30-08-2025, 20:27 PM
Karu Märdi lahkumisega tundus, et ka osa minus on läinud teispoolsusesse. Nii palju oleme läbi aastakümnete koos olnud ja ette võtnud. Võin kindlalt öelda, et paljugi, mis ma olen vanamootorrattaelu edendamisel saavutanud, on just tänu Märdile. Mind pandi vanatehnikaklubi Unic Motosektsiooni juhtima väga noorena, vahetult pärast TPI (hilisema nimega Tallinna Tehnikaülikooli) lõpetamist. Organiseerimiskogemus oli nullilähedane, aga päästjaks osutus sektsioonis sekretäriametit pidav Märt. Tol ajal olin Märdi juures Hagudi tänaval peaaegu igaõhtuseks külaliseks.
Esimeseks meie organiseeritud ürituseks oli Velo-Motonäitus Pirita näituste messikeskuses 1984. aastal. Seal oli ettevalmistusel veel peategijaks Valeri Kirss. Järgmisel aastal täitus mootorrattal 100 aastat. Valeri tahtis seda tähistada autode näitusega Kalevi Spordihallis, aga tänu Märdi oskuslikule lobitööle leidsid ka tsiklid auväärse koha spordisaali keskel. Lausa maailmarekordiks võib pidada Märdi BMW R23 restaureerimist, mis sai tehtud kolme nädalaga. Õnneks mootoriosa ei olnud vaja teha. Töö krooniks oli Riias toimunud mootorratta 100. sünnipäevale pühendatud üleliidulisel motokokkutulekul oma klassi restaureerimiskonkursi esikoht.
Koos sai korraldatud mitmeid meeldejäävaid üritusi. Märdil ideedest puudust ei olnud! Tol ajal meil eriti rahalisi vahendeid kasutada ei olnud. Märt tegeles siiditrükiga. Trükkisime auhindadeks ise õnnitluskaarte ja rallimärke. 1990. aastate algul tuli Märt välja ideega hakata välja andma oma motoajakirja. Nimeks sai Eestis toodetud mootorratta järgi Tempo ja peatoimetajaks oli jällegi Märt. Mäletan, kuidas me koos kleepisime tekstile fotosid, paljundasime ja klammerdasime ajakirja lehti käsitsi kokku.
Kui Valeri Kirss otsustas Unic klubi laiali saata, siis oli just Märt see, kes ütles, et meie jätkame. Tema eestvedamisel sai asutatud motosektsiooni baasil EVMK Unic-Moto. Ja just tema eestvedamisel taasloodi ka autoklubi Unic. Naljatasime omavahel, et teeme Unic-Moto juurde autosektsiooni.
Vanakaru oli aktiivne Eesti motoasjanduse ajaloo uurija. Tänu temale saime teada, millal Eestimaa pinnale toodi esimene mootorratas. Kahjuks jäi välja andmata tema unistus – Eesti motoasjanduse algusaastaid kajastav raamat.
Kõiki Märdi mehetegusid üles lugeda ei jõua. Teda on nimetatud Unic-Moto käilakujuks ja legendi staatus oli tal juba eluajal. Kuni viimase ajani hoidis ta end kursis vanamootorrattaeluga ning veel sel suvel väisas ka suvist Karujärve Moto kokkutulekut.
Oleme kaotanud vanamootorratta liikumise suurkuju ja hea sõbra.
sõber ja kaasteeline Urmas Teearu
Esimeseks meie organiseeritud ürituseks oli Velo-Motonäitus Pirita näituste messikeskuses 1984. aastal. Seal oli ettevalmistusel veel peategijaks Valeri Kirss. Järgmisel aastal täitus mootorrattal 100 aastat. Valeri tahtis seda tähistada autode näitusega Kalevi Spordihallis, aga tänu Märdi oskuslikule lobitööle leidsid ka tsiklid auväärse koha spordisaali keskel. Lausa maailmarekordiks võib pidada Märdi BMW R23 restaureerimist, mis sai tehtud kolme nädalaga. Õnneks mootoriosa ei olnud vaja teha. Töö krooniks oli Riias toimunud mootorratta 100. sünnipäevale pühendatud üleliidulisel motokokkutulekul oma klassi restaureerimiskonkursi esikoht.
Koos sai korraldatud mitmeid meeldejäävaid üritusi. Märdil ideedest puudust ei olnud! Tol ajal meil eriti rahalisi vahendeid kasutada ei olnud. Märt tegeles siiditrükiga. Trükkisime auhindadeks ise õnnitluskaarte ja rallimärke. 1990. aastate algul tuli Märt välja ideega hakata välja andma oma motoajakirja. Nimeks sai Eestis toodetud mootorratta järgi Tempo ja peatoimetajaks oli jällegi Märt. Mäletan, kuidas me koos kleepisime tekstile fotosid, paljundasime ja klammerdasime ajakirja lehti käsitsi kokku.
Kui Valeri Kirss otsustas Unic klubi laiali saata, siis oli just Märt see, kes ütles, et meie jätkame. Tema eestvedamisel sai asutatud motosektsiooni baasil EVMK Unic-Moto. Ja just tema eestvedamisel taasloodi ka autoklubi Unic. Naljatasime omavahel, et teeme Unic-Moto juurde autosektsiooni.
Vanakaru oli aktiivne Eesti motoasjanduse ajaloo uurija. Tänu temale saime teada, millal Eestimaa pinnale toodi esimene mootorratas. Kahjuks jäi välja andmata tema unistus – Eesti motoasjanduse algusaastaid kajastav raamat.
Kõiki Märdi mehetegusid üles lugeda ei jõua. Teda on nimetatud Unic-Moto käilakujuks ja legendi staatus oli tal juba eluajal. Kuni viimase ajani hoidis ta end kursis vanamootorrattaeluga ning veel sel suvel väisas ka suvist Karujärve Moto kokkutulekut.
Oleme kaotanud vanamootorratta liikumise suurkuju ja hea sõbra.
sõber ja kaasteeline Urmas Teearu
Kurtna Mootorrattamuuseum; külalistemaja,saun www.teearu.ee
Mootorite plokikaante remont; alumiiniumi keevitus, töötlemine. tel.5087150, Urmas Teearu.