16-02-2010, 23:37 PM
Isi küsisin, ise vastan (pool aastat hiljem):
Ketiratas oli tavaline 60ne "viisnurk" laia välisäärisega, mis kinnitus vändale ajastule tüüpiliselt viiekruvikinnitusega. Hammasratas/vänt on mul juba ka leitud - muide Saare enda ratta küljest pärinev, sest sellele viitas pedaalivõll otsale pressitud tähega "P" ehk "Parem". Juba on need detailid ka vana sodi keemilisest mahavõtmisest läbi käinud. Kui aega leian, järgneb sellele lihvimine/poleerimine ja uus nikkel, nagu see töö ikka käib.
Vahepeal on au näha olnud kolme meesterahva Saare originali. Kõigil neil oli peal ülespoole painutet leistang tollele ajale tüüpilise sujuva paindega. Selline leistang (Saar ostist eeldatavalt selle Saksamaalt sisse) on mul hindele 3+ säilivusastmes galvaanikaga ka olemas ja see läheb sellele rattale peale.
Kindlasti olid ka allapoole paindega leistangid, kuid Saare ratastel pole neid olnud senini au kohata...
Riistakott on mul tuttuuena olemas - täpselt selline nagu on peal algsena säilinud 1940.a. lõpu Originalil. Kell oli oletatavalt pisike kelluke, nupul oleva ristikuleheembleemiga (on ka olemas). Pumbaklambrid - on olemas.
Esipidur oli 99% tõenäosusega trossiga, kuna sellele viitab esiporilauas olev kandiline ava. Kuna ma olen selle ajastu (1939-41) ratastel näinud ainult ühtesid trossiga esipidurimehhanisme, siis eeldan, et ka siin oli selline. Ühe säärase terasosad olen 1940.a. Ilmarise jaoks replikana valmistanud (algseid ei andnud tugeva korrosiooni tõttu taastada), eks siis valmistan veel ühe.
Lõpuks on vast liigne mainida, et selle ratta restaureerimistööd on mul juba alanud
(17-06-2009, 22:48 PM)valdo Kirjutas: Kahjuks ei ole mul aimu, milline oli 1940.a. meeste-Original-S'i ketiratas. Kas tavaline masslevinud "viisnurk" ca 55-60 hambaga?
Ketiratas oli tavaline 60ne "viisnurk" laia välisäärisega, mis kinnitus vändale ajastule tüüpiliselt viiekruvikinnitusega. Hammasratas/vänt on mul juba ka leitud - muide Saare enda ratta küljest pärinev, sest sellele viitas pedaalivõll otsale pressitud tähega "P" ehk "Parem". Juba on need detailid ka vana sodi keemilisest mahavõtmisest läbi käinud. Kui aega leian, järgneb sellele lihvimine/poleerimine ja uus nikkel, nagu see töö ikka käib.
(17-06-2009, 22:48 PM)valdo Kirjutas: Leistang. Jälle ei tea ma, milline see oli, kas otsadega allapoole suunatud?
Vahepeal on au näha olnud kolme meesterahva Saare originali. Kõigil neil oli peal ülespoole painutet leistang tollele ajale tüüpilise sujuva paindega. Selline leistang (Saar ostist eeldatavalt selle Saksamaalt sisse) on mul hindele 3+ säilivusastmes galvaanikaga ka olemas ja see läheb sellele rattale peale.
Kindlasti olid ka allapoole paindega leistangid, kuid Saare ratastel pole neid olnud senini au kohata...
(17-06-2009, 22:48 PM)valdo Kirjutas: Väiksemad detailid - riistakott, kell, esipidurihoovad, pumbaklambrid jms...
Riistakott on mul tuttuuena olemas - täpselt selline nagu on peal algsena säilinud 1940.a. lõpu Originalil. Kell oli oletatavalt pisike kelluke, nupul oleva ristikuleheembleemiga (on ka olemas). Pumbaklambrid - on olemas.
Esipidur oli 99% tõenäosusega trossiga, kuna sellele viitab esiporilauas olev kandiline ava. Kuna ma olen selle ajastu (1939-41) ratastel näinud ainult ühtesid trossiga esipidurimehhanisme, siis eeldan, et ka siin oli selline. Ühe säärase terasosad olen 1940.a. Ilmarise jaoks replikana valmistanud (algseid ei andnud tugeva korrosiooni tõttu taastada), eks siis valmistan veel ühe.
Lõpuks on vast liigne mainida, et selle ratta restaureerimistööd on mul juba alanud
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel