Jansa Kirjutas:Mina pidasin oma 240-Volvot silmas, elementaariks tegid ta minu jaoks eelkõige käsitoores, võimenduseta rool ja neljakäiguline kast, mis muutis maanteesõidu tänapäeva mõistes kurnavaks.
Minu arvates on neist kolmest kaasajal maanteesõidul kurnav ehk vaid neljakäiguline kast. Ja seda ka mitte juhi, vaid eelkõige mootori jaoks, kuna meie maanteedel tavalise 90 (ja vahel suviti ka 100-110) km/h kiiruse jaoks on tarvis reeglina suuremaid pöördeid. Või siis kui on soov mootorit hoida (nt talle mitte üle 3000 rpm näidata), siis kasutada väiksemaid kulgemiskiirusi. Ja noh jah... 3500 rpm müriseb veidike rohkem kui 2000-2500 rpm veidi ka küll...
Võimendiga rool on (veidikene) kurnav ehk vaid linnas kitsastes kohtades manööverdades ja seda ka tuntavalt olukordades, kus trepilistel kruusateedel sõitmiseks (loe: kere laialiraputamise vältimiseks) on rehvirõhku veidi tagasihoidlikumaks lastud. Aga noh, siis tuleb kasutusele võtta vana "GAZ-51" aegadest tuttav nõkutamise taktika - nõks edasi ja sõidu ajal rooli kruttida, siis nõks tagasi ja jälle rooli jne... vahel 5-6 korda. Nii vähe mul ka kätes jõudu ei ole, et ühe käega väikesel kiirusel sõiduauto rooli keerates virisema hakkan
Nagunii ei ole roolidetailide hoidmise ja pikaealisuse huvides auto seisu ajal või peaaegu seisu ajal mõistlik rooli kruttida, kuigi kaasaja supermoodsate autode võimendiga roolid seda lahkelt ja kergelt teha lubavad. Koormab kõik sõlmed lihtsalt üle ja pärast imestad, miks rooliotsi jm asju kui leiba läheb...
Mis pikki maanteesõite puudutab, siis on kurnav sõita sellise (roolivõimendita) autoga, mille veermiku seadenurgad ja/või rehvirõhud on paigast ära ja seepärast auto ei hoia teed; "mängib", kisub ühele poole jne. Korras rehvirõhkude ja tehaseseadetes sillanurkadega auto sõidab aga alati otse ning pikka teed otse kulgedes võib rooli üliõrnalt hoida... Vaid äkilisemate manöövrite korral on vaja veidi ka pisikese jõuga keerata, kuid mina isiklikult eelistan rahulikku, sujuvat ja ilma äkiliste keerutamisteta sõitu.
Ja üleüldse, mulle ausalt ei meeldi võimendiga roolid - absoluutselt ei tunneta teed, teekatte olukorda (kuiv, märg, libe) jne. Sõida nagu arvutimängus
Olen mõned korrad roolivõimendiga autoga sõitnud ja üsna ebamugav on... Ma saan aru, et ZILi-sugusel veoautol võiks võimendi olla, aga sõiduautol... (Enamikel LAZ-bussidel muide võimendit ei olnud.)
Ning kolmas mainitud seadmetest - "toores" - ei kurna ju üldse. Läheb teda pikal sõidul vaja ju vaid kaks korda - käivitamisel veidike peale panna ning mootori mõõdukal soojenemisel maha võtta. Kõik.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel