19-06-2009, 00:46 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 19-06-2009, 01:10 AM ja muutjaks oli valdo.)
Õlitaseme tuli???
Minuteada on vähemalt 99,999% autodel olemas siiski ÕLIRÕHU tuli, mis mõõdab survet õli peamagistraalis, st tagapool õlipumpa (hammasrataspumpa) ja enne surve all õlitatavaid mootoriosi.
Nimelt mootori väntmehhanismi olulisimad laagrid - väntvõlli raam- ja kepsulaagrid - toimivad surveõlitusel ehk siis libisevad õlikilel, mida tekitab ploki ja väntvõlli kanalites surve all olev õli. Kui õlisurve kaob, riknevad töötaval mootoril liugelaagrid (saaled) mõne minutiga, sest surve poolt tekitatud õlikile kaob ja metall hakkab hõõrduma vastu metalli. Maakeeles öeldakse selle kohta, et mootor jookseb kokku. Vanasti tähendas see mootori kapitaalremonti, kaasajal tähendab see aga reeglina vanarauda minekut, sest uued saaled + väntvõlikaelte remontmõõtu lihvimine on tihti üüratult kallis.
Kui õlirõhutuli mootori käivitumisel ei kustu, siis on kaks võimalust. Esimene võimalus on anduri või tule(skeemi) rike, st õlirõhk on tegelikult küll olemas, kuid miskipärast kontrollsüsteem seda ei fikseeri. Teine võimalus on tõepoolest õlirõhu puudumine magistraalis. Kui õlitase on karteris normaalne, siis tekitab puudulikku/olematut õlisurvet nt purunenud või lahti tulnud õlivõttur, miski purunenud/ummistunud/lahti tulnud õlitoru, õlipumba reduktsioonklapi purunenud vedru, mingi soditükk õlipumba reduktsioonklapi detailide vahel vms.
Üldiselt on ELEMENTAARNE REEGEL mittekustuva õlirõhutulega mootor KOHESELT seisata, kui ei ole soovi mootorit hiljem vanarauda viia, st et on soov autoga veel hiljem edasi sõita. Kui hiljem tuvastataksegi (nt anduri asemele ajutiselt mehaanilist manomeetrit lülitades), et viga peitus siiski anduris/juhtmetes ja õlisurvega on siiski kõik korras, tuleks siiski õlisurve märgusüsteem võimalikult kiiresti korda teha. Muidu võib juhtuda, et ollakse põleva õlirõhutulega harjunud ja hiljem, kui õlisurve tõesti ära kaob (nt ebapiisava taseme tõttu karteris), siis juhti sellest ei hoiatatagi ja mootor jookseb kokku. See viimane olukord tekib nt siis, kui ei viitsita karteris olevat õlitaset piisavalt jälgida ning õlitase vajub karteris nii madalale, et õlivõttur ei saa seda enam korralikult kätte.
Vabandan kaasfoorumlaste ees, et paiskasin siia jupikese üli-üli-üli-elementaarset juttu, kuid paistab, et kaasajal ei viitsi mõningad autokoolid juhiloa taotlejatele enam auto materjaliosa algtõdesid õpetada, mida iga juht peaks une pealt teadma...
Minuteada on vähemalt 99,999% autodel olemas siiski ÕLIRÕHU tuli, mis mõõdab survet õli peamagistraalis, st tagapool õlipumpa (hammasrataspumpa) ja enne surve all õlitatavaid mootoriosi.
Nimelt mootori väntmehhanismi olulisimad laagrid - väntvõlli raam- ja kepsulaagrid - toimivad surveõlitusel ehk siis libisevad õlikilel, mida tekitab ploki ja väntvõlli kanalites surve all olev õli. Kui õlisurve kaob, riknevad töötaval mootoril liugelaagrid (saaled) mõne minutiga, sest surve poolt tekitatud õlikile kaob ja metall hakkab hõõrduma vastu metalli. Maakeeles öeldakse selle kohta, et mootor jookseb kokku. Vanasti tähendas see mootori kapitaalremonti, kaasajal tähendab see aga reeglina vanarauda minekut, sest uued saaled + väntvõlikaelte remontmõõtu lihvimine on tihti üüratult kallis.
Kui õlirõhutuli mootori käivitumisel ei kustu, siis on kaks võimalust. Esimene võimalus on anduri või tule(skeemi) rike, st õlirõhk on tegelikult küll olemas, kuid miskipärast kontrollsüsteem seda ei fikseeri. Teine võimalus on tõepoolest õlirõhu puudumine magistraalis. Kui õlitase on karteris normaalne, siis tekitab puudulikku/olematut õlisurvet nt purunenud või lahti tulnud õlivõttur, miski purunenud/ummistunud/lahti tulnud õlitoru, õlipumba reduktsioonklapi purunenud vedru, mingi soditükk õlipumba reduktsioonklapi detailide vahel vms.
Üldiselt on ELEMENTAARNE REEGEL mittekustuva õlirõhutulega mootor KOHESELT seisata, kui ei ole soovi mootorit hiljem vanarauda viia, st et on soov autoga veel hiljem edasi sõita. Kui hiljem tuvastataksegi (nt anduri asemele ajutiselt mehaanilist manomeetrit lülitades), et viga peitus siiski anduris/juhtmetes ja õlisurvega on siiski kõik korras, tuleks siiski õlisurve märgusüsteem võimalikult kiiresti korda teha. Muidu võib juhtuda, et ollakse põleva õlirõhutulega harjunud ja hiljem, kui õlisurve tõesti ära kaob (nt ebapiisava taseme tõttu karteris), siis juhti sellest ei hoiatatagi ja mootor jookseb kokku. See viimane olukord tekib nt siis, kui ei viitsita karteris olevat õlitaset piisavalt jälgida ning õlitase vajub karteris nii madalale, et õlivõttur ei saa seda enam korralikult kätte.
Vabandan kaasfoorumlaste ees, et paiskasin siia jupikese üli-üli-üli-elementaarset juttu, kuid paistab, et kaasajal ei viitsi mõningad autokoolid juhiloa taotlejatele enam auto materjaliosa algtõdesid õpetada, mida iga juht peaks une pealt teadma...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel