14-06-2018, 17:03 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 14-06-2018, 19:29 PM ja muutjaks oli mossepower.)
(14-06-2018, 14:57 PM)v6sa Kirjutas: Vaadates autot, siis mul on kuri kahtlus tsikli kiiruse kohal - jõud võrdub mass korda kiirus. Ning nagu siinsamas teemas mõni aeg tagasi väga veenvalt põhjendati, siis tsikliga pidavat seda väga kiiresti saama.Jõud võrdub ikka mass korda kiirendus ning kontstantsel kiirusel liikuv keha otseselt jõudu ei oma. Jõudu võib küll vaadata kui lüket/lööki, mis tsikkel autole edasi andis, aga seda läbi massi ja (hetk)kiirenduse.
Avarii visuaalse kahju suuruse hindamiseks kiiruste erinevuste suhtes peaks pigem vaatama kineetilist energiat, mis on tingitud ühe keha liikumisest teise suhtes (liikuv tsikkel vs. seisev auto) ning väljendub kujul: Ek = 0.5 x mass x kiirus^2(ruudus).
Sellest tulenevalt kiiruse kahekordistamisel keha energia neljakordistub, ehk siis 2x suurema kiiruse korral on energiat tekitamaks 4x suurem kahju. 3x kiiruse tõstmisel kineetiline energia kasvab algsest 9x jne.
See piltlik süsteem on hästi meelde jäänud kuna üks füüsika õppejõud tõi kunagi elulise näite, et oli nooruses oma Žiguliiga sõitnud maanteel 120 km/h ning kas kits või hirv jäi auto ette. Pärast avariid oli iseenda peale väga kuri, et niimoodi kihutada vaja oli, sest võrreldes 90 km/h sõitmisega oli kiirus ainult 33% suurem, aga samal ajal auto kineetiline energia 78% suurem ning seetõttu läks ka auto selle võrra palju rohkem katki.