17-06-2009, 22:48 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 19-04-2010, 00:19 AM ja muutjaks oli valdo.)
Tegin täna siis lõpuks fotosüüdistused minu erakogus olevast Saar & Ko meestejalgratta "Original" jäänustest.
Ratas on valmistatud Tallinnas Saar & Ko tehases arvatavasti kas 1939.a. lõpul või 1940. aasta alguses. Sellele viitab raaminumber 7356 (vrd sama firma naisterattaga, mis valmistatud 567 ratast hiljem, vt http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid224221).
Rattast on minu kätte jõudnud raam, esikahvel, porilauad (tagumine porilaud ka koos helkuriga), sadul, pakiraam ning keskjooksu sisu koos vasakpoolse vända/pedaaliga. Detailidelt on näha algne värvilahendus ja kaunistused - raamil sinised esiosa välismuhvid, sinaka-hallika segused "kiired" ning mujal kitsad kuldsed jooned; porilaua keskosal laiad sinised triibud, mille servas kitsad kuldsed jooned.
Puudu on:
1. Rattad - tagumine oli kindlasti "40 M" tähistusega Torpedo-rummuga, esimene Pränafa rummuga (võibolla leian detaile oma erakogustki, igatahes tean kindlalt, millised need olid).
2. Ketiratas koos parempoolse pedaaliga. Kahjuks ei ole mul aimu, milline oli 1940.a. meeste-Original-S'i ketiratas. Kas tavaline masslevinud "viisnurk" ca 55-60 hambaga? Äkki keegi kaasfoorumlastest saab siin aidata, st äkki on kellelgi alles Saare sama ajastu meesteratas, millel ketiratas säilinud?
3. Leistang. Jälle ei tea ma, milline see oli, kas otsadega allapoole suunatud?
4. Väiksemad detailid - riistakott, kell, esipidurihoovad, pumbaklambrid jms...
Ja lõpuks pakiraamist. Kuna selle tagaosale on sisse pressitud "S", siis eeldan, et ka see on Saare tehases endas valmistatud. Aga kuna see on tugevalt roostes, siis ei tea ma selle värvilahendust. Täpsemalt - ma ei tea, kas see sissepressitud "S" oli mustast erinevat värvi (kuldne? sinine?) või ei olnud. Äkki on kellelgi säilinud Saare pakiraam, millel rohkem värvi peal.
Usun, et eelnev kirjeldus juba seletas lahti selle, et ma soovin selle ratta - Eesti töö - komplekteerida ja võibolla osalt ka restaureerida.
Lõpuks mõned pildid:
Ratas on valmistatud Tallinnas Saar & Ko tehases arvatavasti kas 1939.a. lõpul või 1940. aasta alguses. Sellele viitab raaminumber 7356 (vrd sama firma naisterattaga, mis valmistatud 567 ratast hiljem, vt http://forum.automoto.ee/showthread.php?...#pid224221).
Rattast on minu kätte jõudnud raam, esikahvel, porilauad (tagumine porilaud ka koos helkuriga), sadul, pakiraam ning keskjooksu sisu koos vasakpoolse vända/pedaaliga. Detailidelt on näha algne värvilahendus ja kaunistused - raamil sinised esiosa välismuhvid, sinaka-hallika segused "kiired" ning mujal kitsad kuldsed jooned; porilaua keskosal laiad sinised triibud, mille servas kitsad kuldsed jooned.
Puudu on:
1. Rattad - tagumine oli kindlasti "40 M" tähistusega Torpedo-rummuga, esimene Pränafa rummuga (võibolla leian detaile oma erakogustki, igatahes tean kindlalt, millised need olid).
2. Ketiratas koos parempoolse pedaaliga. Kahjuks ei ole mul aimu, milline oli 1940.a. meeste-Original-S'i ketiratas. Kas tavaline masslevinud "viisnurk" ca 55-60 hambaga? Äkki keegi kaasfoorumlastest saab siin aidata, st äkki on kellelgi alles Saare sama ajastu meesteratas, millel ketiratas säilinud?
3. Leistang. Jälle ei tea ma, milline see oli, kas otsadega allapoole suunatud?
4. Väiksemad detailid - riistakott, kell, esipidurihoovad, pumbaklambrid jms...
Ja lõpuks pakiraamist. Kuna selle tagaosale on sisse pressitud "S", siis eeldan, et ka see on Saare tehases endas valmistatud. Aga kuna see on tugevalt roostes, siis ei tea ma selle värvilahendust. Täpsemalt - ma ei tea, kas see sissepressitud "S" oli mustast erinevat värvi (kuldne? sinine?) või ei olnud. Äkki on kellelgi säilinud Saare pakiraam, millel rohkem värvi peal.
Usun, et eelnev kirjeldus juba seletas lahti selle, et ma soovin selle ratta - Eesti töö - komplekteerida ja võibolla osalt ka restaureerida.
Lõpuks mõned pildid:
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel