01-02-2023, 00:42 AM
(01-02-2023, 00:14 AM)spitfire Kirjutas:(31-01-2023, 14:05 PM)zazik Kirjutas: Soome müüdi 1960-date lõpuni ikka väga palju Nõukogude autosid. Kuskil 60-date alguses hakati alles Lääne autosid seal rohkem müüma, enne seda peamiselt Mossed ja Pobedad-Volgad olidki. Siis kui Jaapani ja Lääne autod levima hakkasid, kahanes muidugi Nõukatehnika populaarsus kiiresti, kuigi odava hinna tõttu neile mingi turuosa jäi. Lihtsalt Mossede asemel hakati Ladasid müüma.Ülejäänud Skandinaaviasse müüdi ka, aga hulka vähem. Norras küll oli näiteks GAZ-M21 väga populaarne taksona.
Vene autode "populaarsus" Soomes, tulenes valitsuse rangest valuutapoliitikast ja piirangutest lääne autode impordile ja müügile, kogu aur läks Talve- ja Jätkusõja võla tasumiseks N-Liidule. Mingil perioodil oli ka Soomes mingit laadne meile vägagi tuttav autoostu lubade süsteem, mis kehtis lääne autodele, vene auto oli vabamüügis.
Jah, tean et selline süsteem seal oli, mistõttu enne 60-date algust (täpset aastat ei mäleta) oli "import" autode müük vägagi keerukas ja Lääne autod tänavapildis olid valdavalt Mercedesed ja muud kõrgema klassi autod.
Siis kui Soome turg avanes, oskasid Jaapanlased selle üles leida ja 1963-1964 murti väga jõuliselt sinna sisse, peamiselt Isuzu Belletti ja Datsun Bluebirdiga, mis olid sarnases hinnaklassis VW põrnikaga. Toyota järgnes aasta-poolteist hiljem. Soome oli esimene Euroopa riik, kus Jaapani autosid suuremas mahus müüdi.
Kuna paljud Soome automüüjad olid otseselt või kaudselt Rootsi rahastusega seotud, prooviti Rootsis sedasama, aga esialgu ebaõnnestunult. Rootsis läks Jaapani autode müük laialt lahti alles 1970-datel kui Toyota ja Datsun hakkasid tootmises senihoomamatut säästupoliitikat viljelema (sellest ajast said Jaapani autod ka oma maine, et "metall võeti peale värvimist värvikihtide vahelt välja") kuid suutsid säilitada autode hea töökindluse.
Teemaautorilt palun vabandust teema solkimise eest ja ühtlasi avaldan kiitust ilusa Moskvitši eest!