ZIM Faeton
#1

Panen ilmarahvale veel ühe harulduse loo üles. Niisiis ZIM Faeton. Sai teine vist küll aastat 5 tagasi soetatud Lätist. Maksis toona 4500€. Auto aastast 1956. Ajaloost niipalju, et sündis sedaanina aga sõjaväe ladviku soovide kohaselt ehitati ümber Faetoniks, ehk paraadautoks, kusagil Uraali sõjaväe ringkonna sõjatehases. Töö teostati äärmiselt robustselt. Ukse karbi taha lõigati 12 cm rennid ja sinna paigaldati 12 x 12 cm-d nelikant torud. Risti ja põikitalad keevitati selle külge aga tala ise tõmmati küllalt tihedalt poltidega põranda külge kinni. Autot kasutati Stavropolis sõjaväe paraadidel. Pärast teenistust anti ta kuhugi sovhoosi, kust ta ühe raudteelase kätte sattus ja kes tuli Rezeknesse elama ja edasi juba mulle. Ostsin ta suurest vaimustusest, mis muutus suureks ahastuseks, sest selgus masina äärmiselt nigel seisukord. Aastaid otsisin autole restaureeriat, nii Eestis, kui Lätis, kuid tulemusteta. Lõpuks möödunud aasta kevadel sai käidud Dnepropetrovskis, kus üks peaaegu perefirma just on spetsialiseerunud ZIM-de renoveerimisele. Üks väike video ka minu auto saatusekaaslasest.
https://www.youtube.com/watch?v=46zBZEGRyKg

Ja mis kõige tähtsam, sama firma oli juba ehitanud 1948 a. jooniste järgi ühe Faetoni Ukraina miljonärile Igorile, kes praegu on minu hea tuttav ja aidanud mind paljudes asjades. Viimati ZIL 115 kummidega. Lisan siia ka video, kus Igor tutvustab oma Faetoni ja arvab ekslikult, et tema auto on ainus samalaadne.
https://www.youtube.com/watch?v=26HY7D4hCH8

Tegelikult on neid suisa 4. Interneti avarustes olen kunagi näinud ka ühte Moskvas olevat musta isendit. Kahjuks selle sünnist ei tea midagi. Kas ka sama saatusega, st. kunagine paraadauto, või tänapäevane ümberehitus, nagu Igoril. Ühesõnaga sain Dnepropetrovskis kaubale kere tööde osas ja lubati teha rangelt tehase 1948 a. jooniste järgi. Kästi auto kohale toimetada. Vinnasin rondi treilerile ja sõitsin ARK-sse, kuna pill oli arvele veel võtmata ja Läti passiga. Ametnikuhärra ei tahtnud midagi kuulda ZIM Faetonist vaid kirjutas passi lihtsalt LAHTINE, kuigi tõin talle internetist väljatrükke, et Faeton oli just selle auto õige nimi. Tema jälle, et see on kere tüüp ja tänapäeval kõik lahtised. Õnneks mul lahti ei läinud. Sain siis oma lahtise passi kätte ja eelmise aasta oktoobris sõidutasin LAHTISE Dnepropetrovskisse, mis oli vahepeal Dnipro-ks ümber nimetatud. Minu ronti nähes tuli meestele kassiahastus peale. Ront olevat kõver ja läbi paindunud, kohutavalt paigatud, ehk üldiselt vanaraud. Jätsin rondi sinna, midagi ei lubatud, viletsas meeleolus tulin koju tagasi. Aasta möödus, kui eile sain teate, seoses muude projektide puudusega oli minu ront paar nädalat tagasi letti võetud. See, nagu saatuse, sõrm, sest alles paar päeva tagasi mainisin kogemata sellest isendist aga erilise usuta, selle teostusse . Ega nüüd ka veel kindel ei või olla, äkki jäetakse pooleli. Saadeti ka mõned pildid, mis proovin siia üles ka panna. Ah-jaa mootor sai Tartu meestel juba kolm aastat tagasi ära lastud teha. Õnneks oli see küllalt korralik, hüdromuhvki tipp-topp, ainult käigukast vale.
   
Siin remonditud mootorist pilt, aastaid teine tolmu kogunud. Ja mõned pildid mis saadeti, näitamaks kogu armetust.
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Arvan, et pildid räägivad ise enda eest.
Vasta
#2

Vägev. Minu kogemus on, et pole olemas võimatut. On vaid piiratud ettekujutlus võimalikkusest.
Küsin selguse mõttes, et kõik saaksid ühte moodi aru.
Kas 1948. aasta tehasejooniste järgi lased Sa auto taastada originaalseks faetoniks või taastas Sa auto ikkagi sõjaväetehase järgitehtud faetoniks?

Mis ei tapa, teeb vigaseks!
Vasta
#3

(30-10-2017, 22:52 PM)Mufff Kirjutas:  Vägev. Minu kogemus on, et pole olemas võimatut. On vaid piiratud ettekujutlus võimalikkusest.
Küsin selguse mõttes, et kõik saaksid ühte moodi aru.
Kas 1948. aasta tehasejooniste järgi lased Sa auto taastada originaalseks faetoniks või taastas Sa auto ikkagi sõjaväetehase järgitehtud faetoniks?
Sellist pornot, nagu seal sõjaväetehases tehti, pole mõtet teha. Meestel olemas originaalsed Faetoni joonised ja tuleb õige Faeton. See paraad auto tehti nagu hädatapp, st. kandma ühte kindralit paar korda aastas. Hilisema ekspluatatsiooni käigus kere kaardus, uksed ei käinud enam ja olid kinni keevitatud tugevuse mõttes, ehk sisse hüpati nagu Ameerika filmis. Ka puudus present katus.
Vasta
#4

Veel niipalju, et keskmist istmerida pole plaanis panna, nii et tuleb ikka paraadauto aga 1948 a. jooniste järgi. Keskel kinnihoidmise käepide jne. Tähendab originaal parandatud kujul, ehk teeme nii nagu oleks pidanud tegema 1956 a.-l. Tõenäoliselt keegi pani ilge rats preemia taskusse. Muuseas sain poolteist aastat tagasi kontakti selle vennaga, kellel see teine paraad ZIM esimeselt videolt. Tal 1955 a. masin ja palju paremini tehtud. Isegi uksed käisid.
Vasta
#5

Kas need oli ainult prototüübid vòi läks seeriasse ka?
Vasta
#6

Ma küsiks,et mis õlidega siis Formika seda remonditud ZIM mootorit hakkab ekspluateerima? Sama küsimus ka käigukasti osas.


Vasta
#7

(30-10-2017, 23:21 PM)AsTroSS Kirjutas:  Kas need oli ainult prototüübid vòi läks seeriasse ka?
Tehti mõningatel andmetel kaks, mõningatel 3 prototüüpi, seeriasse ei läinud. Paraadautodeks ka ei kasutatud, sest isake Stalin lasi oma marssalitel kuni surmani hobuse seljas paraade vastu võtta.
   
Pilt ka sellest siis 1949 a. valminud Faetonist. Kahjuks pole neid ühtegi säilinud.
Vasta
#8

(30-10-2017, 23:28 PM)kopraonu Kirjutas:  Ma küsiks,et mis õlidega siis Formika seda remonditud ZIM mootorit hakkab ekspluateerima? Sama küsimus ka käigukasti osas.
Tartu mehed tegid ta ümber 95 bentsu peale ja panid, ei mäleta enam millest aga tänapäevasemad saaled ja ütlesid, et võin sõita tänapäevaste õlidega.
Vasta
#9

(30-10-2017, 23:40 PM)Formika Kirjutas:  Tartu mehed tegid ta ümber 95 bentsu peale ...

Mind ka huvitab, mida selle mootoriga tehti. Endal on õnnestunud omal ajal, nii Газ – 12, kui Газ – 52 mootoritel klapid ära põletada. Midagi muud ei juhtunud. Seda siis veel tolleaegse Ай – 93 bensiiniga. Tuli kasutada seda, mida õnnestus saada...
Vasta
#10

(31-10-2017, 10:03 AM)samodelkin Kirjutas:  ... Endal on õnnestunud omal ajal, nii Газ – 12, kui Газ – 52 mootoritel klapid ära põletada...

Kas sa oskad põhjendada, miks klapid ära põlesid? Ma sõitsin M72ga, kasutasin 95 bensiini ja täissünt õli, midagi pole halba juhtunud. Ainuke asi, mis ümber tegin, oli väntvõlli simmer.

hp
Vasta
#11

Tänapäevastel õlidel on väga head pesemise omadusel ja mustuse peab òlifilter välja filtreerima, selle eelduseks on ,et kogu õli käib läbi filtri.

Vanadel mootoritel aga käib läbi filtri ainult osa õlist, sellet tulenevalt oleks mõistlik kasutada väheste pesemise omadustega õli, mustus settib karterisse
Vasta
#12

(31-10-2017, 10:40 AM)AsTroSS Kirjutas:  Tänapäevastel õlidel on väga head pesemise omadusel ja mustuse peab òlifilter välja filtreerima, selle eelduseks on ,et kogu õli käib läbi filtri.

Vanadel mootoritel aga käib läbi filtri ainult osa õlist, sellet tulenevalt oleks mõistlik kasutada väheste pesemise omadustega õli, mustus settib karterisse

Mind õpetati koolis, et õli ülesanne pole üksnes libeda kihi tekitamine, vaid ta peab mootorist välja tooma ka mustuse ja kuumuse.
Karterisse ei setti mingit mustust. See pole siis enam mootor, vaid mingi sitapaak. 
Ka vanadel mootoritel puhastati ära kogu õli, aga seda tehti paralleelselt. Tasapisi filtreeriti ja ikkagi kogu õli käis lõpuks filtrist läbi. Tänapäeval lihtsalt on otsevoolu filtrid ja kogu detailide vahele minev õli filtreeritakse.
Ka vanal ajal pesti mootoreid seespidiselt. Selleks olid tahtlikud ja tahtmatud vahendid. Üks tahtmatu pesuvahend, mis praegu meenub, oli pool kuni liiter bensiini igal õhtul ZILi karterisse. Tuli meelde, sest praegusel ajal oli see juba päevakorral.

hp
Vasta
#13

midagi gaz 52 mootorite töökindluse suurendamisest:
http://avtomobilgaz.ru/gruzovye/gaz52/te...az-52.html
https://forums.drom.ru/gt-forum/t1151975705.html
Vasta
#14

Niisiis, mis mina jõudsin nende aastatega ära teha. Esiteks lõikasin keevitustest lahti kõik uksed ja viskasin minema. Need ei kannatanud kriitikat. Õnnestus hankida uued, st. heas korras kasutatud, muidugi klaasi raamidega. Maha neid ei lõiganud vaid jätsin selle tulevikuks, küll meistrid teavad, kust ja kuidas. Tagumised poritiivad said ka paremad, vanad läksid Kuusakoskisse. Neist polnud midagi järele. Peterburist sai toodud komplekt iluliistusid aga nagu hiljem selgus, sain petta. Neid liiste toodetakse sealsamas Dnepropetrovskis ja oleks saanud 2x odavamalt. Mootor remonditud, leitud õige käigukast. Peal oli kangiga põrandalt, vist varase Pobeda oma. Alt sai võetud sillad, vahetatud kogu piduri värk uute vastu, puhastatud, värvitud. 3 vedrulehte olid katki. Nii pikki Eestis teha ei saavat, siis lasin kokku keevitada. Muidugi tühi töö. Dnepro mehed lubasid täiesti uued teha tehase jooniste järgi. Muidugi lasin ka Võrus liivpritsi teha, peale mida selguski auto reaalne olukord, kohati on ikka lapitud 3-4-s kihis. Ah jaa, kaitserauad olid küllaltki normaalsed. Esi iluvõre ka suht normaalne aga mõned rooste täpid siiski on. Auto oli valget värvi. Muidu suht komplektne, mis ära pettiski. Paksu tõrvakihi all polnud reaalne olukord nähtav. Algselt oli mootor ka tuksis, puudus veepump. Istmed olid mingi kotiriidega üle tehtud, mille all oli mingi hall vakstu taoline materjal. Vist see oligi originaalis kasutusel. Originaalis oli auto selline Vene sõjaväe roheline. Igatahes uksed olid näruse polstri all seda värvi. Teadmata jääb, kas paraadautona olles kasutati teda rohelisena, või värviti ümberehituse käigus valgeks. Või tehti seda hoopis hiljem. Nüüd on kogu eellugu teada, eks kui suvatsetakse Dniprost mõni pilt saata, siis panen ka siia üles.
Vasta
#15

(31-10-2017, 10:03 AM)samodelkin Kirjutas:  
(30-10-2017, 23:40 PM)Formika Kirjutas:  Tartu mehed tegid ta ümber 95 bentsu peale ...

Mind ka huvitab, mida selle mootoriga tehti. Endal on õnnestunud omal ajal, nii Газ – 12, kui Газ – 52 mootoritel klapid ära põletada. Midagi muud ei juhtunud. Seda siis veel tolleaegse Ай – 93 bensiiniga. Tuli kasutada seda, mida õnnestus saada...
Mootori remontis Olev, nii vist oli ta nimi, tegutseb Tartus Lõunakeskuse vastas kohe üle Ringtee. Igatahes klapid pandi uued, millised ei tea. Aga minu nõudmine toona oli, et 95-ga ilma probleemideta sõita saaks. Katsetada pole seni õnnestunud. Stendil töötas mootor hästi.
Vasta
#16

(30-10-2017, 21:46 PM)Formika Kirjutas:  ...Ametnikuhärra ei tahtnud midagi kuulda ZIM Faetonist vaid kirjutas passi lihtsalt LAHTINE, kuigi tõin talle internetist väljatrükke, et Faeton oli just selle auto õige nimi. Tema jälle, et see on kere tüüp ja tänapäeval kõik lahtised. Õnneks mul lahti ei läinud. Sain siis oma lahtise passi kätte...
Teinekord võib ARK-i teadmameestele järeleandmine ka kahju kaasa tuua. Kunagi pandi Eestis Audi S2-del passi kirja Audi 80 Coupe, kuna ju siis samamoodi kõik teised olid nii kirjas ja ühtki S2-te veel polnud. Probleem tuli aga siis kui üks auto määrati kindlustuse poolt hüvitamisele ning seda muidugi 80 Coupe hinna järgi. Selgituseks hetkel odavaimad autokujulised vastavad sõidukid mobile-st: 80 CoupeS2. Pärast seda hakkasid allesjäänud S2 omanikud omale ka passi S2 nõudma.

Samas Zim Faetoniga vast sellist probleemi ei ole kui suure tootmisarvuga sõidukte erimudelitega. Aga kui oleks mina, siis eeltoodu valguses siiski sooviks õiget markeeringut passi.

Aga edu masinaga!
Vasta
#17

(31-10-2017, 10:52 AM)motamees Kirjutas:  
(31-10-2017, 10:40 AM)AsTroSS Kirjutas:  Tänapäevastel õlidel on väga head pesemise omadusel ja mustuse peab òlifilter välja filtreerima, selle eelduseks on ,et kogu õli käib läbi filtri.

Vanadel mootoritel aga käib läbi filtri ainult osa õlist, sellet tulenevalt oleks mõistlik kasutada väheste pesemise omadustega õli, mustus settib karterisse

Mind õpetati koolis, et õli ülesanne pole üksnes libeda kihi tekitamine, vaid ta peab mootorist välja tooma ka mustuse ja kuumuse.
Karterisse ei setti mingit mustust. See pole siis enam mootor, vaid mingi sitapaak. 
Ka vanadel mootoritel puhastati ära kogu õli, aga seda tehti paralleelselt. Tasapisi filtreeriti ja ikkagi kogu õli käis lõpuks filtrist läbi. Tänapäeval lihtsalt on otsevoolu filtrid ja kogu detailide vahele minev õli filtreeritakse.
Ka vanal ajal pesti mootoreid seespidiselt. Selleks olid tahtlikud ja tahtmatud vahendid. Üks tahtmatu pesuvahend, mis praegu meenub, oli pool kuni liiter bensiini igal õhtul ZILi karterisse. Tuli meelde, sest praegusel ajal oli see juba päevakorral.
Paraku pean ma sind kurvastama,et nõuka ajal õpetatu ei pruugi reaalse eluga päris ühtida.

Kuna endal on ka üks vanakooli Dodge flathead, siis sai natuke seda õli teemadt uuritud, millist õli kasutada.

Lisaks sinu väide ,et karterisse ei seti midagi ja tegu on sitapaagiga on pisut ebapädev.

Ma ei lahmi puusalt vaid minu väited põhinevad mootori tehase faktidel.


Ah jaa, miks pesti nõuka ajal mootoreid seest?  Rolleyes
Vasta
#18

(31-10-2017, 11:56 AM)AsTroSS Kirjutas:  Paraku pean ma sind kurvastama,et nõuka ajal õpetatu ei pruugi reaalse eluga päris ühtida.
...

Milline see reaalne elu siis on? Et filter on nõrkadele, saast sadestub vaid karteripõhja ja õli ainult libestab?

Isand Formika tegemised võtavad sõnatuks Cool Igatahes tubli töö sääraseid asju organiseerida ja väga auväärne on selle nii põhjalik kajastamine foorumis.
Vasta
#19

Kas see "lahtine" kirjutati kere tüübiks või auto margiks?
Vasta
#20

(31-10-2017, 12:37 PM)v6sa Kirjutas:  
(31-10-2017, 11:56 AM)AsTroSS Kirjutas:  Paraku pean ma sind kurvastama,et nõuka ajal õpetatu ei pruugi reaalse eluga päris ühtida.
...

Milline see reaalne elu siis on? Et filter on nõrkadele, saast sadestub vaid karteripõhja ja õli ainult libestab?

Isand Formika tegemised võtavad sõnatuks Cool Igatahes tubli töö sääraseid asju organiseerida ja väga auväärne on selle nii põhjalik kajastamine foorumis.

Selle õli jura võiks siit teemast välja tõsta.




Kordame siis uuest üle, vana flatheadi jaoks ei pruugi tänapäevane õli just kõige paremini sobida.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 6 külali(st)ne