jalgratta vabajooksuga tagarummudest
#14

(28-04-2009, 08:20 AM)IIIFFFAR Kirjutas:  Eneseharimiseks teada. Teha ilmtingimata ei tahagi.

Tavaline Torpedo-vabajooks töötati F&S firmas (Fichtel & Sachs, viimane üks kuullaagrite leiutajaid ja kasutamise pioneere) välja 1903 ja patenteeriti 1904. Hiljem ei ole tavalises (ühekäigulises) tagarummus olulisi muudatusi enam tehtud. Samaks on jäänud rummu siseläbimõõt, rullide läbimõõt, ketiratta keere, laagrite mõõt, pidurisaba kinnitusist vasaku koonuse sisse jt.

Väikesi muudatusi on toimunud peamiselt piduritrumlis ja selle abimehhanismides. Lisaks on pidevalt muudetud pisiasju ja nende disaini.

Kui hakata esi ajastute Torpedo rummudetaile (sh sõjajärgseid N.Liidu replikaid) omavahel ristama, siis peamine asi, mis võib juhtuda, on see, et laagri erineva poole koonused ei pruugi üksteisega istuda või ei istu laager nende vahele täpselt, st separaator hakkab "pooma". Ka võib mingi seib hakata rummule vastu käima, st rummu sees võib koonuspind olla servat mõõdetuna liiga "sügaval". Ka laagrid olid sõjaeelsel ajastul (vähemalt osadel varasematel) 6,3 mm kuulidega, nõuka-replikatel on kõik konstantselt 6 mm. Ning nõukatoodangu võllimutrite (ja parema koonuse) keere on M10x1, paljudel vanadel on selle asemel veidi peenem tollkeere (ei tea hetkel peast, mis läbimõõt ja mitu niiti tollile). Nii et parem väike koonus kui väga kulumisaldis detail ei ole alati vahetatav esimese ettejuhtuva vastu.

Üldiselt on Torpedo nõukaaegsed replikad valmistatud ca 1940ndate alguse Saksa mudeli järgi, v.a hilisemad muudatused (ca 1960ndate algul asendati ketiratta keermekinnitus seibkinnitusega).

Loomulikult olen ma eri ajastute vabajookse palju ristanud, kuid viimasel ajal, mil mu ladudes on üsna piisavalt eri ajastute detaile, olen püüdnud panna ikka vastava ajastu tükid kokku. Nt talvel tehtud Ilmarise jalgratta taastamisel monteerisin kogu tagarummu rangelt 1940. aastal toodetud osadest, kuigi osi endid sai mitmest kohast võetud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9,  oleme avatud K,N,R,L,P 11-18
Vasta


Sõnumeid selles teemas
jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: valdo - 25-02-2008, 17:37 PM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: kass - 01-07-2008, 17:02 PM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: Romka - 03-07-2008, 08:10 AM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: kass - 03-07-2008, 11:47 AM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: kass - 07-07-2008, 11:46 AM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: valdo - 07-07-2008, 13:22 PM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: kass - 08-07-2008, 08:35 AM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: kass - 22-07-2008, 15:03 PM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: IIIFFFAR - 28-04-2009, 08:20 AM
RE: jalgratta vabajooksuga tagarummudest - Autor: valdo - 28-04-2009, 10:27 AM
RE: 1938. aasta Husqvarna meesteratas - Autor: viskoossus - 01-07-2008, 14:35 PM
RE: 1938. aasta Husqvarna meesteratas - Autor: valdo - 01-07-2008, 15:39 PM
RE: 1938. aasta Husqvarna meesteratas - Autor: IIIFFFAR - 27-04-2009, 23:58 PM
RE: 1938. aasta Husqvarna meesteratas - Autor: valdo - 28-04-2009, 01:06 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne