(14-03-2021, 12:33 PM)mossepower Kirjutas: (14-03-2021, 10:10 AM)TeeTL Kirjutas: ...
(Täiendus: Võis olla, et mingi vene numbrite alane vaakum kestis "1999. aastani, mil ümberregistreerimata Vene paberitega masinad automaatselt kustutati registrist." )
Nõukogude aja mustad ja valged numbrid EA seeriast (näit. must 12-34 EAC ja valge o 46 86 EA), mille seeriapõhiselt muutuvat kolmandat slaavi tähte sai tõlgendada ja lugeda ühtlasi kui ladina tähte, need numbrimärgid ja nende nõukaaegsed tehnilised passid kehtisid lausa kuni 1999. aastani. (Allikas)
Eestis kasutusel olnud numbrimärkide ajalugu alates tsaariajast kuni tänapäevani on käsitletud ajakirja "Vanad Veljed" 2018. aasta numbris. Tööpõld registreerimismärkide ajaloo uurimisel on kahtlemata lai ning valgeid laike leidub veel palju.
Nõukogude Liidus välja antud registreerimismärkide kehtivuse osas on aga õiguslikus plaanis asi üsna selge - 1990. aastal jõustunud
Eesti NSV keeleseaduse § 34 ja 35 lubas registreerimismärkidel kasutada vaid ladina tähti alates 01.01.1994. Kui registreerimismärgil olid vaid ladina tähed, siis keeldu ei olnud. Lõplikult loobuti nende kasutamisest 01.07.2001, kui sel ajal kehtinud
liiklusseaduse § 76 tunnistas kehtetuks kõik registreerimisdokumendid, mis olid välja antud enne 01.11.1993.
Tegelikus elus oli nii, et omanikuvahetusel või muul põhjusel registriandmete muutmisel mõjutati inimesi juba varem vahetama registreerimismärke. Kuna ka politsei tundis suuremat huvi, siis oli mõistlikum kasutada ikka oma riigi numbreid.
NL numbrimärkide valguses tasub teada ka seda, et mustadelt numbrimärkidelt valgetele mindi 1980-ndatel üle järk-järgult. Kuigi valge numbri standard jõustus juba 01.01.1980, siis massiliselt hakati neid väljastama alles 1982. aastal. Haagised said musti numbreid veel 1984. aastal ning mootorratastele jagati vanadest varudest musti numbreid kuni 1989. aastal. Sellest ka ksf" talupoja mälestused mootorratta kohta, mis sai musta EAT numbri 1988. aastall. Seevastu videos nähtav Ford Probe on kas vale numbrimärgiga või on numbrimärkide defitsiidis suutnud keegi veenda ametnikke, et korduvkasutada olemasolevat numbrit. Lisaargumendina võidi kasutada ka seda, et Ameerika autole ei saa taha kinnitada pikka numbrit. Asja uuritakse ning võib-olla saab kunagi ka see müsteerium selguse.
Siinkirjutaja ei pea end mingiks eriliseks spetsialistiks, minu väidete allikaks artikkel on teadaolevalt üsna täpne ja ülevaatlik. NUmbrimärkide ajaloo uurijad jälgivad tähelepanelikult ka seda teemat ning panevad mälestuskillud tallele. Mõnikord mälu petab, mõnikord aga koorub sealt välja olulisi asjaolusid. Ärge kartke mälestusi ja pilte jagamast - dateeritud dokumendid, dateeritud fotod.