ZIS 110 B FAETON (paraadauto)
#1

Zis 110 B oli NSVL tehases ZIS(Zavod Imeni Stalina)  aastatel 1949-1958 toodetud parteiladvikule mõeldud paraadauto. Kokku toodeti 213 eksemplari, millest ca. 30-40 olid taksofaetonid ja ülejäänud paraadautod.
Zis 110 B faetonit toodeti kolmes põhimodifikatsioonis, peamine erinevus mudelite vahel seisnes katusepresendi iseärasustes ja allalastavate akende arvus. Autod värviti kas musta, sinakashalli, helesinist või beezi värvi. Taksofaetonitel oli ka musta-valge ruuduline riba külgedel ja esiaknal. Teine, lahtine Zis 110 versioon oli Zis 110 V kabriolett, mida toodeti ainult 4 eksemplari. Kabrioleti tunneb ära hüdraulliliste aknatõstukite, elektrilise katuse ning muude iseärasuste järgi.
Autol on palju erinevusi võrreldes sedaan Zis 110-ga. Suurim erinevus seisneb muidugi katusekonstruktsioonis ja selle osades(present, talastik ja kast). Faetonil on ka mehaanilised aknatõstukid, mitte hüdraulilised nagu sedaanil. Need mehhanismid on täiesti erinevad. Faeton kaalus nende mehhanismide ja katusekonstruktsioonide tõttu ka 75 kg rohkem kui sedaan. Erinevustest võib veel välja tuua kere lisatugevdused, mis paigaldati raami ja kere vahele.
 
Lisan ka tutvustava video, kus on näha lisaks sedaanversioonile ka faetoneid ja taksofaetoneid:
https://www.youtube.com/watch?v=WrtMfb-BBlk

     
Modifikatsioon 1. Puuduvad allalastavad külgaknad.

   
Modifikatsioon 2. Esimesed aknad on allalastavad. Selline auto on ka Riia automuuseumis.

   
Modifikatsioon 3. Kõik aknad allalastavad. Plaanin sellise auto ehitada.

   
Taksofaeton.

   
Zis 110 V Kabriolett
Vasta
#2

Tere õhtust kõigile!
Soovin Teile tutvustada ühte oma projekti, mis on praeguseks kestnud ligi 2 aastat, mille jooksul on palju tööd tehtud ning vaeva nähtud. Nagu postituse pealkirjas näha, kavatsen üles ehitada paraadauto Zis 110 B faetoni. Plaanin projekti taastada originaalile võimalikult lähedaseks, kasutades minimaalselt improvisatsiooni. Ütlen kohe ära, et sellest masinast tuleb nn ümberehitatud versioon, ehk sedaanist saab faeton. Täpselt samamoodi tehti ka tehases, kus toodeti sedaankeresid ning kui ülevaltpoolt tuli käsk, et sellest autost tuleb faeton, lõigati sellel katus maha. Eraldi faetonkerede tootmist ei eksisteerinud. Ka raamid on sedaanil ja faetonil identsed, kerekinnitused on needitud raami külge. Faetonil on aga lisaks neli tugevduskinnitust, mis on keevitatud raami külge.
Nüüd siis natuke ka kõnealusest masinast. Kolm aastat tagasi õnnestus soetada Zis 110 sedaan, mille endine elulugu on täiesti teadmata. Õnnestus teada saada ainult seda, et masin oli viimati kasutusel 80ndatel Poolas. Kes temaga sõitsid või kellele ta kuulus, teada saada ei õnnestunud. Auto seisukord ja komplektsus ei olnud just kiita. Küljekarbid olid ringi tehtud ja täiesti läbi ning autol oli all gaz 21 tagasild. Aga raam ja põrand olid väga hästi säilinud ning muud põhidetailid olid olemas. Auto jäi oma aega ootama.
Kust tekkis mõte teha faeton? Mõned aastad tagasi kohtusin ühe mehega, kelle autokogus oli originaalne Zis 110 B Faeton, mis mulle koheselt silma torkas ja meeldima hakkas. Temaga vesteldes läks jutt kohe konkreetse auto ning selle taastamise peale ning ühel hetkel pakkus ta mulle katusemehhanismi dublikaati. Seedisin veidi seda pakkumist ning kuna hind sobis, saime kokkuleppele. Kuid lisaks mehhanismile sain ma tema käest faetoni tehasejoonised, üle 2000 foto tema auto taastamisest ning veel hulganisti originaal ja järgi tehtud detaile. Sel hetkel oli siht silme eest – tuleb teha Faeton.
Minu projekt on pikalt olnud saladuskatte all, sellest teadsid paarkümmend inimest. Otsustasin aga nüüd projekti avalikustada, kuna värskelt on astutud viimane samm, kust pole enam tagasiteed. Nimelt sai lõpuks maha võetud katus ning nüüd algab kõige huvitavam osa. Loodan seda teekonda Teiega jagada.
Järgnevates postitustes katsun kajastada pea kahe aasta jooksul tehtud edasiminekuid kronoloogilises järjekorras, alustades ikka algusest ehk lammutamisest.
   
   
   
   
Vasta
#3

Kõik taastatavad projektid saavad alguse auto koost lahti võtmisest. Lisan mõned pildid kõnealuse sõiduki lammutamisest.

Salong:
   
   
   
   
   

Järgnevatel piltidel on näha salongipõrandat, mis oli väga hästi säilinud tänu sellele, et keegi oli kunagi põranda paksult katnud tõrva-pigi seguga, mis kaitses seda rooste eest.
   
   
   

Pagasiruum:
   

Tulemüür:
   
   

Raam ja veermik. Nagu juba mainitud sai, oli autole paigaldatud gaz 21 tagasild ja lisaks muid ebavajalikke agregaate. Kasutusse läksid vaid raami pildil olevad detailid. Kõik muu tuli mujalt muretseda.
   
   

Mootoriplokk ja kollektor:
   

Väntvõll ja plokikaas:
   

Kõik muud mootoriosad tuli mujalt muretseda.
Vasta
#4

Jüri, tunnen kaasa. Sinu ZIS ikka tunduvalt viletsemas seisus kui minu oma ja mul on ka kõik tähtajad ja eelarved lõhki. Talvel ei teinud midagi. Kohustusi ka liiga palju omale võetud.
Vasta
#5

(29-04-2024, 14:32 PM)Formika Kirjutas:  Jüri, tunnen kaasa. Sinu ZIS ikka tunduvalt viletsemas seisus kui minu oma ja mul on ka kõik tähtajad ja eelarved lõhki. Talvel ei teinud midagi. Kohustusi ka liiga palju omale võetud.
Tere Mati, minu auto keretööd võtsid tunduvalt rohkem aega kui sinu autol, kuid praeguseks on keretööd lõpusirgel ja katus on maha lõigatud. Praegu läheb juba 15. kuu selle autoga. Mul on hetkel ka 3 projekti käsil. 2 ZISi ja Gaz m1. Mul on samuti raske, aga peab siiski edasi minema.
Vasta
#6

Raami ja veermiku taastamine. Raam oli väga heas seisukorras. Kütusepaak, esisild ja vedrud olid pärit selle auto pealt. Tagasild ja muud detailid tuli muretseda mujalt. Lisan mõned pildid raami ja veermiku taastamisest.

   
   
   
   
   
   
   
   
   

Raam pärast liivapritsi:
   
   
   
   
   
   
   

Raam pärast värvimist. Kokkupanemine:
   
   

Esisild:
   
   

Pedaalid:
   
   
   

Tagasild ja kütusepaak:
   
   
Vasta
#7

Järgmiseks sai ette võetud mootor. Zis 110 mootori töömaht oli 6005 cm³, võimsus 137 hj ja kütusekulu 0,23-0,28 l/km. 8-silindriline mootor oli varustatud 3-käigulise manuaalkäigukastiga ja see oli võimeline arendama kiirust kuni 140 km/h. Õnnestus hankida kolm originaalmootorit, mis kõik said taastatud Tartu Olevi poolt. Üks läks Faetonile, teine sedaanile ja kolmas jääb oma aega ootama. Taastamisprotsessist eriti palju pilte pole, aga lisan fotod ja video taastatud mootorist.
Zis 110 mootori video (peaks olema see sama mootor, mis läks Faetonile)https://www.youtube.com/watch?v=uYEKjXj4eB4

Mootor enne taastamist:
   
   
   
   
   

Esiplaanil(paremalt esimene) peaks olema sama mootor, mis läks Faetonile.
   
   
   
   
   
   
Vasta
#8

Peale raami ja mootori taastamist sai ette võetud kere. Praeguseks on keretööd kestnud juba pea poolteist aastat ja ilmselt jätkuvad veel mitu kuud. Selle aja jooksul on palju tööd antud kere kallal tehtud ning ka pilte on üksjagu. Jagasin keretöö pildid mitmeks osaks, et anda parem ülevaade taastamise etappidest ja järjekorrast.
 
PS! Tegemist ei ole puhtalt projektipäevikuga, vaid ka aruteluga! Asjalikud küsimused ja kommentaarid on oodatud!
 
 
Alustan salongipõrandast, mis oli üldiselt heas seisukorras, kuid vajas sellegipoolest ositi väljavahetamist.
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
       
Vasta
#9

Mis seal muud öelda kui et väga tubli töö!
Vasta
#10

Jätkame keretöödega. Uksed ja uksepakud ei olnud just kõige paremas seisukorras ja vajasid põhjalikku taastamist. Vahepeal said ka tagumised rattakoopad värvitud ning kere ja raam taaskord kokku viidud. Pildid on seetõttu veidi segamini.

Järgnevatel piltidel on näha uste taastamist. Pange tähele, et siin on nähtav veel üks Faetoni ja Kabrioleti erinevus võrreldes sedaaniga. Nimelt puuduvad originaalis kõikidel lahtistel paraadautodel ukselukud, mis paiknevad sedaanil ukselinkide all. Need tuli seega kinni keevitada.  
   
   
   
   
   
   
   

Uksepakkude ja nurkade taastamine.
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Siin on näha veel ühte Faetoni erisust. Uksepostide ja vaheseina toestamiseks kinnitatakse põranda ja postide külge spetsiaalsed metallist kolmnurgad. Need aitavad fikseerida vaheseina ning postid kõigi liikumiste ja pingete suhtes, mis võivad tekkida katuse maha lõikamisel. Tegemist on ainult Faetonitele ja Kabriolettidele omase detailiga, mis on valmistatud tehase jooniste järgi. Tehases paigaldati need täpselt samamoodi, enne katuse lõikamist. Nende kolmnurkade külge kinnituvad ka ülemised eemaldatavad uksepostid.
   
   
   
   
Vasta
#11

Liigume keretöödega edasi. Järgmisena said paika ainult Faetonile ja Kabrioletile iseloomulikud lisakinnitused/tugevdused, mis keevitatakse raami külge kere esiosa tugevdamiseks. Kokku on neid kinnitusi 4 tk. Esimeste kinnituste külge kinnituvad kerepoltide abil spetsiaalsed kolmnurgad, mis olid omakorda originaalis needitud tulemüüri külge. Kõik need detailid on käsitsi valmistatud tehase jooniste järgi. Sarnaseid lisakinnitusi kasutati ka näiteks Pobeda Kabrioleti puhul. Osa pilte on kahjuks kaduma läinud, kuid leidsin mõned pildid valmis detailidest ja raamile kinnitamisest.

Esimesed lisakinnitused:
   
   
   
   
   
   

Esimesed lisakinnitused on needitakse tulemüüri külge:
   
   

Tagumised lisakinnitused:
   
   
   

Siin on näha, kuidas kinnituvad tagumised tugevdused kerepoltide abil salongipõranda külge:
   
   
Vasta
#12

Jätkame esitiibadega. Zis 110 esitiivad on massiivsed, ca. 1,8m pikad ja keevitatud kokku mitmest osast. Faetoni ja sedaani esitiivad on sisuliselt identsed ning ainsa erinevusena võib välja tuua lipuvarraste kinnitused, mis olid väga vähestel paraadautodel.

Tiibade taastamine:
   
   
   

Siin on näha mootoriruumi külgplekke, mis paiknevad massiivsete esitiibade all:
   

Tiibade peal paiknevate gabariittulede kinnituskohad:
   
   
   
   

Tiibade esiosades paiknevad spetsiaalsed õhku koguvad avad:
   
   

Esitiibasid ühendav plekk. Esistange tuleb selle pleki ette ja kinnitub läbi avade raami külge. Pildil on näha ka radiaatori esivõret.
   
   
   

Sai peale proovitud ka esitiibade iluliistusid. Siin on siis näha esimesi tiivaliiste, mida on kokku 12tk kahe tiiva peale.
   
   
   

Esitiibade tagumised liistud:
   

Kapotid ja salongiõhu sisselaske klapp:
   
   
Vasta
#13

Kriitiline punkt sai ületatud, ehk katus sai maha lõigatud. Enam tagasiteed pole, tuleb Faetoniga lõpuni minna.

Enne katuse lõikamist sai paika ka puidust vahesein, mis on originaali täpne koopia. Erinevalt sedaani vaheseinast, mis on sirge, on faetoni vahesein omapärase kujuga ning see kinnitub eelpool mainitud metallist kolmnurkade külge. Faetoni vahesein paikneb ca. 3-4 cm tagapool sedaani vaheseinast, mistõttu on ka sedaani ja faetoni klapptoolide jalad erineva pikkusega.(Faetoni toolidel siis lühemad jalad)
   
   
   
   
   
   
   

Sai peale proovitud ka Faetoni klapptoole. Need toolid on pärit originaalfaetonilt ja olid originaalis kaetud nahaga. Toolid sobivad hästi kokku vaheseinaga.
   
   

Katuse lõikasime igaks juhuks suurema varuga:
   
   
   

Siin on katus juba lõigatud. Hetkel meenutab veidi Kabriolett Pobedat. Uksed lõikame hiljem.
   
   

Selle risti taha ja külgedele tuleb suur vann/kast, mille sisse läheb katusekonstruktsioon, kui katust pole parasjagu tarvis.
   

Risti ette tuleb tagaiste, mis kinnitub selle puidust raami kaudu risti külge. Faetoni tagaiste on vanni tõttu kitsam kui sedaani oma.
   
   

Mahalõigatud osa katusest:
   
Vasta
#14

Järgmisena sai peale proovitud Faetoni katusekonstruktsiooni vanni/kasti. Tegemist on massiivse detailiga, mille soetasin juba valmiskujul, väidetavalt oli kast tehase jooniste järgi valmistatud. Hiljem selgus, et vann oli siiski liiga kõrge ning pidi põhja 4-5cm madalamaks tegema, et hästi ära mahuks ja sobiks.

Siin on näha vanni sellisena nagu ta alguses oli. Mõõtmed ca. (2x1x0,3)m.
   
   
   

Ebavajalik osa, mis tuli eemaldada vanni küljest:
   
   
   

Külgmised põhjad tuli samuti ümber teha:
   
   
   
   
   
   

Siin on vann juba enam-vähem paigas, eks ta muidugi võib veel natuke nihkuda igas suunas.
   
   

Vanni taha ja külgedele tuleb veel puidust pruss, mille külge kinnitatakse naelutusribade ja naelte kaudu katusepresent:
   
   
   
Vasta
#15

Aeg on jõudnud sinnamaale, et teha väike tutvustus katusemehhanismi kohta. Faetoni katusekonstruktsioon koosneb kahest metallkonstruktsiooni poolest ja neid ühendavatest puitkaartest ja taladest. Mehhanism kinnitatakse kahe suure poldi abil kasti külge ning eestpoolt kinnitub see kolme klambri kaudu esiakna raami ülemise tala külge. Lisaks kinnitub ja toetub konstruktsioon ka nelja ukseposti ülemiste osade külge. Piltidel olev katusemehhanism on valmistatud käsitsi tehase jooniste järgi. Kõik konstruktsiooni metall-osad lähevad hiljem kroomimisele.
 
