Meenutusi Pärnu ühistranspordist
#41

Martti Kirjutas:Huvitav et VanHoolid ja Ajokki 8000-d läksid Rootsi "kolmandale ringile" = sõitsid Rootsis- sõitsid Pärnus- tagasi Rootsi.
Mis neist sai seal, kas lasti uuesti liinile või mis põhjus oli tagasi ostmisel?

Pole aimugi, kuid eks variante ole mitmeid. Need võisid minna edasimüügiks mõnesse 3.maailma riiki või varuosadeks või mõnele kohalikule eraisikule vms. Seda kuskilt konkreetselt välja uurida on ka päris keeruline.
Vasta
#42

mustninja Kirjutas:
Martti Kirjutas:Huvitav et VanHoolid ja Ajokki 8000-d läksid Rootsi "kolmandale ringile" = sõitsid Rootsis- sõitsid Pärnus- tagasi Rootsi.
Mis neist sai seal, kas lasti uuesti liinile või mis põhjus oli tagasi ostmisel?

Pole aimugi, kuid eks variante ole mitmeid. Need võisid minna edasimüügiks mõnesse 3.maailma riiki või varuosadeks või mõnele kohalikule eraisikule vms. Seda kuskilt konkreetselt välja uurida on ka päris keeruline.
Äkki säilitamisele nende unikaalsuse tõttu?
Vasta
#43

mustninja Kirjutas:
Martti Kirjutas:Huvitav et VanHoolid ja Ajokki 8000-d läksid Rootsi "kolmandale ringile" = sõitsid Rootsis- sõitsid Pärnus- tagasi Rootsi.
Mis neist sai seal, kas lasti uuesti liinile või mis põhjus oli tagasi ostmisel?

Pole aimugi, kuid eks variante ole mitmeid. Need võisid minna edasimüügiks mõnesse 3.maailma riiki või varuosadeks või mõnele kohalikule eraisikule vms. Seda kuskilt konkreetselt välja uurida on ka päris keeruline.
Rootsi firmal oli leping kasutatud busside müügiks Ukrainasse, muude vahenditega ei saanud plaani täis, Rootsist polnud vajalikke busse kohe võtta. Info allikas: NSR.
Vasta
#44

Regardman Kirjutas:Hetkega meenub mitte eriline maakonna Ajokki Vatlamäe liinilt, kus juhi taga aknal oli veel Barracuda poster Smile. Sellega sai ikka igal suvel sõidetud, muul liinil teda väga ei näinudki - oli ju Tõstamaa brigaadi bussiks.

See liin olnd minugi lapsepõlve sõiduk.
Hommikune Lihula-Tõstamaa-Pärnu
Lõunal Pärnu-Tõstamaa-Vatlamäe ja sama teed tagasi.
Õhtul Pärnu- Tõstamaa-Lihula
Sõitsivad onu Andres ja onu Mait. Viisid mind vanaema juurde ja vanaemaga koos poodi, nüüd minu lapsi vanaema juurde.... Süganud seda vahet paarisrakendis vaheldumisi vist juba üle kolmekümne aasta. Ca. 30 aastat mäletan neid mehi juba isegi.

Täna pärastlõunal kojukanti sõites tuli aga tollel lõunasel liinil tagasisõitev Pärnu buss vastu. "Mulgi Reisid"Rolleyes Imelugu, linnas nägin miskit liini "Atko Gruppi" sõitvat. Täitsa sassi ikka läind see asi uuel aastal. Lugesin küll millalgi lehest noist muudatusist.
Äkki Potsataja, tead täpsemalt? Mis toimub ja mis meestest saand?

loll on loll olla.
Vasta
#45

IIIFFFAR Kirjutas:
Regardman Kirjutas:Hetkega meenub mitte eriline maakonna Ajokki Vatlamäe liinilt ...
... Äkki Potsataja, tead täpsemalt? Mis toimub ja mis meestest saand?
Andrus ja Mait sõitsid seda liini 2008 aasta lõpuni (mõned viimased aastad oli lõunane Vatlamäe asendatud K.-Nõmmega), uuel aastal ei ole neid veel kohanud.
Ajokki oli see: http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/J/Jyvask...o.jpg/full (kahjuks pilti Eestis sõitvana minul ei ole). Nende viimane buss oli selline: http://photofile.ru/photo/parnubussipark...056583.jpg
Vasta
#46

Sääl ta on, Andrus uhkelt roolis.
Tolle sini-valgega olen isegi paar tuuri sõitnud. Harva küll, vahepeal kodumaalt ära ja viimased aastad ise autoga kulgenud. Mõnus nostalgialaks aga iga kord kui bussiga juhtunud käima. Nigut ajamasin tagasi lapsepõlve 30a tagasi. Miskit polnud muutunud peale kruusa vahetumise asfaldiks ja LAZi vahetumise miskiks kapitalistlikuks rämpsuks. Wink
Nüüd siis üks asi vist jälle ajalooks saand....Sad

PS. Eks muidugi oleks taadid kunagi pensile ka läind....


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

loll on loll olla.
Vasta
#47

Need punavalged Ajokkid hakkasid mulle isegi silma. 90ndate aastate keskel ja lõpul, olin siis alles laps, näis mulle too Vatlamäe vahet kurseeriv Ajokki hirmpikana... Teadaolevalt oli Pärnus isegi kaks seda tüüpi bussi. Nende aeg sai ümber käeoleva sajandi algul, kui 2001. aastal saabus siia uuemat tüüpi Ajokki. Tänase päeva seisuga on seegi juba vanaraud.
Vasta
#48

[quote='Mister X' pid='197450' dateline='1210884900']


Pärnu ATP kaheukselistest 260test ei tea ma midagi. Võimalik, et neid oli, aga sõitmas pole ma selliseid kunagi näinud. Aeg-ajalt suunati bussipuudusel küll linnaliinibusse maaliinidele, näiteks 1996. aasta 31. detsembril suundus sinine reklaamkirjades Ikarus 260 Lihulast Pärnusse.

Oma silmaga nähtud ja üles kirjutatud on: musta nr.-ga Ikarus-260.27 öli partii 5 tk gar.nr 355 kuni 359 ja valge nr.ga 2 tk üksikult tulnutena gar. nr 339 ja 427 !?! - Ikarus 256-te vahele pandud. Võib-olla oli neid uuemaid rohkem, kuid 1988-1993 ma ei sattunud kordagi Pärnusse.
Meenutuseks: Pärnus on olnud Ikarus-620 - 23 tk; Ik-260 - üle 100 tk;
Ik-260.27(2 ust) vähemalt 7 tk; Ik-280 - vähemalt 12 tk; maaliinidel
Ik-Lux -max 20 tk; Ik-255 - 51 tk; Ik-256 - vähemalt 41 tk.
Vasta
#49

(05-01-2009, 01:24 AM)IIIFFFAR Kirjutas:  Sääl ta on, Andrus uhkelt roolis.
Nüüd siis üks asi vist jälle ajalooks saand....Sad

PS. Eks muidugi oleks taadid kunagi pensile ka läind....

Kui teema esile võeti, pidin ütlema, et vist on Andrus & Mait siiski jälle "Mulgi Reiside" lipu all sama marsruuti lihvimas...
Something never changes! (vähemalt mitte niipeaWink )

Mul olnd juba aastaid olnud mõttes Margile (Soosaarele) uue etnofilmi aines ette sööta. Mõelda, sihuksed vennad, kes aastakümneid sama teed sõitnud. Mina olin pisipõnn vanaema seltsis poereisul üle 30a. tagasi nende meeste juhtimisel. On minu lapsed nendega vanaema juurde vaheajale sõitnud. Need on mehed, kes teavad selle trassi ääres (Lihula-Varbla-Tõstamaa-Pärnu) viimase 40 aasta jooksul vist küll iga inimest, nende lapsi ja lapselapsi. Sündimisi, pulmasid ja matuseid ja kariloomi, koeri-kasse ja naabrimehe joomahullust või mis iganes muud juhtumit mis külades ette sattunud.
Sihukeste meeste mälestustest saaks üsna vinged memuaarid kokku. Sarnaseid tegelasi kindlasti mujalgi kodumaal. Nemad lihtsalt ühed, keda mina tean kogu selle aja paarisrakendis samal liinil olevat olnud.

loll on loll olla.
Vasta
#50

(01-04-2009, 22:53 PM)PX03-68 Kirjutas:  Ik-260.27(2 ust) vähemalt 7 tk;

Üks ex. Pärnu kollane 260.27 on siiani alles ja asub Lehtses. See on siin juba varemgi mainitud 864ALT.

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#51

Kaheukseline Ikarus 1982 (Pärnu Kommunist):
http://potsataja103.users.photofile.ru/p...441320.jpg
http://potsataja103.users.photofile.ru/p...441866.jpg
1986 mingil ekskursioonil Pärnu rajoonis:
http://potsataja103.users.photofile.ru/p...750923.jpg
Ja üks Ikarus 256 1986. aastal:
http://potsataja103.users.photofile.ru/p...750969.jpg
(01-04-2009, 23:13 PM)IIIFFFAR Kirjutas:  ... Andrus & Mait siiski jälle "Mulgi Reiside" lipu all sama marsruuti lihvimas...
http://potsataja103.users.photofile.ru/p...272935.jpg
Vasta
#52

Mis buss see sihuke üldse on? Pärnu kandis pole enne "reformi" sihikesi näind...
[Pilt: orig_19369873_myPc.jpg]

loll on loll olla.
Vasta
#53

Kui võtta nõukogude perioodil busside keskmiseks ekspultatsioonieaks bussiparkides 9-10 aastat, siis võime arvestada, et need esimese satsi 1-0-1 uksesüsteemiga IKARUSed kanti maha kusagil 1991. või 1992. aasta paiku. Igatahes 90ndate keskel olid nende maised sõidud Pärnus sõidetud.

Sama juhtus teiste linnaliini-IKARUStega, mudelid 260 ja 280. Loogiliselt võttes ei toodud siia Ungarist uusi busse enam pärast 1990. aastat. Nõnda sõitsid kõige uuemad IKARUSed Pärnus kuni 8 aastat (Pärnu vabanes "kollastest" mais 1998). Järelikult olid vaatlusalused masinad veel küllalt uued, ent näisid olevat üsna läbitrööbatud välimusega.
Vasta
#54

(04-04-2009, 18:51 PM)Mister X Kirjutas:  Kui võtta nõukogude perioodil busside keskmiseks ekspultatsioonieaks bussiparkides 9-10 aastat, siis võime arvestada, et need esimese satsi 1-0-1 uksesüsteemiga IKARUSed kanti maha kusagil 1991. või 1992. aasta paiku. Igatahes 90ndate keskel olid nende maised sõidud Pärnus sõidetud.

Sama juhtus teiste linnaliini-IKARUStega, mudelid 260 ja 280. Loogiliselt võttes ei toodud siia Ungarist uusi busse enam pärast 1990. aastat. Nõnda sõitsid kõige uuemad IKARUSed Pärnus kuni 8 aastat (Pärnu vabanes "kollastest" mais 1998). Järelikult olid vaatlusalused masinad veel küllalt uued, ent näisid olevat üsna läbitrööbatud välimusega.

1-0-1 ustega ikarust tahaks näha küll Big Grin.
Vasta
#55

(02-04-2009, 22:33 PM)IIIFFFAR Kirjutas:  Mis buss see sihuke üldse on? Pärnu kandis pole enne "reformi" sihikesi näind...
See on SOR. Tðehhis neid vorbitakse ja erilist hinda nende eest ei küsita, mikstap pole mõtet ka erilisi mugavusi sealt otsida. Viimase aasta jooksul on neid kodumaale terve pinu siginenud.
Vasta
#56

1-0-1 ustega ikarust tahaks näha küll Big Grin.
[/quote]
Sa ju saad tegelikult aru küll millisest Ikarusest jutt.Aga miks tasub targutada ja olla nii ülbe?Kas tähelepanu wajadus nii suur?

Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#57

Tegelikult on Regardmanil õigus - kui olla ülitäpne, tuleb märkida nende IKARUSte uksesüsteemiks 2-0-2. Aga täpsus on eelkõige kuningate voorus.
Vasta
#58

(05-04-2009, 04:15 AM)oxygen Kirjutas:  
(02-04-2009, 22:33 PM)IIIFFFAR Kirjutas:  Mis buss see sihuke üldse on? Pärnu kandis pole enne "reformi" sihikesi näind...
See on SOR. Tðehhis neid vorbitakse ja erilist hinda nende eest ei küsita, mikstap pole mõtet ka erilisi mugavusi sealt otsida. Viimase aasta jooksul on neid kodumaale terve pinu siginenud.

Ja sõidab see minu teada maakonnaliini Vändra ja Tori kandis, mitu puhku Tori vahel mulle vastu tulnud.
Vasta
#59

(01-04-2009, 22:53 PM)PX03-68 Kirjutas:  Oma silmaga nähtud ja üles kirjutatud on: musta nr.-ga Ikarus-260.27 öli partii 5 tk gar.nr 355 kuni 359 ja valge nr.ga 2 tk üksikult tulnutena gar. nr 339 ja 427 !?! - Ikarus 256-te vahele pandud. Võib-olla oli neid uuemaid rohkem, kuid 1988-1993 ma ei sattunud kordagi Pärnusse.
339 kandis algselt numbrit 8783EAO ning müüdi aprillis '97 Tapa Bussile. Omanikuvahetusega seoses tuli ka uus registrimärk 864ALT. Umbes selle ajani oli buss Pärnus tegev. Teine kaheukseline kandis numbrit 8863EAP ja müüdi Venemaale oktoobris '96. Päevaks-kaheks sai ka numbri 201ALE. Need on ainsad kaheukselised 260d, mis peale 92. aastat Pärnu ATPs liiklesid. Kui nüüd näpuga järge ajada, siis oli tegelikult selliseid kolme bussi jagu veel. Rakvere ATP 833HAB ja Harjumaa Liinide 295AGZ ja 539AHP olid samuti kaheukselised 260d, mis käisid läbi Pärnu ATP bilansist. Samas suure tõenäosusega need bussid kordagi Pärnu ATP all liinil ei käinud ja müüdi peatselt edasi idamaadesse.
Vasta
#60

(15-05-2008, 21:28 PM)Mister X Kirjutas:  Muljetaks veel veidi Pärnu bussipargi mineviku teemal. Ehk pakun kellegile äratundmisrõõmu.

Ikaruste ülemvõim linnaliinidel kestis kuni 90ndate keskpaigani. Kuigi enamus neist olid valdavalt kollased või oranzikamat tooni, jäädvustus nii mõnigi Ikarus oma eripärade tõttu minu kui algklassilapse mällu. Peab mainima, et eriti huvitava tooni said kaks 260et, millest reklaamibüroo kirjades valge isend on talletatud ka pildile:

http://photofile.ru/users/parnubussipark...nImageLink

Lõõts-Ikarused kippusid teenistusperioodi lõpuks suurem koormuse tõttu "ära vajuma" - paljude busside keskosa vajus maale ohtlikult lähedale. Seepärast asendati 280tel vanu lõõtsu uute lõõtsadega, mis olid aga sinised. Tekkisid sini-mustad hübriidid.

Esimene läänemaine linnabuss saabus Pärnu kanti 1993. aastal.

http://photofile.ru/users/parnubussipark...7/#breadcr

Tegemist oli Scania CR111 seeria bussidega, mis kujutasid endast legendaarse CR112 eelkäijat. Peale punase isendi oli Pärnu ATPl ka vähemalt üks samasugune, ent roheline aparaat. Kirjut masinaparki täiendasid veel kaks Volvo BR10 VanHooli. Need paistsid sel ajal silma võrdlemisi mugava salongi ning müratu sõidu poolest. Pildil kujutatud Vanhoolil oli valge kaheukseline paariline.

http://photofile.ru/users/parnubussipark...3/#breadcr

Eraldi etapi Pärnu linna ühistranspordi arengus moodustavad mitmesugused Volvo B10Med ja lõõtsaga Säffled. Originaalis olid nad reeglina punased. Umbes 1997. aastal Pärnusse saabunud kolmeukselised B10med kadusid üsna ruttu, ent lõõts-Säffled liikusid veel lähiminevikuski. Seda tüüpi lõõtsversioone iseloomustab kitsenev tagaosa nagu vanadel Gohtha trammidel, samas tuleb miinusena märkida üsna suurt mootorimüra.

Isiklikult pean parimateks bussideks Scania 112eid, mille järglased teenindavad Pärnu linnaliine tänaseni. Varajased 112ed olid voldikustega nagu Ikarusedki ja sinist värvi. Leidus ka kaheukselisi busse.

Koos esimese punase Scania CR111 tuli ka veel rariteetsem elukas, nimelt Scania CR110L, tegelikult midagi 110 ja 111 vahepealset, tagumine uks oli lai voldik ja esimene kitsam, kahest poolest. Seda on siin ekslikult CR 111 peetud roheliseks nimetatud, tegelikult oli sinine mis sinine. Õiget pilti ei ole, otsisin sarnase masina lingi. http://www.angelfire.com/creep/trancemaster/110.html
Tehaseaasta oli sel aparaadil 1970. Kere kuju oli nagu kopli tramm - eest ja tagant pea identne. Eriline relv, süda läheb siiani soojaks kui meenutada. Kui punane 111 kohe liinile läks, siis 110 oli ikka päris otsas ja enne sõitma pääsemist tuli 2- kuuline kere kapitaal ette võtta. Ükski terve mõistusega juht seda vanarauahunnikut omale ristiks kaela ei tahtnud ja siis võtsime poisikese õhinaga koos paarimehega asja käsile. Krt, masin oli vanem kui mina! Buss sai numbriks 674 ADI (? ei mäleta enam). No sõita oli võrreldes Ik260 ikka bro küll. Soe. Kerge rool. Vihane mootor. 2-käiguline automaatkast. Õnnetuseks oli seda rõõmu kaheks kuuks, siis andis saba käigukasti õlipump. Arvatavasti sai pumbale saatuslikuks koonerdamine sest õiget Dexron II automaadi õli ei antud ja kästi sisse kallata mingit vene solki. Meie (juhtide) protesti peale saadeti pikalt ja teatati et mis sa tatt mölised, kõlbab ju küll. Takkapihta pidasid tolleaegsed töökoja ja garaaþi võllid oma otsatus tarkuses aga 2000 FIM suurust väljaminekut röögatuks priiskamiseks ja nii ta seisma jäigi ja kanti lõpuks maha. Kere poolest oleks võinud siiani sõita.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne