Käidi MMVZ-s
#3

(30-03-2012, 15:16 PM)Ostap Bender Kirjutas:  Praegu täpselt ei mäletagi millise konkreetse saksa jalgrattavabriku sisseseade sinna 1945a. reparatsioonidena veeti. Igatahes eelnevad tallapresside masstootmise kogemused ja traditsioonid Minskis puudusid ja "zavood" kerkis hävinenud mööblitööstuse varemetele "demobiliseeritute ja endiste partisanide stahhaanovlike töövõitude tulemusel". Esimesi proovimudeleid esitleti asjaomastele komisjonidele 1946a. ja veel mõnda aega kasutati sotsialistlikke "FuS Torpedosid".

Aga kuju ikkagi viidi 1949. aastal Tallinnast jalgrattavabriku SÄDE (riigistamiseelsed Are ja Saar) sisustus? On igatahes teada, et aastail 1946-49 seal veel rattaid toodeti ja alles on ka mitmeid jäänuseid. Minugi erakogus on kaks lootusetult ümber ehitatud ratast, mille raam on arvatavasti sõjajärgne SÄDE ning kannab Saare tehase raudadega sisse löödud Saare tehase numeratsiooni, kuid suurusega üle 10000.

Kas ka see tehas ei maandunud mitte Minskisse, et sealset senini olematut rataste valmistamiseks kasutatud pingiparki täiustada? Oli ju 1940-41 Saare (Säde) tehases evitatud Torpedo replikate Säde vabajooksude tootmine? Teadaolevalt on säilinud vähemalt kolm SÄDE kirjadega tagarummu, üks neist minu erakogus.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Käidi MMVZ-s - Autor: kass - 30-03-2012, 14:29 PM
RE: Käidi MMVZ-s - Autor: Ostap Bender - 30-03-2012, 15:16 PM
RE: Käidi MMVZ-s - Autor: valdo - 30-03-2012, 15:36 PM
RE: Käidi MMVZ-s - Autor: aavu - 31-03-2012, 11:10 AM
RE: Käidi MMVZ-s - Autor: Ostap Bender - 30-03-2012, 17:50 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne