Abimootoriga jalgratas.
#16

Kevin68 Kirjutas:... sain siis täna nö "abimootoriga" jalgratta omanikuks. Peal ei ole D4, vaid D5 ning tõõd on väga palju. Kaks pilti ka siis, milline ta nägi välja enne minu kätte jõudmist:

- http://fotoalbum.ee/photos/Kevin68/37933117

Masin eriliselt pole muutunud, kuna täna pole jõudnud midagi teha, pildil on D4 peal

Pildil on peal vanematüübiline, muldvalu-karteriga D4, mida toodeti aastail 1957-59 (väidetavalt ka 1956 ja 1960 mõned isendid, aga oma ihusilmaga pole neid aastakäike näinud). Täpse aastaarvu leiad sildilt, mis sellise karteriga mootori korral peaks olema needitud peaülekande tagaküljele ja kus arvud "195" on (olid) värvitud, viimane arv (üksik 7, 8 või 9) aga pressitud.

Ning lisaks on pildil näha vanatüüpiline, ilma randita tilkpaak, mis vahetus randiga paagi vastu välja 1958. aastal. Kui see mootorijäänus ja paak pärinevad samast komplektist, on tegu 1958. või 1959. aasta isendiga.

Kevin68 Kirjutas:...käisin ühel onul külas kellel terve õue vanasi jalgrattaid täis, sealt saab vist homme paar tükki kodu toodud. Big Grin



krister Kirjutas:...mulle tundub, et see "meestekas" on sellele projektile liiga uus. Otsige ikka pisut vanem raam, nii 60-70ndtatest.

Kui seda isendit nüüd korralikult taastada (pildil oleva mootorijäänuse ja paagi põhjal), siis ei ole mõistlik kasutada jalgrattaraami, mis oleks toodetud mootorist hiljem. Sest kui mootorikomplekt tollal poest osteti, paigaldati ta reeglina kas uue või juba mõnevõrra kasutatud jalgrattaraami peale.

Seda varianti, et uut mootorikomplekti hoiti kusagil kapi all või garaaþinurgas pikki aastaid ning alles siis monteeriti see mingile hiljem ostetud jalgrattale, ei tule pidada reaalseks - reeglina oli tegu siiski tarbeesemega, mis võeti soetamise järel kohe kasutusse (või müüdi-vahetati edasi).

Seega - ei tule selle mootori all 1960-70ndate rattad eriti arvesse, vaid siiski 1958 ja varasem. Valdav enamik Eestis 1950ndate teisel poolel müüdud ratastest oli Riia tehase toodang, kuni 1958. aastani Riga-10, sealt edasi veidi moderniseeritud Riga-20. Mõlemaid peaks hetkel veel siinseal liikuma (külapapide kuurides, vahel tükkidena vanarauas, prügimäel jms), kui korralikult otsida. Seda nüüd küll, et perfektset ja taastamist mittevajavat Riga jalgratast enam eriti tihti ei kohta, kuid Riga rataste tükke ja osalt peetud, kuid taastamiskõlbulikke isendeid ning nende osi ajab veel kokku küll. Neid oli 1950ndate lõpul siin ju lausa lademes.

Loomulikult võib 1957.-58. aasta abimootori paigaldada ka mõnele muule ajastu jalgrattaraamile. Nt mingil määral levisid siinses kaubandusvõrgus (küll Riia tehase omadest vähem) ka Harkovi, GAZi, Pensa ja ZISi tehase jalgrattad B-110 (V-110) "Progress". Aeg-ajalt tuleb neid, sh ka nende jäänuseid ja osi välja siit-seal praeguseni.

Väga vale ei ole 1957.-58. aasta mootorile otsida alla ka Saksa päritolu reparatsioonijalgratas "Diamant" - sõjakahjude korvamiseks tuli neid siia (tervesse N.Liitu) aastail 1947 kuni 1953 (mõnede andmete kohaselt kuni 1954) massiliselt sisse. Neid müüdi poes ning 1950ndate aastate esimesel poolel olid sellised Diamandid tänavapildis sama tavalised kui 1960ndatel Riia tehase jalgrattad. Ka Diamantide raame-tükke veel aegajalt siit-sealt leiab. Lõpuks ei ole ka väga vale paigutada 1957.-58. aasta mootor mingile veel vanemale, nt 1930ndate aastate jalgrattale - sõjaeelsed jalgrattad andsid tänavapildis olulist tooni tegelikult kuni 1970ndate, osalt aga ka kuni 1980ndate aastateni.

Sellise mootori paigaldamisele 1960-70ndate jalgrattaraamile räägib väga vastu veel see asjaolu, et kusagil 1965.-70. aastaks olid tavalisele jalgrattaraamile paigaldet abimootorid Eestis juba ajalugu. Põhjus peitus asjaolus, et siinsetel halbadel teedel lõhkus sellise kooslusega sõitmine üsna kiiresti tagaratta velje, tagaratta peened kodarad ning esiratta kahvli, tihti ka muid raamiosi. Seetõttu hakati üsna pea eelistama jämedamate kodaratega tagaratast, laiemaid rehve (spetsiaalseid 26x2" rattaid), vedrustusega esirattaid jms. Kui 1960.a. paiku ilmusid suuremas koguses Eesti kaubandusvõrku Gaujad ja B-902-d (viimase eellast B-901 jõudsid Eestisse üksikud), siis ei tahtnud enam keegi kasutada mootori all tavalist jalgrattaraami. Ehk siis vanad jalgrattaraamil olevad "punnvõrrid" hüljati.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 03-10-2008, 21:08 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Rolts - 04-10-2008, 12:52 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 04-10-2008, 14:00 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Rolts - 04-10-2008, 14:55 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 04-10-2008, 15:03 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 04-10-2008, 21:25 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Rolts - 04-10-2008, 21:36 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 05-10-2008, 21:34 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: bad-5 - 05-10-2008, 22:52 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: valdo - 06-10-2008, 11:15 AM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 06-10-2008, 13:30 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: indrek - 06-10-2008, 14:20 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: krister - 06-10-2008, 15:33 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: valdo - 06-10-2008, 14:27 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: valdo - 06-10-2008, 14:30 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: valdo - 06-10-2008, 16:26 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 06-10-2008, 17:16 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: oldmoped - 06-10-2008, 19:32 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: krister - 06-10-2008, 17:40 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 06-10-2008, 19:40 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: KoBa - 06-10-2008, 19:57 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Rolts - 19-10-2008, 12:07 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 19-10-2008, 17:21 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: valdo - 24-10-2008, 00:15 AM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Kevin68 - 19-10-2008, 17:20 PM
RE: Abimootoriga jalgratas. - Autor: Rolts - 23-10-2008, 22:24 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne