Martti Kirjutas:Mõtel pole viga, pigem jääb asi teostamise taha seisma. Hoopis huvitavam oleks kui kitsarööpmeline läheks üle Pärnu mnt, läbi Nõmme Hiiule, kahjuks on aga osa raudtee tammist asfalteeritud(paar nädalat tagasi umbes 300m lõik tehti juurde).
See idee ju kunagi ammu-ammu väljagi käidud ja kuskil 77 või 78 aastal tegi tollane"Noorte Hääl" 1.aprillinalja teatades ja vististi oli see ka pildina väljas,et endisel Vääna raudteel avati kauaoodatud lasteraudtee.
Usutavasti peavad eelkirjutajad silmas üht ja sama raudteed.
Mäletan hästi milline nägi välja Nõmme turu tagune ülesõit.Ja valusasti mäletan.Sain nimelt vedurijuhi abi käest omaenda pilliroost suusakepiga üle turja.Nõmme ülesõit oli vähemasti viimases otsas,s.o kuni märtsini 1971(väravad ja rööpad tees säilisid kuni suveni,muus osas suuresti aga 73 aastani) lahendatud nii,et nii Hiiu kui ka Rahumäe pool tänavat olid lukustatavad väravad.Rong peatus,abi läks välja ja keeras väravad teele,rong sõitis üle,peatus ja korjas siis abi taas peale.Miks sain kepiga üle turja?Kitsast oli ja on väga lihtne lahti haakida.Suuremad poisid (ma olin 71 aastal 11 aastane)lihtsalt tükeldasid rongi ,tobe aga naljakas ka.
Mina aga jäin lihtsalt õigustatult vihasele vedurimehele esimesena ette.
Aga edasi.
Liivalt Hiiu endise ring depooni jääb ette viis rohkem või vähem koormatud tänavat.Hakkame lugema Liiva poolsest otsast.Männiku tee,Pärnu maante(eriti nutune Nõmme poolt tulijale,eriti kui ei tunne end autoroolis väga kindlalt) Rahumäe tee,(neist vast kõige probleemitum)edasi Ehitajate tee Nõmme turu juures(sõbrad,seal on teinekord üsnagi pikad sabad,poolde mäkke vähemasti ja nende tekkele aitab kindlasti kaas ka Nõmme laia ülesõit.No kes laseks sinna veel ühe täiendava takistuse luua?!)Noh ja siis veel Vääna tänava ülesõit.Autosõidutehniliselt küll suht lihtne,aga arvestades kohe samas olevat ristmikku,mis päris suure koormusega ja suht totakaid sõidutavasid,siis kujutan juba ette tekkivaid ummikuid.Muuseas ,kuna käisin ise esimesed 8 talve samas asuvas Hiiu koolis(Siis 28.-8 kl Kool) siis mäletan ka tollal olnud autode sabasid.No loomulikult polnud nad võrreldavad praegustega,aga siiski.Hiiul käis üsnagi agar kaubaliiklus,teesidki oli rohkem(see on siit foorumistki läbi käinud) ja lisaks anis vilet ja manööverdas armas pisike kitsas vedur Vääna tänava otsas.
Kokkuvõtteks.Tee on jah võimalik põhimõtteliselt taastada ja samas põhimõtteliselt ei räägime selle taastamise hinnast.Veerem kah,kust seda peaks saama?Liiva jaama juures on jah küll suht hõlpsasti taastatav pöördekolmnurk,aga Hiiul?Depoohoone jah säilinud,aga mitte kasutusest väljas.Ja kust võtta sinna pöördsild?
Kaunis ja minugi jaoks sümpaatne unistus,samas tean,et teostamatu.
Tervitades,Flanagan