Nõukogude Liidu aegsed märgised auto klaasil
#3

(27-01-2010, 12:22 PM)Myrka00 Kirjutas:  Mäletan, et nn. vene ajal olid osadel sõiduautodel klaasidel märgistused nn. mis liigi juht auto omanik oli? Nende kleebistega tekkisid ka vist mingid teatud eelised.

Sa räägid arvatavasti Automi sõidumeistri kleebistest, mida oli kolm kategooriat (I, II ja III)? Juhi liigiga polnud neil küll mingit pistmist - nn liigiload kehtisid N.Liidus enne, kui tulid tänini kasutatavad ABCDE-kategooriad (muutus toimus millalgi 1970ndate keskel). Niipalju on sarnasust eelnimetet kleepsudega, et ka loa liike oli kunagi kolm. Täpset seost kategooriate ja liikide vahel tuua ei saa, kuigi ligikaudu võib öelda, et 3. liigi luba (nõrgim) oli ligikaudu hilisem C ehk tavaline veoautoluba, busse (ehk siis D-sõidukeid) võis juihtida 2. liigiga ja kõige tugevam ehk siis kõige liikuva juhtimiseks oli 1. liigi luba.

Mis puudutab Automi sõidumeistri tunnistusi/kleebiseid, siis Autom oli 1970-80ndatel autoomanike (eraautoomanik ei võinud öelda, sest eraomandist rääkimine polnud siis soovitav) klubi, seega mitteriiklik moodustis. Ja need sõidumeistri kleebised olid selle klubi poolt väljaantud tunnustused, seega ka mitteriiklikud. Jah, nii riiklik kui ka ühiskondlik autoinspektor võis juhi ja auto tehnoseisundi kontrollimisel vaadata muuhulgas ka seda kleepsu tuuleklaasil. Just nimelt VÕIS, sest sellel tema jaoks vaid informatiivne tähendus.

Kuigi klubiline ja kodanikuühenduste tegevus oli N.Liidus väga pärsitud, ei olnud ta 1970ndatel aastatel enam päris totaalselt keelatud, st mõningaid klubisid riigi poolt siiski lubati. Autom oli üks sellistest. (Muide, vanasõidukite klubi UNIC asutati 1975 just Automi tiiva alla.)

Mille järgi neid sõidumeistri kleebiseid jagati, enam täpselt ei mäleta. Vist oli umbes selline kord, et olid Automi liige ja pidid teatud perioodi suutma sõita ilma rikkumisi tegemata (hoiatustalongi auku saamata) ja süülisi õnnetusi põhjustamata. Ja kui pidasid niiviisi vastu mitu perioodi, said järjest kõrgema liigi Smile

Tänapäevane analoog sellele kleebisele oleks see, et mingi konkreetse teemaga tegelev MTÜ hakkaks teatud isikutele mingeid tunnistusi, tiitleid vms jagama Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Nõukogude Liidu aegsed märgised auto klaasil - Autor: Myrka00 - 27-01-2010, 12:22 PM
RE: Nõugogude Liidu aeksed märgised auto klaasil - Autor: swen17 - 27-01-2010, 12:39 PM
RE: Nõugogude Liidu aeksed märgised auto klaasil - Autor: valdo - 27-01-2010, 12:55 PM
RE: Nõugogude Liidu aeksed märgised auto klaasil - Autor: aavu - 27-01-2010, 17:25 PM
RE: Nõugogude Liidu aeksed märgised auto klaasil - Autor: Aare - 01-02-2010, 06:58 AM
RE: Nõugogude Liidu aeksed märgised auto klaasil - Autor: Armex - 01-02-2010, 08:38 AM
RE: Nõugogude Liidu aeksed märgised auto klaasil - Autor: swen17 - 31-01-2010, 17:53 PM
RE: Nõugogude Liidu aeksed märgised auto klaasil - Autor: olef - 31-01-2010, 22:23 PM
RE: Nõukogude Liidu aegsed märgised auto klaasil - Autor: Myrka00 - 03-02-2010, 11:34 AM
RE: Nõukogude Liidu aegsed märgised auto klaasil - Autor: onuaugust - 03-02-2010, 12:01 PM
RE: Nõukogude Liidu aegsed märgised auto klaasil - Autor: Myrka00 - 03-02-2010, 13:13 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne