02-03-2022, 19:16 PM
(02-03-2022, 14:57 PM)M.R. Kirjutas: Siis tuli elektrodünaamiline pidurdus alalisvooluga. See realiseeritakse staatorimähise toitmisel alalisvooluga.
Variant 2
Lastakse alalisvool pingega ~50 volti staatorile. Vajalik pinge saadakse eraldi trafo abil. Tööstuslikes lahendustes
trafod 5kw mootori jaoks 630-800vatti.
lgp. M.R. selgitas eelnevalt lugejatele (lühisrootoriga) asünkroonmootori pidurdusvariante, teema aga algas kirjeldatud "Variant 2 - st", elektrodünaamilisest pidurdamisest trafo ja alaldit kasutades. Ja ka minu poolt eelnevalt 10 kW mootori pidurdamiseks konkreetse freespingi puhul on trafo TBS - 410S tegelikult ka 800 VA võimsusega, mitte 410 nagu kahtlusega pakkusin.
Leidsin ka ühe väiksema võimsusega freespingi passi kapist guugeldades, aga see oli juba moodsam variant ja pidurdused olid elektromagnetiliste muhvidega. Aga nagu ksf! M.R. juba teadis, ka 5 kW mootori puhul kasutatakse peaaegu sama trafolahrndust, kui 10 kW mootori puhul - pinge ca 50 V DC ja trafo võimsus 630 - 800 VA.
Lisan veel selle raamatus toodud 10 kW mootori el. dünaamilise pidurduse arvutuse, arvutatakse pidurduse "ergutusvõimsust".
Andmed - mootor 10 kW, 380 V, 1500 p/min, ühe faasi mähise takistus R = 0,587 oomi, nimivool In = 19,7 A.
Võetakse pidurduse alalisvool Ip = 4 x Itj = 4 x 11,8 = 47,3 A, kus tühijooksu vool võetakse 10 kW mootori jaoks tabelist
60% x In = 0,6 x 19,7 = 11,8 A. (tabelis on 1,1 - 5 kW 1500 P/min mootorite jaoks tühijooksu vool antud 65% nimivoolust, seega 4 kW 1500 p/min mootori jaoks võiks võtta 8 x 0,65 = ca 5 A, mulle küll tekitab see tabel kerget kahtlust, aga ehk ma eksin).
Edasi leitakse vajalik alalispinge Up, mille korral staatorimähises tekib soovitav pidurdusvool Ip = 47,3 A.
Up = Ip x 2R= 47,3 x 2 x 0,587 = 55 V (2R on siin kahe faasimähise takistus, alalispinge lastakse tähte ühendatud staatorimähise 2 otsa vahelt sisse, st ahelasse jääb 2 järjestikku ühendatud faasimähist, st 2 x ühe faasimähise takistus).
Lõpuks leitakse vajalik alalisvoolu pidurdusvõimsus Pp, Pp = Up x Ip = 55 x 47,3 =2600 W. Ja nagu praktikas näeme, see vajalik
2600 W võetakse trafost näivvõimsusega 800 VA. Palju igal konkreetsel juhul kannatab trafot koormata, seda pole öeldud, on raske öelda, sest sõltub... ja mina ammugi ei tea.
Kas mu jutul mingit mõtet või kasu oli, vb oli mu tekst liialt segane või hoopis liiga elementaarne, mina ei tea ja mul on ka suhteliselt suva, ei, savi... Aga kui leiutaja ksf! Oltsberg tõesti mingit mootorit sel viisil pidurdama hakkab, siis võiksin ma (vaatamata suhteliselt kõrgele eale) jällegi hakata mõtlema palja istmiku ja tõrvikuga ringijooksmise võimaluse peale...
