Harkovi tehase naisterahvaratas B-22, 1954.a.
#1

Ratas on valmistatud Ukrainas, Harkovi Jalgrattatehases 1954. aastal üleliidulise tüübi B-22 (V-22) järgi.

Raam on ajastule omaselt kaksikkõverate peatorudega, nende vahel kaks vahepulka. 1950ndatele aastate N.Liidu naisteratastele omaselt on rataste läbimõõt mitte 28", vaid 26" (1960ndatel see mõõt üldiselt kadus tootmisest). Leistang on sarnaselt meesterahvaratastele Progress väga suurte painetega.

Raaminumber on 348527, aastaarvuks on 1954. Mõlemad on sisse löödud püsttoru ja ülemist peatoru ühendavale muhvile (Harkovi naisteratastele tüüpiliselt).

Säilinud on algne kroom (pisikeste defektidega) ning algne värv koos kaunistustega, kuid värvsee on siit-sealt veidi kraapida saanud (senini parandamata, vaid sodist puhastatud). Alles on nii esiembleem kui ka kaks sarnast värvitud embleemi püsttorul ja tagaporilaual.

Puudu on esipiduritross ja -heebel (piduri tööorgan säilinud) ning pump. Sadula pehmekate on hetkel vale, võetud välimuse andmiseks 1980ndate aastate naisterahvarattalt. Ülejäänud detailid on rattal algsed ning ka küljes, sh kell, ketikaitse jms. Kleidivõrgu osas pole ma ainult kindel, kas tal käis selline võrgukujuline või olidki üksikud kummid - praegu on tal peal viimane variant.

Ratas on hädapäraselt korrastatud 2009.a. kevadel enne selle viimist Nõukogude Tehnika Näitusele Rotermanni veskis. Fotod on tehtud pärast näituselt tagasitoomist.

[Pilt: xbn_1.jpg]

[Pilt: xbn_2.jpg]

[Pilt: xbn_3.jpg]

[Pilt: xbn_4.jpg]

[Pilt: xbn_5.jpg]

[Pilt: xbn_6.jpg]

[Pilt: xbn_7.jpg]

[Pilt: xbn_8.jpg]

[Pilt: xbn_9.jpg]

[Pilt: xbn_a.jpg]

[Pilt: xbn_b.jpg]

[Pilt: xbn_c.jpg]

[Pilt: xbn_d.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#2

Vabandust OT eest, aga kas allviidatud pildi lingil on ka Harkovi tehase naisterahva jalgrattaga? Raamitorud on küll juba sirged, kuid ülejäänud detailid paistavad identsed olema..

http://fotoalbum.ee/photos/Kevin68/59810945

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#3

Ja mis detailid need ülejäänud identsed siis on ? Ketiratas ja ketikaitse ? Ka näiteks Valdo viidatud mudelit V-22 valmistasid mitmed tehased väikeste erinevustega , mis siis veel uuema mudeli ühe üldpildi järgi kosta saaks ? Üldiselt Harkovi tehas tegeles hiljem peamiselt meeste mudelite tootmisega.
Vasta
#4

Mina konkreetsel jalgrattal näiteks raaminumbrit leida ei suutnud, ei olnud seda sadulatoru juures ega ka tagumise ratta kinnituskoha juures, samuti ei leidnud ma seda esihargi laagrikausi juurest. Pakiraam tundus väga imelik, eemalt on ta nagu tavaline 80ndate jalgrataste pakiraam aga lähemale minnes on see siiski erinev. Ehk lähen uurin seda ratast teinepäev veel ning katsun detailsemaid pilte teha.

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#5

See "lähemale minnes" on Sul hea nõks, mina kasutan ka sageli sama taktikat, annab üsna häid tulemusi! Aga läheneda tuleks ettevaatlikult, et ratast ära ei hirmutaks! Ja parem on läheneda tagant poolt, samas hobusele eest!Smile
Vasta
#6

Küsimus jalgrattaspetsidele. Kunagi veel sotsialismiajal üht statsionaarmootorit peale laadides silmasin aidanurgas ka üht küllaltki korraliku värvkatte all olevat jalgratast. Selle ratta juures oli eriline see, et kett oli tohutu pika sammuga, hammasrattal oli hambaid praegustega võrreldes üle ühe umbes . Millega oli tegu?
Kahetsen siiani, et suurest tagasihoidlikkusest ja mootorisaamise rõõmust mul niipalju ahnust enamaks ei jatkunud...

Tervitab Veteran.
Vasta
#7

"Tavaline samm" 1/2", pikem samm 5/8", kui hambaid "üle ühe", siis 1" sammuga kett. Kasutati näit. 30-ndatel peamiselt sportrataste juures, aga piltidelt on näha ka muudel ratastel, aga varajasematest aegadest. Lisaks veel varajasemad , nn "plokk-ketid", millede ratastel ka hambad harvad.
Millega seal täpselt tegemist oli, kes teab.
Ka siin foorumis oli hiljuti naiste ratas 1" sammuga ketirattaga, tundmatu asi.
Vasta
#8

Kasutan veel meeldivat juhust lisada siia pilt oma ketirataste erakogu paremikust. Esindatud on 1/2" , 5/8" ja 1" (2 tk) sammuga ketirattad.
Harkovi V -22 -ga neil otsene seos kahjuks puudub.
http://i33.tinypic.com/fneiok.jpg
Vasta
#9

(14-11-2009, 18:22 PM)kass Kirjutas:  Kasutan veel meeldivat juhust lisada siia pilt oma ketirataste erakogu paremikust. Esindatud on 1/2" , 5/8" ja 1" (2 tk) sammuga ketirattad.
Harkovi V -22 -ga neil otsene seos kahjuks puudub.
http://i33.tinypic.com/fneiok.jpg
Au ja kiitus! Just midagi taolist, kui alumises reas, seal oli. Kahjuks oli mu jalgrattahuvi siis sellisel tasemel, et ei vaadanud ratta marki.

Tervitab Veteran.
Vasta
#10

Kas toodeti ka veel sirge raamitorudega Harkovi naistekaid? Minu antud lingil on ju rattal porilauad, vändad, pedaalid, sadul ja leistang paistavad ka midagi sarnast, kuigi need vist on mõlemad erinevad.

Kõigile, kellele meeldivad/omavad vanu jalgrattaid või sääreväristajaid!

www.vanaisavokk.forumotion.com
Vasta
#11

(14-11-2009, 18:37 PM)Veteran Kirjutas:  
(14-11-2009, 18:22 PM)kass Kirjutas:  Kasutan veel meeldivat juhust lisada siia pilt oma ketirataste erakogu paremikust. Esindatud on 1/2" , 5/8" ja 1" (2 tk) sammuga ketirattad.
Harkovi V -22 -ga neil otsene seos kahjuks puudub.
http://i33.tinypic.com/fneiok.jpg
Au ja kiitus! Just midagi taolist, kui alumises reas, seal oli. Kahjuks oli mu jalgrattahuvi siis sellisel tasemel, et ei vaadanud ratta marki.

Kiitus mulle meeldib! Seepärast panen veel pildi pikasammuga ketirattaga naisterattast, vb isegi samast rattastSmile

http://lglsr.multiply.com/photos/album/1...as#photo=1


Kevinile - võta rahulikult! Peaaegu kõik jalgrattad on ühesugused - kaks ümmargust ratast, torud jne...Aga kõik jalgrattad ei ole Harkovis tehtud! Mina ei ole näinud sirgete raamitorudega Harkovi ja Minski tehaste naisterattaid. See muidugi veel ei tähenda, et neid ei võidud teha.
Vasta
#12

(14-11-2009, 01:57 AM)Kevin68 Kirjutas:  Vabandust OT eest, aga kas allviidatud pildi lingil on ka Harkovi tehase naisterahva jalgrattaga? Raamitorud on küll juba sirged, kuid ülejäänud detailid paistavad identsed olema..

http://fotoalbum.ee/photos/Kevin68/59810945

Niisugune naisteratta raam oli N.Liidu rattatehastes masskasutuses 1960-70ndatel aastatel. Millalgi enne olümpiamänge (1980.a.) raam muutus - kahvlitoru läks lühemaks ning ülemine ja alumine toru polhnud enam üksteisega paralleelsed, vaid väikese nurga all.

Kuna Riia oli siis rataste tegemise lõpetanud, saabus siia peamiselt Pensa rattatehase toodangut, milledel siltidel PVZ (slaavi tähed), hiljem ka ZIF.

Isiklikult arvan, et nimetet raam (ja ketiratas ja leistang ja porilauad) on 1960ndate lõpu või 1970ndate Pensa (PVZ) ratta omad. Seevastu pakiraam ja sadul ei kuulu selle ratta komplektsusesse - pakiraam on selgelt 1980ndate aastate oma, sadul aga 1930ndate tüüpsadul.

Minu emal oli selline 1974.a. ratas, kuni see ca 10 aastat tagasi ära varastati, sildil sinised tähed PVZ. Minu erakogus on praegu mitu sellist raami/jäänust, reeglina küll 1960ndatest.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne