Eesti NSU tsiklid vanadel fotodel
#21

Tere õhtust!
Lehitsesin mina täna jälle seda "Automotokroonika" raamatut ja tekkis kiusatus ka siia üht - teist lisada, vb mõnda üksikut ehk  natuke huvitab...
Teoses ei ole ilmselgelt päris kõiki sõidukeid üles loetud, aga kindlasti enamik on mainitud. Ja selle järgi saab väita, et enne
I MS oli praeguse Eesti Vabariigi maadel ca 30+ NSU tsiklit, eriti hulga oli neid Tartumaal ja vist kõige enam oli mitmete aastate 2 1/2 PH mudeleid. Ja saab sellest raamatust infot ka anonüümsete fotode koju ajamiseks, no veidi vähemalt mõne asja kohta piiride koomale tõmbamiseks. Ja saan ka veidi parandada eelnevates postides tehtud vigu või puudusi.
Näiteks olen siin ja ka mujal küllaltki julgelt väitnud, et peaaegu kõik mootorsõidukid võeti sundkorras I MS puhkemisel kohe sõjasõitu tegema, aga see ei olnud päris nii. Esimene rekvireerimine oli 1914 juulis ja näiteks Riias (st ka Eestimaa Liivi Kubermangu masinad) oli seis selline, et registreeritud 181 - st tsiklist võeti 50 ja Tallinnas kohale toodud 138 - st 36 tsiklit. Muide, Riiga ilmusid kõik registreeritud sõidukid kohale, Tallinna aga kaugeltki mitte kõik.  Toungue (Väike subjektiivne märkus - Põhja - Eesti elanik oli rohkem arenenud ja mõtles oma peaga, näiteks minu esivanemad on isa poolt pärit Narva alt külast ja ema poolt Lõuna - Harjumaalt, lihtsalt teadmiseks, ilmselt juhus  Cool )
Aga järgnes veel mitmeid rekvireerimisi, sealhulgas ka saksa okupatsioonivõimude poolt ja viimaks ka Eesti Vabariigi poolt Vabadussõja tarbeks, nii et enam - vähem ikkagi suurem osa läks käiku ja omanikelt ära...
Siis veel saame raamatust lugeda, et Eduard Otsing vähemalt 1 NSU auto sai müüdud - Leo von Siversile õnnestus müüa 1913 aasta tumerohelise torpeedo kerega NSU 10/30 automobiil lahja 5600 rubla eest. Ja neid NSU sõiduautosid oli tollal Eestis üsna mitu tükki...
Jne jne jne, mida kõike huvitavat (vähemalt minu jaoks) saab sealt raamatust lugeda!  Cool
Näiteks tulles tagasi eelmises postis kajastatud 1912 NSU 3 HP juurde, no see, mille najal armastasid eesti edasipüüdlikud mehed ennast fotografeerida lasta ja ka naissoost motohuvilisi intrigeerida püüdsid...
Antud tsikli soetas endale pärnu juudi rahvusest kaupmees Jeremiah Kahn 1912 aastal 400 rubla (no see oli kataloogi hind, ei tea mina ega ka ilmselt hr. Levoll, mitu rubla tegelikult välja käidi) eest ja juba 1914 müüs ta selle soliidse sõidumasina Tammistu valla Lõo talu peremehele Märt Jaaksonile 225 rubla eest!!! (Üldse on raamatust näha, et juba tollal oli teatud seltskond sõidukite huvilisi, kel pidevalt midagi tagumikus või mujal kiheles ning pidevalt müüdi osteti ja vahetati omi sõidukeid. (Mitte nagu minu kadunud isa, kes 1979 ostis sõiduauto IŽ Kombi ja sõitis sellega oma maise teekonna lõpuni ning pärandas selle universaalse sõiduauto oma tublile pojale, kes seda siiani hoolikat, no või siis lihtsalt hoiab, et maksta selle eest, mis nõutakse).
Aga Jeremiah Kahniga läks nagu ikka Balti riikide juutidega, 1940 natsionaliseeriti tema ettevõtted ja 1941 saksa vabastajad lõpetasid Kloogal tema maise rännaku.  Sad
No raamatust võiks kirjutada veelgi, aga keda see ikka huvitab ja vb pole ka kena seda teost siin ümber jutustada, keda huvitab, see loeb ise! Igaks juhuks parandan end veel, et ka selles raamatus on mõni jalgrattapilt ja ka tollased raamatus kajastatud tegelased vahel ikka tegid jalgrattasõitu, st sportlikult tasandil, ka.
Ja tegelikult ka kõik siin teemas esitatud fotod ei ole  minu poolt lihtlabaselt kusagilt pihta pandud, mõned on ka omanike poolt heast tahtest mulle edastatud.
Vasta
#22

Tere!
Täna saatis üks kõigi foorumlaste poolt tuntud ja lugupeetud ksf! hulga NSU masinate pilte. Mõned on siit juba läbi käinud, mõned olid mul juba enne olemas ja mõnede avaldamise aeg siin teemas pole veel käes, ehk edaspidi...
Ja juba varem üks teine tubli NSU - spetsialistist ksf! on samuti fotosid saatnud.
Tänastest piltidest lisan nüüd siia Vana - Vändras elutsenud Paul Saali 1911 aasta NSU 1 1/2 HP foto, mis on küll ka Automoto kroonikas avaldatud.

   
Vasta
#23

(25-09-2021, 21:35 PM)kass Kirjutas:  .......

NSU 2 - taktilised odavad ja lihtsad elementaarmootoriga Z - mudeliseeria tsiklid said Eestis populaarseks ja nende fotosid on mul õnnestunud koguda üsna mitmeid. Ka on tänasel päeval säilinud suhteliselt palju selle mudeliseeria materjali, ilmselt pääses suur osa neid tsikleid sõjasõidu tegemisest, olid nad ju ca 10 aastat vanad ja need väikesed 2-taktilised sõideti suhteliselt läbi. Aga vb on neid siia sattunud ka peale II MS, igatahes on sakslased väitnud, et neil on Z mudelid üsna haruldased. 

Niisiis hakkan (kui viitsin) postitama NSU 175/201/251 mudeliseeria fotosid, esimene on Z175 sümboolse registreerimisnumbriga R-1. Huvitava kokkusattumusena olen just Valgast saanud ühe "vanadeasjadearmastajajamüüja" käest NSU Z tsikli bensiinipaagi.

Tere!
No tegelikult ei viitsigi ... aga pean häbiga tunnistama, et enamus voorumi teemasid ja poste mind üleüldse ei eruta ega huvita ja nõnda ma mõtlesingi, et kuda voorum kassile, nõnda kass voorumile! Ja seoses sellega ma vähemalt hetkel jätkan ikkagi selle ülivajaliku teema edasi arendamisega.
Niisiis jõudsime millalgi NSU Z mudeli fotodeni. Z - see on nsu keeles "zwei", maarahva keeles "kaks", Z mudel oli NSU - l esimene 2 - taktiline mudel, seda "Z" tähistust mudelinimes on kasutanud ka teised saksa tsiklitootjad, näiteks Zündapp, DKW, Ardie ja vb ka mõni veel...
Tegelikult mul neid Z mudeli fotosid niipalju ka just ei ole, on vist 9 tsikli fotod, kui just mõni isend mitmele fotole pole sattunud. Mõned pildid on siit foorumist ka läbi käinud, aga nagu teame, vahet pole, keegi nagu nii ei tea ega mäleta, peale mõne imeliku puudega voorumlase...
Sestap lisan siia ühe Hara kordoni piirivalve vanemallohvitseri fotod NSU Z 175 tsikli seljas. Tegemist on olnud edeva mehega, kes on lasknud teha pildid tsikli mõlemi külje pealt, aga vb on ka need pildid tehtud teadlikult selliselt, et tulevased voorumlased saaksid vaadata korralikke fotosid mitmest küljest ja saaksid võtta eeskuju oma udupiltide demonstreerimise protsessil...
NSU Z 175 oli algselt umbsilindriga ja ilma elekrilise esilaternata ja - signaalita nagu lisatud fotodel ka selgelt on näha. Lisavarustusest on tsiklil spidomeeter koos ajamiga, mida Z mudelitel tehase algvarustuses küljes ei olnud. Numbrimärkide disaini järgi saab paika panna pildistamise piirdaatumid, Z mudel nägi ilmavalgust (läks tootmisse) 1930 - nda aasta viimases kvartalis

   
   
Vasta
#24

Võhik küsib - mis on umbsilinder?
Vasta
#25

Tänan küsimast! Võhik vastab, umbsilinder on selline silinder, mis on ühest otsast umbne! (silinder ja silindripea/kaan on ühes tükis valatud, näiteks nagu aktuaalses heas Stryki statsionaarmootori teemas. ) Hilisematel Z 175 mootoritel oli juba eraldi kergsulamist (mis ei olnudki eriti kerge, st ei olnud puhtast alumiinumi sulamist detail, vaid ilmselt tsingi lisandiga) silindripea nagu Z 201 ja Z 251 mudeli mootoritel.
Vasta
#26

Hallooo!
Lisan teemasse veel mõned Z - mudelite fotod.
Ei saanud ilma Z - mudelita ka laadafotograafid, pildil on keegi tegelane EW Kaitseväe vormimütsi, seljakoti ja "vihmamantliga", usun, et need kostüümielemendid on nagu tsikkelgi kõik fotograafi lisavarustuse hulgast, seega võiks analoogseid pilte olla teisigi? Hiljem on laadafotograaf kasutanud 2 mudelit hilisemat NSU 201 ZDB registreerimisnumbriga  P 209 tsiklit, millest on liikvel hulga ülesvõtteid.

   

Siis veel 2 fotot Z mudelitest, milledel on kasutatud ohtralt lisavarustust, esilaternad ( H - 79 masinal lausa karbiidilatern ja ka "Hand/Ballhupe"), "jalaplekid" nagu saksakeelne otsetõlge nende "põlvekaitse tuuletõkke plekkide" kohta käib ka spidomeetrid - kilomeetrilugejad. Tehase standardvarustuses neid aksessuaare nagu ka helisignaali alguseotsa Z - mudelitel küljes ei olnud. Eriti ei olnud esilaternat mudelil 175 Z, seega võib esilaterna puudumise korral kahtlustada. et tegemist on just 175 ccm mootoriga tsikliga, aga päris absoluutne tõde see ei ole, see on teooria ja kataloogitõde...

   

   
Vasta
#27

Tere!
Lisan teemasse veel mõned pildid ... hulgalisemalt on Z mudeli pilte just Tartu kandist, mõned neist on ka foorumist läbi käinud.

Tartu Uspenski kiriku juures, NSU - d eriti näha ei olegi, kes oskab vaadata, see muidugi näeb ka

   

Kambja kiriku juures, kas postimees või raudteemees, ei mäleta enam, kuigi Rindelehe foorumis sai tuvastatud, aga Teile vahet pole. Lenksu küljes on isegi NSU vimpel nagu tollal tihti peale kasutati. Ilmselt jällegi 175 Z mudel, ilma esituleta ja kummipalli pasunaga. NSU 175 Z maksis Tormolenist ostetult kataloogi järgi 636.- krooni, vähetoodetud eksportmudel 251 Z aga 760.- krooni koos elektriliste tulede ja viledega.

   

Ja miks mitte ka üks naljameeste - tuletõrjujate kasutuses olnud Z mudeli isend, millest mitu erinevat pilti, jällegi Rindelehe foorumis sai ka konkreetne Tallinna depoo tuvastatud ning jällegi peast enam ei mäleta. Tsiklile on pildistamise ajaks juba tuuningut tehtud, jalgratta laternad lisatud ja sumps pole ka algne, paak tundub olevat üleni musta värvi (oli mitmeid paagidisaini variante ja ka lenks on musta värvi, mis pole päris loogiline.

   

Ja et oleks õudne lõpp, mitte lõputu õudus nende Z mudelitega, siis lõpetuseks veel üks udupilt, mis on tõeliselt udune, seekord Harjumaa tsikkel

   

Ja ikkagi tegelikult veel üks Tartumaa tsikkel, ksf! Toomas T. Taluja poolt siia foorumisse omal ajal üllitatud, ilmselt jällegi 175 Z mudel. Ja peaaegu või lausa kõigil meie Z mudelitel on kasutusel olnud ka kundesadul, mis oli samuti lisavarustus, aga selge on see, et meil siin Eestis oli tegu ennekõike praktilise liiklusvahendiga, lihtsalt väikese eputamise ja uhkustamise lisaväärtusega, sest välja oli käidud ju rohkem, kui poole aasta tugev keskmine palk ja liikuda oli vaja ja mitte üksinda! Ja nüüd  on tõesti Z mudeliga selleks korraks kõik, vist!

