13.08.2022 - Riga Retro 2022, AAK 50
#1

Esimene ametlik vanasõidukite klubi asutati 1972. aastal Lätis. Vanatehnikakokkutulekuid oli juba varemgi korraldatud (Eestis alates 1966. aastast Mäksa autojuhtide päevade raames Tartumaal). Ametlik klubi loomise au kuulub aga meie lõunanaabritele ning sel aastal täitub sellest juba 50 aastat. 

Sünnipäevale on oodatud ka vanatehnikaharrastajad Eestist. Kutsun üles osalema ja edendama rahvusvahelisi suhteid naabritega. 

Kokkutulek algab Riias Mootorimuuseumi juures, kuid sõit on suunaga põhja poole. Õhtused üritused Valmieras, mis on juba päris Eestimaa lähedal. 

Oodatud on nii vanad autod kui mootorrattad.   

Täpsem info osalemise kohta ja registreerimisvorm

https://aak.lv/aak-50-riga-retro-2022/

   
Vasta
#2

Viimane päev registreerimiseks on 08.08.2022.

Eestimaalt on osalejaid juba üle 20. Soovitan osaleda.
Vasta
#3

Läti klubi Latvijas Antiko Automobilu klubs ehk lühidalt AAK juubel on selja taga. 

Meil, eestlastel, on sealt nii mõndagi õppida. 

Kuigi lätlased on uhked oma traditsioonide üle ning formaalselt on AAK esimene endise NSVL territooriumil registreeritud vanatehnikaklubi, siis vanatehnika kokkutulekuid ja paraade on Eestis korraldatud alates 1966. aastast - korraldajaks ALMAVÜ autojuhtide klubi ning üritused ise olidki autojuhtide päevad, mille raames lisaks vanadele autojuhtidele austati ka vanu autosid. Toimusid need Tartu lähedal Mäksas, kus täna sellekohane mälestuskivigi väljas. Neist kaugetest aegadest võib täna veel otseallikast küsida vanatehnikaklubi LEVATEK pika-ajaliste liikmete Heino Jaanuse, Arnold Lõhmuse ja Illar Lentsiuse käest. Kõik veel täies elujõus ja terava mõistusega. 

Lätlased hoidsid AAK traditsiooni ning klubi tegutseb NSVL ajal paika pandud sektsioonide meetodil siiani. Eesti tee oli teine ehk klubi esimees Valeri Kirss saatis 1994. aastal klubi UNIC laiali. Seetõttu aktiivsed liikmed erinevatest piirkondadest moodustasid uued klubid. Hiljem on klubisid veelgi lisandunud. Katusorganisatsioonina on klubid ühinenud Eesti Vanatehnika Klubide Liitu. Lätis ongi sisuliselt üks klubi ning muud kooslused on pigem sõpruskonnad, millel ei ole juriidilist keha. 

Juubelist võttis osa 30 sõidukit Eestist, mis moodustas registreerunutest osavõtjatest ligi 25%. Esindatud oldi nii klubide esindajatena kui organiseerumata vanatehnikaharrastajatena. Rahvusvahelises suhtluses on väga oluline olla oma riigi ja organisatsiooni esindaja, mitte niivõrd üksikisikuna. See on soliidsem ja rõhutab traditsioone ja ametlikkust. 

Lätlastel on palju sisemisi lahkhelisid. Eks neid ole meil ka, kuid ühist asja ajades oleme siiski suutnud isiklikke erimeelsusi vältida. Näiteks Läti vanamootorrattureid oli suvisel Unic-Moto kokkutulekult rohkem kui AAK 50. juubelil. Võikski öelda, et juubeli vanamootorrataste näituse korraldasid Eesti vanamootorratturid. Seejuures kohale sõideti omal sõidul. Kahjuks ei kvalifitseerunud ükski Eesti ratas äramärkimisele. 

Ka kokkutuleku ainus buss oli Eestist, kuid ei leidnud me selleski kategoorias äramärkimist. 

Autode osas oli Läti raskekahurvägi kohal ning meil seal sõnaõigust ei olnud. Küll aga oli Eestistki 7 oldtimerite ehk enne II MS kategooriasse kuulunud sõidukit. Näiteks Üllar Suvemaa sõitis oma sõiduga Riiast Valmierasse 1921. aasta Ford T-ga, kuigi kohalikud eelistasid nii vanad masinad viia treileril. Püüdsime ka taaselustada ajalugu ning tuua üritusele sellist tehnikat, mida vanatehnikaliikumise algusaastatel oli kokkutulekutel näha. Tiit Talts tõi ajakapslist välja Adler Trumpfi, mis 1981. aastal sai sõidukorda seatud tolleaegsete kriteeriumide järgi ja just sellises seisukorras ka ise kohale vuras. Veermik ja mootor erinevatelt NSVL-s valmistatud sõidukitelt. Omaaegse käekirjaga interjöör ja isevalmistatud logarid. See oli näidisauto sellest, millises korras tehnika andis tooni 80-ndatel vanatehnikakokkutulekutel. Loodetavasti näitab Tiit seda nüüd sagedamini - võib-olla juba 20.08.2022 Pärnu Vanatehnikaklubi kokkutulekul Uulus. Raimo Allikvee Steyr ning allakirjutanud DKW olid aga vaatamiseks koos omaaegsete piltidega - ka justkui lootuselt NIA-ks ehitatud autosid on võimalik taastada tagasi tehaseoriginaali. Ufo Garage oli esindatud 3 väga erilise sõidukiga - 12-silindrilised Packard ja Cadillac ning Tarmo Uffert Bentley Le Mansiga. Esinduslik ja korralik oli ka hilisemate autode rivi, enamus neistki musta numbriga. Kui päris vanade sõidukite kategoorias tuli au anda, et 1911. aasta lahtine Fiat oli tõesti eriline vaatepilt, siis parima NSVL valmistatd auto tiitli sai kollane muhksapakas (käsi lihtsalt ei tõuse seda ametliku mudelinimega nimetamast), millele peale kleebitud armsad kleebised mesimummidega. Youngtimerite kategoorias osutus korraldajate hinnangul parimaks 1992. aastal valmistatud maastur, mida osavõtjate nimekirjas nimetatakse Land Rover Range Rover. 

Kui tavaliselt oleme harjunud Lätis politsei eskordi ja suletud tänavatega, siis need ajad paistavad olevat möödas. Kolonni ees olev politseiauto mõjub esimese paarikümne auto jaoks ning ülejäänud kolonn kimas üldises liikluses koos muude liiklejatega. Sõidu trassi ei olnud üldse määratud ning seetõttu sõitsime omapäi ja igaüks oma valitud teel Riiast Valmierasse selliselt, et pealtvaatajaid teede ääres sisuliselt polnudki. Ajakavast kinni ei peetud ja ka paraadil Valmieras oli ootamatult vähe pealtvaatajaid. See oli selge õppetund, kui oluline on pidada kinni määratud kellaaegadest, kuna see on ka pealtvaatajate usalduse võitmiseks oluline. 

Viis tundi kestnud ametlik osa Koceni mõisa juures oli ilusas kohas, kuid eestlaste jaoks oli ainsaks meelelahutuseks omavahel jutu ajamine ja mõne isikliku Läti sõbra pinnimine, et mis toimub. Viis tundi läti keeles juttu ilma tõlketa ning lõpuks pidime ka oma tervituste ja kingituste üleandmiseks sisuliselt vägisi mikrofoni haarama. 

Kokkuvõttes oli siiski tore vanatehnikaüritus ning on väga tore, et sedavõrd palju meie harrastajaid kohale tuli. Aitäh kõigile. Kuna mina unustasin pilte teha, siis kutsun üles teisi jagama ka pilte.
Vasta
#4

Remargina, et hiljuti toimunud JAWA-de kokkutulekul oldi eestlaste tuleku üle väga rõõmsad, paluti aga lahkesti pöörduda, kui mingi küsimus või mure tekib. Kõnesid peeti nii kohalikus kui vene keeles nii, et ilmselt rootslastel ja soomlastel oli keerulisem kõike mõista aga muidu läks nagu ajagraafikus ja plaanitult. Paraadi trass saadi ka enam-vähem suletud õigel ajal ja pealtvaatajad terves piirkonnas elasid kaasa. Tundub, et nendel oli siis natuke teine korraldus ja õnnestumise protsent. Eks tuleb end rohkem vist grupiviisiliselt lähiriikides näitamas käia ja enda ürituste head kvaliteeti näidata-tutvustada?
Vasta
#5

Igal maal ja igal üritusel on oma tavad. Külaliste asi tegelikult ei ole viriseda.

Jagan ühte jäädvustust koos põikega ajalukku. 

70-ndatel ja 80-ndatel oli kokkutulekutel osalevate vanade sõidukite taastamise kvaliteet ja originaalsus hoopis teisest kategooriast kui täna. Nüüd on juba aeg vaadata neid aegu mitte kui vanade sõidukite rikkumise perioodina, vaid ajaloolise eripärana. Kui vanu autosid ei oleks neil aegadel käepäraste vahendite ja kättesaadavate varuosadega sõitvana hoitud, siis ei oleks neid üldse säilinud. 

Esmalt tagasivaade aastasse 1984, kui Riia-Lorupe rallil osales see Adler Trumpf. Auto oli 1981. aastal saanud kapitaalremondi, mille käigus asendatud detailide nimekiri on nii pikk, et lihtsam on öelda, et kerekuju üldjoontes jäi samaks. Auto peremees võttis aastal 2022 vanad värvipotid riiulilt ning tegi vajalikud värviparandused, korrastas pidurid ja tegi muu hoolduse. Värv oli aus, kuid ei tahtnud kuidagi ära kuivada. Õnneks Riiga jõudes enam näpujälgi peale ei jäänud. Ehe ja vajalik näide sellest, kust me oleme tulnud ja millise arengu läbinud. 

   

Teiseks meenutus 1976-st kuni 1979-st aastast. Siin ei ole vaja sõnu raisata. Igaüks võib selle auto ajalugu ning taastamise lugu lugeda siit -   https://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=64912 

   

Ja lõpuks siis võrdluspilt, mis on tehtud 13.08.2022 Riias. Seisavad võrdselt kõrvuti ning kuigi väga erinevad, siis on mõlemal meie vanatehnikaliikumises oluline tähendus.

   
Vasta
#6

Läheb küll teemast mööda ja kui moderaator leiab parema koha, siis võib ümber tõsta. Mul seisab kuuris Austin Big Seven Sixlite. Auto taastati aastal 1971-72. Taastamine jäi natuke lõpetamata, kuna omanik murdis jalaluu ja mõni aeg hiljem suri. Auto on olnud kogu aeg katuse all. Enamus töid oli tookord tehtud, kuid nüüd on kõik vaja üle teha. Mul on kuri kahtlus, et minust jääb see auto taastamata. Ja. Kas ongi mõtet originaalis taastada? Võib-olla oleks ta sellisena segi huvitavam? Kui on kellelgi huvi, siis võtke ühendust. Lisaks on tagavaramootor ja käigukast. Nina ei ole originaal, tagumine ots on hübriid mossega, sisu suures osas omalooming. Käiguosa originaal.
Vasta
#7

Seesama?

http://eag.vanatehnika.ee/m12.html
Vasta
#8

(23-08-2022, 18:00 PM)valgeratsu Kirjutas:  Seesama?

http://eag.vanatehnika.ee/m12.html
Jah, see roosakas, ülevalt kolmas. Esiaken koos raamiga on ka nüüd olemas.
Vasta
#9

AAK lehelt leiab galerii näitusest Riia Mootorimuuseumi juures. Eesti osavõtjad on ka kenasti pildile talletatud. 

https://aak.lv/aak-50-riga-retro-2022-1-dala/ 

Ajaloo huvides talletan siia ka nimekirja Eestiga seotud osavõtjatest ja osalenud sõidukitest. Platsil võis näha veel Eesti numbriga sõidukeid, kuid siinkohal on väljavõte ametlikust registreerunute nimekirjast. Suur tänu kõigile, et aitasite Eesti lippu kõrgel hoida.

4 Urmas Teearu Harley-Davidson 32V 1932
5 Avo Kompus Zündapp K350 1936
6 Aivar Michelson Horex T6 SV 1937
7 Aivar Palk DKW SB500 1938
8 Sulev Ojamaa Indian 741 1941
13 Rasmus Eermaa IŽ Planeta 1963
14 Raivo Raamat Yamaha RD250B 1975
17 Heik Reitel BMW R75/7 1977
102 Üllar Suvemaa Ford Model T 1921
108 Indrek Sirk DKW F5 Front Luxus 1935
110 Raimo Allikvee Steyr Super 120 Gläser 1935
111 Tiit Talts Adler Trumpf 1935
116 Enn Kaarna Packard Twlelve 1608 Convertible 1938
123 Kadi Uffert Cadillac 6267-D Convertible Coupé 1941
125 Tarmo Uffert Bentley Le Mans Special 1951
201 Siiri Kliss GAZ M21 1957
202 VANATEHNIKAKLUBI LEVATEK TA 6-1 1958
204 Sven Golovkin GAZ M-21i 1960
205 Vladimir Poljakov GAZ 21 1960
219 Veiko Praks VAZ 2106 1976
227 Uno Kübar GAZ 24-10 1988
309 Peep Kreitsberg Mercedes-Benz 220seb 1963
316 Sandra Sirk Fiat 600 1971
321 Urmo Kärg Audi 100 coupe s 1972
323 Aivar Liiskmaa Mercedes-Benz 220 D 1973
325 Marko Aug Volvo 164 1973
327 Mart Liho Jensen Healey 1974
328 Heikki Riim SAAB 96 1974
330 Rein Muru SAAB 95 1975
331 Levo Laumets Volkswagen T2 Westfalia 1976
357 Raimo Hyttinen Mercedes-Benz 300 CE 1990
Vasta
#10

AAK on lisanud pilte toimunud sündmusest oma kodulehele.

https://aak.lv/aak-50-riga-retro-2022-2-dala/

https://aak.lv/aak-50-riga-retro-2022-3-dala/
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne