02-04-2008, 21:59 PM
Energiat saab järgmise valemi alusel:
E = m g h
Ojast voolab ehk sekundis 100 liitrit vett läbi, ehk m = 100 kg.
Langus paisu juures on meeter kuni kaks, ehk h = 1.
g = 9,81 m/s2, ehk ligikaudu g= 10.
Seega saad sa oja pealt ehk 1 KW elektrit (100 kg x 1 m x 10 m/s2), kui pidevalt voolab läbi 100 liitrit vett sekundis.
----
Sõiduauto generaator peaks andma ligi 40 amprit (sierra) kuni 100 amprit (S-klassi mercedes).
12 Voldi korral peaks 40 ampriline generaator andma 480W võimsust.
12 Voldi korral peaks 100 ampriline generaator andma 1200 W võimsust.
Isegi kui sõiduauto generaator peaks andma vahelduv-voolu, siis saab lihtsa ja odava dioodsillaga (4 dioodi) sealt kätte alalisvoolu.
Seega osta mõnest autolammutusest mingi vana ja odav fordi-opeli-lada elektrigeneraator mõnesaja eek eest ja ongi elektrigeneraatori probleem lahendatud.
Samuti saab sõiduauto elektrigeneraatoreid rihmade abil ühendades (või võllide ühendamise teel) mitmekaupa koos elektrit tootma panna.
----
Alalisvoolu saab "varuks hoida" sõiduauto akudes (kui on vaja suuremat hetkvõimsust).
Näiteks tavaline 12 Voldiline ja 55 ampriline sõiduauto aku mahutab 660 Wh elektrit (500W lamp põleks üle tunni).
Suurima hetkvõimsuse saab aku 420 Amprise käivitusvoolu korral 5 KW ehk 5040W.
---
Alalisvoolust saad vahelduvvoolu mõne vana UPSi abil - tavaliselt on neil elektoonika pool korras, kuid akud on lihtsalt läbi.
Tavaliselt on UPSi sees 12 volidseid akusid 1 või 2 tk (võimsamatel 4 tk).
Nende asemele paned sõiduauto akud (sõiduauto akud jääksid UPSi kõrvale - vaid juhtmed läheks sisse).
Nii saad odavalt ja lihtsalt oma "220V elektrijaama" tehtud.
---
Ainuke probleem on selles, et vesiratta pöörelemiskiirus on väike ja jõumoment suur (näiteks 60 p/min) - elektrigeneraatorile on aga vaja suurt pöörlemiskiirust ja väikest jõumomenti (näiteks 1200 p/min).
Seega pead sa vahele aretama mingi "käigukasti", mis tõstaks pöördeid (antud suvalise näite korral oleks vaja pöördeid tõsta 20 korda).
100W võimsuse korral kõlbaks "käigukastiks" paarsada eek maksva odava Hiina akutrelli mehaanika - trelli padruni ühendad vesirattaga ja trelli mootori asemele paned elektrigeneraatori (või kasutad trelli enda mootorit elektrigeneraatorina).
1000W ja suurema võimsuse korral ei oskagi mingit odavat lahendust pakkuda (võimsamatel elektritrellidel pole nii suurt hammasrataste ülekandesuhet kui akutrellil) ja mingit puuokste tükeldamise masinat pole mõtekas osta "käigukastiks" seadme liiga suure hinna tõttu.
E = m g h
Ojast voolab ehk sekundis 100 liitrit vett läbi, ehk m = 100 kg.
Langus paisu juures on meeter kuni kaks, ehk h = 1.
g = 9,81 m/s2, ehk ligikaudu g= 10.
Seega saad sa oja pealt ehk 1 KW elektrit (100 kg x 1 m x 10 m/s2), kui pidevalt voolab läbi 100 liitrit vett sekundis.
----
Sõiduauto generaator peaks andma ligi 40 amprit (sierra) kuni 100 amprit (S-klassi mercedes).
12 Voldi korral peaks 40 ampriline generaator andma 480W võimsust.
12 Voldi korral peaks 100 ampriline generaator andma 1200 W võimsust.
Isegi kui sõiduauto generaator peaks andma vahelduv-voolu, siis saab lihtsa ja odava dioodsillaga (4 dioodi) sealt kätte alalisvoolu.
Seega osta mõnest autolammutusest mingi vana ja odav fordi-opeli-lada elektrigeneraator mõnesaja eek eest ja ongi elektrigeneraatori probleem lahendatud.
Samuti saab sõiduauto elektrigeneraatoreid rihmade abil ühendades (või võllide ühendamise teel) mitmekaupa koos elektrit tootma panna.
----
Alalisvoolu saab "varuks hoida" sõiduauto akudes (kui on vaja suuremat hetkvõimsust).
Näiteks tavaline 12 Voldiline ja 55 ampriline sõiduauto aku mahutab 660 Wh elektrit (500W lamp põleks üle tunni).
Suurima hetkvõimsuse saab aku 420 Amprise käivitusvoolu korral 5 KW ehk 5040W.
---
Alalisvoolust saad vahelduvvoolu mõne vana UPSi abil - tavaliselt on neil elektoonika pool korras, kuid akud on lihtsalt läbi.
Tavaliselt on UPSi sees 12 volidseid akusid 1 või 2 tk (võimsamatel 4 tk).
Nende asemele paned sõiduauto akud (sõiduauto akud jääksid UPSi kõrvale - vaid juhtmed läheks sisse).
Nii saad odavalt ja lihtsalt oma "220V elektrijaama" tehtud.
---
Ainuke probleem on selles, et vesiratta pöörelemiskiirus on väike ja jõumoment suur (näiteks 60 p/min) - elektrigeneraatorile on aga vaja suurt pöörlemiskiirust ja väikest jõumomenti (näiteks 1200 p/min).
Seega pead sa vahele aretama mingi "käigukasti", mis tõstaks pöördeid (antud suvalise näite korral oleks vaja pöördeid tõsta 20 korda).
100W võimsuse korral kõlbaks "käigukastiks" paarsada eek maksva odava Hiina akutrelli mehaanika - trelli padruni ühendad vesirattaga ja trelli mootori asemele paned elektrigeneraatori (või kasutad trelli enda mootorit elektrigeneraatorina).
1000W ja suurema võimsuse korral ei oskagi mingit odavat lahendust pakkuda (võimsamatel elektritrellidel pole nii suurt hammasrataste ülekandesuhet kui akutrellil) ja mingit puuokste tükeldamise masinat pole mõtekas osta "käigukastiks" seadme liiga suure hinna tõttu.