13-03-2013, 00:37 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 13-03-2013, 03:04 AM ja muutjaks oli denis23.)
(11-03-2013, 21:38 PM)PlyVal64 Kirjutas: Ehe näide on isegi Wikipedia, kes lõpuks ometi tunnistab aastat 1938 ja mudelit GAZ-61. Jah, mitsu PX33 oli tõesti absoluutselt kõige-kõige esimene sõiduauto, mis natukenegi oli nii maastikusuutlik kui lihtsalt AWD aga ideeautod ei lähe üldjuhul arvesse. Sest veel palju varem ehitati ka selliseid, mida kusagil ei presenteeritud jne. Peamiselt ühekordsed võidusõiduautod.
Aastast 1938 algab mingi mahus 4X4 kõrgendatud läbivusega sõiduautode ja sõiduautolaadsete militaarotstarbeliste maastikuautode masstootmise ajalugu. Ning kohe kõige algusest peab neid kahte eristama. Tänase lihtsalt neljaveolise sõiduautoni mudeliga Jensen FF oli veel palju aega. Enne seda olid veel M-72 aastal 1955 ja MZMA-410 aastal 1957.
Nii jagunebki kõrgendatud läbivusega 4X4 sõiduautode maailm kuni aastani 1979 ainult Nõukogude autode vahel. Ja sinna kuulub ka Niva, sest ta ei ole kunagi olnud projeketeeritud militaarotstarbel. Seega on järjekord GAZ-61, M-72, MZMA-410 VAZ 2121 "Niva" ja viiendana AMC Eagle. Kuues ja seitsmes on siis Toyota Tercel ja Fiat Panda 4X4, kusjuures Panda on siis esimene ristmootoriga omalaadne. Kuid Eagle ja Terceli/Panda vahele tuleb panna veel ka Dangeli Peugeot 504 pickup ja 505 Wagon aastatest 1980 ja 1981!!! Sealt edasi pole ka väga palju võtta peaaegu et 20.sajandi lõpuni, kui hakkasid tekkima need tänapäevased autbäkid, allrõudid, krosskauntrid jms.
Absoluutselt teine maailm on redelraamidel ja siiani vaat et obligatoorsena olematu varustusega, katsusteta, robustsed ja üliodavad toota militaarsõidukid-maastikuautod. Sinna hulka kuuluvad kõik Defekad, iivanvillised, kogu Suzuki esimese põlve SJ-LJ seeria, UAZ aga ka kõik muud imemasinad Alfalt, Pinzgauerilt, Austinilt, Dodgelt, Toyotalt, Datsunilt jne, jne.
Kolmas osa 4X4 veoskeemiga sõiduautodest on siis see Jensenist alguse saanud rivi, millele järgneb Subaru, siis Quattro ja sealt edasi on neid juba päris palju erinevaid ehitatud. Kasvõi selline omajagu totter versioon, kui Mondeo 4wd Wagon jms. Sitika 4WD oli küll ehituselt ülikõva ja läbivust suurendas hüdrovedrustus aga see jääb ikkagi tavasõiduauto tasemele, eriti tootmise algusaega 1989 ja rattamõõtu vaadates.
PS: mugavuses ja autode sisemuse materjali kvaliteedis jõudsid japsid Niva tasemele alles 80'te lõpul. Siis on veel terve trobikond USA suuri ja raskeid aga kohati täiesti mugavaid ja suisa katuse ning toimiva küttesüsteemiga varustatud maastikuautosid 60'te keskelt Eagleni, mis pole enam militaarid aga ka mitte sõiduautod. Kogu sellest seltskonnast võiks kuidagi pisutki sõiduautolikuks lugeda Kaiseri Jeepster Commandot ja esimest Broncot aga ka needki pole siiski "päris" sõiduautod. Üldse kõige esimene mugav, soe, ilus jne tõsine masstoodangu maastikusuutlik 4X4 auto oli ikkagi Range Rover.
Alustaks ikkagi maailma esimesest neliveoga sõiduautost, eksole. Mitte Venemaa isamaaliste autoajaloolaste pestud ajus, vaid ikka maailmatasemel tunnistatud, eks

![[Pilt: 8718d1287764566-spyker-spotters-thread-1...-hp-2-.jpg]](http://www.spykerowner.com/forum/attachments/spyker-discussion/8718d1287764566-spyker-spotters-thread-1903-spyker-60-hp-2-.jpg)
Seejärel, rääkides GAZ-61st meenutaks ikkagi kust on kogu Venemaa autotööstust algust on saanud - eks USAst ikka. Ning erinevalt GAZ-61st, ehitati sealmaal enne sõda 4x4 autosid üsna massiliselt.
