Jagan killukest DKW-ajalugu eelmisest iseseisvuse ajast. 01.01.1940 seisuga loendati Eestis kokku 3618 sõiduautot ning neist arvukuselt viiendal kohal oli DKW ühtekokku 178 autoga (allikas
http://eag.vanatehnika.ee/ew1940.html).
Üks nendest autodest saabus Eestisse 1939. aasta teises pooles ning minu kätte jõudis selle auto omaniku käsiraamat.
Eks neid käsiraamatuid ole ennegi nähtud ning auto taastamisel sellest väga suurt tolku ei ole. Mõned olulised andmed nagu kontaktivahed, süütenurk ja kütusetase ujukikambris on veidi rohkem, kui tänapäeval. Põhjalikumaks taastamiseks on vajalik ikka töökoja käsiraamat (Werkstatt-Ratgeber) ja õnneks on selline ka Eestimaal olemas. Raamatu vahelt kukkus aga välja üks dokument, mile säilimine oli erakordsem ning pani mind kirjutama Saksamaale. Audi Traditioni tänaseks juba pensionil olev enne II MS valmistatud DKW autode uurija oli igatahes väga elevil. Sellised dokumendid käisid iga autoga kaasas ning nende koopiad jäid nii tehasesse kui edasimüüjale. Paraku on Saksamaal nendest dokumentidest vaid legendid ning ta nägi esimest korda oma silmaga sellist dokumenti. Toormepuuduses Saksamaa kasutas selliseid dokumente uue paberi tootmiseks.
Tegemist on sisuliselt auto sünnitunnistusega, mis sisaldab ka komplekteeritust ja erivarustuse loetelu. Muuhulgas oli tehases 30.06.1939 ka juba teada, et auto eksporditakse Eestimaale kohalikule edasimüüjale Siegelile. Fakt, et tegemist oli välismaale mineva sõidukiga, on selles osas märkimisväärne, et välisturgude jaoks olid mõned sõlmed tehtud teistmoodi. Näiteks kohalikule turule tehti vedrupuksid rauast, kuid välisturgudele pronksist. Dokumendist saame teada, et tegemist on halli värvi DKW F8 Meisterklasse Limousine ehk kinnise kerega, kuid kõrgema varustusastmega autoga.
Vanas reklaamkataloogist leiabki just sellise halli värvi auto pildi.
Kahjuks on minu sügavam huvi eelmiste põlvkondade vastu ehk F5 ja F7. Auto välimus pealtnäha oluliselt muutunud ei ole, kuid see on sama hea nagu öelda, et kõik VAZ autod on ühesugused. Kere tagumine pool alates esiklaasist on põhiosas samasugune, kuid täielikult moderniseeriti 1939. aastal veermikku. Keskpalkraami asemel kahe talaga raam, uus pidurisüsteem (endiselt siiski trossidega), tiguülekandega rooli asemel hamamslattrool. Need muutused tõid kaasa ka uue iluvõre, kapotid ja esitiivad. Muutus ka radiaator ja käigukasti kinnitus. Moderniseeriti armatuurlauda ja tagatulesid.
Kahjuks ei ole praegu leidnud andmeid, mis sellest autost võis edasi saada. Omaniku käsiraamatust leiab vihje, et auto võis saada üsna edeva registreerimismärgi A-800. See on Tallinna number ning Tallinna sõidukiomanike nimekirjad on kahjuks hävinenud.
Võib-olla kunagi saab selle auto osas veel selgust, kuid praegu ei saanud jätta kasutamata võimalust seda killukest meie oma autoajalugu jagada. Selline vana originaaldokument annab võimaluse kontrollida ka kaasaaegses kirjanduses esitatud väiteid ja tabeleid autode tehaseandmete kohta. Kõik klapib - alates raaminumbri markeeringu eripärast (esimene nr 3 tähistab Meisterklasse autot) ja lõpetades raaminumbri tabelis oleva valmistusajaga (sõidukid raaminumbri lõpuga X140137 kuni X144699 valmistati 1939. aasta juunikuus).
Kui kellelgi tekkis nüüd huvi DKW autode vastu, siis DKW F8mudelipõlvkonna kõige luksuslikum neljakohaline kabriolett on müügis Tartus. Keresid lausa kaks ning tehnikat ka mitme auto jagu, kuid ühe auto kokkupanemiseks on seal kriitiline mass olemas.
https://www.kuldnebors.ee/search/soiduki...string=dkw