   
Vasta
#28

Tere!
Loeme siis seekord Z mudelitega lõpetatuks. 1933 - 34 tuli Z mudeli asenduseks välja uus mudelisari  175 ZD ja  201 ZD ning viimase erimitena veel  201 ZDL ja  201 ZD Pony. See ZD viitab väidetavalt uue mudeli mootoril olevale 2 - le tuletorule (saksa keelest doppelt, ehk siis 2 x rohkem, kui eelneval, Z mudelil.  175 ZD toodeti väikeses mahus 1933 ja see baseerus suuresti eelmise, Z mudeli raamil, va uus, kummist Drilastic sadul. 201 ZDL oli vastavalt luksuslikum variant ja 201 ZD Pony eriti lihtsustatud säästuvariant. Toodeti neid erinevaid 201  ZD mudeleid hiiglaslik kogus, aga eestis neid vist? eriti ei ostetud. Pole ei fotosid silma jäänud ega ka eriti nende jäänuseid kohanud. Ilmselt ostsid enamus väikese odava 2 - taktilise tsikli (NSU) soovijaid juba eelnevalt omale Z mudelid. Nagu mainisin, 1932 oli registreeritud 50 NSU - d, millede hulgas usun olevat hulga Z mudeleid, 01.04.1935 oli registris 57 NSU - d, tühine kasv ja kindlasti oli nende 7 või 8 uue registreeritud NSU hulgas ka uusi 4 - taktilisi OSL mudeleid.
Aga kindlasti oli Eestis tollal ka mõned ZD mudelid, selle tõestuseks pilt politseinikust 201 ZD Pony seljas, nägu nalja täis!
Tõenäoliselt on tegu 1935 aasta ZD Pony mudeliga, 1934 oli mootoriülekande/siduri kasti kaan veel terasplekist ja tuletorud musta väervi. Ja ilmselt on ikkagi ZD Pony, kuna paak on must, lenks on must, spidomeeter on lisavarustus. Tallinna number A - 62 maksuaasta 1936, seega võiks olla 1935 aasta tsikkel.
Rohkem mina ZD mudeli fotosid kohanud pole, aga ega ma neid fotosid fanaatiliselt kusagilt otsinud ei ole ka, lihtsalt, mis on ette jäänud.
Edasi tuli uus 2 - taktiine mudel 201 ZDB, ega neist ka eriti pilte pole va ühest tsiklist, mille seljas ja najal on hulgaliselt laadapilte üles võetud.

   
Vasta
#29

Tere!
Nüüd ma jälle parandan veidi enda (mitte ennast!) eelnevat postitust nagu ma tihti olen sunnitud tegema ...
Nimelt on mulle saadetud veel üks, ilmselt ka 1935 aasta NSU 201 ZD Pony foto, mille siia ka lisan. Näeb välja nagu eelmine, politseiniku Pony, ainult lisavarustuse spidomeetrit pole

   

NSU tsiklitootjad aga ei jäänud loorberitele ega heintele puhkama, vaid üllitasid 1935 jällegi uue kahetaktilise 200 ccm töömahuga (või õigemini alla 200 ccm - lubade ja maksu teema Saksamaal) mudeli, mis oli edasiarendus mudelist ZD. Peamine muudatus oli selles, et mootor ja käigukast olid nüüd ühtses karteris ja seda tähistas ka mudelinimetuses ZDB viimane, B - täht. See näitas, et tegu oli Block (maakeeli "plokk") mootoriga. Lisaks oli uuel mudelil 4 käiku, eelneva ZD mudeli 3 - käigu vastu välja käia. Samal ajal oli jällegi saadaval ka  ZDB baasil tehtud säästumudel ZD Pony Block.
Ja meil on olemas foto varasest, 1935 - nda aasta 201 ZDB - st

   

Kes tahab, see võib vaadata suuremat pilti kunstniku nägemusest varajase 201 ZDB kohta poolakate lehelt

   
Vasta
#30

Hea on teemakohast juttu lugeda. Kahjuks hetkel mul Eesti NSU rataste pilte praegu esitada pole, aga püüan neid ikka kuskilt leida.
Õnnestus siin eelmine nädal ka Sakste maal ringi kolada ning koperdasin kogemata sellisesse kohta  Neckarsulm, Urbanstraße 9-11.
Nagu ka Kass alguses mainis, et NSU tutvustamisse ta ei lasku aga sellest Neckarsulm linnakesest need rattaksesed meitele saabusid
Seal on vana munga-nunna vms hoone edukalt muudetud üheks moto muuseumiks ja nimeks tal Deutsches Zweirad- und NSU-Museum
   

Kellel aega ja võimalust, siis väga soovitan seda kohta külastada ning ka vajadusel Kassi juttu studeerides sarnaseid rattaid oma silmaga kaeda.
NSU rattaid on pea igal korrusel e. kolm korrust + kelder
   

   

Keldri korrusel on ainult NSU-d, nii pärsi esimesi, sõjaaegseid, sportrattaid, pealesõja aegseid ja ka autosid, mootorsaag kah.
   

Kellel vähem aega, siis ka virtuaalne keskkond on suhteliselt viisakas: https://demomu.de/

Riga7 (1972), Kovrovets K58 (1958), K58@100, Minsk M103 (1963), Jawa 360 + velorex 560 (1972), Jawa 559(1965), 2x Kovrovets K-175 (1958), Triumph Bonneville T100 (2019)

50+ vanused rattad EU matkad e. FB teema "Lõunasse Päikest otsima":  https://www.facebook.com/groups/471167806998913
Vasta
#31

Tere!
Tänan ksf! CHRhmm siia informatsiooni lisamise eest! Mina ilmselt selles elus sinna muuseumi enam ei jõua, aga kes tahab, see vaatab ka näiteks videot, mida ma Teile hetkel ei paku, aga siiski

https://www.youtube.com/watch?v=lwcmtl8cLZc
Ja nagu tihti peale, kõik juutuubis ja ka mujal videos kajastatu ei ole tegelikult objektiivne tegelikkus, tõde on kusagil mujal, .......
Vasta
#32

Hallooo!
Aga läheksime siis meie ikkagi edasi eesti NSU teemaga ja oleme jõudnud kuidagi 2 - taktiliste 200 ccm mootoriga (sest suuremate ccm mootoritega 2 taktiliste NSU tsikleid rohkem ei toodetud enne 2-st MS, va need 251Z mudelid, mida ka meil Eestis müüdi ja ka osteti!  Cool (225 tk üldse!) St 2 - taktiliste 200 ccm mootoritega NSU mootorid. Aga pole üldse v

älistatud, et leiate siin ja nüüd kohapeal ka oma kogu juures mootorid 250 sm töömahuga, kas 2 - taktilised või ka 4 - taktilised - siis on Teil natuke vedanud, hoolimata kas see on 251 ccm misiganes mahuga mootor ca 1930kandist, sest eesti mootorratta turg, mäng jms oli tollal ikkagi rohkem suveräänse riigi enda osustda, mitte ei olnud puhtallt mingi "aga Grete ütles" teema...
Niisiis, kusagil 1936 aasta hooajal (ja see hooaeg ei tekkinud ega muutunud mitte 01. 01.36!!) tegi NSU oma toodangus jällegi hulga muudatusi, mis kajastusid ka  meie kohaliku turu agendas!
Kogu NSU toodang "hooajal" 1936 muutus kuidagi järgnevalt - muutus Bosch esituli, muutus bensiinipaak, muutusid summutajad, üldse muutus palju, aga ei muutunud mudel - ei olnud nii nagu nõukogude liidus, kus muudatuse puhul lisati kohe mingi M vms, aga moraal on selline, et 1936 aasta NSU  mudelitele on iseloomulikud teatud muudatused, millest vb tuleb post ka hiljem, vb ka mitte
Tuleb jällegi vabandada ja muuta !
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 4 külali(st)ne