Siin on siis näha katusemehhanismi. Pange tähele, et ülemine, kahest osast koosnev tala on pärit originaalfaetonilt, ülejäänud detailid on tehtud originaalide ja jooniste järgi. Originaaltala seisukord on väga hea, nii et võibolla saab seda kasutada. Koopia on ka varuks olemas.
   

Originaaltala sabloonid ja koopiatala üks pool:
   

Koopiatala teine pool ja keskmised uksepostid:
   

Tagumised uksepostid:
   

Siin on mehhanism juba peale pandud:
   
   

Hetkel mahtus enam-vähem kasti sisse ära, aga see võib veel kuni 10 cm kerkida katusepresendi tõttu:
   

Sai ka konstruktsioon lahti tõmmatud, see nihkub veel natuke kõrgemale ja ettepoole ning lõpliku asendi saab alles siis, kui esitala on valmis. Hetkel hoiavad ainult tagumised suured poldid. Meenutab juba faetonit Smile :
   
Vasta
#16

Jätkame keretöödega. Vanni ette kinnitatakse erilise kujuga uksepostid, mis aitavad seda eestpoolt toetada. Need detailid said jooniste ja fotode järgi valmistatud.

Siin on näha uue ukseposti tegemist, uus tuleb panna otse vana posti peale ja hiljem kõik kokku keevitada.
   
   
   
   
   

Postide peale keevitatakse erilise profiiliga metallplaadid ja ääred. Profiil järgib vanni ääre kuju.
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Vasta
#17

Paika sai veel üks Faetoni iseärasusi, keskmiste uksepostide külge kinnituvad spetsiaalsed uste suunajad, mis koosnevad lihtsustatult vedrudest ja neile kinnituvatest plastdetailidest ning kattest mis peale läheb. Uste külge kinnitatakse erilised "keeled", mis lähevad uste sulgemisel suunajate vahele. 

Siin on näha tegevusi kronoloogilises järjekorras. Vanasse posti tuli lõigata vastava suurusega ava ning joonise järgi sai valmistatud uus sisu ning suunajate koost.
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Siin on eraldi näha suunajaid:
   

Suunajate kate, mis läheb kroomimisele:
   

Suunajad eraldi peale pandud:
   
   
   

   
   
   

Vaade seestpoolt:
   

Siin on suunajad ja katted juba peale pandud, hiljem lähevad need kroomimisele. Detail jääb osaliselt paistma isegi siis, kui uksed on suletud.
   
   
   
Vasta
#18

Järgmisena said ette võetud esimesed uksepostid. Pilte taastamisest on väga palju, nii et otsustasin jagada protsessi mitmeks osaks ning parema jälgitavuse huvides üritan fotosid kronoloogiliselt järjestada. Alustasime esimesest vasakpoolsest piilarist.

Kõigepealt sai vana post lahti võetud, et aru saada, millises seisus see üldse on. Roosteuss oli veidi tegutsenud, kuid pilt ei olnud kõige hullem. Eemaldatud said ka sedaani päikesesirmide kinnituskohad, kuna faetonil on need teises asendis.
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Posti alumise osa ja sisemise osa taastamine:
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Vasta
#19

Järgmisena siis vasakpoolse esipiilari ülemine osa. Faetoni esimeste uksepostide ülemine osa on terav ja peaaegu täisnurga all, erinevalt sedaanist, mille katuse see osa on ümara kujuga. 

Vana katuse osa tuli eemaldada ja asemele uus tekitada.
   
   
   

Siin on näha uue esipiilari nurga tegemist. Tehase joonised olid siinkohal muidugi suureks abiks.
   
   
   
   
   
   
   
Vasta
#20

Parempoolse esimese ukseposti alumine osa. Protsess oli sama, mis vasakpoolse esipiilari puhul: vana plekk maha ja uus peale.

   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 4 külali(st)ne