTZ hargi sisse vastupidise sisekeermega puks, et saaks võlli otsa kruttida. Siis põkats treiali juurde viia ja leida vikati jaoks õige nurk. Viisingi põkatsi tema juurde. Treial aga teatas varsti, et sai hakkama ilma kardaaniristita. Tulemus selline:
Pildil näha võlliotsa vastupidine keere. Üleminekujupp tekitatud kardaaniristi hargist ja originaalniiduki "seenest" (ekstsentrikkettast, mis tekitab edasi-tagasi liikumise). Kastreeritud "seen":
Selline konstrui lahendas ka probleemi, millega varem maadlesin - niiduk püsib kindlalt maas:
Ärge lenksu asendile tähelepanu pöörake
MTZ niidukipea ikka terasest ja malmist, nii tummine, et isegi mootori all olev "suusk" ei kaalunud teda üles. Huvitaval kombel oli uue niidukipeaga vikatite peenhäälestamine (millest meie peaministrihärra jahub
) ehk reguleerimine palju hõlpsam kui vanal süsteemil.
Proovisin niita, aga tulemus kehv: ei taha lõigata, libiseb heinast üle, vaid puju, põdrakanep jm tugeva varrega asjad võttis ilusti maha. Mõtlesin, et mis siis viga on. Nüri? Nüri on nagunii juba pärast esimest Mutionu maja
Ka vikati kiirus tundus varasemast väiksem, see küll subjektiivne arvamus, mõõta ei saa. Originaalne eksentrikketas ehk "seen" MTZ omast suurem, mis tulenevalt suuremast õlast peaks veidi kiirust lisama. MTZ jõuvõtt annab 1000 rpm (kaasaegse mootoriga isegi 1200), Kuta oma aga 790.
Siiski mõtlesin, et need ei saa peamised halva töö põhjused olla. Peamine probleem on vist ikkagi selles, et vikatid vahivad taevasse:
Et paremini aru saada:
Ehk siis nurk sai vale ja kardaanist mööda hiilimine polnud hea mõte. Minu arusaamist mööda ta tõukab enne heina pikali, kui lõikama hakkab. Peaks ikka maapinnaga paralleelselt (heinaga risti) olema.
Ei tahtnud sugugi sellist osenduslikku tööd teha, aga tegin ikka. Ja äkki poos vikati kinni, nii et sidur hakkas libisema. Harutasin asja lahti. Vikatid liikusid, niiduki pea liikus. Aga ülekandevõlliga oli midagi lahti, käis raskelt. Hakkasin vahetükki ("seene" ja risti ristpaaritust) otsast keerama, hoidsin võlli teisest otsast kinni. Ja äkki läks kahtlaselt kergeks
Ei tahtnud uskuda, aga siiski tõsi:
Võll pooleks, keevitusest lahti.
Aga selles tuleb näha mitte probleemi, vaid võimalust. Nüüd saab teha võllile sellise otsa, et haakub laagriga ja suure MTZ kardaanihargiga. Ja vahekarp ümber teha, et saavutada vikati õige nurk.
Vot siis sellised lood...