Nojah, Nivadel ju ka turbod peal... vanal (T-74) natimootoril polnud seda peal aga ülejäänud CMD-del on juba ikka kõigil. Võimsusedki erinevad, sõltuvalt turbo margist. Niva kõige suurem viga on see, et väljalaadimine töötab ainult koos peksumasinaga - tähendab, et väljalaadimisel seisu pealt, tuleb vilja sisse ka kõrrejuppe. Rapsi sees saab Nivaga oluliselt paremini edasi kui selle "väikese trumliga" Jenisseiga, millel too kaadervärk pea pidevalt umbes on. Muidugi maastikusuutlikus on kehvavõitu, kinni võib jääda küll liigmärgade sügistega - siis on aga DT 75 näituseks, abiks. Suuremate elukate puhul on ka suuremaid evakuaatoreid vaja. Doni andis ikka meestel sikutada plejaadi traktoritega. Muidu kui võtta see, et Niva juppe ikka leiab ja need on tihtipeale soodsa hinnaga (ja mis kõige tähtsam - juppi ei tule nädal kaks oodata vaid usun, et 24 tunni jooksul on see suvalisest Eesti otsast leitud ja ära toodud - lõikusajal aga.. saate aru küll). Sellepärast mõistliku pindalaga maadel on Niva minu meelest täitsa ok. Muidugi võiks konditsioneer olla ja (sellel uuel vist puuduvad turbiinid kabiini küljest ka?) heedri revers aga noh. Üldiselt üpris pommikindel värk, kui ikka sügisel ära ka puhastada ja korralikult määrida.
Siinkohal oleks paslik ka uurida - kes on näinud Eestis tõelist vene ime. Toodetud 1993 aasta, mootoriks oli turbo-russ, heeder 3 m, purusti koheselt tehasevalmiduses. Tööorganid ja kere oli täiesti uus - Niva ega Kolosiga midagi ühist polnud. See "pisike trummel" vasakul küljel oli aga täiesti Jenissei moodi. Kabiin oli täiesti moeka olemisega, ropult elektrit (jagajad nt. kõik elekteriga dubleeritud), heedri all kopeerimise hõlbustamiseks tõste andurid. Väljanägemiselt meenutas Sampot (äkki 30). Konkreetne isend mille vanarauda saatsime oli vanaonu omand, mille too läbi tutvuste (oli ühe Pärnu rajooni suurima kolhoosi esimees nõuka ajal) oli 93 a. ostnud, väidetavalt tuli neid leiutisi siiamaile seitse tükki. Nimi koosnes kolmest tähest, viimased kaks olid mingit sorti susisevad (RðC äkki?) ja siis number. Pildi mõte tekkis pärast seda, kui kabiin ja punker olid maha tõmmatud aga jätsin siiski tegemata - asjaosalised meenutasid seda leiutist ka pigem sõimuga, kui hea sõnaga. Hind oli ka krõbe olnud - 180 000 krooni (pidage meeles - 1993 oli aastanumber). Uus Niva oli samal ajal 30 000 krooni.
Aga mis ikka pikalt heietada -aegajalt tuleb ka evolutsiooni-revolutsiooniga ühes käia.
P.S. kas keegi omab ülevaadet, mitu Nivat on näituseks üldse ARK-i süsteemis registreeritud?