Kuhu kadus Meister K21 teema?
#41

No ja neile õrnapõrnalistele tõsimeelsetele tehnikaspetsialistidele, kes virtuaalset okset eriti ei tolereeri ega seedi, lisan veel pildid värske K21 pakiraamist ja raamisildi (SKS nagu saksa spetsialistid seda nimetavad) kinnitusest, silt on olnud lühike, see vale, jalgrattatüüpi silt, raaminr on ka ühe eelmise K21-ga samasse auku, 1,051 miljonit. Julgen oletada, et kõik 3 K21 on "autentsed antiiksed muinas-eesti asjad".

[Pilt: qgw-20-0865.jpg]
[Pilt: qgw-21-da44.jpg]
[Pilt: qgw-22-3d53.jpg]
Vasta
#42

Lugesin Priidu kirjatükid mitu korda läbi. Esimesel ma pikemalt ei peatu, mäletan ka seda Goldpokal ehk maakeeles Kuldse Kausi võidusõitu, aga et selle kohta türalased ka saksakeelse ajakirja välja andsid ..... vot ei meenu. Aga selle teise postitusega seoses tuli meelde üks vana lugu, mis juhtus nii umbes 30 aastat tagasi. Käisin Kesk-Aasias mägedes matkamas. Korralikku kaarti ei olnud, GPS-ist rääkimata. Olime natuke teelt eksinud. Kusagil kõrgustes nägime mäeküljel väikest küla. Meile tuli vastu aksakall. Küsisime tema käest üleval asuva küla nime. Ta ütles : Нижний Парадокс. Suur oli meie üllatus, sest kaugel allpool orus oli küla, mille nimi oli Верхний Парадокс. Küsisime taadilt, et kuidas see nii saab olla - ülemine on all ja alumine on üleval. Aksakall vastas: Это парадокс  сын мой, парадокс
  Nii oleme ka meie oma K21 mudeli uurimisel jõudnud paradigma muutumise faasi ja see mis oli alguses vale, tuleb vist tunnistada õigeks ja võibolla ka vastupidi. Väga ootaks siia lugupeetud korüfeede seisukohti. Või siis istekohti. Sest peale selliseid põhjapanevaid avastusi võivad seisukohad vabalt muutuda istekohtadeks, kui mitte minestusest tingitud lamamiskohtadeks. Selgunud on siis, et Eestimaa pinnal on olnud vähemalt kolm Meister K21 raami, milledel on olnud ees mittestandartne ehk vale silt. Ja vähemalt kahel raamil on olnud küljes pakiraam, mis on mõlemal ühesugune, kuid mis ei vasta kataloogi andmetele. Mida nende teadmistega nüüd siis peale hakata? Mina ausalt öeldes ennast väga eksitada ei lase. Aga kui nüüd oleksin tõesti soovinud musta numbrit sellele võrrile - missugune oleks siis komisjoni seisukoht - kas silt ja pakiraam on õiged või valed? Teades kohalikke olusid ja säilinud kolme raami, ma arvan, et silt ja pakiraam on õiged. Kuid kui seda artiklit peaks lugema mõni sakslane, kes on tõe ja õiguse otsingutel ja tahab taastada K21 mudelit seibi ja poldi täpsusega, siis tema siit ilmselt täit tõde ei leia. Pigem võib ta jõuda ekslikule seisukohale, et me ei tea asjast mitte midagi. Suure tõenäosusega nägi K21 mudel Saksamaal natuke teistsugune välja, kui meil siin Eestis. Millest võisid olla need muudatused ja erinevused tingitud, mina ei tea. Mul on väike kahtlus, et äkki komplekteeriti ja koostati need võrrid Eestis? Mingi firma tõi jupid kohale ja siin koostas tsikli/võrri. Võibolla oli see nii tehtud  maksudest pääsemiseks, võibolla aga transpordikulude vähendamise eesmärgil.
  Tõenäoliselt sellistel mudelitel , mis olid laialt levinud (nagu BMW R35 näiteks), selliseid anomaaliaid esineda ei saanud, kõik vastas kataloogile. Aga Meister ei olnud eriti suur tegija ja K21 mudel tõenäoliselt ei olnud ka masslademetes levinud. Sellised väiksemad võrrid üldse - need olid pigem siiski väikese ressursiga ja mitte niivõrd luksuskaup, kui tarbe-ese. Võibolla komplekteeriti suhteliselt lõdva randmega ja ei aetud näpuga raamatust rida? Kataloogi pilt on kõikjal vist enam-vähem sama, kuid seda mudelit ju toodeti umbes 10 aastat. Selle aja jooksul võis muutusi päris palju olla. Ma kaldun arvama, et me oma jõududega ei saa kunagi teada, missugune oli see võrr ostmise hetkel, mis komplektsuses. Võibolla kusagil Saksamaa arhiivides on ka õiged paberid olemas. Mitte te ma õigustaks mõningaid möödapanekuid oma võrri taastamisel - lihtsalt vaadates fakte ja pilte, väga raske on otsustada, mis siis ikkagi on õige ja mis vale, mis on aktsepteeritav ja mis mitte. Mul on sellest tegelikult üsna suva. Aga Musta Numbri komisjoni liige küll ei tahaks olla.
Vasta
#43

Ja üks asi veel. Luuraja Sorge vend Ilmar Tii (huvitav nimi) käis küll infot kogumas ja K21 raami hankimas, kuid töö oli puudulik. On teada, et  Pika Tommi võrril oli olemas ka bensiinipaak, mille ühel küljel oli säilinud logo. Kurjad keeled räägivad, et Tomm sundis oma naist tihti garaaži koristama ja suure tolmupühkimise käigus sai ka logo paagilt maha nühitud, aga kus on paak ja paagi pildid? Kas nühkimise tulemusena on nüüd paagis logo asemel auk või on ikkagi logo piirjooned aimatavad või isegi nähtavad? Kas säilinu põhjal saab kindlaks teha ,missugune logo peaks paagil olema?
Vasta
#44

Hallooo!
Teie küsite, meie vastame!
Kõigepealt Paradoksist... nagu kõik teavad, siis see on kuulus Paide ansambel, soovitan soojalt autos kuulamiseks tema lugu "Ära möödu must lähedalt...". Ja ilmselt ajasid Kesk-Aasia Sise-Aasiaga segamini, nimelt Kasahstan asub ju Sise-Aasias,, Paradoks käis seal omal ajal esinemas ja ilmselt kohalikud lihtsalt heitsid teie üle natuke nalja...
https://et.wikipedia.org/wiki/Paradoks_(ansambel)
Kuldse Kausi üritustel muidugi sai omal ajal tõesti osaletud, erit tollal, kui Türi - Võhma suhted olid head ja sõbralikud, lisan illustreeriva pildi vikipeediast.
Meistrist ka... julgen väita, et pigem ei tea sakslased Meistri võrridest suurt midagi või vähemalt varjavad nad oma teadmisi oskuslikult. Igal juhul tead iga keskmine siinse Kodutehnika foorumi lugeja antud teema kangelastest palju rohkem, kui keskmine saksa türklane.
Ilmar Tii on ühe tuntud türilase kunstnikunimi, pseudonüüm, isikuandmekaitse jms, pealegi on ta vaatamata oma tuntusele tagasihoidlik inimene ja odavast populaarsusest huvitatud pole, erinevalt mõnest teisest kohalikust...  ja tema töö ei ole kunagi puudulik, mis ta ette võtab, selle ta ka ette võtab, ikka on nii, et - läks aega mis läks, aga aega läks!
Paak on täiesti olemas, kuigi vale logoga. nagu eelpool juba mainisin, tuleb ühele küljele monogram MR ja teisele küljele Türi VRS logo (jalgrattal vänderdav kergjoobes elevant, kes on teel saunast Kalevi tänava Konsumisse).
Tegelikult oli plaan see Meistri paak panna rahvale vaatamiseks Kalevi Konsumi parklasse klaaskappi seoses kohe-kohe saabuva Türi linna 95-nda sünnipäeva üritustega. Mina ise oleks isegi tahtnud selle panna välja hoopis Tolli metsa, sinna, kus omal ajal sachsi võrridega kogunesime ja start anti, aga saades õigel ajal siit foorumist hoiatuse kuusekooreüraski erakordse aktiivsuse kohta sel hooajal (siinkohal teatan omalt poolt kõigile, et ka sääski ja kihulasi on praegu kuradi palju liikvel, kõigil kõhud tühjad ja kole janu nagu kassil enne kl 10-t) loobusin sellest mõttest Kalevi Konsumi parkla kasuks. 
Ja et wau-wau effekt enneaegu kaduma ei läheks, siis kavatsesin esialgu selle tähtsa reliikvia Türile saabumise üldse maha vaikida, aga nüüd kõik nagu nii teavad ja kindlasti poole tunni pärast, kui ma Konsumisse lähen, siis seal mehed on juba sündmuste arenguga kursis...

Mõned subjektiivsed mõtted veel... isiklikult arvan, et antud mudelit K21 toodeti ca 5 aastat, 1935 - 40, mitte umbes 10, ja et peale sõda K21 enam ei valmistatud.
Ka kohapeal kokku panemist aastal 1939 ma ei taha uskuda. Aga oleks hea välja selgitada, kes nende Meistri võrridega siin Eestis sel ajal hangeldas, Meistri jalgrattad meil eriti levinud ei ole olnud, vähemalt minu teada. Kellel on erakogus Meistri "jalgrattasilte", andke teada Raudpatsi e-posti, anonüümsus garanteeritakse!
Ja parafraseerides klassikuid - kas koerad hauguvad või ei, karavan sõidab ikka edasi ja pole välistatud, et ta kasutab selleks peagi uut, värskelt renoveeritud kergsportmootorratast "Meister K21-M"

   
[Pilt: qgw-23-355c.jpg]

   
Vasta
#45

Kuna eriliste teenete eest foorumi reostamisel on mind postituse muutmise ja kustutamise kohustustustest vabastatud, siis parandan eelmises postituses tehtud vea, arvan, et K21 toodeti alates 1936, mitte 1935, arvan, mitte ei tea.
Lisan neile, kes lugeda ei oska või ei taha või saavad lihtsalt asjadest valesti aru, ka renoveeritava K21 vasakule paagiküljele tuleva Türi VRS logo pildi, logo valmistatakse õlimaali tehnikas tuntud türi kunstniku Sorge poolt!

[Pilt: qgw-24-6675.jpg]
Vasta
#46

Neljandas postituses sisalduv Tiimanni tabel näitab Meister võrride tootmist ka aastatel 1938-44, mudeleid seal ei mainita. Eelpool avaldatud kataloogi pilt on justkui aastast 1950 või isegi 1951. Kus on tõde, seda mina ei tea.
Vasta
#47

Ära kurvasta, vene filosoofid ja ajaloolased on juba ammu avastanud ja ära tõestanud fakti, et tõde pole olemas!
Nn Tilmani tabelid on koostatud üksikute leidude ja väga piiratud info baasil, seal võib olla vigu ja ennekõike, need on JALGRATASTE raaminumbrite/väljalaske aastate tabelid.
On väidetud, et võrride (vb ka jalgrataste?) tootmine lõpetati Meistri tehases 1940 seoses sõjapidamiseks sobivamate vahendite tootmise algusega. Peale sõda tulid võrrid K47 ja K48 aastal 1949, neid fakte tuleks muidugi üle kontrollida.
Vaatasin ka varastatud jalgratase nimekirju 1943 aasta seisuga, ainult üks väikes numbriga varastatud Meistri jalgratas, võrre aga, nagu korduvalt olen siin kirjutanud, oli 01.01.40 seisuga registreeritud 17 tk, vb lisandus neid 1940 kevadel veelgi, ei tea, mis aastaajal tollal eestis võrre rohkem osteti, kevadel, suvel, sügisel või talvel.
Ja kui ei tea, kus või kas on tõde, siis usu mind, mina usun Jumalat!
Vasta
#48

Mina pakun välja, et kvartali löpus oli vaja plaani täita kuid laos polnud vajalikke juppe.
Nii saigi üks partii kokku klopsitud olemasolevatest juppidest ning et see häbi ei risustaks saksa kohalikku turgu siis saadeti need kusagile kaugemale ääremaale.

Tegemist harukordse rariteediga.
Vasta
#49

(04-06-2021, 10:58 AM)kass Kirjutas:  On väidetud, et võrride (vb ka jalgrataste?) tootmine lõpetati Meistri tehases 1940 seoses sõjapidamiseks sobivamate vahendite tootmise algusega. Peale sõda tulid võrrid K47 ja K48 aastal 1949, neid fakte tuleks muidugi üle kontrollida.

Nagu mainisin, erikohtlemise tõttu ma siin postitusi muuta ega kustutada ei saa. (Nii julgustangi kõiki foorumlasi, kel sellised privileegid postitustega manipuleerimiseks veel säilinud on, maksimaalselt kasutama võimalust omi kirjatükke muuta ja ka kustutada! Te ei tea, kui hea tunne see on, kui oled saanud mõne postituse ära kustutada, olgu see või enda kirjutatud. Kui Te mind ei usu, küsige targemate või moderaatori käest).
Olen jällegi eelnevalt teinud vigu, väidetavalt olid 1949 tulnud mudelid M47 ja M48, mitte K47 ja K48. Ja ilmselt lõppes Meistri tehases 1940 mototehnika tootmine, st jalgrattaid vb tehti edasi. 1944 tehti 3/4 Meistri tehastest maatasa lennurünnakute käigus.
Ma jällegi ei tea Sachsi mootorite tootmise lugu, aga kas peale sõda "jalagakäimalöömisevändaga" 98 ccm mootoreid üldse toodeti, peaks igask juhuks üle kontrollima.
Ksf! Tõnni versioon on huvitav ja tõepärane, tuleks veel selgitada, kas ontud jama käis 1939-ndal aastal iga kvartali lõpul või oli see ühe, konkreetse kvartalilõpu teema.
Lisaks pakun veel välja versiooni... Kuna kõik 3 arutluse all olevat eesti meister K21 raami on aastast 1939 (iseenesest siin on ka minu loogika jaoks nende hiiglaslike aastaste tootmismahtude hoomamine  raske ja segane), siis kas ei võinud nii olla, et Euroopa oli juba jagatud (Molotov - Ribbentroppi pakt ) ja Saksamaal teadsid kõik, et Eesti võetakse peagi suure nurumise peale katseajaga Nõukogude Liidu liikmeks ja NKVD ning Punalipulise Balti laevastiku luureosakond saab peagi piiramatu võimaluse Eestis asuva saksa tipptehnoloogia ja tehnikaimedega tutvumiseks. Ning nagu me oleme kindlaks teinud, ÕIGEL Meistri tehase võrrisildil on naiivselt välja kirjutatud - Meistri jalgrattatehas BIELEFELD-is (nüüd saate aru, miks Lääne liitlased Meistri tehase oskasid 1944-l aastal pankrotti ajada, mitte NL Punaarmee ja lennuvägi). Ja panid nad targu eesti meistritele anonüümse sildi kirjaga Meister. Ja just sealt tuligi  hiljem Venemaal levinud nali - maaster jeedjet- käibele!
Igal juhul on selge, et meil on tõesti tegemist haruldase mudelimodifikatsiooniga, nimetagem seda siis edaspidi tinglikult mudeliks K21EE (Export Estland). (mitte segi ajada triviaalse sõidukiga Volga GAZ M21E!)
Vasta
#50

Ma vaimusilmas kujutan ette, kuidas mõni ajaloolise tõe huviline aarialane loeb neid  postitusi Koogel Transleitori abil ja üritab aru saada. Siis ta saab aru, kes sõja võitsid ja kes kaotasid.
Vasta
#51

       
reklaamid Postimehest septembris 1939    
Vasta
#52

   
Vasta
#53

Midagi sellist ma aimasin juba 25 aastat tagasi! "Iga Eesti poiss ja tüdruk loeb "Lastelehte""! Niimoodi pole mind veel siin Maeiteamistehnikafoorumis veel solvatud! Nüüd on nii, et kui mu maailmakuulus kergemootorratta kiirõiduk Meister K21 kohe ei ole tagasi toodud, siis nii ongi, et ma olen sellest ilma!!!  Sad Vähemalt lohutuseks on, et ka Pikk Toomas on samas seisus! Kas me sellist .... tahtsimegi?
Vasta
#54

Täna helistas Pikk Tomm ja juhtis tähelepanu ühele asjale:
       
Need on siis pildid K17 mudelist, üks pärineb saksakeelsest reklaamist ja teine on Reinholdi Kaubamaja reklaamist. Tähelepanelikul uurimisel võib märgata, et Reinholdi võrri pildil on pakiraam pigem selline, nagu minu omal. Mõlemal pildil on väntadega mudel, ehk siis K17.  Kas see võiks olla väikeseks tõenduseks, et Eestis müüdi sellise "vale" pakiraamiga võrre? Ja pakiraamil puuduvad tööriistakastid. Kuid tähelepanelik silm märkab ka muid erinevusi. Reinholdi pildil on ees selline kahvel, mis peaks olema K21 mudeli oma, algselt kasutati K17 mudelil nn. torukahvlit. Ja esimene porilaud on Reinholdi pildil oluliselt suurem, kui saksakeelses reklaamis. Kas oli tegemist mudeli muudatustega vastavalt tootmisaastale või tehti Eesti jaoks mingi eriline partii neid võrre, sõitmiseks halvemates teeoludes? Muidugi, selline ajalehest pärit udupilt ei ole just parim koht info hankimiseks. Aga paremat praegu ei ole.
 Erinevustest torkab silma veel see, et Reinholdi pildil on juhtraua kohal mingid vidinad, mida võiks ehk peegliteks pidada? Ei saa aru, mis detailid need on, hästi ei usu, et peegleid sellel ajal võrrile pakuti. Ja patareikonteiner on Reinholdi pildil paigutatud paagi alla, algselt oli see raami esimesel kald-torul.
   Pikk Tomm juhtis mu tähelepanu üksnes pakiraamile, ülejäänud erinevused avastasin ise juba eelmist postitust tehes. Ma ei olnud kindel, kas pildil on ikka K17 mudel. Kuna tekstis on juttu ka Bauer-võrrist, siis kahtlustasin, et ehk ongi Baueri pilt. Siin siis üks pilt Baueri mudelist B98 1949.a. kataloogist:
   
 Tom on kindel, et Reinholdi pildil on Meister. Mina niiväga kindel ei ole. Aga selliste udupiltide järgi ei saa süva-analüüsi teha.
Vasta
#55

Ja  nii igaks juhuks veel üks väike nüanss. Reinholdi Kaubamaja reklaamis on natuke juttu ka Bismark mootorratastest/võrridest. Et pildile natuke värvi lisada, panen siia ka Bismarck Sachs LM98 T mudeli pildid:    
https://www.ig-bismarck.de/ausstellung/m...k-lm-98-t/
Ja siia lõppu küsimus:
Mis marki võrr on Reinholdi kaubamaja reklaamil?
Vasta
#56

Halloooo!
Niisis, Teie küsite, meie ....
Mis marki võrr on Reinholdi ajalehereklaamil? 
See on margivaba võrr, nn "tingvõrr", kunstniku nägemus kiirkergsõidu mootorrattast. Võin edaspidi panna siia mõne tuntud türi kunstniku Sorge mototeemalise maali reproduktsiooni, et lugejal oleks kergem aru saada. Jah, tõesti pakiraam on seda tegu ja nägu nagu meie teemakangelasel, sellist sorti pakiraame võib leida mitmetel tolle aja võrridel, tõesti, tsikletil on F&S M35 98 ccm mootor, sumbutaja või summuti?, isegi 2 ümmargust ratast jne...
See törakas, mida kunstnik on lenksu peal kujutanud, on minu arusaamise järgi ballhupe, kusjuures mitte pallikujulise ball-iga, vaid silindrikujulisega, sellised olid ka näiteks minu lemmikteema NSU 98 ccm võrridel.
Ajalehereklaamide leidmine ja siia lisamine on muidugi väga kiiduväärt!!!
Aga meil siin Türil edusamme pole, ilmselt Suursõiduks ikkagi seibitäpsusega Meister K21 EE ei valmi. Nädalavahetus läks kõik Tolli metsas möllamisele, nimelt mehed poe juures olid reede hommikul tõsises ärevuses ja teatasid, et Türi linnas Tolli metsas teeb üks karu sigadusi, hirmutab turiste, tallub aiamaadel ja s..itub, kuhu juhtub. Kalevi Konsumi juhataja isiklikult palus meid tungivalt midagi ette võtta, kuna kaupluse läbimüük on ohus seoses turistide hulga trastilise vähenemisega. Jah, nii oli...
Vasta
#57

Nagu olen kurtnud, postituse muutmise võimaluse on keegi M (moderaator?) minult ära võtnud, nii et tuleks olla ettevaatlikum ja hoolikam...
Kirjutasin, et F&S M35, sellist tüüpi vist ei ole olemas, on M32 ja vastavalt M32 (kik-starteriga), neid toodeti kuni 1950, siis tulid uued tüübid. Seoses sellega julgen ikkagi vastu vaielda väitele, et mudelit K21 ka peale sõda tehti, näiteks see väide ja näide reklaampildiga ühel interneti lehel - Meister K21 1951. Esiteks oli siis juba uus Sachsil mootorimudel (muidugi võiks olla vanadest laovarudest, võiks olla ILO mootoriga, võiks olla uut tüüpi Sachsi mootoriga, aga mina seda ei usu), teiseks olid ennesõja võrrid tähistatud K mudelitena, pealesõja aga M mudelitana, aga see selleks nagu tavatseb öelda Pikk Toomas.
Paagi ja porilaua vesipildist... Meistr foorumi galeriis on pildid originaalvärvia Esweco Meister K23-st, väidetavalt aastast 1941. Eelnevalt olen esitanud väite, et mototehnika tootmine lõpetati Meistri tehases 1940... Sellel 60 ccm ILO mootoriga võrril on seda tüüpi vesipildid nagu saksamaalt praegu saada on, need "kõvera" Meister kirjaga nagu ka Sanderi taastatud K21-l. 
See sobiks minu oletusega, et selline logo tuli paagile ca 1940 ja oli esimestel pealesõja mudelitel M47/48.
Vasta
#58

[Pilt: qgw-25-111c.jpg]
Vasta
#59

Hakkasin uurima, kuidas originaalis karburaatorisse bensiin jõuab.
   
Umbes nii see peaks siis olema. Miks peab see toru keeruga olema? Kas see väldib toru purunemise vibratsiooni tõttu või on sellel lahendusel mingi kavalam põhjus?
Vasta
#60

Sellist toru on lihtsam eemaldada ja paigaldada.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne