16-08-2009, 22:11 PM
Küsimus selline: kuidas käib ära Moskva väntvõlli otsas olev magnet?
(16-08-2009, 22:11 PM)sidur Kirjutas: Küsimus selline: kuidas käib ära Moskva väntvõlli otsas olev magnet?
(16-08-2009, 22:37 PM)valdo Kirjutas:(16-08-2009, 22:11 PM)sidur Kirjutas: Küsimus selline: kuidas käib ära Moskva väntvõlli otsas olev magnet?
Mitte ühelegi Moskva Mootorrattatehasest väljunud mootorrattale M-1-A ei ole mitte kunagi väntvõlli otsa mitte mingit magentit pandud. Vähemalt tehases küll mitte.
Väntvõlli ühes otsas asub sellel mootorrattal ketiratas, mis annab keti vahendusel mootori jõu käigukasti vedava võlli otsas olevale sidurile. Väntvõlli teises otsas asub aga kaheharjalist tüüpi alalisvoolugeneraator, marki G-35, võimsusega 35 vatti. Täpsemalt - võlli otsa kinnitub selle generaatori rootor, mis sisaldab lamellsüdamiku uuretesse peidetud mähiseid ja lamelle, millede alla nendesinaste mähiste otsad on välja toodud, kuid ei ühtegi (püsi)magnetit.
Kui Sinu M-1-A "Moskval" on eelkirjeldet rootori asemel püsimagneteid sisaldav rootor, siis on hiljem kas vahetatud mootorrattal terve mootor või mootori sees generaator. Nimelt mitmed moodsamad kolmekäigulised 125-kuubikulised mootorid sisaldasid alalisvoolugeneraatori asemel vahelduvvoolugeneraatorit, millel tõepoolest on püsimagneteid sisaldav rootor.
Aga võlli otsast saab rootorit olenemata selle tüüpist eemaldada tõmmitsaga
(16-08-2009, 22:48 PM)sidur Kirjutas: Sorri Valdo. Tegelt see on jah rootor. Ma nimetasin seda seepärast magnetiks, et selle rootori ääred on ju magnetiga kaetud.
(16-08-2009, 22:48 PM)sidur Kirjutas: Aga kas Sa minuga äri tagaksid teha? Mul on see Verhovina raam millele on keevitatud juurde Moskva mootori kinnitus. Kui see ära lõigata siis on originaal raam. Ma nimelt tahaks endale Moskva raami. Et kui Sul oleks Moskva raami mida Sa raatsiksid vahetada Verhoviina raami vastu siis me võiks äri teha.
(16-08-2009, 22:59 PM)valdo Kirjutas:(16-08-2009, 22:48 PM)sidur Kirjutas: Sorri Valdo. Tegelt see on jah rootor. Ma nimetasin seda seepärast magnetiks, et selle rootori ääred on ju magnetiga kaetud.
Kui rootori ääred on magnetitega kaetud, siis on tegu vahelduvvoolugeneraatoriga. Ühelegi M-1-A-le ei ole sellist kunagi peale pandud - sellised olid peal uuematel M-1-M-mootoritel (kunagi omasin M-103, millel selline mootor peal oli).
Kuna ma olen aru saanud, et on soov vana M-1-A "Moskvat" taastama hakata, siis peaksid välja selgitama, kas nimetatud mootor ongi Sul M-1-Mi mootor või on keegi kunagi teinud vana M-1-A mootori ümber alalisvoolugeneraatorilt vahelduvvoolugeneraatorile, et ei peaks akuga jahmerdama. Tavaliselt on mootori karteripooltel vastavad kirjad peal.
(16-08-2009, 22:48 PM)sidur Kirjutas: Aga kas Sa minuga äri tagaksid teha? Mul on see Verhovina raam millele on keevitatud juurde Moskva mootori kinnitus. Kui see ära lõigata siis on originaal raam. Ma nimelt tahaks endale Moskva raami. Et kui Sul oleks Moskva raami mida Sa raatsiksid vahetada Verhoviina raami vastu siis me võiks äri teha.
Oh, see on nüüd keeruline küsimus. Mul oli kunagi taastamise plaaniga kokkukahmitud 5-6 Moskva raami koos lisakoliga (ikka neid vanemaid, M-1-A ja K-125, rööpesiotsaga) aga kui ma Nõval 1995. aastal sattusin ilusas tehasevärvis 1948.a. Moskva jäänuste otsa, siis jagasin järgnevatel aastatel heldelt ülejäänud liigse "mudru" ära. Midagi jäi kolikambritesse vast küll ka, aga tõesti "midagi". St palja toorikraami ehk isegi veel leiaks, aga korralikku tagaporilauda, korralikku komplektset esirööpkülikut ja tervet tugiharki vast mul kindlasti järel ei ole. Ka ratastega on nutused lood - allesjäänutest on enamikel ilusamaid tsingitud kodaraid välja keeratud (eriti pikki kodaraid, mida harvem liigub) ning ka korralikku, säilinud hammasvööga tagahammasratast (piduritrumliga ühes tükis) mul päris kindlasti alles pole. Kõik need olen 1990ndate lõpul ära jaganud/vahetanud või mõne projekti juures ära kasutanud.
Verhovinast ja selle osadest ma huvitatud ei ole - tegemist on minu jaoks liiga uue ja moodsa asjaga. Mõnest vanemast jalgrattast (enne 1950ndaid) vast nüüd küll
(16-08-2009, 23:57 PM)kass Kirjutas: Peamiselt Valdole - Minski tehase nn. "moskvatele" , mudelile M1A hakati vahelduvvoolu generaatoreid alalisvoolu omade asemele panema aastast 1954. M1M tuli aastast 1956.
Olen kunagi sama kindlameelselt nagu Sina siin eelnevalt, et M1A oli alalisvoolu genega, aga elu on tihti kirevam kui paistab!
(17-08-2009, 00:12 AM)kass Kirjutas: [quote='sidur'
Kas ma nüüd sain õieti aru, et mul on u. 1954 aasta moskva mootor ja sellel on originaalis peal vahelduvvoolu generaator?
(16-08-2009, 23:57 PM)kass Kirjutas: Peamiselt Valdole - Minski tehase nn. "moskvatele" , mudelile M1A hakati vahelduvvoolu generaatoreid alalisvoolu omade asemele panema aastast 1954. M1M tuli aastast 1956.
Olen kunagi sama kindlameelselt nagu Sina siin eelnevalt, et M1A oli alalisvoolu genega, aga elu on tihti kirevam kui paistab!
(17-08-2009, 00:44 AM)kass Kirjutas: Vb lgp. Sidur saab ka karterilt lugeda aastaarvu...
(17-08-2009, 01:31 AM)sidur Kirjutas: Mina ei leidnud kuskilt karteripoolelt aastaarvu.
(16-08-2009, 22:37 PM)valdo Kirjutas:(16-08-2009, 22:11 PM)sidur Kirjutas: Küsimus selline: kuidas käib ära Moskva väntvõlli otsas olev magnet?
...Aga võlli otsast saab rootorit olenemata selle tüüpist eemaldada tõmmitsaga
(19-08-2009, 11:38 AM)kass Kirjutas: Generaatori rootor/ankur vms peaks neil mootoril ära käima klassikaliselt, tõmmitspoldi abil. Millist tõmmitsat Sina kasutasid ja millise keerme rikkusid, ei tea. Asi peaks käima nii, et keerad rootorit ja katkesti nukkvõlli hoidva poldi välja, võtad nuka ära ja keerad rootori sisse poldi (kas oli M10?) ja keerad polti, kuni selle ots läheb väntvõlli tapi vastu ja pressib rootori tapikoonuse otsast ära.
Selline üldine teoori, kasuta mõistust, vb on vaja veel midagi kuhugi panna, et keermeid ei vigastaks ja muidugi üks hea kerge laks (nagu Veteran soovitas) õigel ajal, kui asi pingesse on keeratud, et ehmataks koonusistu lahti.
(19-08-2009, 21:40 PM)sidur Kirjutas: Mu M1A-l on mootorinr. 16***3 - 64. Kas se 64 peaks olema aastaarv :O?
Ma ei usu eriti aga igaksjuhuks küsin. Aaa, see ka veel, et kas tänapäeval mõni vanatehnika pood müüb M1A juppe?
(21-08-2009, 00:16 AM)karpaadid Kirjutas:(19-08-2009, 21:40 PM)sidur Kirjutas: Mu M1A-l on mootorinr. 16***3 - 64. Kas se 64 peaks olema aastaarv :O?
Ma ei usu eriti aga igaksjuhuks küsin. Aaa, see ka veel, et kas tänapäeval mõni vanatehnika pood müüb M1A juppe?
Kui seerianumbri järel on sidekriipsuga eraldatud selline number, siis järelikult ongi 64 aasta väljalase. See omakorda tähendab, et mootor ei ole M1A. Asjale selguse toomise teeb muidugi kergemaks see, et karteril on seerianumbri kõrvale jäetud märge ka mootori tüübi kohta, antud juhul siis M1A, mis oleks antud aastaarvu puhul väga kummaline, või M1M.