Vene linttraktorid ja muud mullatöömasinad...

Jalutades tehnikafolkloori ja ligvistika piiril tundub mulle, et nimetus NATI tuleneb nende suuremat sorti masinate olemusest, mille mõned silindrid sai tühikäigul välja lülitada. Nat - nat - nat = Nati Cool

Samuti kutsuti sõjasaagina meie maale jäänud BMW ühesilindrilisi neljataktilisi tsikleid hellitavalt "pots-ja-postivahe".

Tervitades, IP
Vasta

(27-10-2011, 19:46 PM)mlsluik Kirjutas:  Mis mootor sellel peal on SMD?

Mootor СМД 14 jah, vana lühikese pihustiga ilma turbota seeria. Väntvõlli pealt võid tühilkäigul pöördeid lugeda Big Grin


Mul maal samasugune lint ainult A-41 mootoriga töötunde oli vist miski 500 Big Grin Samuti ilma turbota mootor.
Vasta

Noo altai mootoriga masin lendab nagu linnuke Wink Siinkohal siis üks altai jõuallikaga versioon. Käima pannes kipun harjumusest ikka valelt poolt masinale lähenemaWinkBig Grin

   

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta

(27-10-2011, 19:35 PM)uko Kirjutas:  EPT ajal ja sovhoosis kolhoosis kutsuti neid aparaate ka tet.Natiks nimetasid neid vaid vanemad mehed ,mõni ilmselt lausa töötas kunagi nendega.
Elva EPT-s nimetas mõni jossimees DT-t naljatlemisi jalgrattaksBig Grin
Jalgratturiteks nende juhte siiski ei peetudWink
Vasta

(27-10-2011, 20:38 PM)kylminaator Kirjutas:  
(27-10-2011, 19:46 PM)mlsluik Kirjutas:  Mis mootor sellel peal on SMD?

Mootor СМД 14 jah, vana lühikese pihustiga ilma turbota seeria. Väntvõlli pealt võid tühilkäigul pöördeid lugeda Big Grin


Mul maal samasugune lint ainult A-41 mootoriga töötunde oli vist miski 500 Big Grin Samuti ilma turbota mootor.

Ma ei tea,kui kaua see 14 vasta pidas,kuid SMD-18 väikse turboga ei pidanud üldse vasta. 650 tt. ja õli korstnast lendas. Sai seda hooldatud ja õigel ajal õli vahetatud,kuid läks kapsaks päris kähku. Niipea,kui panin sisse kolhoosilaost saadud osad,250 tt. ja õli jälle lendas. Turbo vägistas arvatavasti ülemise korruse ära.

Vasta

SMD 14 selles suhtes väga lollikindel. Polnud turboga 18-el ka viga midagi kui pritsenurk õige ning klapid reguleeritud, mida tuli teha suht tihtiWink ning õhupuhasti puhas. Muidu kippus keris aisade vahel väääga kuumaks minema ja tulemus oli etteaimata, rabas veeti tubomootoritega masinatega neumokogujaid, st seda et töö toimus peamiselt põhjagaasiga. Mina töötasin uue russi peal pöörajaga, vanemad mehed tegid nö tükitööd Dt-ga, kellel nupp nokkis neil käis masin kolm-neli hooaega muretult, kellel pohhui-nahhui suhtumine vahetas paar korda suve jooksul mootoritWink Elu nagu teatrisWink Kui selliste meestega koos töötand siis tsirkuses enam ei naeraWink

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta

T.T. üks põhjusi: vanadel traktoristidel oli harjumus enne seismajätmist korra tuure anda. Turbole see ei sobi- 50 000 pöörde juures kaob õlikile enne kui hoog otsa saab. Ikka minut-paar tühikäiku ja siis päris seisma.
teine põhjus: on ära põlenud õhupuhastist summutisse mineva tolmutoru ots ja ezektor ei toimi.
Vasta

See turbolugu oli meile juba alguses tuttav. Turbos polnud siiski asi. Sai kahtlustatud tolmu viga. Vahetasin pappfiltriga õhupuhastaja DT-54 õhupuhastaja vastu välja. Ei olnud ka sellest eriti tolku. Midagi vist oli,sest natuke kauem käis küll.
Süütenurk oli ka õige ja klappe sai ka reguleeritud. Lõpuks jäigi selgusetuks,miks see mootor nii kiiresti kulus. Kas viga osade materjalides või ikkagi kevadine tolm kultiveerimise ajal. 200 ha. sai kultiveeritud,sügiseti küntud ja ka muid töid tehtud. Igal sügisel oli mootor lahti....... lõin aga uued kolvirõngad sisse ja käis jälle järgmise sügiseni. Siis hakkas õli jälle lendama. Ka turbot sai vahetatud, kuid midagi ei muutunud. Viga oli selles,et silindrid,rõngad kulunud ja loopis õli üles. Lõpuks tüdinesime ja traktor leidis uue omaniku.....
Vasta

Ilmaasjata alahinnatakse õhufiltri puhtust Smile. Olen elule aidanud mootoreid, mis "haigeks" jäänud just filtri vahetusvälba venitamise tõttu. Reegel on - kaks korda puhud, kolmas kord lennaku filter prügikasti. Ei tähenda, et silmaga vaadates tunduks, nagu puhas olevat... Ei ole ta puhas ühtegi Big Grin!


Vasta

(27-10-2011, 12:03 PM)nunu Kirjutas:  .. Väga levinud oli/on suhtumine, et on kahte sorti linte, NATI ja JOSS. ... Aga ega selle pärast pea inimestega kuri olema Wink
eks vist mõnel pool siis nii oli, meil pole kuulnud tavalise lindi kohta sõna nati, nii DT-54 kui T-74 kutsuti meie kandis rahvakeeli tetuks või õigemin detu ...
ja vanad traktoristid rääkisid lugusid natiga töötamisest kunagi vanasti, huvitaval kombel on eriti meelde jäänud see transport-nati jutt, kuna ise polnud seda näinud, isegi mitte pildil. Alles põllumuuseumis ja hiljem maanteemuuseumi töötades ja vanu materjale uurides nägin transport-nati pilte.

Rain Rikas
Eesti Maanteemuuseumi peavarahoidja
rain.rikas@mnt.ee
Vasta

(30-10-2011, 01:28 AM)Maanteemuuseum Kirjutas:  
(27-10-2011, 12:03 PM)nunu Kirjutas:  .. Väga levinud oli/on suhtumine, et on kahte sorti linte, NATI ja JOSS. ... Aga ega selle pärast pea inimestega kuri olema Wink
eks vist mõnel pool siis nii oli, meil pole kuulnud tavalise lindi kohta sõna nati, nii DT-54 kui T-74 kutsuti meie kandis rahvakeeli tetuks või õigemin detu ...
ja vanad traktoristid rääkisid lugusid natiga töötamisest kunagi vanasti, huvitaval kombel on eriti meelde jäänud see transport-nati jutt, kuna ise polnud seda näinud, isegi mitte pildil. Alles põllumuuseumis ja hiljem maanteemuuseumi töötades ja vanu materjale uurides nägin transport-nati pilte.
Eks see "lintide"nimetamine käis ikka erinevalt.Kunagi ammu oli mul vaidlus oma emaga. Tema teadis et linttraktor on Nati
mina värskelt koolis vene keelt õppind ja ühes DT kabiinis käinud vaidlesin vastu - et Tete.No ema andis alla - kuigi tal oli õigus.
Tema noorusajal olid vaid hobused ja pärast Natid.
Mis puutub sovhooside/kolhooside "lintideparki" siis ei oska öelda.
Ülenurme õppe ja katsemajandi Ropka osakonnal olid nii T-74 kui DT-75(Kasashtan),pärast ka DT-75(suure kabiiniga)
Naabrimees Sass oli siis lindimees ja kombainer hooajal.Mäletan seda meest ikka hea sõnaga.Õige nimi Aleksander Leuhhin.
Elus esimest korda võeti mind kooli minnes auto peale.Big Grin
Autoks oli mosse 401. Aasta võis olla mingi 1980/81.
Aga purjus peaga mees valas pisarat ja ütles:keegi ei taha lindimees olla ja kõik oma MTZ -de ja 40-tega teevad haltuurat aga lindimeest pole kellegile vajaSad
Siiski oli Aleksandrist artikkel ja pilt ajakirjas "sots.põllumajandus" sest tema töötas esimesel (KCK-100) kodumaisel liikurhekseldil tol ajal.
Jutt läks küll teemast natuke kõrvale aga ilma lahtiseletamata pole asjal mõtet.
Ühesõnaga olgu: Nati või DT-e või DT-54/T-74 .Kes teab see ju saab asjast aru,pole mõtet vaielda.Wink



Vasta

(30-10-2011, 05:28 AM)krossifänn Kirjutas:  ...
Eks see "lintide"nimetamine käis ikka erinevalt....
Tema noorusajal olid vaid hobused ja pärast Natid.
....Kes teab see ju saab asjast aru,pole mõtet vaielda....
Kui on tõesti ka laiemalt seda nimetust rahvalikult kasutatud, siis polegi midagi vaielda, mul lihtsalt tundus postituse autori peas "kiiks" olevat ... Veelkord SRY!

(30-10-2011, 05:28 AM)krossifänn Kirjutas:  ...
Tema noorusajal olid vaid hobused ja pärast Natid.
Mis puutub sovhooside/kolhooside "lintideparki" siis ei oska öelda.
... keegi ei taha lindimees olla ja kõik oma MTZ -de ja 40-tega teevad haltuurat aga lindimeest pole kellegile vaja...
Aga nii omaaegne masinapark kui rahvakeelsed nimetused on oi kui huvitav teema.
Jossi nägin kui meile autotee ehitati külatee asemele, olin siis koolieelik, arvatavasti nii 3-4 a, hiljem juba 5-6 aastaselt sõitsime "laia" kruusateed pidi. Meie küla Joh. Aamissepa nim kolh. ja selle hilisemates järeltulijate kohalikus algul osakonnas ning hiljem brigaadis olid vaid tetud ja sakslased, hiljem ka venelased (šassiitraktorid), teisi ratastraktoreid (DT-14, MTZ) ei mäleta. ja tegid need tetud ikka haltuurad, kogu maaharimine oli nende õlul. Muideks, keskkoolis käies olid seal sovhoosis need mtz, öeldi ikka belaruss, ehkki mujal olen hiljem kuulnud ka lihtsalt russiks kutsutavat. Meie naabertalus oli hobusetall ja teises vasikafarm, talvel ajas tetu sahaga kitsa raja sisse, ülejäänud töölised võeti hobuseree peale ja sõideti hobustega 1,5-2 km kaugusele kontori ja masinaplatsi juurde. Lumeta ajal liikus ka ristiisa 51 elik molotov rahvaga kontori juurde, vahel oli nii täis rahvast, et osa rippus astmelaudadel jne Kus ta talvel seisis, ei tea aga sõitmas ei mäleta. Ise käisin sealtkaudu kooli minnes bussi peale ja tagasi, see okastraataiaga masinaplats oli huvitav, suured haagisadrad ja randaalid, sinna adrajuhi elik kündja kohale oli põnev end mõtelda. Traktoristi paberite tegemise aegu olid õppemasinateks juba belarussid, aga kodukolhoosis praktikal olin ikka 74 peal.
Vat hiljem kaotati see masinapark sealt ära (15 km kaugesele kolhoosi keskusesse) ja kuna ka ise sattusin kaugele maale ja hiljem jupiks ajaks linnameheks, siis uuema aja meiekandi tehnikat ei ole näinud.

Rain Rikas
Eesti Maanteemuuseumi peavarahoidja
rain.rikas@mnt.ee
Vasta

Kartul - kardulas - tuhlis, need kõik tähendavad üht ja sama. Nii ka traktorite, autode ja bussidega, rääkimata velodest.
Heal lapsel mitu nime!

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta

(13-11-2011, 23:44 PM)meli666 Kirjutas:  
(16-06-2011, 13:03 PM)Maanteemuuseum Kirjutas:  Äkki õnnestub muuseumil leida kusagilt paras summa ja see masin ekspositsiooni saada.

Omanik on nüüdseks omapoolse hinnanägemusega traktori müüki pannud: http://www.kuldnebors.ee/search/pollumaj...uage_id=et
no nii, sai siis see aparaat ära veetud, küll veel mitte muuseumiplatsile vaid taastamisootele. Hinna osas sai kah "muuseumihind" kokku lepitud, mis on enam-vähem vanaraua hind.


Rain Rikas
Eesti Maanteemuuseumi peavarahoidja
rain.rikas@mnt.ee
Vasta

(01-12-2011, 13:58 PM)Maanteemuuseum Kirjutas:  
(13-11-2011, 23:44 PM)meli666 Kirjutas:  
(16-06-2011, 13:03 PM)Maanteemuuseum Kirjutas:  Äkki õnnestub muuseumil leida kusagilt paras summa ja see masin ekspositsiooni saada.

Omanik on nüüdseks omapoolse hinnanägemusega traktori müüki pannud: http://www.kuldnebors.ee/search/pollumaj...uage_id=et
no nii, sai siis see aparaat ära veetud, küll veel mitte muuseumiplatsile vaid taastamisootele. Hinna osas sai kah "muuseumihind" kokku lepitud, mis on enam-vähem vanaraua hind.
Super !!! Hea et plaanist asja sai.Vähemalt üks"Jossu" pääses metallihundist ja saab auväärse koha Maanteeuuseumi eksponaadinaSmile Eelmine omanik ka vast rahul.Raha taskus ja ei pea põdema et masin"hukkamisele" läheb.Võib "vanat sõpra" alati muusemisse vaatama tulla ja kasvõi pai teha..Hundid söönd ja lambad tervedBig Grin

Vasta

Mul on ammust aega üks küsimus meelel. Nimelt: kuidas varustati nn sookoppasid kütusega? -Kui objektiks oli näiteks kusagil soises pärapõrgus kraavi kaevamine?

http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=39123

Ei usu nagu, et ekskavaatoriga tankimiseks mitmed kilomeetrid kuhugi teeäärde töristati ja pärast tööle tagasi. Samas, mis imeriistaga sadades liitrites või isegi tonnijagu kütet kuhugi sohu viia sai? -Tassiti 20l plekist kanistritega Rolleyes
Vasta

Tere.Hea küsimus sul.Nägin kunagi poisikesepõlves kuidas ekskavaator
keset sood kanalit kaevas.Masin ise oli nn.palkparvel ja ehitas/liigutas oma parve ise.Kui vaja edasi liikuda siis sinnasamasse kopa otsa kinnitati trosside abil palgid ja need tõsteti ettepoole-kuhu vaja liikuda.
Tollal mõtlesin et kudamoodi kopamees sealt parvelt minema pääseb kui ümberringi mingi lägaRolleyes Kütuse tankimine või et kui masinaga midagi juhtus ???
Kahjuks on vanemad maaparandajad juba sellises eas, et ei saa siin foorumis kaasa lüüa ja klaviatuuril jutukesi klõbistadaSad
Seega kui kellegil on kelle käest küsida - siis võiks ju kõigile jagada.
Vasta

Mul on au olnud töötada talus 15 a. sellise riistapuuga:


[Pilt: 200234537aba0d_l.jpg]


Tegu oli DT-75 erimudeliga. Margi jätan hetkeks omateada,järsku keegi pakub?
Ostetud sai see 91 ndal aastal. Maksma läks 30 000 vene rubla. Treiler sõitis õue ja traktoril veel värv haises peal. Teine samasugune oli veel treileril. Mingid sellid käisid neid tehasest toomas. Oli maru traktor. Kahjuks kehvadel aegadel tuli see maha müüa...... ei mäleta,kuhu kanti rändas.
Esimesel aastal siis põllupealt tulime nagu neegrid...... Pidime siis kabiini peale panema. Kõik selle ülemise korruse aga panime ilusasti panipaika ja seal seisavad need jupid kenasti....Smile
Ise nägin vilksamisi samasugust traktorit ühes Võrumaa nurgas aga rohkem neid ei näinud. Aastaid hiljem sõitsin sama talu juurest mööda ja nägin,et ka seal olid tokid minema löödud......
Vasta

Kas võiks olla järsku ДТ-75ДТ-75Н mootoriga СМД-18Н
Vasta

Kui Sa juhuslikult minu vanaisa juurest mööda sõitsid, siis meil on ise maha lõigatud katus Big Grin Ja traktor täitssa olemas veel.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 14 külali(st)ne