KÜSIMUSED, mis oma teemat ei vääri (osa 4)

(30-10-2024, 23:33 PM)al101 Kirjutas:  Mul oleks üks huvitav küsimus.

See puudutab mootoreid, mida pandi peale Moskvitsidele, Volgadele ja Villistele, ütleme 60-90 aastate mootorid.

Kas neist ühelgi mootoril on külm vs soe mootor meeletu soojuspaisumine?
Pean siis silmas olukorda, et külmast poest on mootor umbes nii hõre, et münt kukub läbi silindri ja kuumast peast muutub väga tihedaks või ei ole ikkagi sellist vahet?

Järgmine küsimus oleks, mis lõpuga õli on neile mootoritele tehasepoolt ettenähtud või millega teate, et sõidab? 30 40 50 60?

Kordan siis üle asjaolu, et õli esimene number näiteks 5W näitab selle voolavust külmana ja teine number näiteks 40, näitab selle voolavust 100 kraadi juures.
näiteks 5W40 õli. 40 kraadi juures on selle voolavus midagi 68-100 ja 100 kraadi juures 12,5-16 vahemikus tavaliselt. ASTM D445 mõõtmismetoodika kohaselt.

Samal ajal see 5W40 õli 0 kraadi juures on 800-1200 ehk siis meeletult paksem.

Ehk siis aimate ehk, kuhu ma tahan jõuda? 100 kraadi juures näiteks 40 lõpuga õli voolavusega 14 näiteks ja 0 kraadi juures näiteks 1000, olenevalt täpsest 5W40 õlimudelist, aga peab olema lubatud vahemikus.

Ja tahan rõhuda sellele, et tavaliselt saavad mootorid 40 lõpuga õliga hakkama 100 kraadi juures, ehk siis mingi 13-15 voolavusega.

Samuti rõhun selle 5W40 õli voolavuste erinevusele, 100 kraadi juures näiteks 14, 40 kraadi juures näiteks 80 ja 0c juures näiteks 1000.
Vaadake, kui meeletult palju paksem on see õli 0 kraadi juures.

Minu küsimus on see, et kui need mootorid saavad hakkama 100 kraadi juures 40 lõpuga õliga, ehk siis voolavusega näiteks 14, siis miks nad ei peaks hakkama saama 0 kraadi juures voolavusega 1000, mis on 71 korda paksem, kui 100 kraadi juures.
Ma ei saa päris hästi aru, mis su küsimus oli, kui sul ikka oli mingi küsimus  Smile See on teada fakt et õlidel on 0°C ja 100°C juures erinev viskoossus.
Tavaliselt ei näidata 0-kraadi juures, aga leidsin sellise graafiku.
   
Jämedalt muutub viskoossus 0->40°C 10x ja 40->120° uuesti 10x.
Kindlasti saavad mootorid lühiajaliselt hakkama palju paksema õliga, aga viskoossuse kasvuga kasvab märgatavalt ka hõõrdetakistus = kütusekulu (ja see ei ole "roheline")
Kõik tootjad kasutaks võimalusel "õli", mille viskoossus temperatuuri muutudes ei muutuks. Tänased 0W-8 ja 0W-16 õlid on juba suht lähedal sellele.
Eeldusel muidugi, et sellel "õlil" on endiselt olemas määrdeomadused  Big Grin
Kui 15W-xx õliga talvel käima ei taha vedada, siis pane sisse 10W-xx või 5W-xx.
Või kui sul suurtel koormustel (=kõrgem temp) töötav mootor, siis pane xW-20/xW-30 asemel sisse xW-40/xW-50
Mootorite puhul õli valikul tuleb soojuspaisumine jutuks ainult uutel mootoritel - vanematel oleks õigem kasutada terminit "kulumine".
EDIT: See on kah üks ülevaatlik tabel:
   
Vasta

Mismõttes viskoossus ei muutuks?
Isegi 0W8 viskoossus muutub kõvasti 0 kraadi versus töötemperatuur 100 kraadi on meeletu paksuse vahega.

Sinu toodud tabel ei ole õige.
sest 0W, 5W jne õli ei saa mõõta 100 kraadi juures, sest seal töötab teine number 20 30 40 jne.
0W 5W jne õlisid mõõdetakse miinuskraadidel.
Õlid on multiviskoossed ja erinevatel temperatuuridel loevad erinevad numbrid.
See tabel näitab võibolla õlisid, mis ei ole multiviskoossed, aga sellest infost pole meile mingit kasu, kuna mootoriõlid on multiviskoossed.

Minu jutu mõte on see, et levitatakse müüti, nagu vanad autod ei saaks hakkama 0W ja 5W õliga, aga olles õlisid uurinud, siis ei leia ma põhjust, miks vanad autod ei peaks saama hakkama 0W40 ja 5W40 õlidega.

Kui zigulile sobib 15W30 õli, ehk siis 30 lõpuga õli, mis on päris vedel 100 kraadi juures ehk siis töösooja mootoriga, siis sõidab see ziguli väga edukalt 0W40 ja 5W40 õlidega.

Eesti kliimas puudub igasugune mõte kasutada 15W ja 10W õli, kuna see tapab mootorit  talvel külmaga.
5W40 sõidab suht igal pool nagu ka 0W40.


Kui suurt soojuspaisumist ei ole, siis ma ei leia ühtegi põhjust, miks ei peaks vanad autod saama hakkama 0W ja 5W õlidega, kuna need on 0 kraadi juures päris paksud.

Näiteks 0W40 õli on 100 kraadi juures 13 voolavusega, vana auto saab sellega hakkama, samal ajal on ta 0 kraadi juures mingi 300-500 voolavusega, ehk siis 30 korda paksem, mis tähendab, et ta saab 0W õliga külmalt hakkama.

10W õli ostmisel puudub laias laastus igasugune mõte, sellel on mõtet väga üksikutel mootoritel.


Minu jaoks on häiriv, et autopoed ja töökojad räägivad, kuidas 0W õlid on jube vedelad, aga tegelikult ei ole.
Tekib küsimus, miks nad ei tea seda? Kas tõesti ei võeta vaevaks uurida õlitootjate andmelehti ja natukenegi kodutööd teha sel teemal.
Millegipärast kipuvad inimesed muutma vanal autol esimest numbrit, 5W30 asemel näiteks 10W30, kuigi tegelikult tuleks valida hoopis 0W40 või 5W40, sellest oleks kasu, 10W30 valimisest oleks ainult kahju.

Minu lemmikud viskoosused ongi 0W40 ja 5W40, kuna need sõidavad suht igal pool ja kaitsevad mootorit hästi.

Toon välja Motul 0W8 õli voolavused 40c ja 100c juures ja seal on oluline vahe voolavusel. 40 kraadi juures on see õli umbes 5 korda paksem, kui 100 kraadi juures.
Viscosity grade SAE J 300 0W-8
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.842
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 26.1 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 5.3 mm²/s

Mina isiklikult eelistan kasutada 0W40 ja 5W40 õlisid.
Võibolla üsna uue auto puhul kasutaksin 0W30, aga kindlasti mitte enam alla.
Üldiselt saavad ka uuemad mootorid 40 lõpuga õlidega hakkama.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta

(Eile, 16:05 PM)ronny25 Kirjutas:  Mis maksab umbkaudu veoauto pilet Soome? Pikkus 10m. Laevafirmade kodulehelt ei näe....

Viimatine Tallinki reis, 8m pikk, 4 kõrge, 3 "juhti" oli 250€. Aga Tallink ongi kallis.
Vasta

(Täna, 02:08 AM)Telc Kirjutas:  
(Eile, 16:05 PM)ronny25 Kirjutas:  Mis maksab umbkaudu veoauto pilet Soome? Pikkus 10m. Laevafirmade kodulehelt ei näe....

Viimatine Tallinki reis, 8m pikk, 4 kõrge, 3 "juhti" oli 250€. Aga Tallink ongi kallis.

See oli siis koos inimestega? Nagu ma ütlesin enne, siis 180 jämedalt peaks sellise masina hind olema ja see oleneb lisaks, millise Tallinki laeva peal sa oled. Kuldkaartiga saab muidugi kõvasti alla.
Vasta

Tänud, mingi hinna pilt vähemalt ees nüüd. Oleks vaja üks ml vaja ära tuua, et siis edasi-tagasi reis läheks ca 5-600€. Ühe otsa pakkumised on sama hinnaga....
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 6 külali(st)ne