![[Pilt: 1940-M-H-Ford.jpg]](http://auto.ocregister.com/files/2010/04/1940-M-H-Ford.jpg)
![[Pilt: 6422330879_53a00cba01_z.jpg]](http://farm7.staticflickr.com/6039/6422330879_53a00cba01_z.jpg)
![[Pilt: 1946-ford-super-deluxe-station-wagon-620x412.jpg]](http://www.sportscardigest.com/wp-content/uploads/1946-ford-super-deluxe-station-wagon-620x412.jpg)
![[Pilt: DOHENY2006.jpg]](http://i307.photobucket.com/albums/nn318/mh_merc/M-H%20MERC%20WOODIE/DOHENY2006.jpg)
Siis me midagi ei tea näiteks Renault Coloralest, mida ehitati mitu aastat varem nii GAZ-M72 kui ka M410/411
![[Pilt: renault-colorale-savane-04.jpg]](http://www.motorstown.com/images/renault-colorale-savane-04.jpg)
Ja edasi tõesti oli juba Jensen FF, Subaru, Rangerover ja palju muud autod, nii et mina väga ei saa aru, milles osas Niva oli esimene?
Äkki esimene "siidine" ja vibratsioonivaba püsinelivedu sõiduautole? Ei, Niva ei olnud ei teine, kolmas, ega kahekümne viies. Sest sellist püsivedu Nival pole. On lihtsalt hammasratastega jaotuskast kus esivedu pole võimalik väljalülitada. Ei Torsenit, ei FFi kavalat lamellketti. Esimene oli kindlasti Formula Ferguson, 15 aastat enne Niva sünni. Ja FF aretused pandi väga paljudele autodele, k.a. Ford, Jensen, Opel jne. See, et tegemist ei olnud autoototja spin-offiga vaid iseseisva firmaga - mida see muudab? Jah, Läänes ei olnud NLiidu kombeks toota kõik ühel tehasel, alates tööriistadest kuni töötajate hambaravi teenusteni. Asja sisu seda ei muuda.
Esimene väikemaastur? No laske naerda. Miks siis me räägime "lähme dziibiga metsa"?
Esimene 4WD mitteutilitaarne maastur? Mis siis Range Rover õieti on? Ja lõpude lõpuks, mida siis kõik need Broncod, IHC jne ehitasid juba 15 aastat aastad?
Ameerikas ehitati üsna mugavad 4WD maasturid juba aastakümned, ning täpselt nii nagu Niva on tehtud Fiat 124 baasil, siis ka need maasturid on tehtud USA tolleaja traditsioonides, ehk siis raudteevaguni raamil ja väikese maja suuruses. Kuid vaevalt selleks on USA inseneride ideede vaesus
![[Pilt: travelall_60.jpg]](http://www.cartype.com/pics/3170/full/travelall_60.jpg)
![[Pilt: international_travelall_blue_1969.jpg]](http://www.productioncars.com/send_file.php/international_travelall_blue_1969.jpg)
Esimene 4WD sõidauto? Aga Niva ei ole sõiduauto, hoopis, siis Subaru ehitas 4WD autod juba 5 aastat enne Niva tulekut.
![[Pilt: 1975_Subaru_DL.jpg]](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/1975_Subaru_DL.jpg)
Ainult oma segmentis, ehk siis sõiduautode baasil ehitatud kandva kerega väikemaasturina. Niva pidev 4WD ei ole mingi eelis, see on kitsikuse ning piiratud eelarve põhjustatud, ning sellest on ka väga ilusti endine VAZi peakonstruktor oma raamatus kirjutanud. Ei olnud raha ja aega korraliku jaotuskasti. tegema.
Nii et pole mõtet hakata siin olematud asju välja mõelda. Autotööstuses NLiit ei olnud esmane tegija (erinevalt näiteks, lennundusest). Sellel taustal võib olla Niva tõesti üks bright spot kuid maailmamõõtkavas ei ole see suur verstapost.
Dodge WC52 1943; Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960; Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967, Rover P5B Saloon 1973; Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976
Autod ja blogi.