Jawa 555 ehk algaja mopeediprojekt
#21

(21-10-2023, 09:36 AM)MTJ juhataja Kirjutas:  Ära mõtle üle! Sul on detailide kataloog ja vaata kus sinul asub õlikork. Sellel pildil tundub olevat hoopis teine mootor. Kui  vaadata mootoriplokki, siis katte alt paistab kasutamata “riputuskõrva” ava, mis asub madalamal kui 555 omal. Ei hakanud otsima, aga oletan, et see on hilisem toodang, kus sellesse avasse kinnitati käigukang.

Antud küsimus polnudki otseselt minu rattaga seotud, olen lihtsalt uudishimulik ja kogun alati võimalikult palju taustateavet, et teemas paremini orienteeruda. Mootori osas on sul õigus, dr. Gogoli järgi paistab tõesti olevat uuem mudel ja käigukang on taha tõstetud.

Näed, ongi üks väike infokild jälle juures  Wink .
Vasta
#22

(20-10-2023, 18:29 PM)suvasass Kirjutas:  Ülemise pildi osas on üks praktilist laadi küsimus: gondli allservas on kaks poldiauku, millest esimese kaudu kinnitub gondel raamile, aga mille tarvis too tagumine auk on? Olen vaadanud vanasõidukite registrist pilte, kus sealt on tõesti polt läbi pandud, aga pole selge, mis selle külge kinnitub. Kataloogiskeemidel selline polt üldse puudub...
Tagumisse auku kinnitatakse klamber trosside hoidmiseks - vasakul piduri, paremal spidomeetri trossi toetamiseks.

   
Vasta
#23

Panen kirja mõned sündmused, mis vahepeal aset leidnud. Suuremaid edasiminekuid kahjuks raporteerida pole, ent mõned väiksemad teabekillud tuleks siiski dokumenteerida.

Sel nädalal leidsin kuulutuse kaudu endale uue karburaatorikorpuse, millega said mu karbussimured lahendatud ja komplektne isend kokku pandud. Ühtlasi sain kogemata tuttavaks Aivar Michelsoniga, sest just temal oligi juhtumisi mulle sobilik korpus jõude vedelemas.

Samuti sai täna taas kaevatud, mille tulemusena leidsin oma masinale sobiva süütemähise koos süüteplaadiga. Vajab natuke puhastamist ja süüteplaadil mõned detailid asendamist, aga muidu hea leid, kuna mähis ise on väga heas seisus. Lisaks tuli välja üks mootorikorpus, sisu tal küll puudub, aga doonordetailid võivad kunagi marjaks ära kuluda.

Olulisim detail on aga see, et kõigele lisaks ilmutas lõpuks end ka birka, mille järgi on mu masina sünniaasta 1962. Birkal oleva seerianumbriga ei ühti raamil olev mootor ega täna leitud mootorikorpus, aga seda olnukski vist juba palju oodata.

Üldiselt jätkan endiselt puuduvate detailide otsimise ja masina tundmaõppimisega.
Vasta
#24

Viimased nädalad on kole kiiresti möödunud ja sestap polegi enne tänast leidnud sobivat hetke austatud päevikuga konsulteerida. Olen endiselt tegelenud peamiselt detailide kogumise ja kõiksugu ketserlike mõtete mõlgutamisega.

Lahkunud meistrimehe kodu on taas ilmutanud oma aardeid. Nimelt on välja tulnud kaks esilaternat, kaks sadulat ning kõige suurema üllatusena veel mootori katteplekid. Seega tundub, et härra plaanis nii 555 kui ka 550 (mille raam koos plekkidega mul nüüd saunamajas redutab) restaureerimist…

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Kuivõrd mul nüüd sadul olemas, on tarvis veel raami külge veel sadulakinnituse vastaspool leiutada ning saabki hakata lõpuks gondliplekki sirgeks painutama. Sadulakinnituse raamipoolse osa jaoks oli mõte suvalisest rauapoest üks uksehing lunastada, selle üks pool parajaks lõigata ning raami külge keevitada lasta.

Hiljuti hakkasid sõrmed sügelema ja kiskusin raamilt mootori maha, et seda õhtuti rahus puhastada ja uurida saaks. Sidurikojast tuli välja paar üllatust, nimelt on keegi tarkpea teinud sidurivedrudele üsna loomingulise (ilmselt siiski ka funktsionaalse) kinnituse, mille tõttu tellisin uue siduri alusplaadi, siduriketta, vedrud, seibid ja stopperid. Sidurikett on omadega kutu, aga see on õnneks mul juba olemas.

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Pärast sidurit ootasin ka käigukastist taolisi üllatusi, ent seal õnneks probleeme ega võõrelemente ei täheldanud. Kuna ma pole päris rahul käivitusvända kaldenurgaga (hetkel küllaltki vertikaalselt), siis kasutan võimalust see nüüd ümber seadistada. Mootoripoolne ketihammakas oli kole kulunud, sellele tellisin samuti Slovakkiast asenduse, lisaks läksid vahetusse ka kolb ja silindripea. Viimane oli mul õnneks doonorilt kohe võtta, no ei ole need murdunud labad üldse esteetilised.

Nüüd olengi nagu väike laps jõulupaki ootel, et saaks mootori taas kokku panna.
Vasta
#25

Viimasest päevikukandest on taas sujuvalt kuu möödunud ning isegi aasta jõudnud vahetuda. Tundub paras hetk oma tagasihoidlikku kulgu dokumenteerida.

Kuigi ma eelmises postituses mainisin, et käigukast paistis ilus, siis otsustasin ta siiski algosadeks lahti võtta ja uuesti kokku panna. Ühest küljest oli see tegevus puhtalt hariduslik, kuid teisalt avanes võimalus välja vahetada südamik, mille külge monteeritakse ketihammakas. Keere oli ikka konkreetselt ära trööbatud, kuid õnneks sain doonorilt sobiva jupi. Ühtlasi tunduvad ka käigud pärast kogu operatsiooni kuidagi sujuvamalt vahetuvat.

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Kuna käigukast oli juba lahti, siis nagu lubatud, muutsin ka käivitusvända asendit. Sidurikamber sai mehitatud uue ketta, alusplaadi ja ketiga. Nüüd jääb üle veel vedrud installeerida, mille tarbeks lubas ksf! MTJ juhataja lahkesti omatehtud rakist laenata, ja saabki sidurikoda omadega lukku. Proovisin näpitsate abil vedrudele seibe ja fiksaatoreid peale saada, kuid see päädis suurema ropendamisega, mistõttu tundubki rakis nüüd närvesäästvama lahendusena. 

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]

Lõppu vahelduseks ka üks mure/küsimus. Nimelt mind koledasti häirib alumisel pildil olev uputatava peaga kruvi, mis algselt ka mootori küljes oli. Kataloogi järgi peaks seal olema samasugune kruvi nagu too üleminegi (isegi koos seibiga), ent kõrgema pea korral hakkab kruvi takistama käiguvaheti liikumist. Midagi on mäda, aga ma pole kindel, mis täpselt... Ehk oskab keegi nõu anda?

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]
Vasta
#26

Ma vaatan, et erineva numbriga need poldid ja kuju kah erinev. Ühel on seib kataloogi järgi, teisel mitte. Teisel on küll paksendus selle koha peal, kus teisel seib. Võimalik, et pole õige polt või teise mudeli oma, ei tea.
Sinu pildi järgi oletan hoopis, et poldid on vahetusse läinud. Proovi omavahel ära vahetada, kas läheb paremaks?


Manustatud failid Pilt (pildid)
   

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#27

Poldi "12" pea tundub visuaalsel vaatluselt täitma ka käiguhoova piiraja ülesannet. Kas see ka tegelikult nii on ...
Vasta
#28

(03-01-2024, 01:18 AM)aavu Kirjutas:  Ma vaatan, et erineva numbriga need poldid ja kuju kah erinev. Ühel on seib kataloogi järgi, teisel mitte. Teisel on küll paksendus selle koha peal, kus teisel seib. Võimalik, et pole õige polt või teise mudeli oma, ei tea.
Sinu pildi järgi oletan hoopis, et poldid on vahetusse läinud. Proovi omavahel ära vahetada, kas läheb paremaks?

"12" polt pole kindlasti õige, see on kellegi omalooming. Proovisin sinna ka toda teist panna, aga siis jäigi käiguvaheti omadega hätta - kang ei saanud piisavalt kaugele liikuda, et käik vahetuks. Ma ise eeldaks, et seal peab kitsama peaga polt olema, aga huvitav, et minu tellitud mootoripoldikomplektis säärast polegi.
Vasta
#29

Üks lühikene polt on sul karteripoolte kinnitusest veel panemata.
Vasta
#30

Too numero 12 ei ole kataloogi järgi polt vaid "doraz" mis tšehhi keeles peaks tähendama midagi peatajat või siis nagu mainiti piirajat ja kui lugeda koode, siis espetsiaalne jawa jubin, mitte laiatarbekaup nagu polt.
Vasta
#31

Aitäh kõigile kaasamõtlejatele! Üks polt on tõesti karteripooltesse panemata jäänud, hea tähelepanek.

Käiguvaheti kinnitused (et mitte öelda polt või kruvi) peaksid olema vist sellised: https://www.motorenparts.com/screws-auto...-50-e10702

Aga pilti vaadates tundub selle kraega isendi pea ikkagi sama lai kui teisel. Võta siis näpust, kuidas see käiguvahetit päris kinni poomata sinna passima peaks...
Vasta
#32

Kas pole äkki võimalik et kraega polt läheb põhjani ja hoiab seda käiguvahetusjublakat pealt kinni hoopis - noh nagu et hüplema ei hakkaks?
Vasta
#33

nr2 loksub  nr4 küljes???

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#34

(03-01-2024, 18:38 PM)znif9 Kirjutas:  Kas pole äkki võimalik et kraega polt läheb põhjani ja hoiab seda käiguvahetusjublakat pealt kinni hoopis - noh nagu et hüplema ei hakkaks?

Need kaks polti lähevad tõesti läbi käiguvahetaja plaadi ja hoiavad plaati karteripoolte küljes kinni. Minu probleem on selles, et nr 12-le analoogse peaga poldi paigaldamisel hakkab selle pea takistama nr 2 liikumist ja seetõttu ei jõua see tsentrist piisavalt kaugele, et käik normaalselt vahetuks. Keegi on hetkel olemasoleva uputatava peaga poldi abil teinud samale jamale nö hotfixi ja nr 2 liigub kenasti üle selle uputatud pea (hetkel ei saa pilti teha). Ma tahaks väga aru saada, miks säärane olukord tekib. Olen hakanud kahtlustama, et ehk jäi käiguvahetisse endasse mingi kala sisse...


(03-01-2024, 22:34 PM)aavu Kirjutas:  nr2 loksub  nr4 küljes???


Nr 2 hoitakse nr 4 küljes kinni stopperi abil, mis ka mu pildil näha.
Vasta
#35

Stopperseib ei takista pöörlevat liikumist. On seal nuudid või miski muu kindel ühendus?

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#36

(04-01-2024, 18:09 PM)aavu Kirjutas:  Stopperseib ei takista pöörlevat liikumist. On seal nuudid või miski muu kindel ühendus?

See hoob istub nuutidel, jah. Mingil määral saab asendiga mängida, aga pole vähemalt seni õnnestunud sedasi saada, et poldipea ikkagi ette ei jääks. Loksu seal nuutide vahel pole.
Vasta
#37

Komplekteerin ja puhastan hetkel tolle Jawa 550, millest varem põgusalt juttu oli, mootorit, mis on identne Jawa 555 peal olevaga. Kuna mootor jõudis minuni algosadeks lammutatuna ja paljusid juppe on topelt, siis tekkis küsimus seoses käiguvahetiga.

Nimelt on mul kaks käiguvahetit, mis on peale vaadates väga sarnased, aga alusplaadil olevate hammaste arv on erinev. Kataloogi järgi peaks sinna minema vasakpoolne (samasugune läks mul ka 555 mootorisse), aga ma tahaks väga teada, mille käiguvaheti see parempoolne võib olla? Algselt mõtlesin, et ehk on Typ 20 oma, sest olen selle sidurikettaid leidnud, aga kataloogi järgi peaks ka Typ 20 olema kahe hambaga... Mõlemad on kolmekäigulised ja muidu identsed, aga mina ei saa aru, miks parempoolsel on üks hammas rohkem.

[Pilt: publicpreview.php?x=1920&y=665&a=true&fi...calingup=0]
Vasta
#38

Kuna Jawa Jawetta on 2käiguline, siis pakun välja, et ehk sellise mopo käiguvahetaja võiks see olla? Jawaa 550 peaks ikka 3ne kast olema?
Vasta
#39

(18-03-2024, 15:02 PM)MTJ juhataja Kirjutas:  Kuna Jawa Jawetta on 2käiguline, siis pakun välja, et ehk sellise mopo käiguvahetaja võiks see olla? Jawaa 550 peaks ikka 3ne kast olema?
Jawettal küll sellist ei ole mina näinud.
Vasta
#40

Jawetta karter ja käigukast on teistsuguse ehitusega. Allolevalt mootoripildilt on ka näha, et käiguvaheti ei asu mootoril "seljas" nagu 555 ja 550 puhul. Nagu ma ennist ütlesin, siis mõlemad vahetid on kolmekäigulised. Minu pandud pildilt pole küll näha, aga mõlemal on käiguvaheti käpa fikseerimiseks 4 kohta (1-2-3 + vaba). Seega punasega markeeritud nagad ei tundu olevat seotud käikude arvuga. Mõlemad passivad ideaalselt 550 karteri külge...

[Pilt: 2346_0.jpg?1635939464_1]
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne