26-10-2004, 08:42 AM
Liiklusvahendite haruldusega seotud küsimused on alati sügavalt filosoofilise põhjaga. Ühestküljest ei saa olla ese, mida on konveieril toodetud, haruldane ainulaadsuse mõttes. Samas on haruldane eksemplar autotööstuse ajaloos just Ford T oma novaatorlike tootmispõhimõtetega.
Kuna ajalugu teevad inimesed nüüd ja praegu, siis on võimalik valitud esemete fetišeerimisega saavutada tulemus, kus seni ebaolulisena tundunud liiklusvahend võib muutuda imeliseks harulduseks rahva seas.
Nõukogude autoehituses oli universaalkerega auto üsna harv juhus. Ega kedagi eriti ei huvitanud tarbijale meelepärase autokuju väljatöötamine ja ega sest erilist kasu poleks ka olnud, sest autosid sai ainult ostulubadega ja kõik osteti ära, olenemata kere kujust. Senised universaalkerega autod on üldjuhul praktilise meelega inimeste poolt ära retsitud ja vähesed neist on hästi säilinud. Kokkuvõttes on vähem säilinud universaal Volgasid, Mossesid ja isegi VAZ 2102-sid, rääkimata tagaluugiga ZIM-idest või ZIZ-idest. Peaaegu olematu on vastav spetstehnika - kiirabid, pisikesed tehnoabid, bakaalkaupade vedu, zootehnika jne.
Kuna ajalugu teevad inimesed nüüd ja praegu, siis on võimalik valitud esemete fetišeerimisega saavutada tulemus, kus seni ebaolulisena tundunud liiklusvahend võib muutuda imeliseks harulduseks rahva seas.
Nõukogude autoehituses oli universaalkerega auto üsna harv juhus. Ega kedagi eriti ei huvitanud tarbijale meelepärase autokuju väljatöötamine ja ega sest erilist kasu poleks ka olnud, sest autosid sai ainult ostulubadega ja kõik osteti ära, olenemata kere kujust. Senised universaalkerega autod on üldjuhul praktilise meelega inimeste poolt ära retsitud ja vähesed neist on hästi säilinud. Kokkuvõttes on vähem säilinud universaal Volgasid, Mossesid ja isegi VAZ 2102-sid, rääkimata tagaluugiga ZIM-idest või ZIZ-idest. Peaaegu olematu on vastav spetstehnika - kiirabid, pisikesed tehnoabid, bakaalkaupade vedu, zootehnika jne.
Tõnu Piibur
5116265