Tänud.
Tegelikult sobiks pealkirjaks metsatöö tehnika.
A mis ma ikka norin.
Räägime parem natuke meie enda kodumaisest masinatööstusest, nimelt Metsisest.
Kuna hetkel just nüsimas lõunanaabrite põhja-alasid, siis jääb Mõisaküla linn vägagi lähedale. Selles linnas elab üks mu ammune sõber, kes tegeleb endises linavabrikus metallitöödega. Oli vaja masina korrastamisel (metsas ikka asjad lagunevad) pisut tema keevitamisabi ja nii üle pika aja taas kokku saimegi ning muuseas hakkas silma nurgas vedelev tuttava kujuga asjandus.
Juhtus, et ta sai tellimuse valmistada Metsisele kabiin. Olgu öeldud, et see pole mitte vedajale e. forwarderile mõeldud kuudik, vaid Metsis arvas heaks proovida õnne ka harvesteri valmistamisel. Kui kaugel nad oma asjadega on ja kas muutunud majanduslikes tingimustes asi üldsegi edeneb, selle kohta mul andmed puuduvad.
Üldpilt peale katsetusi säärane:
Vaeva on kõvasti nähtud ja tunnihinne tugev, aga see kuudik sai valmistatud just selline nagu ta olema peab, st. sertifikaadi saamise jaoks.
Teatavasti ei kõlba mitte mingil juhul metsamasinale miski tavalise külasepa poolt kokku vuntsitud isearetis. Kõik konstruktsioonid peavad saama hästi läbimõeldult teostatud, et nad serdikatsetustele vastu peaksid. Nõuded on väga kanged, valmistamine ning autoriseeritud labori poolt tehtavad katsetused üsnagi kallid.
Näiteks soomlane loobus eespool näidatud Logmani vedajale uue kabiini tootmisest just sertifikaadi taotlemise tõttu ning kasutab sel 811F mudelil harvesterile toodetavat juba serdi saanud kabiini. Seetõttu on vedaja kabiin ka pöörlevaks muudetud ja peaks kenasti töötama tõstuki mastiga sünkroonis, aga kahjuks ei tee seda mitte eriti eeskujulikult. Miks ta seda ei tee, sellest siin ma ei hakka lähemalt kirjutama - elektroonilised pisiasjad vist ei huvitagi kedagi ja kogu selle kompoti kirjeldamine käiks võhikust lugejale ülejõu, poleks huvitav.
Järgmine pilt siis kõige tähtsamast osast - esiakna ülaäärest:
See osa on saanud paraja nätaka otse lagipähe.
Katsetustel on imiteeritud puuga pihtasaamise olukorda. Näha on, et ülaserv omab läbipainet, aga mitte midagi ohtlikku see operaatorile ei kujuta, sest puu maksimumlöögijõud küündib ehk kolme-nelja tonnini. No see on mu isiklike kogemuste põhjal tehtud oletus, aga nii ma arvan.
Katsetati kuue tonnise raskusega nelja meetri kõrguselt, kui mälu ei peta.
Kabiini kõik nurgad surutakse vaikselt kokku.
Dünamomeetrilt jälgitakse näitu, millal hakkab raud järele andma. Norm võis olla kuskil 27 tonni piiril (peast ei mäleta), aga see uksehing paindus üle 30 tonnise surve juures.
Sellelt pildilt on näha, et uks ei sulgu peale suuri vintsutusi enam korralikult. Lukk jäi töösse, aga kerged kahjustused on selgelt näha.
Tagasein on väikse tähtsusega koht, kuid ka seda ei jäetud mõlkimata:
Ja siit on näha, et tagumine aknaraam pole kah jäänud mitte just kõige paremasse asendisse. Sulgub - avaneb rahuldavalt, aga pragu jääb vahele:
Katsetuste ajal on uksed-aknad originaallukkudega suletud ja klaasid ees.
Kasutatakse Margard 12mm paksuseid turvaklaase.
Ühel aknal peab olema kindlasti purunev staliniitklaas, et operaator saaks vajadusel sealtkaudu haamrikese abil väljuda. Nähtavasti on ka sellel masinal mõeldud varuväljapääsuks tagumine aken nagu tavaliselt kõigil.
Kui terveks klaasid jäid, seda ma kahjuks öelda ei oska, aga nähtavasti jäid terveks, sest katsetused läbiti üliedukalt.
Lahe!