19-09-2022, 12:20 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 19-09-2022, 12:22 PM ja muutjaks oli PlyVal64.)
(19-09-2022, 11:04 AM)Väravamehaanik Kirjutas: Enne kui hindajad vastavad täpsematele nüanssidele, tuletan meelde olulise põhimõtte: tegu ei ole restaureerimiskonkursiga. Algne vajadus Musta numbri järgi tekkis olukorras kus kaasaegsete autode tehnilise ülevaatuse ja igapäevaste liiklusnõuete vahel hakkasid tekkima väga suured erisused, puukodaratega auto hüples piduristendil ja kolmerattaline kukkus hoopis kanalisse. Nüüd oleme oma 35 aastase välbaga jõudnud ajastusse, kus piduristend on elementaarne ja autode autentsuse hindamine on praktiliselt võimatu, sest keegi ei tea, mitu korda on "aju üle kirjutatud". Seega tuleb piir maha panna ja piirduda väljalaskeaastaga 1990, kuigi selle oleks võinud ka varasemasse aega tõsta. Vastava otsuse peab langetama Eesti Vanatehnikaklubide Liit.Kunagi olin ka mina ekspert ja kõige esimene tuunitud auto sai minult allkirja. Täna seda nimekirjas enam ei ole aga oli sädelevsinine Mustang. See oli tuunitud suure hulga ajastukoahste VÕIMALIKE lisadega puuroolist Cragari velgedeni. USA-rauaga ongi see keiss, et seal on alati olnud tuunimine juba diileritasandilt popp! U. nagu nõukaautod said Konelas värskendust ja brittide valetpidiroollid või belglaste diislid on KÕIK algupäraselt tuunitud autod.
Teine teema: kohati ajab suisa närvi see, kuidas sel ajal isegi mitte veel sügelus isa munandikotis olnud tegelased raudkindlat väidavad, et "see ei olnud nii"! See 1986 Mersu keiss: minu sünniaasta on 1970 ja Emaga ostsime esimese UUE Mosse 1986 ehk u. sealt maalt saan ma öelda, et ma TEAN, milline oli TÄPSELT konkreetne rubiinpunane 2140 ja mis juppidest see koosnes. Kas keegi eestlastest ostis 1986 tuliuue S-klassi??? Selles suhtes on ka 1990 aus aastaarv sest sellest ajast hakkasime me ka uusi "välismaa" autosid ostma aga needki olid tihtipeale TUUNINGUD nagu Oettingeri isendid!!!
Küsimus tuleb esitada nii: KAS selliste lisadega auto sai sel aastal mistahes diileri müügisaalist välja veereda??? Kui vastus on JAH, siis on kõik korras. Kui mingi detaili kohta tuleb öelda EI, siis peab vaatama üldpilti ja originaaalsuse protsenti. Kui tõesti on sellise S-klassi rooliratta kasutamine 1986 aasta autol VÄLISTATUD ja see häirib tervikut olulisel moel (mida halli isendi puhul ju öelda ei saa), on kõik korras! Ja ka värv ei ole takistuseks, sest igasuguseid autoostjaid on olnud ja ei saa välistada, et mingi hall-diisel-automaat lasti enne registreerimist juba põrsaroosaks värvida ja siis on selle lauto originaalvärv ROOSA! Tehasest väljumise komplektsus ei huvita kedagi, OSTUHETKE SEIS peab olema autentsuse aluseks! Aga see on siis juba praeguse Omaniku poolse tõendamise küsimus. Lihtne näide oleks operatiivautod, mille puhul on autentsus just tuuningus mitte siia veetud suvalises kestas.
Kusjuures see teema oli meil Tõnu ja Kaspariga juba aastakümneid tagasi Türil asju välja mõeldes üheselt ühtmoodi mõistetav, mis oli ka algses Musta Numbri versioonis sees: muudetud otstarbega vanatehnika! Ja me pidime siis verinoorte Meestena "bussikoondisefaksimeestega" ehk vanakooli puristidega vaidlema ja OMA tahte peale suruma sest see oli ÕIGE ja tulevikku vaatav! Ma mäletan, et Tõnu tõi näiteks just Vihuri rallikad ja sisi "taadid", kes siis olit samavanad kui meie praegu, olid sunnitud nõusolevalt "mõmisema"sest avalikult ju seda öelda ei kannatanud. Sealt on tulnud mõminaräpp Kogu herr Piiburi esmapilgulises puritaanluses rasketehnika restaureerimisel on Ta ALATI vaadanud seda harrastust laiema pilguga, kuhu sisse mahub ka "rikutud" värk. Vanatehnikaga tegeledes ja seda omamoodi kujundades peab maailmapilt vähe laiem olema! Ja nagu Tõnu ütles: tahad restaureerimsikonkursil Võita, on teine teema!