08-10-2018, 22:09 PM
Teen lõpuks ka siia kauaplaanitud teema Saksa DDR teraviljakombaini Fortschritt E514 kohta. Tegemist pole küll otseselt taastamisprojektiga, vaid ikka masina normaalsesse töökorda seadmise ja töösse seadmise ettevalmistusega.
Ostetud sai antud masin Laekvere lähedalt 2017 aasta augustis. Huvi sellise masina vastu tekkis sama aasta aprillis ning kui mitmel korral olin huvipakkuvast isendist ilma jäänud, siis augustis võtsin kodust taaskord üsna kaugel asuva isendi ette ja läksin seda vaatama. Olgu öeldud, et kohapeal tundus olukord palju ilusam, kui lõpuks välja tuli, aga see polegi niiväga oluline.
Kohapeal käies sai selgeks, et masinal on suurimaks probleemiks mootori otsas oleva võlli purunemine (võll, millelt jõud läheb mootorist kombaini käitamiseks) ja heedri kallaku veomuhvi puudumine. Ülejäänud oli vaid hooldamise mure. Väidetavalt. Aga kuna valikut tollel hetkel ei olnud ja asi tundus enamvähem sobivat ning ka hind sai ilusaks räägitud, lõime samal päeval käed.
Nädala pärast oli kombain õuel. Suurel treileril oli korraga peal nii kombain, heeder (lõikelaius 4m (sellel kombainil on erineva laiusega heedreid)), heedrikäru, hulgaliselt varuosi (sh kaks mootorit, käigukast...). Kuna kombain ei olnud liikumisvõimeline, tuli kombain maha tõmmata traktoriga, selleks, et aga kombain mu MT-82-st üle ei sõidaks, tõmmati teda vastu T-40-ga. Kombaini kaldteele mineku hetkel tõmbas raske masin ikka kõva pool meetrit T-40 luha, aga kõik läks väga hästi. Heedri ja muud jupid tõstis kraanaga maha tuttav Otepää mees.
Samal hooajal ei olnudki aega asjasse eriti süveneda, aga 2018 juulis hakkasin tegema remonti. Juba 2017 aastal sai ära tellitud eelnevalt teadaolevad varuosad, aga see oli alles algus... Seis oli paraku selline, et mis iganes sõlme sättima hakkasin, vajas see kapitaalremonti või vähemalt laagrite vahetust. Paljud pisidetailid ka puudusid sootuks. Lõpuks oli seis selline, et 2018 aasta juuli lõpuks oli kogu kombaini sisu eemaldatud ja hangitud suures koguses uusi! (jaa, uusi, mitte kasutatud varuosi!) ja kasutatud varuosi ning hakkasin masinat taas kokku laduma. Paraku selgus kokkupanekul pidevalt, et midagi on ikka veel puudu ja seetõttu sai käidud juuli-august 2018 kolm korda Leedus, kus antud masina osad on lihtsasti kättesaadavad ja odavad. Lisaks on Leedus olemas ka mitmeid kombainide ja ka ainult Fortschritti romulaid, kus neid juppe on külluses.
Augusti jooksul sai kombain siis 60% ulatuses uue sisu, sh kallaku kett ja selle mehanismid, rehitsejad, kombaini sari, peksutrummli labad, sõelakast, sõelad, kaldelevaatorite uued sisud ja laagrid, põhupurustaja, järelpeksu elevaator, selle tigu ja korpus, sõelakasti puksid, hulgaliselt erinevaid puuduvaid detaile sai lisatud jne jne jne.
Praegu on tegemisel vasakpoole esimene rattareduktor, mille on keegi kokku pannud esiteks valesti ning seetõttu see ka olulisel määral kasutuskõlbmatuks muutunud. See ka praegu laiali ja ootab varuosi, mis saabuvad mingi hetk!
Ühtlasi olen leidnud Eestis mitmeid masinaid, mis töötavad ja kelle omanikud on masinaga väga rahul. Lihtsalt minu oma eelmised omanikud ei ole kõige hoolivamad olnud. Samas olen lähedusest leidnud vähemasti kaks E514, kes teevad masinaga veel praegugi tööd. Lisaks on kasutuses veel mitmeid E512 ja E516 tüüpi kombaine.
Vahepeal olen lisaks hankinud veel kaks E512 kombaini, üks aastast 1976 ja teine aastast 1986. Nende käekäigust saab ka mingi hetk pikemalt kuulma.
Mõned pildid ka:
E512 toomine:
Kaks sõsarat koos:
Parempoolsete pidurite remont:
Punkri tühjakslaadimise teo kapitaalremont:
Heedri veomuhvi asendus uuega:
Vanad rehitsejad:
Vasakpoolne külgreduktor, mille sisu on utiil:
Kombaini tagumise osa katus. Otsin uut juppi, paikade alt tuli välja selline lahendus:
Leedust toodud tutikas purustaja:
Vana sarjaplekk:
Enamus uuest sisust paigas, pildil näha vaid väike osa tehtud töös ja tööde mahust:
Kui keegi teab kuskil sarnast kombaini seismas, siis võimalusel jagada kontakte minuga. Võimalik, et toda isendit ma ei ole veel leidnud. Samuti ootan infot toimivate masinate kohta, et kogemusi ja teadmisi vahetada.
Hetkel otsin siis kõige rohkem esisilla juppe ja kombaini tagumise osa katust, mis ka pildil nähtav.
Kuulmiseni!
Ostetud sai antud masin Laekvere lähedalt 2017 aasta augustis. Huvi sellise masina vastu tekkis sama aasta aprillis ning kui mitmel korral olin huvipakkuvast isendist ilma jäänud, siis augustis võtsin kodust taaskord üsna kaugel asuva isendi ette ja läksin seda vaatama. Olgu öeldud, et kohapeal tundus olukord palju ilusam, kui lõpuks välja tuli, aga see polegi niiväga oluline.
Kohapeal käies sai selgeks, et masinal on suurimaks probleemiks mootori otsas oleva võlli purunemine (võll, millelt jõud läheb mootorist kombaini käitamiseks) ja heedri kallaku veomuhvi puudumine. Ülejäänud oli vaid hooldamise mure. Väidetavalt. Aga kuna valikut tollel hetkel ei olnud ja asi tundus enamvähem sobivat ning ka hind sai ilusaks räägitud, lõime samal päeval käed.
Nädala pärast oli kombain õuel. Suurel treileril oli korraga peal nii kombain, heeder (lõikelaius 4m (sellel kombainil on erineva laiusega heedreid)), heedrikäru, hulgaliselt varuosi (sh kaks mootorit, käigukast...). Kuna kombain ei olnud liikumisvõimeline, tuli kombain maha tõmmata traktoriga, selleks, et aga kombain mu MT-82-st üle ei sõidaks, tõmmati teda vastu T-40-ga. Kombaini kaldteele mineku hetkel tõmbas raske masin ikka kõva pool meetrit T-40 luha, aga kõik läks väga hästi. Heedri ja muud jupid tõstis kraanaga maha tuttav Otepää mees.
Samal hooajal ei olnudki aega asjasse eriti süveneda, aga 2018 juulis hakkasin tegema remonti. Juba 2017 aastal sai ära tellitud eelnevalt teadaolevad varuosad, aga see oli alles algus... Seis oli paraku selline, et mis iganes sõlme sättima hakkasin, vajas see kapitaalremonti või vähemalt laagrite vahetust. Paljud pisidetailid ka puudusid sootuks. Lõpuks oli seis selline, et 2018 aasta juuli lõpuks oli kogu kombaini sisu eemaldatud ja hangitud suures koguses uusi! (jaa, uusi, mitte kasutatud varuosi!) ja kasutatud varuosi ning hakkasin masinat taas kokku laduma. Paraku selgus kokkupanekul pidevalt, et midagi on ikka veel puudu ja seetõttu sai käidud juuli-august 2018 kolm korda Leedus, kus antud masina osad on lihtsasti kättesaadavad ja odavad. Lisaks on Leedus olemas ka mitmeid kombainide ja ka ainult Fortschritti romulaid, kus neid juppe on külluses.
Augusti jooksul sai kombain siis 60% ulatuses uue sisu, sh kallaku kett ja selle mehanismid, rehitsejad, kombaini sari, peksutrummli labad, sõelakast, sõelad, kaldelevaatorite uued sisud ja laagrid, põhupurustaja, järelpeksu elevaator, selle tigu ja korpus, sõelakasti puksid, hulgaliselt erinevaid puuduvaid detaile sai lisatud jne jne jne.
Praegu on tegemisel vasakpoole esimene rattareduktor, mille on keegi kokku pannud esiteks valesti ning seetõttu see ka olulisel määral kasutuskõlbmatuks muutunud. See ka praegu laiali ja ootab varuosi, mis saabuvad mingi hetk!
Ühtlasi olen leidnud Eestis mitmeid masinaid, mis töötavad ja kelle omanikud on masinaga väga rahul. Lihtsalt minu oma eelmised omanikud ei ole kõige hoolivamad olnud. Samas olen lähedusest leidnud vähemasti kaks E514, kes teevad masinaga veel praegugi tööd. Lisaks on kasutuses veel mitmeid E512 ja E516 tüüpi kombaine.
Vahepeal olen lisaks hankinud veel kaks E512 kombaini, üks aastast 1976 ja teine aastast 1986. Nende käekäigust saab ka mingi hetk pikemalt kuulma.
Mõned pildid ka:
E512 toomine:
Kaks sõsarat koos:
Parempoolsete pidurite remont:
Punkri tühjakslaadimise teo kapitaalremont:
Heedri veomuhvi asendus uuega:
Vanad rehitsejad:
Vasakpoolne külgreduktor, mille sisu on utiil:
Kombaini tagumise osa katus. Otsin uut juppi, paikade alt tuli välja selline lahendus:
Leedust toodud tutikas purustaja:
Vana sarjaplekk:
Enamus uuest sisust paigas, pildil näha vaid väike osa tehtud töös ja tööde mahust:
Kui keegi teab kuskil sarnast kombaini seismas, siis võimalusel jagada kontakte minuga. Võimalik, et toda isendit ma ei ole veel leidnud. Samuti ootan infot toimivate masinate kohta, et kogemusi ja teadmisi vahetada.
Hetkel otsin siis kõige rohkem esisilla juppe ja kombaini tagumise osa katust, mis ka pildil nähtav.
Kuulmiseni!
Aitan seadmete monteerimis ja demonteerimistöödel ning konstruktsioonide ehitamisel
www.ransar.ee
info[ät]ransar.ee
51934170