15-06-2025, 20:50 PM
Teen pikema postituse sellest erilisest pidurisüsteemist ja mitte nii erilisest (aga meie jaoks küll) tagapiduri süsteemist. Ka endale, et oleks koht, kust vaadata, aasta pärast mäleta ju muffigi. Tagapiduri tööpõhimõte sarnane juba 60 aastate GM autodel.
Kõigepealt selle ajastu ABS süsteemist, nimeks Teves (netis juttu ka Teves II, 2 põlvkond?) pidurisüsteem, kasutati +- 90 aastatel paljudel autodel, tootjaks sakslaste ATE, kasutati ameeriklastel, Jaguar, Saab, VW jne. Tööpõhimõte kõigil sama, täpselt ei tea, vist ka peasilinder / kogu kupatus sama, aga ajud erinevad. Tundub eriti mitte remonditav süsteem, kui just surveandur või lämmastikuga täidetud vastusurve paak (mis hoiab rõhu all piduriõli) vahetust vaja, kuulklappidega lahendus.
Kes unejutuks sellist süsteemi (inglise keeles) lugeda tahaks (palju pilte), siis siit leiab Saab 900 oma. 3 kanaliga süsteem, vasak / parem esi ja tagapidurid koos.
Esipidurite juures midagi erilist pole, kui just nõmedalt paigaldatavad kolksumisvastased plekid piduriklotsidele, lähevad kergesti paigast paigaldusel. Ja mind õnnistati ka sellega, et üks paar klotse koos nende plekkidega kiilusid kinni, ei liikunud, pidin viili välja otsima.
Tagapidurid koos käsipiduriga aga on sellised omapärased "paraja vedrusurvega süsteem". Näitan kõigepealt pilti sellest lekkivast pidurisadulast (ja roostet täis).
![[Pilt: VanaTagaPidur.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/VanaTagaPidur.jpg)
Vedru juures on pooldunud vedruseib vm, mis on kaetud suisa kummiga. Ääretult halb pidurisilindrile teda saada ilma kummi vigastamata. Tema otstarvet õieti nagu aru ei saagi, varasemad GM süsteemid (juba kuuekümnendatest) on samasugused, vaid see vidin ja kinnitusklamber puudub. Panin tähele, et ta hoiab klotse kettale rohkem vastas/lähedal, ehk siis ratas nii vabalt ei liigu, aga pidur rakendub kohe/kiiremini.
Ja oleks ma vaid teadnud, et see katki, tõmbas kriipsud peale silindrile katsetamisel ja välja pressimisel.
See suur vedru surub silindrit vastu piduriketast, aga mitte nii tugevalt, et ületada tihendi poolt tekkivat takistust (ehk ei suru klotsi vastu kettast kokkuvõttes). Silinder ise näeb välja aga selline (selle uue mittetöötava baasil):
![[Pilt: PidurisilinderLahtiEst.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/PidurisilinderLahtiEst.jpg)
Topeltsilindri põhimõttel, väiksem käib suurema sisse, siis see noolega vidin, vedru, 3 seibi, millest keskmisel on kuulid ja siis surutakse ta suure silindri sisse ülal vedru kõrval oleva vidinaga. Käsipidur peaks siis töötama nagu nii, et sisemine silinder surutakse vastu välimist ja nii poob ennast kinni. sisemine vedru peab olema õige survega, et töötaks käsipiduri lukustus, aga pöörleks klotsi kulumisel (isehäälestuv). Sellel vigasel uuel oli ta õige kõrguse peale surumata jäetud (kuna seespool vigaselt komplekteeritud, siis ei aidanud sissepoole surumine):
![[Pilt: PidurisilinderEst.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/PidurisilinderEst.jpg)
Nüüd üks pilt silindrist koos tema juurde kuuluvate vidinatega. Sinine nool siis asjad, mida vanemas põlvkonnas ei kasutatud. Pika vedru otsas (kollane nool) peaks olema ka nn taldrik (vanas oli), kuid uude ta ei mahtunud (sees mõõdud erinevad).
![[Pilt: Pidurisilinder1.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/Pidurisilinder1.jpg)
Kogu kupatuse kokkusurumine käib nii (kuigi netivideotes on tolmukate paigaldatud, siis ta saab viga, kui silinder sisse suruda. Sama teema selle pildil silindril oleva kummiga kaetud vedruseibiga)
![[Pilt: Pidurisilinder2.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/Pidurisilinder2.jpg)
Ja nüüd väga oluline asi (mille ma tegin valesti), mis on tegelt paras peavalu. Klotsi hoidja peab olema paigaldatud välimisse soonde, mitte sinna risti kohta. Ta peab saama pöörelda. ja ta vajab mudimist, kui on uus, no ei istu klotsi külge kuidagi. Klotsil on taga kaks naga, mis peavad minema silindri pikkisoonde (polegi nii lihtne klambrit ja seda soonde kokku ajada). Silinder ei pöörle kasutamisel (seda teeb sisemine silinder)
![[Pilt: Pidurisilinder3.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/Pidurisilinder3.jpg)
No vot, saigi vist kõik. Ah ja video, kuidas see uus ei tööta kohe mitte:
Ja kuidas vanema põlvkonna käsipidurit häälestada pidurisadulal, sobib vist ka uuemale.
Kõigepealt selle ajastu ABS süsteemist, nimeks Teves (netis juttu ka Teves II, 2 põlvkond?) pidurisüsteem, kasutati +- 90 aastatel paljudel autodel, tootjaks sakslaste ATE, kasutati ameeriklastel, Jaguar, Saab, VW jne. Tööpõhimõte kõigil sama, täpselt ei tea, vist ka peasilinder / kogu kupatus sama, aga ajud erinevad. Tundub eriti mitte remonditav süsteem, kui just surveandur või lämmastikuga täidetud vastusurve paak (mis hoiab rõhu all piduriõli) vahetust vaja, kuulklappidega lahendus.
Kes unejutuks sellist süsteemi (inglise keeles) lugeda tahaks (palju pilte), siis siit leiab Saab 900 oma. 3 kanaliga süsteem, vasak / parem esi ja tagapidurid koos.
Esipidurite juures midagi erilist pole, kui just nõmedalt paigaldatavad kolksumisvastased plekid piduriklotsidele, lähevad kergesti paigast paigaldusel. Ja mind õnnistati ka sellega, et üks paar klotse koos nende plekkidega kiilusid kinni, ei liikunud, pidin viili välja otsima.
Tagapidurid koos käsipiduriga aga on sellised omapärased "paraja vedrusurvega süsteem". Näitan kõigepealt pilti sellest lekkivast pidurisadulast (ja roostet täis).
![[Pilt: VanaTagaPidur.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/VanaTagaPidur.jpg)
Vedru juures on pooldunud vedruseib vm, mis on kaetud suisa kummiga. Ääretult halb pidurisilindrile teda saada ilma kummi vigastamata. Tema otstarvet õieti nagu aru ei saagi, varasemad GM süsteemid (juba kuuekümnendatest) on samasugused, vaid see vidin ja kinnitusklamber puudub. Panin tähele, et ta hoiab klotse kettale rohkem vastas/lähedal, ehk siis ratas nii vabalt ei liigu, aga pidur rakendub kohe/kiiremini.
Ja oleks ma vaid teadnud, et see katki, tõmbas kriipsud peale silindrile katsetamisel ja välja pressimisel.
See suur vedru surub silindrit vastu piduriketast, aga mitte nii tugevalt, et ületada tihendi poolt tekkivat takistust (ehk ei suru klotsi vastu kettast kokkuvõttes). Silinder ise näeb välja aga selline (selle uue mittetöötava baasil):
![[Pilt: PidurisilinderLahtiEst.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/PidurisilinderLahtiEst.jpg)
Topeltsilindri põhimõttel, väiksem käib suurema sisse, siis see noolega vidin, vedru, 3 seibi, millest keskmisel on kuulid ja siis surutakse ta suure silindri sisse ülal vedru kõrval oleva vidinaga. Käsipidur peaks siis töötama nagu nii, et sisemine silinder surutakse vastu välimist ja nii poob ennast kinni. sisemine vedru peab olema õige survega, et töötaks käsipiduri lukustus, aga pöörleks klotsi kulumisel (isehäälestuv). Sellel vigasel uuel oli ta õige kõrguse peale surumata jäetud (kuna seespool vigaselt komplekteeritud, siis ei aidanud sissepoole surumine):
![[Pilt: PidurisilinderEst.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/PidurisilinderEst.jpg)
Nüüd üks pilt silindrist koos tema juurde kuuluvate vidinatega. Sinine nool siis asjad, mida vanemas põlvkonnas ei kasutatud. Pika vedru otsas (kollane nool) peaks olema ka nn taldrik (vanas oli), kuid uude ta ei mahtunud (sees mõõdud erinevad).
![[Pilt: Pidurisilinder1.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/Pidurisilinder1.jpg)
Kogu kupatuse kokkusurumine käib nii (kuigi netivideotes on tolmukate paigaldatud, siis ta saab viga, kui silinder sisse suruda. Sama teema selle pildil silindril oleva kummiga kaetud vedruseibiga)
![[Pilt: Pidurisilinder2.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/Pidurisilinder2.jpg)
Ja nüüd väga oluline asi (mille ma tegin valesti), mis on tegelt paras peavalu. Klotsi hoidja peab olema paigaldatud välimisse soonde, mitte sinna risti kohta. Ta peab saama pöörelda. ja ta vajab mudimist, kui on uus, no ei istu klotsi külge kuidagi. Klotsil on taga kaks naga, mis peavad minema silindri pikkisoonde (polegi nii lihtne klambrit ja seda soonde kokku ajada). Silinder ei pöörle kasutamisel (seda teeb sisemine silinder)
![[Pilt: Pidurisilinder3.jpg]](https://aatomike.ee/BuickReatta/Pidurisilinder3.jpg)
No vot, saigi vist kõik. Ah ja video, kuidas see uus ei tööta kohe mitte:
Ja kuidas vanema põlvkonna käsipidurit häälestada pidurisadulal, sobib vist ka uuemale.