24-10-2009, 21:00 PM
Tegu on tüüpilise 1950ndate alguse nõukogude jalgrattatööstuse toodanguga, mil baasmudeliks sai suuresti reparatsiooni-Diamandi sõlmedest inspiratsiooni saanud baasmudel B-110 "Progress". Progresse valmistasid toona nii Harkovi tehas, Pensa tehas kui ka mitmed mootorratta- ja autotehased, sh GAZ, ZIS, Moskva jm.
Konkreetne Progress on valmistatud 1955. aastal Moskvas asunud Stalini-nimelises autotehases ZIS, mille põhitoodang olid veoautod ZIS-5 ja ZIS-150 ja mis 1957 nimetati ümber ZILiks. Ratta porilauaprofiil on 1950-70ndatele tüüpiline (Diamandi replika), tagarumm on Torpedo-rummu nõukaaegne replika. Huvitavad on karbikujulise profiiliga veljed, mis tollal praktiliselt levinud ei olnud, küll aga hilisematel kümnenditel. Esirattal on trossiga nn Turisti-tüüpi pidur.
Ratta mõlemal rummul, leistangil, ketirattal, leistangi otste valgetel katetel, kellal ja velgedel on sissepressitud tehase nimi - ZIS.
Ratas on säilinud algsena üliheas korras, sh kell, leistangiotsad, pump, tööriistakott jm pisidetailid. Vaid rehvid said asendatud algsete vastu ja 1956. aasta numbrimärk lisatud väikesel korrastamisel selle aasta kevadel. Kroompinnad on säilinud laitmatult, ilma ühegi pisivigastuseta. Ka värvkatte ja värvikaunistuste kohta võib öelda enamvähem sama, kuigi paar pisikest mahanühitud värvilaiku ootavad ratta uut ja põhjalikumat korrastamist.
Ratas on minu erakogus alates 2007. aastast.
Mõned pildid, mis küll uduse, sombuse ja pimeda ilma tõttu (viimastel nädalatel pole paremat leidunud) on üsna viletsa kvaliteediga:
![[Pilt: zis_1.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_1.jpg)
![[Pilt: zis_2.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_2.jpg)
![[Pilt: zis_3.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_3.jpg)
![[Pilt: zis_4.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_4.jpg)
![[Pilt: zis_5.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_5.jpg)
![[Pilt: zis_6.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_6.jpg)
![[Pilt: zis_7.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_7.jpg)
![[Pilt: zis_8.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_8.jpg)
![[Pilt: zis_9.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_9.jpg)
![[Pilt: zis_a.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_a.jpg)
![[Pilt: zis_b.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_b.jpg)
![[Pilt: zis_c.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_c.jpg)
Konkreetne Progress on valmistatud 1955. aastal Moskvas asunud Stalini-nimelises autotehases ZIS, mille põhitoodang olid veoautod ZIS-5 ja ZIS-150 ja mis 1957 nimetati ümber ZILiks. Ratta porilauaprofiil on 1950-70ndatele tüüpiline (Diamandi replika), tagarumm on Torpedo-rummu nõukaaegne replika. Huvitavad on karbikujulise profiiliga veljed, mis tollal praktiliselt levinud ei olnud, küll aga hilisematel kümnenditel. Esirattal on trossiga nn Turisti-tüüpi pidur.
Ratta mõlemal rummul, leistangil, ketirattal, leistangi otste valgetel katetel, kellal ja velgedel on sissepressitud tehase nimi - ZIS.
Ratas on säilinud algsena üliheas korras, sh kell, leistangiotsad, pump, tööriistakott jm pisidetailid. Vaid rehvid said asendatud algsete vastu ja 1956. aasta numbrimärk lisatud väikesel korrastamisel selle aasta kevadel. Kroompinnad on säilinud laitmatult, ilma ühegi pisivigastuseta. Ka värvkatte ja värvikaunistuste kohta võib öelda enamvähem sama, kuigi paar pisikest mahanühitud värvilaiku ootavad ratta uut ja põhjalikumat korrastamist.
Ratas on minu erakogus alates 2007. aastast.
Mõned pildid, mis küll uduse, sombuse ja pimeda ilma tõttu (viimastel nädalatel pole paremat leidunud) on üsna viletsa kvaliteediga:
![[Pilt: zis_1.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_1.jpg)
![[Pilt: zis_2.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_2.jpg)
![[Pilt: zis_3.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_3.jpg)
![[Pilt: zis_4.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_4.jpg)
![[Pilt: zis_5.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_5.jpg)
![[Pilt: zis_6.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_6.jpg)
![[Pilt: zis_7.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_7.jpg)
![[Pilt: zis_8.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_8.jpg)
![[Pilt: zis_9.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_9.jpg)
![[Pilt: zis_a.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_a.jpg)
![[Pilt: zis_b.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_b.jpg)
![[Pilt: zis_c.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_c.jpg)
![[Pilt: zis_d.jpg]](http://www.mois.ee/tmp/zis_d.jpg)
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel