NSU 201 Z
#1

Kirjutan siia veidi NSU kahetaktilisest mudelist Z.
2-taktilised mudelid ilmusid NSU tehase toodangusse 1930-ndal aastal Z -mudeli nime all (Z - viitas 2-taktilisele, saksa keelest zwei). Mudeli sarjas Z oli 3 eri kubatuuriga mudelit - 175 , 200 ja 250 ccm ja mudeli loojaks oli NSU tollane peakonstruktor Otto Reitz.
250 ccm mudelit 251 Z toodeti väidetavalt 255 tk ja ainult ekspordiks. Üks säilinud teadaolev 251 Z on Austrias. Neid 250 ccm mudeleid on müüdud ka Eestis, selle kinnituseks on a/s Tormoleni reklaam
http://i28.tinypic.com/jicqxj.jpg
ja Eestist leitud silinder, pea ja kolb
http://i27.tinypic.com/25kq5bn.jpg
http://i29.tinypic.com/2ik9n4k.jpg
http://i25.tinypic.com/2l9ocat.jpg
http://i28.tinypic.com/6jhc9x.jpg

Panen siia reklami saksa NSU - spetsialisti Lutz Seyfarti kodulehelt
http://www.nsu-greifzu.de/PDF/175_201z.pdf
et oleks näha, millest jutt käib. Lutz on taastanud ka ise mudeli Z 201.

Eelnevalt reklaamilt on näha, milline peaks mudel Z olema, järgnevalt võib vaadata, millest oleks soov eespool toodud tulemust saavutada
http://i48.tinypic.com/70zz13.jpg
http://i50.tinypic.com/jk96di.jpg
Nagu võrdlusest näha, mõned osad on puuduRolleyes
Lohutuseks niipalju, et üht-teist meil Eestis siiski leidub, mõndagi on teada ka kaasfoorumlaste kambrites olevat. Üks "suhteliselt" komplektne 201 Z on olemas ksf! Armexil
http://i49.tinypic.com/vwtpmv.jpg
http://i48.tinypic.com/2ihx8wo.jpg
Esmapilgul tundub tsikkel "enam - vähem", hädapärast saaks sellega ehk sõitagi, AGA....lisaks sellele, et masin on saanud kõvasti vett ja vilet (raami ja käigukasti alust karpi on keevitatud ja vaja uuesti keevitada, silinder aetud kõvasti jämedamaks ja oleks vaja veel lasta, siduri ketiratta hambad täiesti kulunud jne) on ka paljud originaalosad puudu või asendatud võõraste tükkidega või omavalmistatud (tagaratta ketiratas (14 hammast väiksem), jalatoed, esihargi vedrustuse liigendid, ketikaitse ning siduri/mootoriülekande plekkkate. Sadul ja lenkstang kogu täiega on pärit vene 125 ccm masinatelt, karburaator vene K-seeria, traktori käivitusmootori magneeto tuled puudu. Lisaks ka porilaudadest ei ole suurt asja ega seost selle mudeliga. Puudu akualus ja tööriistakast, kindlasti jäi midagi mainimata.
Aga lisaks sellele mere - või mis-iganes rohelisele või sinisele Z-le on lgp. ksf! Armex põhjaliku mehena soetanud endale veel nii mõnegi Z - mudeli jäänuse, mõned neist ka siit foorumist läbi käinud, näit
http://album.ee/node/20794869/50189597
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=29427
Lisaks minule ja ksf! Armexile on veel Z - mudeli huviline ka ksf! Gruppen, kelle masina detailidest on ka siin foorumis juttu olnud.
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=26890
Seega teame me praegu 6 Z mudeli raami eri aastatest ja 4 201 Z mudeli mootori jäänustest. Lisaks veel ühe 251 Z mudeli silindrist. Pole meil aga teada ühtegi 175 ccm Z mudeli mootorist, kuigi valmistati 200 ja 175 ccm mudeleid mõlemaid ligikaudu 4000 tk. Algselt oli 175 ccm mudeli silinder ja silindripea ühes tükis malmist valatud, nn "umbsilinder". 251 ccm mudelil pidi olema veidi teistsugune raam, 200 ccm tsikli raami vahele 251 Z mudeli mootor poleks minu arusaamist mööda mahtunud, karter peaks olema veidi suurem kui 201 mudelil.
Sellega praegu lõpetan esimese postituse, järgnevalt võivad kõik lugejad pakkuda meile Z mudelite osi ja lisada asjalikke ning rumalaid kommentaareSmile, mina kirjutan ka vb edaspidi juurde.
Vasta
#2

Nagu oli karta - ei vaimustuskilkeid, ei kadedusohkeid, ei teenitud tunnustust, et ...sa kass oled ikka vinge vend ja kõva tegija. Aga pole hullu, oleme sellega harjunud ning jätkame pärlite pildumist, ütleme - vanamootorratta huviliste ette.Smile
Ega see teema siin keskkonnas eriti kedagi ei puuduta tõesti peale Armexi ja Gruppeni. Kuigi paistab, et neid Z mudeleid on Eestis ikka olnud. Ja ilmselt kohapealt uutena ostetud. Tormoleni reklaami järgi maksis 175 Z 630.- krooni (ilmselt ilma tulede, signaalita ja akusüsteemita ning vähemalt algselt nikeldatud, erinevalt 201 ja 251 Z kroomitud "paljasosadest) ja 251 Z 760.- Samas reklaamis on selle hetke võimsaima mudeli, 601 TS hinnaks kirjutatud 1270.- krooni. Eks uudse, odava ja lihtsa mudeli ilmumine koos hea reklaamiga kutsus ilmselt ostma. Vb oli ka mingi riigiasutuse ostuga vms tegemist (nagu ksf! Heiki väitel DKW 200 Luxus oli Eesti Postis kasutusel). Samuti on ka meil liikunud (ja siiani olemas) mõningane hulk neid suuri 4-taktilisi 501 ja 601 TS mudeleid, mida küll toodeti palju pikema aja jooksul (501 vist 5 või siis 6 aastat ja 601 9 aastat, kuni 1939-ni) võrreldes Z -seeria napi 3 aastaga. Ei usu, et neid vanu ja väikeseid 2-taktilisi oleks siia sattunud peale 1945 Saksamaalt sõjasaagina tooduina või WH ridades. Need väikesed 2-taktilised sõideti ikka üsna ribadeks ja pole ime, et neid meil sõidukorras teada pole. Pole ka saksa NSU - tsiklite tabelis, kus on kirjas üle 200 NSU mootorratta. Kuigi näit. eespoolnimet. Lutzil on täiesti ideaalkorras masin taastatud.
Pole meil paraku ka sealt 30-ndate alguse NSU-de väiksematest 4-taktilistest mudelitest (251 ja 351 TS) eriti midagi säilinud, ei oska ka hetkel kirjutada, palju neid üldse toodeti ja mis maksid, et saaks võrrelda jällegi Z mudeli vastavate näitajatega.
Igatahes Z mudelid siin käigus olid. Minu ja Gruppeni ning üks Armexi raam on suhteliselt varajased, ilmselt olid lausa 1930 toodetud (alustati tootmist viimases kvartalis 1930), pole jällegi enam raaminr peas hetkel. Armexi sinakas-roheline ja teised raamid on juba uuemad ja väikese pisierinevusega.

Miks mulle üldse tuli selline rumal tahtmine hakata selle Z mudeliga tegelema ? Eks ole siin foorumis üldse sellised omamoodi imelikud tegelased koos (nagu tänagi ksf! Onumeelisega üle kordasime jutu sees). Aasta tagasi ei teadnud ma sellest z mudelist eriti midagi, aga näed, nüüd on juba elutähtis teema! Muidugi aluseks sai selle vist millalgi L-Virust tulnud raami minu kätte sattumine . Samuti on mul sama ajajärgu 501 TS mudel olemas ning see Z oma suhteliselt ürgse olemisega sobiks stiililt ilusasti sinna juurde. Subjektiivse tegurina veel see, et vanemad "projektid" on juba ära tüüdanud, tahaks uusi teravaid elamusiToungue.
Vähe kainema mõistusega inimesele ilmselt tundub asi üsna lootusetu, kuigi on kangeid mehi, kes mingi mutri ümber on masinaid valmis ehitanud.

Mis siis puudu on ?
Põhiline mure on bensupaak, rattad ja mootor. Kuigi käigukasti minu ilusal ülevaatlikul pildil pole, siiski arvan, et sellega erilist probleemi pole. Analoogne kast käis ka esimese otsa 4-taktilistel 201 ja 251 OSL mudelitel (küll teise kinnitusega ja vb veel mõnede erinevustega) ning ka ZD mudelitel, mis tuli peale Z mudelit. Midagi on uuematest kastidest olemas ja midagi vist ka Z kastist mulle tulemas.
Ratastega on nii, et tegelikult sobivad ka mõned teised rattad, mis ümmargused on, muidugi katsub ikka õigeid otsida, sama lugu ka näiteks esiporilauaga. Tagaporikaid on koos raamidega (kuigi tavaliselt tagumised ärakäivad otsad on kuhugi igaveseks ära käinud) aga esimestest on puudus.
Mootorit ise ei tee, kuigi korra oli selline mõte ka. Nüüd valab juba iga teine ksf! kodus alumiiniumi süldivormi, asi see karter valada pole. Väntvõll peaks ka järgmise ZD mudeliga sama olema. Silinder muidugi oleks vajalik, on olemas 251 silinder aga plaan ikkagi 201 koguda/teha.
Pisiasju - pudi padi on võimalik järgi teha, kui oleks mille järgi teha. Näiteks sadul. Oli täna just DKW sadulast foorumis juttu.Sellist nahkkattega viltalusega sadulat z mudelile teha poleks eriline kunst, aga pole millegi järgi teha ja nii on vb mõtekam lihtsalt Minski nahksadulast midagi aretada. Ka jalatugesid/raudu poleks vist eriti keeruline teha, aga pole jällegi eeskuju, jne.
Pidin hakkama juba piduripedaali ja esihargi pudinaid Armexi omade järgi tegema, aga käinud viimati ksf! Armexi raudvara inspekteerimas, meenus mulle hiina muinasjutt, kus ema lausus rahustavalt näljasele lapsele, kes kanamuna söövat isandat silmadega õgis : ära muretse, pojake, ega onu pole pühvel, et terve muna ära sööb, küll jääb sinulegi!
Loodan minagi, et kui lgp. Aramex ka 2 Z mudelit kokku komplekteerib, ikka jääb tal midagi üle teistelegiRolleyes. iseasi on, et palju olulisi pisiasju on puudu temalgi.

Nii. miks ma seda kõike kirjutan - igav on! ja tööd ei viitsi teha!
Panen siia lõppu veel poolakate NSU lehel oleva Z mudeli pildid, masin on üsna heas komplektsuses, puudu paraku jällegi õige sadul ja jalatoed.
Ja iga asi seda aadressi ei ava, näit. vist firefox, aga mõned asjad avavad ikka.
http://www.nsu.motocykle.org/gallery/album452/117612_f

Kuna hulga tarka juttu jäi veel üle, rumalast rääkimata, siis kirjutan vb edaspidigi.
Vasta
#3

Ma pole nii suur jutumees ja olen nii aeglane kirjutaja et niiiiii pikaaa jutuuu kurjutamiseks kuluks mitu tundi.Aga " targad paberid"ütlevad et minu raam nr.847566 on aastast 1930
nr.847626 sama
nr851838................1931
847432 kuni853157 aasta 30/31 251Z
845785......847697aasta 30 201Z
847698......853823 aasta31 201Z
846690......847698 aasta 30 175Z
847702......854008 aasta 31 175Z
Mida ütlte selle peale , on õige vale.Tuleb välja et raami nr ei ütlegi meile
ratta õiget mudelit ainult et on Z ja köik,
edasi mõista,mõista mis on?Või on see mis mootori saad.
Veel Z mudelitest
251z tootmine 1930 kuni1933
201z............1930....32
175z............1930....32
Z-i asjatundjad võtke sõna.
Vasta
#4

(28-12-2009, 23:55 PM)Armex Kirjutas:  845785......847697aasta 30 201Z

846690......847698 aasta 30 175Z

Mida ütlte selle peale , on õige vale.Tuleb välja et raami nr ei ütlegi meile
ratta õiget mudelit ainult et on Z ja köik,

No minu raam peaks olema 846930, tabeli järgi järeldan sellest, et raam valmistatud 1930 ja peal on olnud kas 175 või 200-ne mootor. Kuna kahesajase silinder tuli samast kohast välja siis võiks arvata, et tegemist oli kahesajasega. Esiotsa ma lohistasin ära, muidugi on mul selle võrra raskem midagi teha, et kõigepealt pean ma "võltsima" ka raami esimese otsa, esihargi kinnitusega. Kuna isand Kass (kes muuseas ongi überlahe meesWink ) pani teema püsti siis ma teen enda kooslustest natuke paremaid pilte (näiteks ka paagist, selle kuldtriibutusest(mis on iseenesest natuke imelik vistRolleyes ) ja kindlasti ka esiotsast) ning siis saaks jälle natuke edasi veeretatud seda teematSmile
Kui midagi veel meelde torkab siis kirjutan veel!
Vasta
#5

Nende olemasolevate NSU raaminr ja aastakäikude tabelitega on tõesti nii, et eri mudelid ei ole üldjuhul raaminr järgi üheselt tuvastatavad. Aga ka nendes Z mudelite kohta äratoodud raaminumbrid ei kattu aasta lõikes 175 ja 200 üks-ühele, 251 omad on lausa numbrite järgi määratavad, et 1932 - valmist. 13 tk, 1933 - 10 tk, ülejäänud 255 - 23 tk tehti 1930-31.
Ka näit. TS seeria puhul ei saa raaminr. järgi eristada 1930-31 tehtuid. Üldse alustati Z ja TS mudeleid vist 30-nda sügisel tegema.
Kus kohast sakslased need raaminr. andmed NSU-de kohta algselt võtnud on, ei tea. mootori nr. kohta üldiselt andmeid ei ole, ainult mudeli sees seeriate kaupa võib piirnumbreid leida ja varuosade kataloogidest ka. (mudeli seeria selline, raaminr/mootorinr alates.. kuniraaminr/mootorinr).

Mis mudeliga siis antud Z raamide puhul tegu? - küsib ksf! Armex.
251 peaks olema veidi teise raamiga, nagu eelpool välja pakkusin. Jämedama silindri tõttu peab karter olema suurem ja seetõttu raamiharude vahe (kuhu kinnitub karter) peab olema veidi suurem kui 201 oma. Kas 175 on sama karter (loogiliselt ei tohiks olla) ja raam kui 201-l, ei oska öelda, kuigi varuosade kataloogi järgi jääb selline mulje.
Nagu eelnevalt mainisin, olid 175 mudelid vähemalt algselt nikeldatud, mitte kroomitud nagu 201 ja 251. Raamil küll galvaanikat pole, aga ikkagi üks näitaja.
Ja mis meil mootorite kohta on olemas/teada - 4 silindrit ja 3 karterit 201 mudelitele ja üks silinder 251 mudelile. Kas neid 175-seid Z-mudeleid siin üldse eriti liikus ? Ilmselt polnud hinnavahe eriti suur 175 ja 201 vahel (kuigi 175 oli kindlasti odavam puuduvate tulede , signaali jms tõttu), samas puuduvad tuled ilmselt olid ostmise juures ikkagi miinuseks. Samuti vanatüübiline umbsilinder ja veidi väiksem võimsus. Küsimus - millise tsikli ostaksid Sina, kas 175 või 201 Z ? Peale odavama hinna ei räägi 175 kasuks mitte midagi.

nende Z mudelite raamide kaelaosad on vanemate ja uuematel raamidel veidi erinevad, nagu ksf! Armexiga täheldasime. See paistab nende raamide nõrk koht olevat, minu raamil on valatud kaelatükk pooleks, ksf! Gruppeni raamil küljest ära ja puudu. Hilisemad tükid (1931?- )on veidi muudetud kujuga, ilmselt siis parendatud , moderniseeritud variant.
Vasta
#6

Hüva uut!
[Pilt: nsu201001.jpg]
Mingi tsingi või tina jäänus. Ei viitsinud kraapida - käpad külmetasid ja ninast voolas tatti.
[Pilt: nsu201004.jpg]
keskel triip, kuldne originaalis (olnud). Mujal pole mitte.
[Pilt: nsu201006.jpg]
Ka mina mõtlesin valamistöödele. Mingi vända raibe on olemas. vänt. Kas ka sobiv.. Süldivormi päris ei valaks, traktorijaama treial valas oma M-400-le ise kolvid ja sõitis nendega kuni Þiguli- avtomobiilini 1982 aastal. Tema tegi vormi "valumullast" mille sisse siis sauhhh ja valmis, valas. Pärast töötlus poleks enam kõige suurem probleem, ma arvan. Aga kuskohast leida müütilist "valumulda"? Kui ma kolm aastat tagasi Eesti keemiapoode läbi helistasin ja seda "mulda" otsisin siis... reaktsioonid olid samased kui loomaaiast lindu, lõbulindu, tellida.
Ja lõpetuseks ka üks hägune pilt, tundub, et NSU esihargist.
[Pilt: nsu201016.jpg]
kas ka sobib ei tea, vasakpoolne para. hoob samodelkin, lenksud peal ja võltsitavad. Saaks esiotsa- raamikaela joonised, teeks uue ja paigaldaks raami mingitele velgedele. No neid nagu oleks ja nagu ei oleks ka. Ses mõttes, et midagi nagu on ja midagi oleks nagu saada aga noh... eks näis. Keeruline värk ja tsiteerides lemmikseriaali pealkirja : stawka wieksza niz zycie!Big Grin
Vasta
#7

Soovin ka selle teema lugejatele Head uut aasta! (ja ka mittelugejatele, aga neile veidi vähem)

Paagist: paak on tõesti mingi "hõbedase" materjaliga kaetud, kas on tina või tsink, ei oska öelda. Tsingil ootaks nagu paremat korrosiooniga võitlemist. Omal Z mudeli paaki jätkuvalt ei ole, aga sarnase kihiga on mu 31-se aasta TS mudeli paak värvi alt kaetud, aga roostelaike on hulgas, seepärast ei julge seda tsingiks pidada, pole samuti eriti uurinud seda teemat.
Ksf. Gruppeni kuldne triip piki paaki peaks olema on jootejälje messing, mitte dekoratiivelement. Pakukski siirast huvi, kas musta värvi alt mingeid muid toone ei paista? Ilmselt mitte. Paagi värvilahendused ka veel tume teema, poola piltidelt ja ka eelpool nimetatud Lutz´i algsel variandil oli kollaste põskedega ja pruunika/punasega paak, nagu minu TS mudelil. Lutz´i hilisemal versioonil on aga siniste põskedega ja kroomitud paak. Ka ksf! Armexi sinakal rattal on olnud kroomitud paak, samas see "kuldne jootetriip on praeguse värvkatte alt selgelt eristatav ja ka kroomi alt oleks see kerge vagu näha olnud vb.
Armexi hilisemal raamil, mis uuema tüübi embleemi järgi peaks jääma aastasse 1932? (Armexi uuritud raaminr. järgi väidab selle olevat 1931) on paak ilmselt olnud täiesti must, üks pool säilinud hästi ja embleem aimatav, teine pool üsna koledas roostes.

Gruppenile "valumullast" - tavalise liiva sisse, võib muidugi ka kasutada mingit "erilist, näit. Viljandi lossivaremetest toodud erit spets liivaToungue".
Keerulisemate detailide valamisel kasutatakse ka mingit kemiat, mis tahkestades seob valumulla või liiva kokku, et vorm laiali ei pudeneks. Varem kasutati vist ka masuudiga segatud liiva (kuumutati/põletati) ja vesiklaasiga segatud liiva, vb fantaseerin ka praegu veidi, ise pole sellist tegemist näinud. Kuna alumiiniumi valamine on populaarne, siis lisan, et ka teatud inglise vanatsikli ajakirjas (mille nimi mulle seoses skleroosiga ei meenu) oli millalgi artikkel alumiiniumi valamisest, valasid seal mootoriülekande kaant vist. Aga selle tähtsa faktiga pole ilmselt meie lugejatel midagi peale hakata.
Vändast - ise arvan, et Z mudelil ja ZD mudelil, mille pildi Gruppen eelmises postituses lisas, on üks vänt. kindel ei ole, ZD osadekataloogi ei ole näinud.

Gruppeni esihargi pildist ei saa täpselt aru, kas tegu on vanema tüübi hargiga, ülemine osa justkui uuema moodi (vb ka mitte). Kui võllid on kõik läbimõõduga 10 mm, siis peaks sobiv olema küll ja eks võib ka uuema panna, kui külge istub.
Vanatüübi lenks on lihtne teha, sellega ei tohiks probleemi olla, 2 painet ja valmis.

aastalõpp tõi ka rõõmustava kirja eespool korduvalt mainitud Lutz´ilt Saksamaalt (olin juba lootuse kaotanud), milles ta lubas vastavalt võimalustele kaasabi osutada (seda siis peamiselt tarkvara poole pealt). Arvas ka, et kui Eesti Saksamaast väga kaugel ei ole, siis saaks ka ehk üht-teist laenata koopiate tegemiseks, tea kas 2000 km on kauge või mitte?Smile
Vasta
#8

nii. kirjutan siis uuesti. arvuti tegeleb reetmisega. triip paagil on ühepaksune ja laiune, osaliselt kulunud. kulunud kohtade alla, vähemalt tundub, et midagi muud näha poleRolleyes paagil muid värvikihte tuvastada ei ole suutnud. ilmselt originaalvärv ikkagiSmile
kui masuudiga liiva segada siis peaks hakkama saama. igastahes katsun järgi proovida kui lumi liivahunniku pealt ära sulab. Viljandis lossimäelt vist ei või hankida - panevad muinsuse röövi eest veel istuma.
esiotsast kehv pilt jah, üritan paremini teha - tõotan pühalikult. minu arvates see tühine 2000 km pole küll kauge maa. omad huvid ikka kõigepealt! ja kui kolme peale koopereeruda siis peaks ehk ka välja mängima see. ka tarkvaraline tugi ma usun oleks toeks ikka.aga homme kirjutan uuesti - kuradima rüperaal on juba kolm korda saboteerinud selle postituse saatmist. rohkem ei viitsi enam uuesti trüükkida. ehk läeb õnneks.
Vasta
#9

Nii, kirjutan ka uuesti. Vaevalt, et see mämmutamine siin kedagi eriti huvitab, aga ega teil muud ka eriti lugeda ei ole!Toungue Ja usun, et vähemalt minul, Gruppenil ja Armexil on siin nalja nabani.

Paagist veel - panen siia Armexi "rohelise" ratta paagi pildid. Paagi põsed tundusid mulle algselt kroomitud olnud (andsin paagi lolli peaga juba Armexile tagasi, oleks pidanud endale jätmaRolleyes). Sellist varianti pole teistel kohanud (Lutzi versioonil põsed sinised, pealmine osa kroomitud). Armexi paagi alune (kas ainult alune?) paistab samuti olevat selle hallika/hõbedase kihiga kaetud. Kuidas kroom ja see teine kiht koos saavad paagil olla , lisaks ei paista ka paagi pealmisel osal kroomi jälgi. Vb see kroomi pakkumine Armexi paagile on ainult minu rikutud fantaasia vili?
Lisaks paistab paagi peal (keskmine pilt) paagipoolte kokkujootmise jälg (see peaks olema see "kuldne triip" nagu ka Gruppeni paagilSmile. Selle triibu jälg samuti välistaks minu arvates selle, et paak pealt oleks kroomitud olnud (siis oleks see jälg hoolikamalt peidetud olnud.
Midagi näitaks Armexi paagi kallal nokkimine ja värvi all urgitsemine, samuti põlvekummide aluste plaatide eemaldamine ehk.
http://i49.tinypic.com/2lj47wm.jpg
http://i45.tinypic.com/ay7fav.jpg
http://i46.tinypic.com/102tod1.jpg

Alumiiniumi valust Gruppenile - ära seda masuudiga segamist väga tõsiselt võta, vist rääkis mu kadunud onu. Selle olemus vist oleks, et masuudi/liiva vormist põletatakse masuut välja, et jääb mingisugume kõva kärg alles.....
Panen vist ühe postituse selle ajakirja The Classic Motocycle jutust alumiiniumi valu teemasse, seal inglased teevad ka immutatud liivavormi oma häda, on mainitud CO2 toimel tahkestuvat vaiku? (ingl. keeles - resin).
Sellist keemiat kasutatakse valuvormide juures ka eestis, näit. vist ka Valtus. Üldiselt on valukohtades korraliku mudeli olemasolul valamise tellimine üldjuhul lihtsalt kilo hind.

Panen ka mõne pildi esihargist, kuna sellest oli jutt, ka lenks ja ilus läikiv vedruCool peaks olema näha piltidelt

http://i49.tinypic.com/2h352cp.jpg
http://i45.tinypic.com/29fp6pf.jpg
http://i48.tinypic.com/kdondc.jpg


Proovisin pakiraamile Boschi tagatuld , vanemat JN3 mudelit, augud klappisid ilusasti, järelikult on õige asi (kataloogis tulede kohta kirjas pole)
http://i48.tinypic.com/x5sigg.jpg

Raami kaelast ka juttu olnud, Gruppeni raamil puudu (kindlasti puruks läinud).
Vanema tüübi 1930 - ..? kaela osa on olnud liiga nõrk, ka minu raamil on alumine pool pooleks, Armexi vanimal raamil on sinna peale hullult keevitusmaterjali määritud (järelikult keevitada kannatab). Lisan pildi vanemast ja uuemast (parandatud/tugevdatud) kaelast ja oma raami "praost", minu raamil on alt murdunud ka hargipöörde piiraja.
http://i45.tinypic.com/9hpgyg.jpg
http://i48.tinypic.com/2wpnf2h.jpg

Üks oluline põhjus veel, miks üldse selle Z - mudeli teemaga tegelen - om olemas summuti, kahju oleks seda raisku lasta minnaToungue. Muidu võiks samale raamile katsuda sättida ka järgmise mudeli ZD asju (oleks vb võimalik mootor saada), aga kust võtta teine summutiSmile. Minu sumpsil küll kalasaba otsast ussitanud, aga sobib vanema tüübi OSL mudeli ots ja neid tublid idaeurooplased valmistavad ka tänapäeval.
http://i49.tinypic.com/11grjuh.jp
Veel on võimalik kasutada teiste NSU mudelite mõningaid osi, näit piduri/siduri heeblid on samad T, TS ja Quick ning Pony mudelitel
http://i45.tinypic.com/eki0yc.jpg

Ka esiratta asemele kannataks panna OSL 201/251 ratas, esiharkide laius on üks, OSL mudelite rummudel on ka spidomeetri ajam (erinevalt Z mudeli ratta omast, milledel spido oli mõneti lisavarustus), selle võrra on kodarakinnituste vahe OSL rummul kitsam kui Z - mudelil, ka on kodarate arv väikestel OSL mudelitel 36 Z mudeli 40 vastu. Rattavõlli jämedusi peab veel kontrollima.

Veel pilt tähtsast mutrist, milledeta sõit oleks võimatu
http://i49.tinypic.com/35jzcs9.jpg
Kolme sellise mutriga kinnitub tagaporilaua ots ülejäänud porilaua külge, selliseid tuleks ka valmistada mingi peatäis.

Olemas on ka üks Villiersi karburaator, midagi sellist käis vanematel Z mudelitel küljes, hiljem juba saksa toodang
http://i45.tinypic.com/2ynp26p.jpg
http://i45.tinypic.com/2i8zlaq.jpg
http://i45.tinypic.com/kcymtu.jpg

selleks korraks kõik.
Vasta
#10

Seesamune, et mul paagil ülevalt poolt ka värvi maas ja roostet peal/väljas aga seal nagu seda imelikku kihti pole. Juhul kui ma nüüd peaksin ka oma "laohoonesse" sisse saama veel kuidagi moodi siis ma mõtlesin korra kuskilt ülevalt värvi maha võtta prooviks. Alustuseks üritaks lahustiga (plaan, mis ilmselt kukub kolinal läbi) ja seejärel teisiti. See ei ole võimalik, et see imelik kiht ongi ainult paagi all ja mingi korrosiooni vastane ollus? A la, et kui paak läbi roostetab ajapikku seestpoolt siis kohe lekkima ei hakka.. Või olen ma liiga rikutud Toungue ? Minu meelest see ollus on üpris pehme oma olemuselt. Kuna minu paagil ka midagi nagu õieti säilitada kaunistustest vmt. ei ole siis ma mõtlen, et mul on kõige lihtsam "vaadata mis seal all on" Smile
Põhimõtteliselt küll, sellist triipu ja kihti kroomima hakata või nende kõigi kooseksisteerimine sellejärgselt oleks ilmvõimatu. Ja paaki sellega siluda, altpoolt nagu pahtlina, ma ei tea - poleks rentaabelRolleyes
Küsimus jääb õhku.

Esihark on mul nii puusalt tulistades järgmine mudel küll, tähendab tundub (sic! Big Grin), et uuem mudel. Pärast haavlit jääb selline? Millegagi mökerdama üle ei pea, ei hakka rebaseks minema?

Wedro on vägev! Osandamise järgsed pildid andsid paar ideed - nendest lähemalt kunagi hiljemToungue
Oi kurat kui ilgetmoodi kaval ma olenRolleyes
Kas ei või olla, et see ebamäärane kiht paagi alumisel küljel on seoses sellega, et paaki altpoolt on oluliselt rohkem mätsitud, olgu see siis joodis või keevis? Nii alt "tunneli" õmblused kui ka tegelikult ju neli kinnituskõrva? Pärast mökerdati see kiht peale, et vältida või takistada korrosiooni teket niivõrd palju töötlemist näinud paagi osale?
Vasta
#11

Noh tule taevas appi,kohe näha et vanad sõbrad. Kass tahtis minu paaki pihtapanna siis tahtsin mina oma märgid paagile peale teha ja avastasin et paagil on kogu põhi tinutatud sellest paagist veel,sellel on küljed kroomitud aga pealt paistab et ei ole.See põja tinutamine tekitas huvi ja avastasin et ka teisel värvitud paagil on ka põhi täielikult tinaga kaetud
Vasta
#12

Kirjutan siis oma "ploggi" edasiSmile
Paagist - ilmselt on paagi alused selle ajajärgu NSU-del tõesti tinaga kaetud, kuidas seda tehtud on - ei tea. Väga ühtlane ja õhuke kiht, kuhugi sissekastmise ja ka tinaga üle nühkimisega ei paista olevat tegu. Vb galvaaniliselt , vb ka hoopis mingi kaadiumi vms-ga. Kuna paagi alumine pool erinevalt ülemise poole õmblusest on keevitatud, siis vb keevisõmbluse katmiseks.
Paakidega on nii, et juba on meil teada ligi 5 erineva viimistlusega - kujundusega varianti, üles lugema siin ei hakka, katsub saksa spetsialistide käest aru pärida kunagi. Omal paaki pole, aga kui oleks, tuleks kollaste põskedega ja punakaspruuni keskosaga, nagu reklaamisCool ja poola piltuidel.

Gruppenile haavlipritsist, möksimisest ja "rebasest".
Mökerdan pritsitud pinna alati "fosforhappe derivaatidega" (nagu klassikud ütlevadSmile) üle. Ehk siis läti Buvanolsiga teen. Kui ei tee, siis eks ta ikka hakkab pikapeale (või ka kohe, oleneb ruumi niiskusest jms) väikselt roostetama. Haavel ei roni ka igasse auku -poori puhastama. Panen siia pildi piduriplaatidest. Üks on värskelt pritsitud (lgp. Armexi oma, tegi sinder jälle oma peremärgid peale, et ma ei saaks seda erastada, tuli kõva hagu anda, enne kui märgid maha sai!Cool). Teine haljas tükk on mitu aastat tagasi ka haavliga lastud, näha on rooste tekkimist. Näha on ka, et hulga peenema või nürima haavliga lastud. Värske tüki pind väga täksitud ja krobeline. Ei ole just vaimustuses sellest tulemusest, aga hinna ja tulemuse suhe on see, mis meeldibSmile. Kolmas on Buvanoliga mökerdatud. (Üks esiratta plaat on Z mudeli, teine juba hilise OSL mudeli oma, nägu näha, Üsna sarnasedSmile .


pid. plaadid
http://i47.tinypic.com/9i5rm8.jpg
http://i50.tinypic.com/6rontk.jpg

Valminud on ka esihargi vedrustuse rööpküliku alumised hoovad mis ka paistavad "kuluelemendid "olevat. Näha ka Armexi masina koduvalmistatud B-varuosa ja minu tervema poole originaal, teine pool oli otsast pikemaks ja õhemaks sepistatud, et uus ots vormida, kuna vana ots oli purunenud. nagu näha, on uued tükid tehtud puhtast hõbedast!Toungue
hoovad
http://i45.tinypic.com/2501lsi.jpg
http://i49.tinypic.com/k9av6v.jpg
Vasta
#13

Hakkan ilmselt vanaks jääma - kange himu on näppude alt virtuaalset tatti pritsidaRolleyes ja teiste õnnetused ei paku ka enam siirast rõõmuSad .
Värskelt ksf! Armexi rohelise tsikli väljalaskmise trakti lammutades (õppeotstarbeliselt) selgus hirmus tõde, et nn. "väljalaske pirni" keermestatud osa kuhu külge mutri abli kinnitub tuletoru, on mingil koledal päeval puhta puruks läinud. Oskaja mootorrattur on selle sõlme (tuletoru ja "pirni") kinnituse lahendanud küllaltki teravmeelsel viisil - keevitanud tuletoru külge 8 mm varda, mis käib läbi "pirni" ja kinnitub pirni tagaseinas M8 mutriga. Selle mutriga pingutatakse tuletoru "pirni" väljalaskeava külge tihedalt kinni ja kogu lugu.
http://i46.tinypic.com/2w3t554.jpg
http://i47.tinypic.com/97i2ic.jpg
http://i48.tinypic.com/2ekp65t.jpg
Hea uudis on see, et Armexil on teine mootor ja teine pirn veel, halb uudis on, et teine pirn on sanuti samast kohast purunenud, parandatud aga vähem dekoratiivselt. Vb saaks midagi keevitada aga seinad õhukesed ja üldse tükid niru moega, laperguseks pigistatud jne.
Aga "pirn" on tähtis tükk mootori küljes, lisaks silmale armas vaadata. Selle rohelise tsikli kunagiselt omanikul olla armastatud ikka uurida, et mis imelik paun see seal silindri küljes on ? Nagu meie siin enamus teame, käib seal sees väike tammepuust kolb, mis aitab suurel silindri sees oleval kolvil masinat edasi tõugata, nii ka omanik ausalt vastas!Smile
Minul pole üldse seda "pirni", õnneks pole ka mootorit.
Saksamaal on aga välja pakutud üks Z201 silindripea, mille omanik on vist valmis isegi eestimaale saatma. Eks pirn tuleb omal teha, kas alumiiniumplekist kihilisena või 2 -es tükis valada ja seest tühjaks õõnestada ning kokku keevitadaToungue Aga kui mõnel selline frukt ülearu on, siis ärge Armexile andke, vb ma ikka oskan veel toredatest asjadest rõõmu tundaToungue Smile
Vasta
#14

(04-01-2010, 16:34 PM)gruppen Kirjutas:  Aga kuskohast leida müütilist "valumulda"? Kui ma kolm aastat tagasi Eesti keemiapoode läbi helistasin ja seda "mulda" otsisin siis... reaktsioonid olid samased kui loomaaiast lindu, lõbulindu, tellida.
Leidsin oma raamaturiiulist raamatu, mis on trükitud veel ajal, kui loomaaiast linde telliti.

Sealt võib leida sellise tarkuse, et valumuld koosneb:

a) Savi ja liiva segust (Alumiiniumi jaoks 8-12 % savi) (mõlemad komponendid poes müügil)
b) Pronksivalu korral võib lisada masuuti, et vältida vormi "külgepõlemist" detailile, terase puhul kivisöetolmu, Al kohta pole öeldud.
c)Segu tugevuse tõstmiseks lisatakse linaõli (seda soovitatakse, sest kuivas olekus on tugev, märjalt nõrk). Veel sobivad vesiklaas, tsement, kampol, pigi. Eksootilisemaid komponente ei hakka lisama, sest neid on raske tänapäeval leida (näiteks: Groznõi petrooleumlakk).

Ehk on abiks, kas või populaarteadusliku huvi rahuldamiseks Smile
Vasta
#15

Puhastasin haavlis vanema z-ti raami ära ja avastasin et sellel on olnud sadulast tahapoole vasakul veel mingi silt kahe neediga.Ei tea kas müügi
esindaja või aastaarvu silt?
Huvitaks missugune esimene silt(birka jne.)käib vanemale raamile selle kolme needi alla.Kas kellelgil ka mõnde pilti on?
Ise pean vahepeal selle Z-ti lükkama rohkem seinaäärde sest suvi on juba kohe kohe tulemas ja suursõiduks pole ühtegi uut tsiklit valmimas,
Puhuks kasvõi mõnele DKW-le hääle sisse.
Vasta
#16

Kellelgi on mõni pilt, täpsemalt tegin Sulle ühe pildi! 3 neediga raamikaelale käis arvatavast messingist silt, minu pildil 31-se aasta TS501 oma. Valmistavad usinad idaeurooplased selliseid koopiaid. Samuti sellel TS mudelil ka seal sadula taga vasakul pool raamitorul oli see pildil olev piklik väsinud moega silt. Neetide vahe ligikaudu 7 cm. Pildil olevaid alumiiniumist põhjal olevaid koopiaid valmistatakse ka, ei ole küll ei alusmaterjali kui ka kirjade poolest päris identsed omaaegsete originaalidega. oli vähemalt 2 eri varianti, varasem ja hilisem. Minu Z mudelil on ainult üksik auk kaelal (peab urgitsema ja otsima, vb on teised 2 ka kusagil, sadulataguse sildi auke ei paista ka. Samas Sinu rohelisel raamil on sadulaaluse sildi needid paigas, kaela silti hiljem , näit vist 32 aastal enam ei olnud.
Kui tahad Z-id seina äärde lükata, siis mul on pakkuda suures koguses seinu, puit-, kivi-, metallseinad, vastavalt soovile - Aramex on kuningas!Toungue

http://i49.tinypic.com/10wigyq.jpg
Vasta
#17

Kuu aega on möödunud, tsikkel ei sõida ikka veel. Tuleb lahendada mõned väikesed probleemid - hankida mootor, käigukast, tagaratas, paak, generaator ja muud tühja - tähja.
Selgunud on 2 minu-poolset valeväidet - ei olevat Z mudel NSU esimene 2 - taktiline mudel, 1901 olevat juba midagi sellist olnud, pole ise uurinud, ei huvita selline noorem rauaaeg eriti.
Ja ei ole ilmselt tõene ka minu väide, et Z 251-l pidi suurema silindri tõttu veidi teistsugune raam olema kui Z 201-l. Kindlalt muidugi ei tea, sest ainuke teadaolev Z 251 (255-st toodetust) on Austrias. Omanikule kirjutasin - keine vastust!
Vahepeal lõhkusin lgp. Armexi mootori tükkideks, kuna tahtsin näha, mis seal sees on ! Sees ei olnud aga midagi ja üldse jäi järgi ainult 2 imelikku alumiiniumist kaussi
http://i47.tinypic.com/vrrnde.jpg
http://i50.tinypic.com/2ujshp2.jpg
http://i45.tinypic.com/11uz248.jpg
mis seest olid üksjagu essi täis, ka mingi traadist kõverikuke oli seal essi sees
http://i47.tinypic.com/1zbudrd.jpg
mingi alumiiniumist topsik
http://i48.tinypic.com/2v2tfzr.jpg
http://i47.tinypic.com/2d9v6mr.jpg
must metallist huijoovina
http://i49.tinypic.com/28rd1k9.jpg
Mingeid juppe oli veel, aga kust küljest need tulid, ei ole enam kindel

Küsimus - mis jõud siis sellist tsiklit edasi lohistab, kui õiget mootorit ei olegi ?

Veel oli üks ilus ketiratas, näha on, et veidi kasutatud, aga muidu hambad täitsa aimatavad.
http://i46.tinypic.com/wvzlhh.jpg
Hammasvöö on küll hiljem vana südamiku külge sätitud ja sula metalli peale määritud, samuti on välisküljele kinnitatud vahetükk käivitus-mootori magneeto ringiajamiseks.
Teise vända otsa on omal ajal käinud Ruthardi firma elektrihõõrumise aparaat koos puhtast kullast hoorattaga, mis aga on omaniku poolt kombineeritud ja osaliselt asendatud töökindlama , ilmselt Riga mopeedile ettenähtud, generaatoriga
http://i45.tinypic.com/29pwvgm.jpg
http://i46.tinypic.com/16hs3e1.jpg
http://i49.tinypic.com/27z9pfk.jpg
http://i45.tinypic.com/20k54e0.jpg

Nüüd suure ringi küsimus - kindlasti on enamikel lugejatel kodus selliseid piltidel kujutatud imelikke metallitükke - andke need mulle ! Äkki ikka ongi nendest võimalik valmistada mingi mootor? (kui teistel ei ole, siis kulla ksf! Armeks, Sinul ju ikka on ? Smile Ega Sul ometigi pole südant puudustkannatavale tehnikahuvilisele noorukile Cool mõnda vana ja rikkis juppi keelata, ei ole ju, onju ?! )
Vasta
#18

(10-02-2010, 15:15 PM)kass Kirjutas:  Küsimus - mis jõud siis sellist tsiklit edasi lohistab, kui õiget mootorit ei olegi ?

Nüüd suure ringi küsimus - kindlasti on enamikel lugejatel kodus selliseid piltidel kujutatud imelikke metallitükke - andke need mulle ! Äkki ikka ongi nendest võimalik valmistada mingi mootor? (kui teistel ei ole, siis kulla ksf! Armeks, Sinul ju ikka on ? Smile Ega Sul ometigi pole südant puudustkannatavale tehnikahuvilisele noorukile Cool mõnda vana ja rikkis juppi keelata, ei ole ju, onju ?! )

Ise küsid - ise vastadCool Eks ikka selle pirnikese sees olev väike (tamme) puust kolvike annab seda jõudu juurde. Kindlasti ka lenksude külge kinnituva mehikese jalakesedToungue
Midagi roosilist küll ei ole aga midagi väga hullu ka mitte (optimistlik provokaator nagu ma olen...) Kolb on kõvasti tööd teinud - lausa tükid taga olnudRolleyes aga muidu on mootor oluliselt paremas konditsioonis kui minu omaToungue
Mina võin ka juppe vastu võtta - kannatan samuti puudust. Olen nõus isegi kui mind nendega loobitakseToungue
Vasta
#19

(10-02-2010, 15:56 PM)kass Kirjutas:  Ei julgenud ausalt öeldes sellest kirjutadagi, ega nagu nii keegi ei usu Rolleyes - seda tammepuust kolbi, mis seal pauna sees peab käima - seda ei olnudki ! Sad No ausalt ! Armex muidugi seda ei usu ja kus kohast ma selle puuduva kolvi talle välja võtan ? Ehk saab Saksamaalt abi ?
Mis sa seal käunud,ise palusid seda "nuhtlust" omale kaela ,minul " oli ilus NSU" jah oli, aga nüüd hunnik juppe ja pooled valed kui tsikkel koos oli siis paistis paljudele komplekne ja kena asi aga nüüd !!
Küll üle elad, ise vanakala ja teada asi et kassid maanduvad alati jalgadele.Kui ilm ilusaks läheb kõpla aga Saksamaa poole.
Aga testest osadest me räägine veel ja ära jälle oma vahetus fonde laiali jaga.Too mulle Zündapp KS 750-ne , K-800 mootor või R-75 raam ,kui hästi läheb jääme sõprateks ja saad peaegu terve Z-201-ühe.Wink Ajab naerma küll aga tõsi mis tõsi.
Vasta
#20

(10-02-2010, 23:10 PM)Armex Kirjutas:  .Too mulle Zündapp KS 750-ne , K-800 mootor või R-75 raam ,kui hästi läheb jääme sõprateks ja saad peaegu terve Z-201-ühe.Wink Ajab naerma küll aga tõsi mis tõsi.

Huvitav, mind ei aja naerma! Ausalt öeldes lausa piinlik on Sinu käest mingi KS750 või R-75 jubina eest peaaegu tervet 201 Z välja petta. Aga ma tean, et Sa kade mees ei ole, vaid Sulle on tähtis teistele rõõmu valmistada Smile !
Olgu, vaatan igast mainitud margist ühe tsikli (milledega ise vähem sõidan) ja toon Sulle. Eks vaata ise , mida Sul sealt küljest vaja on ja ülejäänu viska minema!

Täna saabus ka Saksamaalt ühe tubli mehe käest Z 201 silindripea, üllatuseks , et malmist valatud.

http://i47.tinypic.com/fk89z6.jpg
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 10 külali(st)ne