16-02-2022, 18:39 PM
Et see asi siin jälle tehnikafoorumiks ei läheks, väike kirjanduslik kõrvalepõige.
Mis autoga sõitis Stirlitz?
Keskendume siinkohal 1945 kevade seiklustele, mis dokumenteeriti tema tuntuima biograafi poolt aastal 1969.
Korduvalt on mainitud, et see oli Horch, jälitamisraportites tuuakse ära ka numbrimärk WKR-821, kuid mudelit ei täpsustata kordagi. Kõrvalepõikena, raamatu ainetel tehtava teleseriaali proovivõtetel olla (erinevate internetiallikate sõnul, mis muidugi kõik kopeerivad üksteise pealt) kasutatud 853-e, kuid seda läks tarvis mingis tähtsamas linateoses ja asendati Mercedes-Benz-230-ga. Ja hästi tehti, et asendati, sest see konkreetne 853 olla - oleneb kelle käest küsida - algselt kuulunud Göringile või Shellenbergile, hoopis jämedama kaliibri kuttidele. Kui oletada, et Standartenführer = Oberst= polkovnik = kolonel ei sõida ometi mingi üle kümne aasta vanuse panniga, jääb valikusse õige vähe mudeleid, õigupoolest ainult erinevad 830-ed ja 930V. Mõned väidavad, et Horch üleüldse võis olla Standartenführer’i jaoks liiga rasvane pala ja järeldavad sellest, et tal oli nö kasutatud teise ringi masin kuni 1935 toodetute hulgast, aga tundes tema iseloomu on pigem loogiline, et see oli uuema mudeli odavaim variant ja jääbki järele 930V, mis õigupoolest oli 830-e lühendatud versioon (V nagu verkürzt) – üksikule poissmehele piisav. Paar korda mainitakse ka „forsseeritud mootorit“, mida täpsemalt ei selgitata, kuid raske on uskuda tuuningutöökodadesse natsi-Saksamaal, pigem tähendas see II generatsiooni ehk 10 hobust ja pool pinti töömahtu kapoti all juures, koos sellega ka kihvadega stange ja üheosalised esiukseklaasid. Natuke eksitav võib olla leheküljel 363 toodud pilt, mis tundub pigem 830BL olevat, kuid ei tohi unustada, et tegemist on 1983 aasta eestikeelse väljaande jaoks loodud illustratsiooniga, kus ainest võetud hetkel kättesaadavaimast ehk arvatavasti sellest pildist: http://eag.vanatehnika.ee/ENSV/sa/horch8...2-c_vk.jpg (muide, minul õnnestus kogu virtuaalmaailmast leida veel ainult üks 830, millel selline stange, kummaline).
Kokkuvõttes võib väita, et kuigi Max Otto von Stirlitz (Stierlitz, Штирлиц) on üdini fiktiivne tegelane (isegi perekonnanimi on väljamõeldud!), on käesoleva teema peakangelase näol tegemist autentse temale kuulunud sõidukiga.
Mis autoga sõitis Stirlitz?
Keskendume siinkohal 1945 kevade seiklustele, mis dokumenteeriti tema tuntuima biograafi poolt aastal 1969.
Korduvalt on mainitud, et see oli Horch, jälitamisraportites tuuakse ära ka numbrimärk WKR-821, kuid mudelit ei täpsustata kordagi. Kõrvalepõikena, raamatu ainetel tehtava teleseriaali proovivõtetel olla (erinevate internetiallikate sõnul, mis muidugi kõik kopeerivad üksteise pealt) kasutatud 853-e, kuid seda läks tarvis mingis tähtsamas linateoses ja asendati Mercedes-Benz-230-ga. Ja hästi tehti, et asendati, sest see konkreetne 853 olla - oleneb kelle käest küsida - algselt kuulunud Göringile või Shellenbergile, hoopis jämedama kaliibri kuttidele. Kui oletada, et Standartenführer = Oberst= polkovnik = kolonel ei sõida ometi mingi üle kümne aasta vanuse panniga, jääb valikusse õige vähe mudeleid, õigupoolest ainult erinevad 830-ed ja 930V. Mõned väidavad, et Horch üleüldse võis olla Standartenführer’i jaoks liiga rasvane pala ja järeldavad sellest, et tal oli nö kasutatud teise ringi masin kuni 1935 toodetute hulgast, aga tundes tema iseloomu on pigem loogiline, et see oli uuema mudeli odavaim variant ja jääbki järele 930V, mis õigupoolest oli 830-e lühendatud versioon (V nagu verkürzt) – üksikule poissmehele piisav. Paar korda mainitakse ka „forsseeritud mootorit“, mida täpsemalt ei selgitata, kuid raske on uskuda tuuningutöökodadesse natsi-Saksamaal, pigem tähendas see II generatsiooni ehk 10 hobust ja pool pinti töömahtu kapoti all juures, koos sellega ka kihvadega stange ja üheosalised esiukseklaasid. Natuke eksitav võib olla leheküljel 363 toodud pilt, mis tundub pigem 830BL olevat, kuid ei tohi unustada, et tegemist on 1983 aasta eestikeelse väljaande jaoks loodud illustratsiooniga, kus ainest võetud hetkel kättesaadavaimast ehk arvatavasti sellest pildist: http://eag.vanatehnika.ee/ENSV/sa/horch8...2-c_vk.jpg (muide, minul õnnestus kogu virtuaalmaailmast leida veel ainult üks 830, millel selline stange, kummaline).
Kokkuvõttes võib väita, et kuigi Max Otto von Stirlitz (Stierlitz, Штирлиц) on üdini fiktiivne tegelane (isegi perekonnanimi on väljamõeldud!), on käesoleva teema peakangelase näol tegemist autentse temale kuulunud sõidukiga.